Nieuws van politieke partijen in Midden-Groningen over ChristenUnie inzichtelijk

10 documenten

Naar een nieuw afvalbeleid.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 29-04-2019 21:35

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1275554/1124593/afval.jpgIn de gemeente Midden-Groningen wordt er nu nog op verschillende manieren omgegaan met afval. De gemeente is verplicht om het afvalbeleid te harmoniseren. De afgelopen maanden is er een intensief traject geweest met inspraak van inwoners. de ChristenUnie is blij met de gekozen aanpak.

Onder een visie ligt een missie ten grondslag De missie vertelt waar we voor staan, het 'wat', bekeken vanuit onder meer normen en waarden. 
Uit de door ons beschreven missie haal ik:
- Het behoud van onze groene planeet;
- Inzetten op hergebruik van materialen zodat afval weer grondstof wordt;
- Samen met inwoners ontdekken hoe we het beter kunnen doen;
Vanavond bespreken we onze visie daarop, het 'hoe': Op welke manier gaan we onze doelen uitgesproken in de missie met elkaar, met de samenleving bereiken. 
En met een keuze tussen uitgewerkte scenario's zit hier eigenlijk ook al de strategische keuze al in, de concrete uitwerking van de manier waarop we dat gaan doen.
Uitgangspunten:
Een van de uitgangspunten die we vaststellen is (1) dat we in aansluiting op de VANG-doelstelling van 100kg restafval per persoon in 2020 naar 30kg in 2025 toe willen. Nu is dat nog 205kg, dus we moeten van ver komen.
Uit de bewonersraadpleging kwam ook nog een ander uitgangspunt: (2) maak het ons (de inwoners) gemakkelijk.
Dat zijn uitgangspunten waar de ChristenUnie-fractie mee uit de voeten kan. Een uitgangspunt wat mijn fractie ook mee wil wegen in de besluitvorming is de betaalbaarheid. (3) Zoeken naar een goede balans in kosten van de afvalinzameling en de effecten die dat heeft op de lokale lasten van de inwoners.
Voorliggend besluit:
Voorgesteld wordt om akkoord te gaan met scenario 1. Het scenario dat weliswaar het duurste is, maar ook de meeste voordelen biedt, het meest toekomstbestendig is én de voorkeur heeft van (een groot deel van) onze inwoners. Daar gaan wij mee akkoord.
Motie:
Tijdens de commissievergadering is het 'gratis' storten van grofvuil ter sprake gekomen en daarvoor ligt nu een motie op tafel. Wij hebben een aantal kanttekeningen bij deze motie:
Feiten:
Uit de beantwoording van de vragen uit de commissie blijkt:
- Dat drie keer gratis wegbrengen een verhoging van de afvalstoffenheffing van €20 met zich mee brengt. Afgerond €7 per keer;
- Er geen relatie lijkt te bestaan tussen invoering van gratis storten grofvuil en afname van bijplaatsingen/afvaldump;
- Punten van gemak, openingstijden en snelle afhandeling op het afvalbrengpunt een rol spelen.
De inhoud van de motie:
- Staat haaks op het principe dat de vervuiler betaald;
- Stimuleert juist niet tot hergebruik en vergroot daarmee de stroom restafval (zie ervaringen Pekela);
- Raakt ook grote groepen inwoners die (bijna) nooit grofvuil wegbrengen maar toch voor de kosten in de verhoging van de afvalsoffenheffing opdraaien, en heeft daarmee wat ons betreft een te groot effect op de lokale lasten van onze inwoners;
- Roept bij mijn fractie twijfels op over de invloed van invoering hiervan op afname van bijplaatsingen en afvaldumpingen.
Uit de beantwoording bleek ook dat een schatting van de jaarlijkse opruimkosten van afval in de openbare ruimte 3 ton is. Is het ook mogelijk om bij te houden wat de werkelijke kosten zijn?
Wellicht dat er op het punt van 'maak het de inwoners makkelijk' meer te behalen valt met aanpassingen in de openingstijd van het afvalaanbrengpunt in Hoogezand.
Conclusie:
- Wanneer we van 205kg restafval per persoon nu naar 30 kg in 2025 toe willen hebben we nog wel wat te doen;
- We gaan akkoord met het raasdsvoorstel, wat daarin een belangrijke (eerste) stap is;
- We hebben bedenkingen bij de motie, en steunen deze daarom niet.

