Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

3 documenten

11-10-2019: De Schroef

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 11-10-2019 07:51

Burgerinitiatief wil multifunctioneel sport- en recreatiepark

Het plan Dillenburg nadert zijn voltooiing. Momenteel wordt de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het recreatiepark De Schroef omgetoverd tot een fietspad en wordt Dillenburg en recreatiepark als het ware aaneen gesmeed. Sporthal Dillenburcht wordt direct aan het recreatiepark gelinkt en zo kunnen er allerlei kruisbestuivingen plaats gaan vinden. Daarnaast loopt er al enige tijd een zgn. burgerinitiatief om het sport- en recreatiepark De Schroef zelf aan te pakken en om te toveren tot een multifunctionele (sport-)accommodatie.

Het eerste initiatief kwam oorspronkelijk van atletiekvereniging DAK, maar andere bij het park betrokken partijen sloten zich al snel aan en in februari van dit jaar werd er een intentieovereenkomst gesloten. Deelnemers: DAK, MHCD, stichting De Schroef, Stichting De Burcht en het Gezondheidscentrum Drunen. Ook met het d’Oultremontcollege zijn gesprekken gevoerd.

In de intentieovereenkomst wordt het belang benadrukt van een “open en multifunctionele leefomgeving, die bijdraagt aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zich ontplooien”. Door de ruimte geschikt te maken voor diverse doelgroepen en disciplines zoals zorg, onderwijs, natuur en sport kan het initiatief een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven in de gemeente. Het initiatief werd mede ondersteund door Rabobank; die maakte de inhuur van NOC*NSF en Sport Service Noord-Brabant financieel mogelijk om het initiatief verder op te starten.

Maar het verder brengen van dit initiatief is een complex probleem, dat de verenigingen zelf niet goed kunnen organiseren. Zij hebben hulp nodig en komen dan vanzelf terecht bij de gemeente, die ook eigenaar van het park is. De verenigingen hebben behoefte aan externe ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van dit initiatief en gemeentelijke ondersteuning bij het verdere proces. Het college van Heusden heeft enkele weken geleden besloten om het burgerinitiatief verder te ondersteunen. De gemeente heeft een extern adviesbureau ingeschakeld en daarvoor ook gelden ter beschikking gesteld, vooralsnog is een budget van ruim 35.000 euro beschikbaar en daarnaast dan nog de inzet van ambtelijke capaciteit. De gemeenteraad moet weliswaar nog met dit budget instemmen (via de eerstvolgende bestuursrapportage komt dit aan de orde), maar het college verwacht hier kennelijk geen problemen omdat het initiatief prima past in het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

Inmiddels ligt er een stappenplan, opgesteld door het externe bureau Kragten. In dat stappenplan worden 4 fasen onderscheiden. De eerste fase is de analysefase, waarin de huidige situatie wordt geïnventariseerd en geanalyseerd met wensen en gedachten voor de toekomstige ontwikkeling. In deze fase worden gesprekken met alle betrokken partijen gevoerd. Resultaat van deze fase wordt een analysedocument. De tweede fase is de Verkenningsfase, waarin gesproken gaat worden met de initiatiefnemers, gemeente en Bureau Kragten. Ook volgen er gesprekken met diverse betrokken partijen en potentiële gebruikers.

Dat alles moet leiden tot een zgn. masterplan met een programma van eisen en wensen (fase 3), gevolgd door het maken van een masterplan in fase 4 met een uitgewerkt projectplan. Voor de uitvoering van dat projectplan zullen waarschijnlijk ook geldmiddelen nodig zijn; in de begroting van de gemeente zijn echter nog geen middelen voor dit doel opgenomen. Maar hopelijk komen de initiatiefnemers (want die blijven in het gehele proces een grote rol spelen), samen met bureau Kragten en de gemeente, tot zo’n goed en ook betaalbaar plan, dat de gemeenteraad daar niet omheen kan en dan zal er voor de financiering ook wel een oplossing bedacht worden.

Drunen, vrijdag 11 oktober 2019

Kees Musters

20-09-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-09-2019 07:59

Afgelopen dinsdag beleefden we weer de derde dinsdag van september ofwel Prinsjesdag: de traditionele opening van het parlementaire jaar met de troonrede en de aanbieding van de miljoenennota. In de gemeentelijke politiek gaat het allemaal iets minder ceremonieel: in de wekelijkse collegevergadering wordt de begroting vastgesteld, althans het voorstel van het college aan de raad, en vervolgens zal na uitgebreide studie en voorbereiding de begroting begin november in de raad worden behandeld.

