Nieuws van politieke partijen over LOKAAL TILBURG inzichtelijk

21 documenten

Motie Effecten hefbomen evalueren

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 13-11-2019 13:13

De door Lokaal Tilburg ingediende motie ā€œEffecten hefbomen evaluerenā€ bij de behandeling van de begroting voor 2020 luidt als volgt:

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 11 en 14 november Ā 2019 ter bespreking van de Programmabegroting 2020

Constaterende dat

De gemeente serieus werk maakt van de bestaanszekerheid en hier op een innovatieve wijze invulling aan geeft

Maatwerk wil bieden aan inwoners die dat echt nodig hebben

Met de verschillende partners hernieuwde afspraken worden gemaakt

Interventies plaatsvinden om niet meer aan de achterkant te declareren maar aan de voorkant te investeren

Veel overleg en afstemming nodig is om tot resultaten te komen

Overwegende dat

Tilburg stapsgewijs een aantal hefbomen introduceert waarvoor een helder toetsingskader wordt ontwikkeld

Op voorhand al aanzienlijke besparingen worden ingeboekt vanuit deze hefbomen

De Raad draagt de Auditcommissie op

Voor de ā€œmidterm reviewā€ aan te geven of op basis van volume- en kostenont-wikkelingen in het sociale domein, de opgenomen uitgaven en besparingen vanuit de hefbomen in de Programmabegroting en meerjarenbegrotingen nog reĆ«el zijn.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie Citydeal Klimaatadaptatie

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 13-11-2019 13:10

De door Lokaal Tilburg ingediende motie ā€œCitydeal Klimaatadaptatieā€ bij de behandeling van de begroting voor 2020 luidt als volgt:

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 11 en 14 november Ā 2019 ter bespreking van de Programmabegroting 2020

Constaterende dat

In maart 2016 de eerste ā€œCity Deal Klimaatadaptatieā€ in ons land is ondertekend tussen Het Rijk, enkele gemeenten, waterschappen, provincies, bedrijven en onderwijsinstellingen (www.citydealklimaatadaptatie.nl)

De partners van deze Citydeal samenwerken op nationaal en internationaal gebied om zo hun aanpak voor het klimaatbestendig inrichten van de stedelijke omgeving te versterken.

Kenmerkend voor deze Citydeal is samen experimenteren en innoveren in concrete praktijksituaties en de bereidheid open te staan voor een andere aanpak/denkwijze.

Inmiddels ook steden als Amsterdam, Groningen, Breda en Eindhoven zich hebben aangesloten bij deze unieke samenwerking.

Tilburg echter nog geen partner is van dit samenwerkingsverband

Overwegende dat

Er een grote opgave ligt onze stad klimaatbestendig en waterveilig in te richten zodat Tilburg, Udenhout en Berkel-Enschot ook in de toekomst aantrekkelijk en leefbaar blijven.

Het innovatieve en experimentele karakter van de Citydeal Klimaatadaptatie prima aansluit bij de ambities van onze stad.

Roept het College op

De samenwerking en kennisdeling met betrekking tot het klimaatbestendig inrichten van onze gemeente te versterken door Tilburg aan te laten aansluiten bij de nieuwe ā€œCitydeal Klimaatadaptatieā€.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie verordening leges, hoofdstuk 1, Burgerlijke stand 1.1.1.1

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 13-11-2019 13:06

De door Lokaal Tilburg ingediende motie ā€œVerordening leges, hoofdstuk 1, Burgerlijke stand 1.1.1.1.ā€ bij de behandeling van de begroting voor 2020 luidt als volgt:

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 11 en 14 november Ā 2019 ter bespreking van de Programmabegroting 2020

Constaterende dat

De kosten voor een huwelijk of het registreren partnerschap binnen onze gemeente grote verschillen bevatten, vaak sterk afwijkend zijn ten opzichte van andere gemeentes en waarschijnlijk niet zijn vastgesteld op basis van kostprijscalculatie!

TilburgĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  666,15Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  Ā  81,05

EindhovenĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  450,-Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā  Ā Ā Ā  225,-

ā€™s HertogenboschĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  479,55Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  159,15

RotterdamĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  487,60Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā ā‚¬Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  165,90

(* op het gemeentehuis)

Het partnerschap registreren zeer populair is bij aankoop van een huis of de komst van kinderen.Ā  Dit bij de notaris komt op minimaal 491 euro (bron: ā€œgoedkoopste-notarisā€ 180619).