"We staan op eigen benen maar nog wel wiebelig." Bijdrage programmabegroting 2019.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 01-11-2018 15:25

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1233907/1124593/geldDe eerste echte begroting van de gemeente Midden-Groningen is besproken in de gemeenteraad. De ChristenUnie constateert dat we er nog niet zijn. We zien voor 2019 graag dat we ons echt op kunnen richten.

Dit voorjaar hebben wij onze algemene beschouwing gehouden en daarbij aangegeven welke thema's wij belangrijk vinden:

Aardbevingen Groots in kleinschaligheid Sociaal domein inclusief ouderenzorg OZB/ondernemersfonds Duurzaamheid

Nu ligt de begroting van 2019 er. Een algemene opmerking daarover is dat de ChristenUnie-fractie aan de vormgeving moet wennen. Daarin missen we concrete realisatie van doelstellingen en de prestatie die daarvoor geleverd wordt afgezet tegen de kosten die hiervoor moeten worden gemaakt. Dat is  wat ons betreft een verbeterpunt.

 Hoe denkt het college dit voor de begroting 2020 wel te realiseren?

Ik zal in onze bijdrage kijken hoe we er nu voor staan, de voor ons belangrijke thema's bij langs lopen, andere zaken benoemen die ons zijn opgevallen in de begroting en afronden met hoe het volgens ons nu verder moet gaan.

Hoe staan we er voor

Inmiddels wordt steeds duidelijker hoe Midden-Groningen er voor staat. In de bijdrage van juni heb ik aangegeven dat de ambities die in het coalitieakkoord zijn neergelegd langs de financiële meetlat beginnen te knellen. Moet dit niet aanleiding zijn om ambities bij te stellen?

De afgelopen maanden zoekt onze fractie naar manieren om grip te krijgen op onze kaderstellende en controlerende taak. Een goed inzicht op wat kan en niet kan ontbreekt ons momenteel. Voor ons is het heel belangrijk daar voor de volgende voorjaarsnota wel inzicht in te hebben zodat we vanuit de inhoud met elkaar afwegingen kunnen maken. Waarbij wat de ChristenUnie betreft alles bespreekbaar moet zijn. Eerst het complete beeld, dan de afweging.

Dan is ook makkelijker om op een meer overwogen, integrale  en zorgvuldige manier de afweging te maken aan welke knoppen gedraaid wordt. Een gemeentelijke overheid heeft feitelijk maar twee mogelijkheden. Verhogen van de inkomsten of verlagen van de uitgaven. 

Thema's Aardbevingen

We hebben gezien op welke manier de meerkosten en de verwachte vergoeding daarvan is opgenomen in de begroting. Daarin zien wij een risico wanneer we een lagere vergoeding dan verwacht krijgen. 

Verder is er een aanvraag gedaan voor gasvrij maken van wijken/dorpen. Die is helaas niet toegekend. Kunt u ook toelichten waarom niet en komen er nog meer kansen/rondes om hier subsidie voor aan te vragen?

Groots in kleinschaligheid

Het is goed hoe we in Overschild werken aan een oplossing. Wij vragen daar ook het buitengebied rondom het dorp in mee te nemen. Onze gemeente kent heel veel mooie wijken en dorpen inclusief het buitengebied waar we voor moeten zorgen, en we hebben elkaar daarin nodig.

Wij zetten vol in op onze nieuwe bestuursstijl. Overschild is een voorbeeld waarbij dit goed werkt en laat concreet zien wat er op die manier mogelijk is.