De begroting 2020 is sluitend met een bescheiden overschot van 289 duizend euro. De totale uitgaven zijn begroot op ruim 122 miljoen. Veel van wat er in die begroting 2020 staat is geen verrassing meer. Immers bij de vaststelling van de Voorjaarsnota (VJN) zijn de belangrijkste plannen al vastgesteld. Zo werd in de VJN al uitgegaan van een kostenstijging in het Sociaal Domein van 1 miljoen euro. Dat bedrag blijkt nu nog hoger uit te komen op ruim 1,2 miljoen. Daar zijn voornamelijk twee oorzaken voor aan te wijzen. Op de eerste plaats de kosten van de hulp bij het huishouden stijgen met 250 duizend euro (meer cliënten, hogere tarieven). Belangrijkste oorzaak is echter de Jeugdzorg die 742 duizend euro duurder uitvalt dan in de begroting 2019. Ook hier meer cliënten die zorg nodig hebben en hogere tarieven als gevolg van indexering. Voor de toenemende kosten van de Jeugdzorg krijgt de gemeente (gelukkig) wel compensatie via extra gelden in het Gemeentefonds, maar dan nog moet er geld bij. Nou heeft dat voor de gemeente Heusden geen directe invloed op het begrotingsresultaat omdat overschotten en tekorten vooralsnog via de Reserve Sociaal Domein worden verrekend en in dat potje zit voorlopig nog wel wat geld. In dit lopende jaar (2019 dus) zal er naar verwachting 1,3 miljoen uit dat potje gehaald worden en dan blijft er nog 5,8 miljoen over. We kunnen dus nog wel even vooruit, maar bij dit soort bedragen is de reserve snel opgesoupeerd.

De financiële situatie in de gemeente Heusden is goed te noemen, al zijn er wel de nodige risico’s zoals bijvoorbeeld de nog steeds veel te grote grondpositie en de daarmee samenhangende schulden. Geluk bij een ongeluk daarbij is dat de rente al tijden op een historisch laag niveau staat, reden waarom bijvoorbeeld de rekenrente in de bouwgrondexploitatie verlaagd kon en zelfs moest worden. Die rekenrente is nu bepaald op 1,4% (was 1,75%) en daardoor ontstaat er voor 2020 een rentevoordeel van bijna een ton.

In 2020 zou de uitvoering van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) moeten beginnen. In de begroting is daarvoor inmiddels 18 miljoen opgenomen. Verder is er nog een extra bedrag van 2,5 miljoen opgenomen voor de zgn. mitigerende maatregelen in de verkeersstructuur. Daar bovenop komt nog een bedrag aan kapitaallasten van 200 duizend euro voor de uitvoering van plannen die zullen voortvloeien uit het nog vast te stellen Verkeers- en Vervoersplan, waar momenteel aan gewerkt wordt. Bovendien wordt er ook nog eens 500 duizend euro per jaar uitgetrokken voor extra onderhoud aan de wegen. Er wordt dus veel aandacht gegeven aan de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in Heusden.

Verder is er 600 duizend ingeboekt voor renovatie van de Doeverensche Sluis. Zoals elk jaar wordt er ook in 2020 een bedrag van 500 duizend uitgetrokken voor Duurzaamheidsbeleid. Dit bedrag zal o.a. ingezet worden voor verduurzaming van Die Heygrave. Voor uitvoering van de Investeringsagenda Sport is jaarlijks 100.000 euro beschikbaar; voor investeringen in sportaccommodaties staat al een jaarlijkse investering van 70 duizend euro opgenomen.

Een ander belangrijk punt in de begroting is het reserveniveau van de gemeente. Want geld uitgeven ten laste van de reserves is makkelijk, maar op de lange termijn kun je dat niet volhouden. Wat dat betreft kunnen we opnieuw concluderen dat de reservepositie redelijk op peil blijft. De Algemene reserve blijft de komende jaren ruimschoots op het gewenste niveau van 10 miljoen.

Tot slot de lokale lasten. De meeste tarieven worden verhoogd met 1,4% inflatiecorrectie. Dat geldt ook voor de OZB. Voor een gemiddeld huishouden gaat het te betalen bedrag omhoog van 305 euro in 2019 naar 311 euro in 2020. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden echter extra verhoogd, dit in verband met kostenstijgingen. Een gemiddeld huishouden is in 2020 een bedrag van ruim 200 euro kwijt aan afvalstoffenheffing; in 2019 was dat nog 184 euro. De rioolheffing wordt verhoogd van 173 in 2019 naar 184 euro in 2020. Daarmee is een gemiddeld huishouden in 2020 bijna 700 euro kwijt aan de belangrijkste drie lokale heffingen, een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2019.

