Nieuws van politieke partijen in Smallingerland over CDA inzichtelijk

2 documenten

Uit de Raad van 2 juni 2020

CDA CDA D66 Smallingerland 05-06-2020 14:05

Ronde Tafel Als gast was aanwezig dhr. Luinstra (secretaris GR SW Fryslan) om verdere duiding te geven over de concept jaarstukken 2019, de concept begrotingswijziging 2020 en de concept begroting 2021 GR Fryslan. Na de fair deal in 2019, is de organisatie en begroting anders geworden; de GR is nu de formele werkgever van de WSW medewerkers, andere activiteiten verlopen nu via de individuele deelnemende gemeenten en de NV Caparis. Er werden vragen gesteld over de nog missende loonkosten van het ambtelijk kader personeel in de begroting 2020, waarbij door dhr. Luinstra werd aangegeven dat per 1-1-2020 het kaderpersoneel in dienst is gekomen van de NV Caparis en niet meer in de GR. Debat Met de concept Regionale Energiestrategie Fryslan geeft de provincie Fryslan haar plannen weer hoeveel duurzame energie kan worden geleverd in 2030. In maart 2021 moet een definitief bod aangeleverd worden (samen met de andere 29 RES regio’s) bij de overheid. Het concept bod van 2,3 TWh is dit volgens de opstellers van de RES Fryslan concreet en realistisch en biedt mogelijkheden voor een eventuele hogere doelstelling. Smallingerland streeft naar energieneutraliteit in 2050. De CDA fractie ziet in deze concept RES een 1e stap naar duurzaamheid voor Fryslan, waarbij er een haalbaar bod ligt. Wel vraagt de fractie aandacht voor participatie en betrokkenheid van inwoners van Fryslan en Smallingerland bij het hele proces. Een aantal partijen gaf aan de RES niet ambitieus te vinden en vond dat er grotere stappen genomen kunnen worden. Wethouder de Ruiter gaf aan dat het huidige bod realistisch is voor Fryslan en dat met dit bod niet de kantjes er vanaf worden gelopen. Verder wil hij graag met de fracties bespreken hoe de raad en de inwoners actief kunnen worden betrokken bij verdere stappen. FNP kwam met een amendement op haar eigen voorstel n.a.v. de ronde tafel. Het voorstel behelsde nu om geen onafhankelijk journalistiek verslag te maken van raadsbijeenkomsten, maar wel korte samenvattingen van voorstellen en besluiten en dit op de gemeente website kenbaar te maken. De CDA fractie is geen voorstander van het amendement, aangezien zij vindt dat een partij een eigen verslag kan maken en haar achterban informeren en daarnaast is er voldoende mogelijkheid voor inwoners om vergaderingen bij te wonen en aandacht via de normale media. Bij de reactie van de ELP werd duidelijk dat dit onderwerp een harde eis is geweest van de FNP tijdens de coalitie onderhandelingen en dat de ELP zich aan haar woord zou houden. Een interessante opmerking, aangezien de ELP altijd heeft verwoord dat er geen hard coalitie akkoord lag met duidelijke afspraken. Wethouder Sijperda had al eerder in een brief op het voorstel gereageerd dat het college geen voorstander was (met name een eigen journalistiek verslag), maar met dit amendement liet zij het laatste woord aan de raad. Jaarraportage Carins 2019 CU, CDA en ELP diende een motie in, mede naar aanleiding van een rapport van de Rekenkamer commissie over Carins. De motie hield in om meer en betere sturing te krijgen op (zorg)kosten van Carins, de bedrijfsvoering en een goede prestatie overeenkomst gemeente en Carins. Met de motie wilde de partijen een positieve bijdrage leveren om Carins verder helpen te verbeteren in organisatie en zorg. Wethouder Sipkema vertelde dat 2019 een roerig jaar is geweest, dat er zeker nog zaken zijn die beter kunnen, maar dat Carins ook zelf hiermee bezig is. Hij wil niet dat dit proces zou vertragen door de ingediende motie. Naar aanleiding van de stakende stemmen aangaande de amendement FNP (passieve beheersing Fryske taal nieuwe wethouder), werd dit amendement en het amendement D66 wederom bij het besluit geagendeerd. Ook de ELP kwam met een nieuwe motie om de vacature opnieuw uit te zetten en de sluitingstermijn te verlengen en had zij nog een amendement als verrassing waarbij zij apart wilde stemmen over het profiel nieuwe wethouder en de raadsvisie 2020-2022. Dit met als reden dat de ELP dan tegen het profiel wethouder kon stemmen. De CDA fractie vindt dat de vorming van het zakencollege en de procedure onderhand veel te lang gaat duren en wil spoed in dit dossier. Daarnaast heeft burgemeester Rijpstra vorige week al aangegeven dat de definitieve vacaturetekst zal worden aangepast en dit aan belangstellenden kenbaar gemaakt wordt. Mede daarom stemde zij tegen de amendementen en de motie. Besluit Bezoekerspas en verordening parkeerbelasting 2020: aangenomen Verordening naamgeving en nummering adressen Smallingerland: aangenomen Concept RES Fryslan: aangenomen Amendement Initiatief voorstel FNP verslaglegging raadsbijeenkomsten: (CDA tegen): aangenomen Motie CU/CDA/ELP Carins: aangenomen Motie vreemd ELP (opnieuw uitzetten van de vacature wethouders zakencollege met correcte vacature tekst (CDA tegen): verworpen Amendement ELP apart stemmen wethoudersprofiel en raadsvisie 2020-2022 (CDA tegen): aangenomen Functieprofiel wethouders zakencollege: aangenomen Raadsvisie 2020-2022: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie, Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema), Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractievertegenwoordiger CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Uit de Raad van 1 oktober