Graag horen we welke andere concrete plannen in deze stijl worden opgepakt of inmiddels zijn opgepakt?

Sociaal Domein

Anders kan ook beter zijn. Dure zorg is niet altijd de beste zorg. In het sociaal domein zien wij oplopende tekorten waar we nog niet voldoende grip op hebben. De zorg van de ChristenUnie zit hier in of wij onszelf de tijd gunnen om na de transitie ook de transformatie op gang te laten komen. De dure specialistische zorg omvormen naar een voorziening dichtbij.  Wij willen goed opletten dat met maatregelen om kosten terug te dringen de goede veranderingen niet worden weggegooid.

Ons samenwerkingsverband voor passend onderwijs krijgt mogelijk fors minder geld van het Rijk. Dat verschuift naar de jeugdzorg en die krijgt een grotere instroom, met bijbehorende kosten. Is er in samenspraak met andere gemeenten en de provincie overleg met het Rijk om dit probleem onder de aandacht en opgelost te krijgen?

In het sociaal domein gaat onze aandacht ook uit naar ouderenzorg. Om ouderen (die dat wensen) langer in hun vertrouwde omgeving te laten wonen is er in voormalige gemeenten de motie Blijverslening aangenomen. Het College heeft dit gekoppeld aan de woonvisie. Daardoor is de uitwerking hiervan niet eerder gereed dan begin 2019. Graag de toezegging dat het er dan ook aan komt, mét een uitgewerkte verordening voor de blijverslening.

OZB

Bij de voorjaarsnota stonden we niet te juichen en nu ook niet met de extra verhoging van de OZB. Zoals eerder in mijn bijdrage gezegd hebben we komend voorjaar graag beter zicht zodat goede afwegingen kunnen worden gemaakt. Idealiter stijgt de OZB wat ons betreft alleen nog maar met de inflatiecorrectie.

Ondernemersfonds

In de beantwoording van technische vragen lezen we dat 'aan de uitwerking van voorstellen wordt gewerkt'.

De fractie van de ChristenUnie betreurt dat het dit jaar kennelijk niet meer lukt.

In de uitwerking vinden we het wel belangrijk dat de beloofde middelen beschikbaar blijven voor de doelgroep (het midden- en kleinbedrijf in de voormalige gemeente Slochteren).

In het coalitieakkoord stond de eerste evaluatie gepland in 2019. Dat lijkt ons niet meer zinvol. Wanneer kunnen we deze wel verwachten?

Duurzaamheid

Inzet van het college is om woningen te verbeteren en te verduurzamen. Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat particuliere woningbezitters hun woning ook kunnen verbeteren?

Suggestie is dat we net als de blijverslening via SVN ook duurzaamheidsleningen voor particulieren kunnen laten afsluiten.

Doen we als gemeente ook iets met het stimuleringsfonds/steunfonds Volkshuisvesting? Zo niet, is het college bereid om hier naar te kijken en dit aan de raad terug te koppelen.

Als het over duurzaamheid gaat, gaat het ook over het opvangen van gevolgen van extreem weer. In het deltaplan Ruimtelijke adaptatie is afgesproken dat alle overheden voor eind 2019 de kwetsbaarheid van hun gebied voor klimaatverandering onderzoeken door een stresstest uit te voeren. De ChristenUnie pleit ervoor om ook wateroverlast, droogte en klimaatbestendigheid in de stresstest op te nemen. Een groot gedeelte van onze gemeente bestaat uit hoog- en laagveen en dat maakt ons extra kwetsbaar.

In de programmabegroting zien we dit niet terug. Waarom niet?

Voor het vaststellen van een nieuw rioleringsplan dat voor 2019 is aangekondigd zouden de uitkomsten van de stresstest beleidsmatig en financieel meegenomen moeten worden.

