Nieuws van politieke partijen over Constructief Hoeksche Waard inzichtelijk

6 documenten

Het antwoord op onze vragen over de Randweg Klaaswaal

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 02-01-2024 15:21

De fracties van BurgerBelangen Hoeksche Waard en Constructief Hoeksche Waard

stelden op 27 november 2023 schriftelijke vragen over het project ‘Randweg

Klaaswaal”. In deze brief lees u de vragen en onze antwoorden daarop.

1 a- Waarom is er pas in 2022 een reservering van € 691.000 voor de bypass in

de begroting opgenomen, terwijl een reservering van € 5.000.000 al vanaf 1

januari in de begroting had moeten staan.

b- Waar is het ontbrekende bedrag van € 4.309.000?

Antwoord:

De reservering voor de dekking van de voorbereidingskosten/planschade zijn

vanaf 2019 gereserveerd in het totaal van de reserve “ontwikkeling kernen”. Bij

de harmonisatie van de nota reserves/voorzieningen is de reserve

“Bypass Klaaswaal” gevormd en zijn de middelen (€ 691k) vanuit de reserve

“ontwikkeling kernen” in de reserve “bypass Klaaswaal” gestort. De reserve

“bypass Klaaswaal” is hierdoor separaat zichtbaar geworden in het boekwerk.

Vanaf 2019 zijn de middelen voor aankoop grond en aanleg bypass

gereserveerd, en zijn gestort in de dekkingsreserve “kapitaallasten”. Het totale

saldo in de dekkingsreserve “kapitaallasten” is € 55 miljoen per 31-12-2022,

hierin zit een bedrag van € 7 miljoen dat gereserveerd is om de (toekomstige)

kapitaallasten van de investeringskredieten “randweg Klaaswaal” te dekken.

2 a– Kan het college bevestigen wat de briefschrijver in het Kompas beweert dat

door bronnen in het gemeentehuis wordt aangegeven dat er geen Randweg

komt.

b- Hoe verhoudt zich dit met het feit dat de provincie zit te wachten op een

voorstel van de gemeente en kunnen wij dit voorstel op zeer korte termijn

verwachten? (zie de opmerking van de wethouder in de vergadering 16-5-23)

Antwoord

De Bronnen waar de briefschrijver naar verwijst zijn niet bij het college bekend

en er kan dus niet worden nagegaan wat hiermee wordt bedoeld.

September 2023 is er een lobby memo opgesteld voor raadsleden om over dit

onderwerp met de leden van PS in gesprek te kunnen. Oktober 2023 heeft de

wethouder een brief gestuurd aan de leden van PS om zich opnieuw uit te

spreken over de noodzaak voor een gezamenlijke aanpak van de

verkeersproblematiek in Klaaswaal. Oktober 2023 is er ook overleg geweest

met de gedeputeerde, waarin hij heeft aangegeven dat de provincie geen

financiële middelen beschikbaar heeft om bij te dragen aan een randweg bij

Klaaswaal. Ook nu de provincie niet meer mee doet, is er nog steeds behoefte

de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Klaaswaal te verbeteren. Het is de

wens van het college hier iets aan te doen en dit is opgenomen in het

collegeprogramma 2022-2026.

3 Als de provincie nu aangeeft de Randweg om financiële redenen niet door kan

gaan, waarom wordt er dan geen actie ondernomen om het besluit van de

gemeente Cromstrijen uit te voeren door de veel goedkopere versie van een

bypass aan te leggen. Wij zouden toch besluiten van de vorige gemeente

respecteren?

Antwoord:

In het bestuurlijk overdrachtsdocument van de voormalige gemeente

Cromstrijen naar de nieuwe gemeente Hoeksche Waard is vermeld dat op 8

november 2016 het besluit is genomen tot de realisatie van een verkorte

Bypass in combinatie met duurzame maatregelen op de centrale assen. Op 9

mei 2017 heeft de raad besloten de definitieve besluitvorming aan te houden tot

besluitvorming over de regionale variant plaatsvindt. Nu, sinds oktober dit jaar,

duidelijk is dat de provincie andere prioriteiten boven een randweg bij

Klaaswaal kiest, is er een voorstel in voorbereiding hoe we nu verder gaan. Wij

streven er naar het voorstel voor de raad van januari 2024 aan te bieden.

