Nieuws van politieke partijen in Veenendaal inzichtelijk

2 documenten

Toekomst voor elektrisch rijden...

SP SP Veenendaal 11-12-2018 06:56

(...als je het kunt betalen)

Het elektrisch rijden zal zich in de toekomst verder ontwikkelen. De verwachting is dat in 2020 3% van de auto’s elektrisch rijdt en in 2025 10%. Met de aanleg van 4.500 laadpalen komen er vier keer zoveel laadpunten in de openbare ruimte van 43 gemeenten in de provincies Gelderland en Overijssel en Utrecht. Gebruikers van deze nieuwe laadpalen betalen op dit moment de laagste prijs van Europa. Dat is het resultaat van de gezamenlijke aanbesteding.

De gemeente Veenendaal stimuleert elektrisch rijden omdat dit schoon, stil en duurzaam is. Landelijk is het voornemen vanaf 2030 geen brandstofauto’s meer te verkopen. Voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte is een aanbesteding georganiseerd met een groot aantal gemeenten in Overijssel en Gelderland. Hierbij heeft Veenendaal meegedaan vanuit Food Valley. De huidige vergunning voor het plaatsen van laadpalen loopt tot 1 juli 2021. "Ook in Veenendaal zien we dat het elektrisch rijden groeit. Dat sluit goed aan bij onze doelstellingen naar een Energieneutraal Veenendaal in 2035", geeft wethouder Marco Verloop aan.  "We lopen hiermee voorop in de omslag naar duurzame mobiliteit door minder CO2-uitstoot en een schonere leefomgeving"

Vrijdag 7 december was het officiële overdrachtsmoment van de laadpaal aan de Schoener op aanvraag van de familie Van Keulen. Jacinta van Keulen is blij met de nieuwe aanwinst in haar buurt: "We vinden het belangrijk om goed met ons leefmilieu om te gaan. We hebben al zonnepanelen en nu kunnen we ook vlakbij huis onze auto opladen en we hopen dat meer buren hier gebruik van gaan maken!"

SP: Kanttekeningen

De SP juicht de ontwikkelingen rond elektrisch rijden toe, maar plaatst ook een aantal kanttekeningen. Fractievoorzitter Jan Breur: "Elektrisch rijden beperkt de CO2-uitstoot, maar als er slechts 3 tot 10% van de voertuigen elektrisch is, is dat een druppel op een gloeiende plaat. Een elektrisch voertuig is behoorlijk prijzig in aanschaf, en zo lang dat niet goedkoper wordt, zullen diesel- en benzinewagens de norm blijven."

Zelfs al zou elektrisch rijden de norm worden; dan nog zijn we er niet. Breur: "De ergste vervuilers zijn niet de huishoudens, maar de grote bedrijven. Als we echt stappen willen maken in de vergroening, moeten die worden aangepakt. Helaas heeft het kabinet daar geen zin in; dat zit op schoot bij de toppen van die bedrijven."

Laadpaal aanvragen?

E-rijders, die geen eigen oprit hebben en een openbare laadpaal willen aanvragen, kunnen zich  melden via de website www.openbaarladen.nl. De laadpaal die geplaatst wordt is een buurtvoorziening. Het is de bedoeling dat de auto weggehaald wordt na het laden, zodat meerdere gebruikers hier kunnen gaan laden.

Begroting: slecht nieuws

SP SP Veenendaal 29-09-2018 06:19

Structureel tekort

"We realiseren ons dat deze keuzes leiden tot ingrijpende financiële effecten voor een kwetsbare groep in de samenleving." Als een wethouder - in dit geval Marco Verloop - zoiets zegt, betekent dit dat er slecht nieuws op komst is. En dat is ook zo. In de komende Programmabegroting zullen er een aantal stevige tekorten moeten worden opgelost...

De financiële prognose laat voor de komende jaren een structureel tekort van € 5 miljoen euro zien voor de uitvoering van de taken binnen het sociaal domein. Veenendaal wordt, net als veel gemeenten in Nederland, geconfronteerd met een overschrijding van het budget sociaal domein. Na de nu al door het college voorgestelde maatregelen, blijft er een begrotingstekort van € 3 miljoen in 2019 aflopend tot € 110.000,- in 2021. In 2022 is de begroting in evenwicht. De voorgestelde verlaging van de kosten in het sociaal domein heeft gevolgen voor de voorzieningen in de jeugdzorg, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de uitvoering van de participatiewetgeving.

De gemeenteraad neemt in de raadsvergadering van 8 november een besluit over de programmabegroting. In de aanloop daar naar toe is er op 11 oktober gelegenheid om in te spreken tijdens een inspraakavond van de raad. Wie in wil spreken kan zich aanmelden via griffie@veenendaal.nl. Inhoudelijke behandeling van de programmabegroting vindt plaats tijdens de vergadering van de raadscommissie op 30 oktober.

Eerste reactie SP

De SP is niet blij met dit nieuws. "Men beweert dat de crisis voorbij is," zegt fractievoorzitter Jan Breur, "maar wonder boven wonder moeten we bezuinigen. Dat is pijnlijk."

Wat het extra pijnlijk maakt, is dat er jarenlang grof geld is overgebleven in het sociale domein. Daarom pleitte de SP voor het instellen van een 'zorgspaarpot', die er na veel hangen en wurgen is gekomen. Aan het eind van 2017 is er €2.155.000,- uit die zorgspaarpot gepakt om het tekort van dat jaar te dekken; of er een structureel tekort mee gedekt kan worden is nog maar de vraag. Ook vanwege de 'spelregel' dat je met 'incidenteel' geld (een greep uit een reserve, bijvoorbeeld) geen 'structurele' gaten mag dichten.

Het college stelt een aantal ingrijpende maatregelen voor, zoals het verhogen van de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen Wmo, het verhogen van het klanttarief voor schoonmaakondersteuning en het beëindigen dan wel aanpassen van de compensatieregeling lagere inkomens. Wat de SP betreft zijn die maatregelen ongewenst - en kunnen ze ernstige gevolgen hebben. Zoals een toename van zorgmijding, omdat mensen de kosten voor hulp niet meer kunnen opbrengen.

"Er moet een betere manier zijn om dit op te lossen," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "In de tijd naar 8 november zullen we dus hard op zoek gaan naar alternatieve oplossingen. Mensen met een hulpvraag moeten niet de dupe worden van dit probleem."

Afgelopen donderdag is de begroting ter beschikking gesteld aan de leden van de gemeenteraad.

Zie ook: Financien Zorg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.