Slot

We staan op onze eigen benen, maar naar het oordeel van de ChristenUnie nog wel wiebelig. Wat mogen wij verwachten van de schaalsprong van de herindeling. Zakken we door de benen of richten we ons op?

Wij gaan voor dat laatste. Daarbij is het voor de organisatie belangrijk dat medewerkers op hun plek zijn, en gaan wij ervan uit dat zij ook steeds beter op hun plek komen. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van dienstverlening leveren die van onze gemeente verwacht wordt en als gemeente van onze grootte onze positie innemen. 

Daarbij spreken we onze waardering uit aan de medewerkers voor hun inspanningen om te komen waar we willen zijn. 

Als raad hebben we aan de ene kant goede inhoudelijke voorbereiding nodig waar we van het College verwachten de informatie te krijgen om vanuit de inhoud inzicht te krijgen.

Aan de andere kant hebben we daarvoor de raad nodig die deze informatie met open vizier gaat beoordelen, om op basis van het complete beeld af te wegen wat wel en wat (even) niet meer kan.

Als raad zullen we zelf ook hard moeten werken aan onze ontwikkeling als bestuursorgaan van een grote gemeente. Gezien de grote issues die op ons pad komen hebben we elkaar als fracties daarbij hard nodig.

In dat proces wensen wij het College, de Raad en de organisatie Gods onmisbare zegen toe.

 

"We staan op eigen benen maar nog ...

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 01-11-2018 14:05

Gisteravond heeft de gemeenteraad ...

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 17-05-2018 10:28

Gisteravond heeft de gemeenteraad Adriaan Hoogendoorn voorgedragen als burgemeester voor Midden-Groningen. Hoogendoorn (60) is op dit moment burgemeester in de Gelderse gemeente Oldebroek. Hij is lid van de ChristenUnie.

Vanavond heeft de gemeenteraad van ...

D66 D66 ChristenUnie Midden-Groningen 16-05-2018 20:08

Vanavond heeft de gemeenteraad van Midden-Groningen gestemd over de nieuwe burgemeester voor de gemeente. Unaniem is gekozen voor dhr. Adriaan Hoogendoorn ( Christen Unie). In een live verbinding heeft de raad even kennis kunnen maken en hem kunnen feliciteren. D66 feliciteert dhr. Hoogendoorn en wenst hem veel wijsheid en doorzettingsvermogen toe.

ChristenUnie stelt vragen over de plannen van Nedmag.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 15-11-2017 20:33

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1138964/1124593/ondergrondDe gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer heeft begin 2017 unaniem besloten zich op voorhand tegen zoutwinning in Kiel-Windeweer te verklaren. Het is inmiddels duidelijk dat Nedmag zich hierbij niet neerlegt.[1] De gemeente Veendam heeft voor haar gebied een verklaring van geen bedenking afgegeven. Ook in een recente bijeenkomst blijkt de Nedmag niet van plan zich iets gelegen te laten liggen aan de uitspraak van de gemeenteraad en het door het college van Hoogezand-Sappemeer kenbaar gemaakte standpunt.

De gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer heeft begin 2017 unaniem besloten zich op voorhand tegen zoutwinning in Kiel-Windeweer te verklaren. Het is inmiddels duidelijk dat Nedmag zich hierbij niet neerlegt.[1] De gemeente Veendam heeft voor haar gebied een verklaring van geen bedenking afgegeven. Ook in een recente bijeenkomst blijkt de Nedmag niet van plan zich iets gelegen te laten liggen aan de uitspraak van de gemeenteraad en het door het college van Hoogezand-Sappemeer kenbaar gemaakte standpunt.