Bij de kosten van trouwen op locatie geen weekendtoeslag berekend wordt terwijl dit wel van toepassing is in onze eigen trouwzalen (tot zelfs 50 % extra op zondag).

De leges voor het trouwen op locatie vaak hoger zijn dan in het gemeentehuis terwijl deze kosten voor de gemeente hoger zijn. (inzet bodes, representatieve kosten etc.)

Overwegende dat

De leges voor een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie gebaseerd moeten zijn op een reƫle kostprijscalculatie. De leges voor een administratief huwelijk (partnerschapsregistratie) vaak meer dan de helft goedkoper zijn dan bij andere steden en vele malen goedkoper dan bij de notaris. De leges voor een huwelijk op een (horeca-) locatie relatief duur zijn.

Roept het College op

De tarieventabel Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand (1.1.1.1) nog eens kritische onder de loep te nemen en met een voorstel tot ā€œtariefwijzigingā€ te komen op basis van een reĆ«le kostprijscalculatie die in de pas loopt met vergelijke gemeentes. Het streven is deze wijzigingen minimaal budgettair neutraal door te kunnen voeren

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie: representatiever onderhoud gemeentelijk vastgoed

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 21-06-2019 11:29

Motie waarvan melding is gemaakt in de inspreektekst Perspectiefnota.

Motie Ā representatiever onderhoud gemeentelijk vastgoed

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen opĀ  13 juni 2019 ter bespreking van de Perspectiefnota 2020

Constaterende dat:

Conform de ā€œLijst gemeentelijk Vastgoedā€ (mei 2019) zijn 64 panden in zgn. ā€œtijdelijk beheerā€. Dit betreft panden die overtollig zijn en verkocht kunnen worden of panden die in strategisch bezit zijn en later ingezet of verkocht gaan worden. Het onderhoud van deze panden veelal te wensen overlaat. Deze panden, zeker op gezichtsbepalende locaties in de binnenstad of langs doorgaande wegen, geen visitekaartjes zijn voor de gemeente Tilburg. Deze tijdelijke panden niet onder-houden worden door de BAM maar door Camelot, een bedrijf gespecialiseerd op anti-kraak beheer. Deze panden op de site www.tilburg.nl/ondernemers/vastgoed niet te koop worden aangeboden.

Overwegende dat:

De overheid een voorbeeldfunctie heeft, ook op het gebied van goed onderhoud gemeentelijk vastgoed. Achterstallig onderhoud al gauw tienduizenden euroā€™s aan waardevermindering oplevert waardoor uiteindelijk het tijdelijke voordeel teniet wordt gedaan. Verpauperde panden een bedreiging vormen voor de leefbaarheid.

Bevelen wij het College aan

Om voor de begroting 2020 de Vastgoedstrategie om vooral bij panden in tijdelijk beheer waarbij nu slechts hoogstnoodzakelijk onderhoud wordt gepleegd, naar een hoger, representatief niveau te tillen en actiever in te zetten op verkoop (vanwege liquiditeitsvoordelen)

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie: Plan van aanpak Witte Vlekken

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 21-06-2019 11:27

Motie waarvan melding werd gemaakt in de inspreektekst Perspectiefnota.

Motie Plan van Aanpak ā€œwitte vlekkenā€

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 13 juni 2019 ter bespreking van de Perspectiefnota 2020

Constaterende dat

Met name binnen de oude stad sprake is van honderden zgn. ā€œwitte vlekkenā€, locaties waar op basis van verouderde, vage bestemmingsplannen nog steeds morgen een winkel, horeca of kantoor gestart kan worden terwijl deze panden al jarenlang als zodanig niet meer in gebruik zijn. Deze locaties vaak solitair gelegen zijn aan de rustige linten en zelfs in woonstraten en geen onderdeel uitmaken van buurt/wijkwinkelcentra. Deze witte vlekken dus ook niet bijdragen aan de gewenste winkelstructuur.

Overwegende dat

Zowel onze Raadswerkgroep Detailhandel maar ook Provincie en Rijk oproepen tot beleid op basis van compacte winkelcentra (ā€œinbreiden in plaats van uitbreidenā€). Het advies is dan ook om winkelmeters en plancapaciteit te schrappen.

Met name binnen de bestaande wijkwinkelcentra en bedrijvige linten sprake is van toenemende leegstand (Westermarkt, Paletplein, Wagnerplein, Korvelseweg etc.). Ongewenste ontwikkelingen ook voorkomen kunnen worden door actiever te sturen op ruimtelijke ordening en planologie.