CDA CDA Smallingerland 10-10-2019 05:54

Debat De FUMO vraagt voor 2020 aanvullende financiële middelen voor de uitvoering van haar taken en het college heeft op een aantal punten kritiek ten aanzien van deze (ontwerp)begroting van de FUMO 2020. Namens de CDA fractie had ook Hans kritische opmerkingen; de FUMO bestaat inmiddels 5 jaar en je mag verwachten van een organisatie dat deze op een gegeven moment in een stabilisatie periode komt. Dit is echter niet het geval, de FUMO blijft maar vragen om extra geld, waarbij het voor de CDA fractie onduidelijk blijft waar deze verhogingen op zijn gebaseerd. Daarnaast ontvangt de CDA fractie graag het rapport van het externe bureau wat FUMO heeft doorgelicht ten aanzien van begrote loonkosten. Ook andere fracties hebben moeite met het steeds meer vragen om geld door de FUMO, het lijkt als of er steeds minder wordt uitgevoerd voor meer geld. Wethouder de Ruiter vindt ook dat de FUMO efficiënter, effectiever en goedkoper moet gaan werken en dit standpunt is ook weergegeven in de zienswijze. Hij gaat zijn best doen om het rapport van het externe bureau aan de Raad door te geven. Bij het onderwerp herstructurering Caparis geven de meeste partijen aan tevreden te zijn met de uitkomst en dan vooral de rust die dit geeft bij werknemers van Caparis. Minke maakte namens de CDA fractie duidelijk dat ze hoopt dat deze rust in de komende jaren ook gegarandeerd kan worden. Wel waren er nog vragen over het proces bij de totstandkoming van de uitkomst. Wethouder Trompetter legde het proces uit waar deze uitkomst op gebaseerd is; er was een breed gedragen visie van aandeelhouders en bestuurders dat toekomstige inrichting van Caparis anders moest, dit ook in het licht van de participatiewet. Er blijven 4 gemeenten betrokken bij Caparis, maar deze gemeenten hebben geen directe relatie en invloed meer op Caparis. Caparis wordt een meer zelfstandige NV en dient om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zoveel mogelijk een plek te geven. Met de 4 participerende en de 4 vertrekkende gemeenten zijn afspraken gemaakt om de komende 5 jaar bepaalde diensten te blijven afnemen bij Caparis. Smallingerland heeft bewust gekozen om te blijven werken met Caparis. De fair deal (finale kwijting en ontvlechting van financiën) is tot stand gekomen door vele discussies, waarbij gemeenten hebben moeten geven en nemen. “Je kunt niet tot in den einde doorgaan”, aldus de wethouder. Een motie vreemd van de CU (met steun van CDA en SB) vroeg het college om in gesprek te gaan met het Oranje comité Drachten. Uit media blijkt volgens het Oranje Comité dat de gemeente niet welwillend staat om meer subsidie te geven voor de herdenking en viering van 75 jaar vrijheid in 2020. In de beantwoording door portefeuillehouder Rijpstra en wethouder Sijperda gaven zij meer