4 Door de nieuwe werkelijkheid zal de provincie, met grote waarschijnlijkheid, blij

zijn met de bypass vanwege de beperkte kosten en dat de problemen in

Klaaswaal direct kan oplossen. Deelt het college onze mening?

Antwoord:

Om de bypass, met een doorstroomsnelheid van 60 km/uur, een

vanzelfsprekend alternatief te laten zijn voor bestaande routes, zullen op die

bestaande routes stevige maatregelen moeten worden genomen. Hiermee

wordt de verkeersintensiteit in het dorp van Klaaswaal omlaag gebracht, maar

hebben wij ook zorg over de verkeersveiligheid op locaties buiten de komgrens

waar de bypass geen oplossing voor is. Zoals de Rijksstraatweg ten zuiden van

Klaaswaal. Dit is onderdeel van de Provincialeweg N488 en de provincie heeft

aangegeven dit niet als prioriteit te zien en andere keuzes te maken.

5 Is het college voornemens, na het recente ongeval op de Molendijk, de ouders

van alle kinderen die over de Molendijk fietsen, meer duidelijkheid te

verstrekken welke maatregelen er genomen zijn of worden genomen, zodat hun

kinderen op de Molendijk veilig aan het verkeer kunnen (blijven) deelnemen?

Indien niet, waarom niet?

Antwoord:

Zowel bij de aanleg van een randweg, als van een Bypass horen duurzame

maatregelen op de centrale assen. Hiermee wordt het doorgaande verkeer om

het dorp gestuurd en is er op de bestaande wegen meer plaats voor

voetgangers, fietsers, lokaal verkeer en parkeren. De duidelijkheid voor alle

weggebruikers wordt verstrekt door een herkenbare inrichting van de weg,

zodat iedereen veilig aan het verkeer kan deelnemen en is er aandacht voor de

kwetsbare groepen in het verkeer.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard

D.E. Koops F.D. van Heijningen

secretaris burgemeester

Koninklijke onderscheiding voor Marga Sundermeijer

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 13-12-2023 18:11

Hoeksche Waard – Raadslid en ook fractievoorzitter Marga Sundermeijer van de partij BurgerBelangen heeft op dinsdag 12 december 2023 van burgemeester Erik van Heijningen het lintje ontvangen dat hoort bij de Koninklijke Onderscheiding ‘Lid in de Orde van Oranje-Nassau’. Dit gebeurde tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad Hoeksche Waard in 2023.

Marga Sundermeijer ontving deze onderscheiding omdat zij 25 jaar aaneengesloten politiek actief is geweest en daarmee de belangen van Hoeksche Waard heeft behartigd. Van 1998 tot 2018 was zij politiek actief voor de partij Gemeentebelangen Korendijk in voormalig gemeente Korendijk. Van 2010 tot 2014 heeft zij zich in deze gemeente ingezet als wethouder en de andere jaren als raadslid.

Sinds de vorming van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard in 2019 tot nu is zij raadslid en fractievoorzitter geweest van de partij BurgerBelangen.

In zijn toespraak omschreef burgemeester en voorzitter van de raad Erik van Heijningen haar als een betrokken bestuurder. Ook gaf hij aan dat Marga Sundermeijer wars is van machtspolitiek en niet aan de zijlijn blijft staan om te zeggen hoe iets beter moet. “Door zaken concreet te benoemen en je toegankelijke taalgebruik weet je mensen te overtuigen”, aldus de voorzitter van de raad.

Tijdens deze besluitvormende raadsvergadering nam gemeente Hoeksche Waard afscheid van raadslid en fractievoorzitter Marga Sundermeijer van de partij BurgerBelangen. De raad heeft Pauline Rijsdijk benoemd als raadslid, als de opvolger van mevrouw Sundermeijer.

Constructief Hoeksche Waard en BurgerBelangen HW vanaf de gemeenteraadsvergadering van 12 december 2023 voortaan één fractie

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 10-11-2023 07:59

De gemeenteraadsfracties van Constructief Hoeksche Waard en BurgerBelangenHW hebben besloten om gedurende deze raadsperiode een vergaand samenwerkingsverband aan te gaan door voortaan samen als één fractie op te treden, waarbij Werner de Jong fractievoorzitter is voor beiden. Te zijnertijd zal een en ander geëvalueerd worden, waarna besloten wordt hoe wij verder gaan richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Door veranderingen binnen beide partijen is de beslissing tot deze vergaande samenwerking nu wat sneller genomen. Beide partijen zijn al veel langer van mening dat de partijprogramma’s heel veel op elkaar lijken en de filosofie over onze lokale politiek vrijwel vergelijkbaar is. Dat is open en eerlijk politiek bedrijven, waarbij de belangen van alle inwoners op de eerste plaats komen.