Drunen, vrijdag 20 september 2019

Kees Musters

19-12-2018: Terugblik Raadsvergadering 18 december

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 19-12-2018 08:57

Eerste raadsvergadering burgemeester Van Hees

Na de installatievergadering op 12 november jl. is de nieuwe burgemeester Willemijn van Hees aan de slag gegaan en gisteren (dinsdag 18 december) mocht zij dan haar eerste raadsvergadering in Heusden voorzitten. Bij haar eerste optreden als raadsvoorzitter meteen een leuk moment: afscheid van de twee jeugdburgemeesters van 2018 en verwelkoming van de twee nieuwe jeugdburgemeesters, maar daarna kwam ook het serieuze werk. Op de agenda enkele belangrijke agendapunten zoals de Tweede Bestuursrapportage en het bestemmingsplan Buitengebied 4

herziening. Met name bij de behandeling van dat bestemmingsplan werd langdurig stilgestaan. De gehele procedure die er aan vooraf ging verdiende dan ook niet de schoonheidsprijs. Na de nodige discussies over en weer en waarbij de wethouder wederom beterschap beloofde als het om de publicatie van dit soort voorstellen gaat ging de raad unaniem akkoord met het raadsvoorstel. Zoals overigens alle voorstellen unaniem werden aangenomen en dat gebeurt ook niet altijd.

Het integraal Veiligheidsplan werd door de burgemeester zelf behandeld en kon ook op algemene instemming rekenen. Nog wel discussie over de vraag of dit plan nou wel zo integraal is als de naam doet vermoeden, maar het is een regionaal plan voor de 6 gemeenten in het basisteam Meierij en de lokale accenten die Heusden zelf daarbij plaatst zoals een extra buitengewoon opsporingsambtenaar worden niet in dat regioplan opgenomen. Inhoudelijk was er nauwelijks commentaar op het regioplan.

Het grondbeleid kwam ook uitvoerig aan de orde, de voorgestelde grondprijzen vormden eigenlijk geen probleem, wel werd er gediscussieerd over de wijze waarop de residuele grondprijs bij nieuwprojecten nou precies tot stand komt en over de beleidsregel nieuwbouwwoningen op eigen grond. Die regel kwam overigens ook al ter sprake bij het bestemmingsplan Buitengebied. De beleidsregel geeft aan dat aan initiatieven van particulieren om een woning op eigen grond te bouwen in principe wordt meegewerkt, maar dan wel maximaal één woning per perceel. In genoemd bestemmingsplan wordt echter meegewerkt aan een plan met twee nieuwbouwwoningen en daar ontstond al twijfel aan een goede toepassing van de beleidsregel. Anderen vroegen zich af of we die beleidsregel überhaupt wel moeten blijven toepassen. De regel komt eigenlijk uit de crisisjaren waarin gemeentelijke bouwplannen maar zeer moeizaam van de grond kwamen. De gemeente wilde toen particuliere plannen zoveel mogelijk beperken om het eigen woningbouwprogramma en de eigen grondexploitatie niet te benadelen. Een motie van Gemeentebelangen waarin werd gesteld dat particuliere woningbouw op eigen grond toch mogelijk moest blijven werd destijds door de gemeenteraad aangenomen. Later werd dat beleid in een beleidsregel geformaliseerd. Maar we leven nu in andere tijden waarbij de woningbouw weer op volle toeren draait en het is de vraag of die beleidsregel in deze vorm wel gehandhaafd moet blijven.

Ook bij de Jeugdzorg werd uitvoerig stilgestaan. Wethouder Peter van Steen (foto boven) gaf in een uitvoerig betoog aan dat er nog altijd veel onzekerheden bestaan over de werkelijke kosten van de jeugdzorg in de regio Hart van Brabant en als onderdeel daarvan in onze gemeente Heusden. Natuurlijk wil iedereen, en zeker college en raad, dat er zo snel mogelijk zekerheid komt over de werkelijke kosten en met name ook de vraag hoe die kosten beheersbaar gemaakt kunnen worden. Maar het beleid wordt gemaakt in de bestuurscommissie Jeugdzorg en die besluitvorming vraagt nog de nodige studie en onderzoek. De wethouder zegde toe de raad zo spoedig mogelijk te informeren zodra er meer informatie beschikbaar zal zijn.

Diverse voorstellen werden als een hamerstuk afgehandeld en dus goedgekeurd: voorbereidingskredieten kleedgebouw SC Elshout en renovatie atletiekbaan DAK, de locatiekeuze vervangende nieuwbouw twee basisscholen in Oudheusden, meerjarenonderhoud gemeentelijke gebouwen en een nieuwe legesverordening 2019. Een motie vreemd aan de orde waarin de regio Hart van Brabant wordt verzocht om weer een Verenigde Vergadering te organiseren, werd ook aangenomen en tot slot: Henk Melis, lid van onze partij, werd benoemd tot fractieondersteuner van de fractie Gemeentebelangen. Henk zal als fractieondersteuner o.a. optreden bij de informatievergadering Ruimte.

Drunen, 19 december 2018

Kees Musters

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.