Naar aanleiding van deze ontwikkelingen heeft de ChristenUnie de volgende vragen:

Er is een ambtelijk en bestuurlijk overleg bodemdaling Nedmag? Is Hoogezand Sappemeer vertegenwoordigd in beide overleggroepen? Wie zitten er in de bestuurlijke overleg groepen? Heeft het college bestuurlijk dan wel ambtelijk overleg gevoerd met de gemeente Veendam? Wat was de inzet van dit overleg en welke uitkomst kende dit overleg? Is het college het met ons eens dat er voor de huidige winning een onafhankelijke commissie bodemdaling Nedmag moet komen, zonder inmenging van Nedmag? Ingenieursbureau Arcadis heeft in 2013 in opdracht van de gemeenten Veendam en Menterwolde, het waterschap Hunze en Aa’s en Nedmag Industries een rapport geschreven over de oorzaken van schade aan gebouwen in het winningsgebied. Ingenieursbureau Arcadis heeft hierbij gebruik gemaakt van een zogenaamd referentiegebied elders in Nederland en hun eigen ervaring. Arcadis heeft aan de overleggroepen bodemdaling geen openheid willen geven over de onderbouwing van deze methode. Is het college op de hoogte van dit rapport en is zij bereid om, zo nodig samen met de andere overheden, alsnog aan te dringen op een onderbouwing van dit rapport? Is het bij het college bekend of er op dit moment door Nedmag zout wordt gewonnen onder de gemeente Hoogezand-Sappemeer? Dit omdat ondergrondse zoutlagen zich uitstrekken over een gebied dat de gemeentegrenzen overschrijdt. Heeft het college na de raadsvergadering in januari jl. nog contact gehad met Nedmag en/of EZ ? Zo ja, wat was daarvan de inhoud? Heeft het college al opheldering van EZ ontvangen na de bekendmaking door Nedmag om vanuit Borgercompagnie naar het westen (richting Kiel-Windeweer) te boren? Is er bij alle winningsplannen ook een MER uitgevoerd? Kan het college ons informeren over de inhoud daarvan? Is het rapport van Ir. Houtenbos, onafhankelijke deskundige,  "Bodemdaling Zoutwinning Veendam 1977-2011", met conclusies en aanbevelingen bij het college bekend?[2] Zo ja, wat doet u met deze conclusies en aanbevelingen? Zo nee, kunt u alsnog komen met een inhoudelijke reactie op dit rapport?

Hoogachtend,

Bert van Dijk (ChristenUnie Hoogezand-Sappemeer)

Deze vragen zijn mede ingediend door de ChristenUnie Slochteren

Op 22 november mag u bepalen wie er ...

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 01-10-2017 20:32

Op 22 november mag u bepalen wie er in de gemeenteraad van Midden-Groningen komen. Wij gaan voor een sterke christelijk -sociale fractie in de nieuwe gemeente! Doet u mee?

Slochteren haalt financieel gezond ...

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 01-07-2017 12:36

Slochteren haalt financieel gezond de eindstreep.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 27-06-2017 20:50

https://midden-groningen.christenunie.nl/k/n43420/news/view/1122216/1124593/Topbanner geld 944x390“Kleine gemeenten zijn niet in staat om de steeds groter wordende verantwoordelijkheden op zich te kunnen nemen.” “Gemeenten moeten samen op zoek naar meer bestuurskracht.” “In de bestuurlijke spaghetti van samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen kan een gemeenteraad niet sturen.”

Voorzitter u merkt het ik zou zo aan de slag kunnen als koppenschrijver voor VNG en Binnenlands Bestuur. Maar in weerwil van al die negatieve koppen, die donkere wolken en de sombere toekomstbeelden is het Slochteren als kleine gemeente opnieuw gelukt een positief rekeningresultaat te presenteren. We staan goed voorgesorteerd op de komende herindeling en komen onze afspraken na.

Wat we in de begroting hadden afgesproken te doen is uitgevoerd. Sterker nog, we hebben er hier en daar, een tandje extra bijgezet. En voor die paar veelal kleinere zaken die zijn blijven liggen worden goede verklaringen gegeven. Slochteren heeft haar zaken ook financieel goed op orde. 