duidelijkheid over het proces tot nu toe; gemeente en het Oranje Comité zijn al langer in gesprek over de extra bijdrage van de gemeente voor het Oranje Comité. Hierbij hebben zowel de gemeente, als het Oranje Comité eigen gedachten en plannen voor de viering in 2020, waarbij de gemeente zich vooral richt op alle dorpen en kernen in Smallingerland en een breed programma wil aanbieden. Het programma van het Oranje Comité richt zich vooral op Drachten en de omgeving bij de Lawei. Daarbij vindt de gemeente de extra gevraagde subsidie te hoog in deze tijden van financiële krapte. In de gesprekken heeft de gemeente voorgesteld om samen op te trekken, maar dan vooral een programma gericht op heel Smallingerland. Ook heeft ze aangeboden om externe financiering te zoeken voor het Oranje Comité. Uitkomst van deze gesprekken waren dat het Oranje Comité niet bereid is om haar programma aan te passen. Rijpstra zegde toe in gesprek te willen gaan, maar maakte duidelijk dat hij niet veel verwachtte van dit gesprek. Met deze nieuwe informatie, niet bekend bij de Raad, bleek volgens de CDA fractie dat partijen niet op 1 lijn zaten, maar hoopte dat met een nieuw gesprek er wel meer overeenstemming kon komen. Met de toezegging van een nieuw gesprek, werd de motie ingetrokken. Het Besluit In het vragenuur stelde Minke namens de CDA fractie vragen over de kandidaatstelling van “European City of Sports”. Ze vroeg zich af wat dit oplevert voor Smallingerland en haar bewoners en hoe het zit met de 30.000 euro die dit met zich meebrengt. Volgens wethouder Trompetter biedt dit kansen om aan te sluiten bij het Europees netwerk en goede exposure van Smallingerland als sportgemeente. Op 9 juli was de Raad geïnformeerd over de kandidaatstelling, maar hij gaf toe dat deze informatie uitgebreider had gekund via een brief. Mocht de keuze definitief op Smallingerland vallen, dan zal de Raad meegenomen worden in het uitvoeringsprogramma inclusief bijbehorende begroting. Ook werd er een vraag gesteld door de CU fractie wanneer de ombudspersoon nu eindelijk werd aangesteld in de gemeente. Hiervoor is al in 2018 een motie aangenomen door de Raad. Volgens wethouder Sijperda is het de bedoeling om in het 1e kwartaal 2020 deze functie definitief in te vullen. Er werd afscheid genomen van de raadsleden van der Horst (SP) en van Eerden (CU) en Schrier (SP) werd geïnstalleerd als raadslid en van der Wijk als fractievertegenwoordiger (CU). Besluiten: ·Provinciaal inpassingsplan N358 de Skieding: aangenomen ·Zienswijze (ontwerp)begroting 2020 FUMO:aangenomen ·Herstructurering Caparis/GR SW Fryslân: aangenomen Met vriendelijke groet uit de CDA fractie,Karin (van der Velde-Ronda), Hans (Doddema),Corrie (Ponne), Minke (de Voor-Veenstra), Douwe (Hiemstra) en Sjouke (Rijpma) Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.