Draagt het College op

In het kader van het op te stellen detailhandelsbeleid voor eind 2019 met een aanpak te komen waarmee ā€œwitte vlekkenā€ aangepakt kunnen worden zodat onaangename verrassingen op onverwachte plekken voorkomen kunnen worden.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie Mobiliteit als bloedsomloop van de stad

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 21-06-2019 11:24

Motie waarvan melding is gemaakt in de inspreektekst Perpectiefnota

Motie ā€œMobiliteit is als de bloedsomloop van de stadā€

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 13 juni 2019 ter bespreking van de Perspectiefnota 2020

Constaterende dat

ā€œEen van de doelen van de Binnenstad van de 21

eeuw is om meer bezoekers naar de Tilburgse Binnenstad te trekken en een toename van de bestedingenā€ (citaat uit Collegebesluit van 16 april 2019 ā€“ 18)

De bezoekersaantallen aan onze binnenstad in 2018 echter verminderd zijn! Ā Dit ook zichtbaar is in de omzetten van onze ondernemers, gevolgen heeft voor de werkgelegenheid en de levensvatbaarheid van ondernemingen

Uit onderzoek blijkt dat met name de bezoekers van buiten Tilburg het veelal weer laten afweten. Deze regiobezoekers het liefst met de auto gaan winkelen!

Ook in de Perspectiefnota 2020 het belang van mobiliteit en bereikbaarheid erkend wordt (blz. 7 ; ā€œde bloedsomloop van de stadā€)

Overwegende dat

Ondernemers en bezoekers klagen over de verminderde bereikbaarheid van onze binnenstad, met name door alle wegwerkzaamheden.

De bloedsomloop in gevaar komt bij vernauwing en verstopping van de slagaders en het hart van de stad er daardoor niet gezonder op wordt!

De Mobiliteitsdruk alleen maar blijft toenemen, zowel voor fiets, auto als trein

Investeringen in slimme en duurzame mobiliteit zoals P & R, Greenwheels, hubs etc. noodzakelijk zijn maar nog onvoldoende een oplossing bieden aan de huidige bereikbaarheidsproblemen.

Roept het College op

Voor de begroting 2020

volledig inzicht te geven in alle werkzaamheden die de komende tijd van invloed kunnen zijn op de bereikbaarheid van onze binnenstad. Met concrete maatregelen/voorstellen te komen waardoor de ā€œbloedsomloopā€ van onze stad meer prioriteit krijgt en de levensvatbaarheid niet langer in gevaar wordt gebracht.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Inleidende tekst over Parkeren en Bereikbaarheid binnenstad

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG VVD Tilburg 23-05-2019 06:00

Inleidende tekst bij informatiebijeenkomst Parkeren & Bereikbaarheid Binnenstad 20-5-19

Dankwoord richting stakeholders

ā€œVriendenā€, om met de woorden van onze oud-burgemeester Peter Noordanus te spreken, ā€œvrienden, willen wij een winkelstad worden of een boodschappen-stad blijven?ā€

Deze vraag is de kern waar het vanavond om gaat, wij kunnen urenlang gaan zitten bomen over hoeveel autoā€™s er op de Cityring rijden, waar ze naar toe gaan en hoeveel parkeercapaciteit wij nodig hebben in onze binnenstad. Maar waar het echter werkelijk om gaat is welke ambities wij hebben met het hart van onze stad, welke ambitie dit College nog heeft met het kernwinkelgebied. Ongetwijfeld een politieke vraag maar dit is wel waar het allemaal om draait.

Om een succesvolle winkelstad te worden moet aan alle voorwaarden voldaan zijn. Het totale pakket aan (rand-)voorwaarden (zoals locatie, reistijd, omvang, winkelaanbod, kwaliteit, de juiste mix van winkels, horeca & vermaak, beleving etc.) bepalen het succes van een winkelcentrum. De belangrijkste randvoorwaarde hiervan is zonder twijfel parkeren en bereikbaarheid. Dat parkeren dreigt steeds meer een ondergeschoven kindje te worden terwijl een goede winkelomzet staat of valt bij een goede autobereikbaarheid en parkeermogelijkheden op loopafstand. De werkelijke feiten, de dagelijkse praktijk, tonen aan dat autobezoekers gewoon meer besteden dan bezoekers die per fiets of te voet komen, ook in Tilburg (zie rapport o.a. rapport Strabo blz. 7)