In de technische ronde hebben we gevraagd om de extra kosten die worden gemaakt als gevolg van de aardbevingen en het gasdossier duidelijk in beeld te brengen. De toezegging is dat we die informatie nog zullen ontvangen. We zouden graag zien dat ook voor dit jaar alle extra kosten goed worden bijgehouden. Die afspraak hebben we eerder namelijk met het college gemaakt. Het kan naar ons oordeel niet zo zijn dat er maatschappelijk kosten worden gemaakt die niet volledig worden gedekt.

De ChristenUnie spreekt haar waardering uit voor het goede bedrijfsresultaat van de BWRI. Complimenten aan iedereen die daar werkt want bij andere SW bedrijven staan de resultaten onder grotere druk. We zien ook een aanzienlijke verkorting van de doorlooptijd voor aanvragen. Dat laatste is belangrijk omdat hierdoor een vergroting van de schuldenproblematiek wordt voorkomen. Een systeem waarin ook gefilterd kan worden op het aantal hersteltermijnen zou een nog beter beeld geven. Er is een daling van het aantal mensen in een uitkeringssituatie in Slochteren en het geheel van Midden-Groningen stijgt minder snel dan het landelijk gemiddelde. We spreken de hoop uit dat, nu de economie aantrekt, straks voor de gehele nieuwe gemeente sprake is van een daling. Ook voor de groep die een grotere afstand heeft tot de arbeidsmarkt. 

In het centrum van Slochteren komt nu eindelijk de reuring waar we naar op zoek waren. Laten we eropin zetten om die positieve lijn nu door te zetten. Een goede invulling van de voormalige gemeentewerf is daarin de volgende stap. Op dit moment is het gebied wat verrommeld. Iets meer aandacht is op zijn plaats.

Voorkomen is beter dan genezen. Die uitspraak geldt ook bij het voorkomen van en het verergeren van jeugdproblematiek. In het beleid richten we ons nu al op de voorkant. Vroegtijdig signaleren en handelen is voor alle partijen beter. Dat we jongeren aan hun lot over zouden laten om financiële redenen is dan ook niet aan de orde. Dat bleek al bij de behandeling van het agendapunt financiering in de raadscommissie maar ook de jaarrekening en het jaarverslag zijn er volstrekt helder over. We staan in ons gebied voor een enorme opgave omdat de problematiek in verhouding tot het landelijke gemiddelde groot is. Mocht er sprake zijn van een knelpunt dan vinden we dat er extra middelen ingezet moeten worden. Uiteindelijk gaan achter de cijfers niet alleen kwetsbare jongeren schuil maar ook hele gezinnen.

Op veel gebieden werken we al samen met onze herindelingspartners. Het sociaal domein laat zien dat we, ondanks verschillen, in goed overleg de juiste accenten leggen en maatwerk leveren.

De beproefde manier waarop we in Slochteren aan onze begroting werken pakt ook dit boekjaar weer goed uit. Niet voor het eerst levert dat de gemeente mogelijkheden op om gewenste zaken alsnog te realiseren. Een positief resultaat van 2,6 miljoen, waar eerder 269.000 euro werd geraamd. Het college stelt voor om dit bedrag over te hevelen naar de algemene reserve. Nu mist er bij de stukken en duidelijk (concept) raadsbesluit en zijn de beslispunten alleen opgenomen in het raadsvoorstel. Graag zien we nog een apart raadsbesluit. Dit laatste ook omdat we, samen met de overige raadsfracties, tot een gewijzigde bestemming van het rekeningresultaat willen komen. De risico’s die Slochteren had bij het BDO-boekenonderzoek zijn nu voldoende afgedekt. Het gehele resultaat storten in een algemene reserve voor de nieuwe gemeente Midden-Groningen is daarmee, wat de ChristenUnie betreft, ook niet nodig. Onze financiële kerngetallen zijn van voldoende niveau. Concreet vragen we om een deel van het rekeningresultaat te bestemmen voor het accommodatiefonds. Er liggen nog een aantal wensen die in het lopende jaar, of zo snel als mogelijk daarna, nog uitgevoerd zouden kunnen worden en er is op dit moment ook ruimte om die wensen in te vullen.