Met deze stap hopen wij ons als volksvertegenwoordigers samen sterker te maken om optimaal voor de belangen van alle inwoners van de Gemeente Hoeksche Waard op te kunnen komen. Het verminderen van het aantal fracties in de raad geeft meer ruimte voor debat en beoogt ook het vertrouwen in de politiek terug te krijgen.

Bomenkap in ’s Gravendeel

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 27-10-2022 11:12

De portefeuillehouder wordt verzocht de volgende technische vragen te beantwoorden:

Uit de schets van het definitieve ontwerp blijkt dat zeker zes bomen worden gekapt. Veel bewoners waren verrast en hadden hierover vragen. Op 5 oktober zijn twee ambtenaren op locatie in gesprek gegaan met de bewoners. Naar verluidt hebben de ambtenaren aangegeven dat de bomen in een slechte conditie zijn, niet meer levensvatbaar en er geen sprake is dat er bomen voor terugkomen.

1 Indien deze uitleg klopt, uit welke schouw (door wie en wanneer) is gebleken dat de bomen in slechte conditie zijn en niet meer levensvatbaar? Maar ook, wat is de reden dat er geen bomen voor terug komen?

Antwoord: Gemeentelijke bomen worden tenminste 1x in de 3 jaar door een beëdigde bomeninspecteur beoordeeld. Als blijkt dat het om risicobomen gaat, worden de bomen jaarlijks geïnspecteerd. De betreffende 6 bomen op het Rozenerf in ‘s-Gravendeel zijn de laatste keer op 17-05-2022 beoordeeld. Daarbij bleek dat 4 bomen een matige kwaliteit hebben en 2 bomen van slechte kwaliteit zijn. Dit betekent dat ze nog maar een beperkt toekomstperspectief hebben. De oorzaak van de matige/slechte kwaliteit is dat in het verleden soms bomen in het zand werden aangeplant, waardoor de boom onvoldoende voedingsstoffen tot z’n beschikking had.

Er komen 2 bomen terug op de locatie. De reden dat er slechts 2 bomen op die locatie terug komen vloeit voort uit de wens voor uitbreiding van het aantal parkeervakken. De overige 4 te compenseren bomen worden elders in de omgeving opnieuw aangeplant.

2 Indien anderszins is uitgelegd, graag ter verduidelijking hierover het juiste beeld met de gegronde redenen voor het plan van aanpak.

Antwoord: Zie de beantwoording van vraag 1.

Wij hebben inlichtingen ingewonnen bij de Bomenwerkgroep Fraxinus Excelsior. Op 6 oktober is aanschouwd wat de conditie van de bomen is. Middels foto’s, uitleg en tips is bij ons een geheel ander beeld ontstaan over de te kappen bomen.

3 Is er door ambtenaren contact geweest met de Bomenwerkgroep Fraxinus Excelsior alvorens definitief werd besloten de bomen te kappen?

Antwoord: Er is geen contact geweest over de voorgenomen bomenkap met de Bomenwerkgroep Fraxinus excelsior.

4 Zo ja, wat was de vraagstelling en de reactie?

Antwoord: Niet van toepassing.

5 Zo nee, waarom niet en kan dit deskundige advies alsnog worden ingewonnen voordat er daadwerkelijk begonnen wordt met de kap? Antwoord: Er is deskundig advies ingewonnen. Wij doen dat bij een gespecialiseerd bedrijf dat in opdracht voor de gemeente boomveiligheidscontroles (BVC) uitgevoerd. Zij zetten daarvoor een gecertificeerde boomspecialist in. Bomenwerkgroep Fraxinus excelsior heeft naar ons weten geen BVC-certificering en is mede daarom geen partij om in overleg mee te gaan over het kappen van bomen in onze gemeente.