Beste mensen, ik wil u graag even meenemen naar een keukentafelgesprekje bij een modaal gezin met 2 dochters, vader Rob, moeder Anne, Fleur (16) en Roos (18) afgelopen zaterdag in Moergestel;

Fleur: ā€œMam kunnen wij morgenmiddag even naar de Hudsonā€™s Bay in Tilburg, ik heb gave pumps gezien op hun site die nu in de aanbieding zijn voor maar 39 euro!ā€ Moeder Anne is meteen enthousiast en reageert; ā€œRob, wij hebben morgenmiddag toch niets bijzonders, laten wij gezellig naar de stad gaan voor Fleur en daarna samen een hapje eten, dan hoef ik ook niet meer naar de superā€. Vader Rob is echter minder enthousiast; ā€œkunnen wij dan niet naar Eindhoven, de laatste keer in Tilburg hebben wij een half uur rondgereden om de auto te kunnen parkerenā€! Ā Fleur boos: ā€œmaar in Eindhoven is helemaal geen Hudsonā€™s Bayā€!Ā  Rob; ā€œdan gaan wij toch gewoon op de fiets, nog gezond ookā€!

De dochters in koor: ā€œdie is gek, ik ga echt niet op de fiets, ga lekker zelf fietsenā€

Moeder Anne wijst Rob nog even fijntjes op de weersverwachting en rond de discussie af met de opmerking de pumps in 3 verschillende maten wel even met de creditcard van Rob op internet te bestellen. GeĆÆrriteerd loopt ze van tafel en zet de computer aan!

De negatieve parkeerervaring van Rob in Tilburg was goed voor een minder gezellige avond in Moergestel en een gemiste kans voor onze stad.

Dat dit voorbeeld realistisch is blijkt wel uit een artikel in het Brabants Dagblad van 23 december jl. ik citeer;

ā€œOvervolle parkeergarages en radeloos rondrijdende automobilisten op zoek naar een parkeerplaatsje. Door de gemeente ingezette verkeersregelaars proberen de chaos op de Cityring in de hand te houden met de hulp van drie charmante ā€œparkeer-babesā€ die automobilisten de weg wijzen naar andere parkeergarages die nog lege plaatsen zouden hebben. Maar ook daar staan ze in rijen voor volle garages. Vier rondjes Cityring en dan eindelijk een plekje gevonden in P-Heuvelpoort moppert een gezin uit Eindhovenā€

Voor de 4 partijen, ONS Tilburg, 50 plus, VVD en Lokaal Tilburg die dit onder-werp op de agenda hebben gezet, gaat het vanavond niet zozeer om rapporten en onderzoeken over mobiliteit, bereikbaarheid en parkeren, geen discussie over wensdenken en realiteit, maar over de dagelijkse praktijk. Wij willen graag de meningen en ervaringen horen van ondernemers, bewoners en vastgoed- ontwikkelaars die in onze binnenstad werken, wonen en investeren. Die met hun voeten in de klei staan en echt weten wat er speelt.

Wij moeten goed beseffen dat nu de kans is om Tilburg weer op de kaart te zetten als de stad waar je moet zijn voor de ideale mix van shoppen, horeca en cultuurbeleving. Na jaren van stilstand vanwege het shoppingmall debacle wordt nu voor honderden miljoenen geĆÆnvesteerd om onze binnenstad weer mee te laten tellen in de concurrentiestrijd met Breda, Den Bosch of Eindhoven. De transformatie naar winkelstad kan echter alleen slagen als alle randvoorwaarden op orde zijn, goede bereikbaarheid en gastvrij parkerenĀ  zijn daarbij essentieel. Een succesvolle winkelstad faciliteert zijn ondernemers maximaal en luistert naar wat de klant wil, zelfs als die liever met de auto naar Tilburg komt!

Lintjesregen 2019

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 26-04-2019 11:02

Vandaag 26 april 2019 hebben weer veel Tilburgers een onderscheiding mogen ontvangen.

Lokaal Tilburg was hierbij aanwezig en had gezorgd voor een leuk presentje voor de gedecoreerden.

Wethouder doet toezegging op vraag Lokaal Tilburg

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 12-04-2019 11:03

Op maandag 8 april heeft Lokaal Tilburg, tijdens het vragenhalfuurtje, een vraag gesteld over de armtierige uitstraling van de hanging baskets aan de Piushaven. (zie hieronder).