In het Kompas voor de nieuwe gemeente geven we aan dicht bij de burgers te willen staan en een sterk lokaal voorzieningenniveau na te willen streven. Een overheid die naar de inwoners toekomt en makkelijk benaderbaar is. Een aantal van onze dorpshuizen en andere accommodaties voldoet daar nu al goed aan maar er zijn er ook die nog wel een upgrade kunnen gebruiken. Wanneer we er voor kiezen om hiermee te wachten tot na de herindeling voorziet de ChristenUnie dat alles wat op de langere baan wordt geschoven. De gemeente Midden-Groningen zal in het eerste jaar een beleidsarme agenda kennen. Daarnaast hebben de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde op dorps- en wijkniveau nu al voorzieningen die geschikt en gericht zijn op de toekomstige gemeente. Slochteren zou in dit opzicht niet achter moeten blijven. Graag horen we van het college of zij voor aanvang van de besluitvorming in de raad van 6 juli kan komen met een calculatie van de kosten van nu nog openstaande wensen die passen binnen de regels van het accommodatiefonds.

Slochteren haalt financieel gezond de eindstreep.

ChristenUnie ChristenUnie Midden-Groningen 27-06-2017 20:50

https://slochteren.christenunie.nl/k/n7334/news/view/1122216/300896/Topbanner geld 944x390“Kleine gemeenten zijn niet in staat om de steeds groter wordende verantwoordelijkheden op zich te kunnen nemen.” “Gemeenten moeten samen op zoek naar meer bestuurskracht.” “In de bestuurlijke spaghetti van samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen kan een gemeenteraad niet sturen.”

Voorzitter u merkt het ik zou zo aan de slag kunnen als koppenschrijver voor VNG en Binnenlands Bestuur. Maar in weerwil van al die negatieve koppen, die donkere wolken en de sombere toekomstbeelden is het Slochteren als kleine gemeente opnieuw gelukt een positief rekeningresultaat te presenteren. We staan goed voorgesorteerd op de komende herindeling en komen onze afspraken na.

Wat we in de begroting hadden afgesproken te doen is uitgevoerd. Sterker nog, we hebben er hier en daar, een tandje extra bijgezet. En voor die paar veelal kleinere zaken die zijn blijven liggen worden goede verklaringen gegeven. Slochteren heeft haar zaken ook financieel goed op orde. 

In de technische ronde hebben we gevraagd om de extra kosten die worden gemaakt als gevolg van de aardbevingen en het gasdossier duidelijk in beeld te brengen. De toezegging is dat we die informatie nog zullen ontvangen. We zouden graag zien dat ook voor dit jaar alle extra kosten goed worden bijgehouden. Die afspraak hebben we eerder namelijk met het college gemaakt. Het kan naar ons oordeel niet zo zijn dat er maatschappelijk kosten worden gemaakt die niet volledig worden gedekt.

De ChristenUnie spreekt haar waardering uit voor het goede bedrijfsresultaat van de BWRI. Complimenten aan iedereen die daar werkt want bij andere SW bedrijven staan de resultaten onder grotere druk. We zien ook een aanzienlijke verkorting van de doorlooptijd voor aanvragen. Dat laatste is belangrijk omdat hierdoor een vergroting van de schuldenproblematiek wordt voorkomen. Een systeem waarin ook gefilterd kan worden op het aantal hersteltermijnen zou een nog beter beeld geven. Er is een daling van het aantal mensen in een uitkeringssituatie in Slochteren en het geheel van Midden-Groningen stijgt minder snel dan het landelijk gemiddelde. We spreken de hoop uit dat, nu de economie aantrekt, straks voor de gehele nieuwe gemeente sprake is van een daling. Ook voor de groep die een grotere afstand heeft tot de arbeidsmarkt. 