In een mondeling contact met de wethouder op 11 oktober werd ons gezegd dat er met de omwonenden gesprekken zijn geweest en dat bijna iedereen akkoord was met de aanpassingen. Daarnaast gaf de wethouder aan dat de meeste bomen al ziek zijn.

Op 13 oktober hebben bewoners een brief, vergezeld van handtekeningen, naar de griffie, het college en de raad gestuurd. Vandaag verscheen een artikel in het Algemeen Dagblad ‘Bewoners verzetten zich tegen extra parkeerplek waarvoor bomen gekapt moeten worden’.

6 Hoe is de contradictie tussen de uitspraken van de wethouder, de bewoners en Fraxinus Excelsior te verklaren?

Antwoord: We constateren dat er door verschillende bewoners van het Rozenerf tegenstrijdig is gereageerd.  Aan de ene kant willen bewoners extra parkeerplaatsen (waardoor er geen ruimte meer is voor 4 van de 6 bomen) en aan de andere kant willen bewoners alle 6 de bomen behouden (waardoor er geen ruimte is voor extra parkeerplaatsen). Al eerder uitten bewoners van het Rozenerf de wens om haaks parkeren op het woonerf (dus buiten de aangegeven parkeervakken) toe te staan nadat een boa bewoners heeft aangesproken op fout parkeren. Volgens de wegenverkeerswet is het echter niet toegestaan om op een woonerf buiten de aangegeven vakken te parkeren. Daarom is dat verzoek afgewezen. De verklaring van Bomenwerkgroep Fraxinus excelsior nemen wij ter kennisgeving aan maar prevaleren de conclusie van het gespecialiseerde bedrijf dat in opdracht van de gemeente de BVC’s uitvoert.

7 Welke oplossingen zijn voorhanden om deze problematiek zo spoedig mogelijk in goed overleg met de bewoners op te lossen en/of af te ronden? Antwoord: De planning van de uitvoering van de werkzaamheden is aangepast zodat voldoende tijd is de problematiek, voor zover mogelijk, op te lossen. Bewoners hebben de mogelijkheid gehad hun wensen kenbaar te maken. Helaas kunnen we als gemeente niet iedereen tevreden stellen, zeker niet bij tegengestelde wensen en belangen. Wij volgen het gemeentelijke beleid om voor iedere boom die wordt gekapt een nieuwe terug te planten. Indien dat niet op dezelfde locatie kan, bijvoorbeeld omdat er extra parkeervakken komen, dan bij voorkeur in de directe omgeving.

Toelichting: Enkele weken geleden namen bewoners contact met ons op over het voornemen van de gemeente om bomen te kappen in het Rozenerf en omliggende straten in ’s-Gravendeel. Op 29 november 2021 ontvingen bewoners een brief van de gemeente dat uit weginspectie is gebleken dat er in de straat onderhoud nodig is en dit onderhoud gepland staat voor de tweede helft van 2022. Op 29 september 2022 werd een brief verstuurd met een korte toelichting op de werkzaamheden.

Tijdelijke functiewisseling bij Constructief Hoeksche Waard

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 14-09-2022 19:07

Wegens andere dringende persoonlijke verplichtingen is fractievoorzitter van Constructief Hoeksche Waard, Werner de Jong, genoodzaakt om met ingang van heden tijdelijk zijn raadsfunctie over te dragen aan de nummer drie op de kieslijst, Olga Guttenberg Bataglia. Het gaat om een periode van ca. 16 weken.

Olga is nu burgerraadslid en zal als raadslid geïnstalleerd worden. Riene Verburgh zal de functie van fractievoorzitter tijdelijk waarnemen tot Werner weer terug is.

Armoedebeleid

Constructief Hoeksche Waard Constructief Hoeksche Waard Hoeksche Waard 05-09-2022 09:43

Toelichting:

In de Gemeente Hoeksche Waard leveren meerdere instanties op verschillende manieren een bijdrage aan het armoedebeleid.

Sommige instanties krijgen van de gemeente subsidie, maar ons is onvoldoende duidelijk voor wie dit geldt. Wij missen het overzicht hierin om onze controlerende en kader stellende rol optimaal invulling te kunnen geven.

Het college / de burgemeester wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Kan het college een overzicht geven van alle instanties die zich bezighouden met armoedebeleid en subsidie van de gemeente ontvangen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.