Wethouder Berend de Vries heeft inmiddels laten weten dat hij ervoor gaat zorgen dat de plantenbakken er weer fleurig bij komen te staan.

Vragenhalfuurtje

Frans van Aarle / Frans van Dommelen

Armtierige uitstraling ā€œhanging basketā€ Piushaven

Afgelopen week zijn wij door bewoners van de Piushaven benaderd over de armetierige uitstraling van de ā€œhanging basketsā€ aan de lantaarnpalen langs de havenkom . De kokosmandjes zijn versleten en de planten/bloemenĀ  hangen er verlept bij. De aanblik is zeker geen visitekaartje voor de stad en de Piushaven in bijzonder. Reden voor Lokaal Tilburg de volgende vragen te stellen;

1.Ā Ā Ā Ā Ā  Deelt onze mening dat deze armetierige uitstraling geen visitekaartje is voor onze stad?

2.Ā  Wie is verantwoordelijk voor onderhoud/vervanging van deze plantenbakken?

3. Bent u bereid voor aanvang van de festiviteiten in de Piushaven en de start van het seizoen, een fleurrijke oplossing te faciliteren?

Bedankt!

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 11-04-2019 11:10

Door onderstaand verhaaltje weten we weer waar we het allemaal voor doen. Zoals hieronder duidelijk wordt, is Lokaal Tilburg de partijĀ die niet roept, maar doet!

ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”

Hallo Frans, ja ik las het gisteren. Echt heel fijn dat er een paar dingen van tafel zijn. Ik ga je zeker op de hoogte houden van alles waar ik als bewoner tegen aanloop m.b.t. het parkeren. Fijn om zo toch een beetje bij te kunnen dragen aan de parkeerproblematiek. Zeker goed om contact te houden.

Bedankt voor je inzet voor ons stukje Tilburg!

Groetjes judith

ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”-

Beste Judith,

zoals wellicht gisteren al via het Brabants Dagblad vernomen hebben wij samen met enkele andere partijen toch nog wat succesjes binnengehaald m.b.t. parkeren Spoorzone. Concreet is nu 1 miljoen euro exclusief gereserveerd om in te zetten voor ā€œauto parkeren Spoorzoneā€. Tevens heeft de wethouder harde toezeggingen gedaan om wat ā€œflexibelerā€ met de parkeernormen om te gaan en sneller te gaan acteren. Bovendien krijgen wij iedere 3 maanden terugkoppeling over de stand van zaken ā€œauto parkerenā€ waardoor wij als Raad beter de vinger aan de pols kunnen houden. Vandaar dat het goed zou zijn om regelmatig contact te houden en alle structurele parkeerproblemen in en rondom de Spoorzone aan ons te melden zodat wij dit mee kunnen nemen.

Op dit moment is dit politiek gezien het maximaal haalbare, voldoende partijen overtuigen van de problemen was al een hele uitdaging en het ging letterlijk om een meerderheid van 1 stem, de ā€œgroene partijenā€ denken alleen maar aan fietsen en O.V. ā€¦ā€¦

Nogmaals dank voor je input en kijk eens op www.lokaaltilburg.nlĀ  (voor slechts 13 euro per jaar ben je al lid en heb je invloed op

de visie en standpunten van de lokale partij Ā die niet roept, maar doet !

Met vriendelijke groet,

Frans van Aarle

ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”ā€”

Beste Frans,

Tijdens het buurtcafĆ© sprak u mij aan met de vraag of ik mijn zienswijze rond het parkeren in de spoorzone op mail wilde zetten. In maart 2015 heb ik, in de eerste verkoopweek van het Clarissenhof,Ā  mijn appartement gekocht. Voor mij was het belangrijk om dichtbij de voorzieningen te wonen en mijn auto te kunnen parkeren dichtbij mijn woning. Het Clarissenhof was dus een goede investering omdat er dichtbij mijn appartement een parkeergarage gebouwd zou worden waar al de bewoners van het clarissenhofĀ  konden parkeren. In de verkoopbrochure stond ook mooi vermeld:Ā  ā€œuw auto parkeert u zonder problemen in de Clarissenhof-parkeergarageā€. Er was toen absoluut nog geen sprake van gebied parkeren. Onze auto zou in de Clarissenhof-parkeergarage kunnen staan. Op het moment dat ze eindelijk zouden gaan bouwen werd in de krant een artikel geplaatst met daarin een grote foto van de volgorde waarin de gebouwen van het Clarissenhof en de parkeergarage gebouwd zouden worden. Ze zouden toen beginnen met de parkeergarage om deze klaar te hebben voordat alle andere gebouwen van het Clarissenhof opgeleverd zouden worden. (Ik heb op internet dit artikel proberen terug te vinden, maar alle artikelen over het Clarissenhof zijn terug te vinden behalve dit artikel. Ik vermoed dat dit niet voor niets is).