In het centrum van Slochteren komt nu eindelijk de reuring waar we naar op zoek waren. Laten we eropin zetten om die positieve lijn nu door te zetten. Een goede invulling van de voormalige gemeentewerf is daarin de volgende stap. Op dit moment is het gebied wat verrommeld. Iets meer aandacht is op zijn plaats.

Voorkomen is beter dan genezen. Die uitspraak geldt ook bij het voorkomen van en het verergeren van jeugdproblematiek. In het beleid richten we ons nu al op de voorkant. Vroegtijdig signaleren en handelen is voor alle partijen beter. Dat we jongeren aan hun lot over zouden laten om financiële redenen is dan ook niet aan de orde. Dat bleek al bij de behandeling van het agendapunt financiering in de raadscommissie maar ook de jaarrekening en het jaarverslag zijn er volstrekt helder over. We staan in ons gebied voor een enorme opgave omdat de problematiek in verhouding tot het landelijke gemiddelde groot is. Mocht er sprake zijn van een knelpunt dan vinden we dat er extra middelen ingezet moeten worden. Uiteindelijk gaan achter de cijfers niet alleen kwetsbare jongeren schuil maar ook hele gezinnen.

Op veel gebieden werken we al samen met onze herindelingspartners. Het sociaal domein laat zien dat we, ondanks verschillen, in goed overleg de juiste accenten leggen en maatwerk leveren.

De beproefde manier waarop we in Slochteren aan onze begroting werken pakt ook dit boekjaar weer goed uit. Niet voor het eerst levert dat de gemeente mogelijkheden op om gewenste zaken alsnog te realiseren. Een positief resultaat van 2,6 miljoen, waar eerder 269.000 euro werd geraamd. Het college stelt voor om dit bedrag over te hevelen naar de algemene reserve. Nu mist er bij de stukken en duidelijk (concept) raadsbesluit en zijn de beslispunten alleen opgenomen in het raadsvoorstel. Graag zien we nog een apart raadsbesluit. Dit laatste ook omdat we, samen met de overige raadsfracties, tot een gewijzigde bestemming van het rekeningresultaat willen komen. De risico’s die Slochteren had bij het BDO-boekenonderzoek zijn nu voldoende afgedekt. Het gehele resultaat storten in een algemene reserve voor de nieuwe gemeente Midden-Groningen is daarmee, wat de ChristenUnie betreft, ook niet nodig. Onze financiële kerngetallen zijn van voldoende niveau. Concreet vragen we om een deel van het rekeningresultaat te bestemmen voor het accommodatiefonds. Er liggen nog een aantal wensen die in het lopende jaar, of zo snel als mogelijk daarna, nog uitgevoerd zouden kunnen worden en er is op dit moment ook ruimte om die wensen in te vullen.

In het Kompas voor de nieuwe gemeente geven we aan dicht bij de burgers te willen staan en een sterk lokaal voorzieningenniveau na te willen streven. Een overheid die naar de inwoners toekomt en makkelijk benaderbaar is. Een aantal van onze dorpshuizen en andere accommodaties voldoet daar nu al goed aan maar er zijn er ook die nog wel een upgrade kunnen gebruiken. Wanneer we er voor kiezen om hiermee te wachten tot na de herindeling voorziet de ChristenUnie dat alles wat op de langere baan wordt geschoven. De gemeente Midden-Groningen zal in het eerste jaar een beleidsarme agenda kennen. Daarnaast hebben de gemeenten Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde op dorps- en wijkniveau nu al voorzieningen die geschikt en gericht zijn op de toekomstige gemeente. Slochteren zou in dit opzicht niet achter moeten blijven. Graag horen we van het college of zij voor aanvang van de besluitvorming in de raad van 6 juli kan komen met een calculatie van de kosten van nu nog openstaande wensen die passen binnen de regels van het accommodatiefonds.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.