Later kreeg ik te horen dat er maaivelden aangelegd zouden worden en dat de parkeergarage pas later gebouwd zou worden. Dus de mensen die pas later een appartement kochten wisten wel dat de garage later zou worden gebouwd. Voor mij was dit echt wel even slikken, ik ben erg beperkt in mijn energie en werk maar 3 halve dagen daardoor. Ik heb mijn auto echt nodig om ergens te kunnen komen. Dat ik nu 5 min moet lopen is net te doen voor mij, maar ideaal is het zeker niet. Vooral niet als ik thuiskom na mijn werk ben ik erg moe. Ik moet er dus echt niet aan denken dat ik straks na mijn werk moet gaan zoeken naar een parkeerplek binnen de gehele spoorzone omdat de Clarissenhof-parkeergarage vol is. Als ik dat van te voren had geweten had ik waarschijnlijk niet voor deze woonplek gekozen.

Sinds een goede maand, is het parkeren op P1 eindelijk goed geregeld. Het kwam geregeld voor dat wanneer ik om half 1 thuis kwam van mijn werk, P1 overvol was en er geen plek meer was binnen de parkeervakken van het terrein. Het aantal telefoontjes met klachten naar parking you zijn niet meer op 10 vingers te tellen. Nu is het eindelijk goed geregeld. Het parkeerterrein wordt sneller als vol aangeduid. Dan zijn er alleen nog wat plekken over voor abonnementhouders. Mijn grote angst is ook dat er in de toekomst te weinig parkeerplekken komen in de gehele spoorzone zodat er altijd problemen zullen ontstaan. Ook die regeling om plekken te delen met mensen die overdag werken binnen de spoorzone met mensen die er wonen, is leuk maar niet als je maar halve dagen kunt werken. Daarbij komt dat er in het Clarissenhof veel mensen een auto hebben die Ć¼berhaupt door hun leeftijd niet meer werken. Wanneer er een gebied wordt ontworpen waar gewoond wordt,Ā  komen er ook autobezitters te wonen die een plek moeten hebben voor hun voertuig. Nu ook achteraf blijkt dat er maar ongeveer 150 mensen een auto hebben in het Clarissenhof, dit was hoger ingeschat, zal de gemeente toch een goede oplossing moeten vinden. En zeker voor de mensen, die net als ik, het appartement hebben gekocht met de belofte van de parkeergarage naar het Clarissenhof en er nog niet gesproken werd over gebied parkeren.

Nu de spelregels dus zijn bijgesteld, zou ik er veel voor over hebben een vaste parkeerplek te hebben straks in de garage naast mijn woning. Ik zou zelfs een plek willen kopen.

Er wordt nog ontzettend veel gebouwd in de spoorzone en als je dat allemaal optelt kun je nu al bedenken dat dit een probleem gaat worden met de parkeerquotum die ze nu hebben vastgesteld. Natuurlijk is het een mooi streven om zoveel mogelijk mensen te stimuleren gebruik te laten maken van het openbaar vervoer maar als je ook zoveel mensen binnen de spoorzone wilt laten wonen zal je toch rekening mee moeten houden dat er mensen met autoā€™s zijn en dat deze niet allemaal hele werkdagen van huis zijn tussen 7.00 en 18.00.

Er is een mooi koersdocument gemaakt van de spoorzone waarbij nog geen definitieve richting wordt gegeven van alle plannen. Dit om nog dingen te kunnen aanpassen mocht er een ander verloop zijn van de geplande ontwikkelingen. Dus dan kun je ook besluiten om nog eens goed te gaan luisteren naar de bewoners van de spoorzone m.b.t. de parkeerproblemen. En dat er niet een parkeerbeleid wordt verzonnen achter een bureau met allemaal aannames die in de werkelijkheid gewoon anders uitvallen.

Ik hoop hiermee een duidelijk beeld te hebben geschetst m.b.t. het parkeren in de spoorzone.

Ik ben altijd bereid om ook nog mondeling toelichting te geven mocht dit nodig zijn.

Met vriendelijke groet,

Judith

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.