Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

5 documenten

Tekst algemene beschouwingen lezen?

CDA CDA Apeldoorn 29-05-2019 07:08

Op donderdag 20 juni werd de Voorjaarsnota behandeld. In de Voorjaarsnota worden de kaders voor het opstellen van de jaarlijkse begroting geformuleerd. Jan Dirk van der Borg sprak bij de algemene beschouwingen voor de Voorjaarsnota de volgende tekst uit: Een voorjaarsnota met twee gezichten. En dat in onrustige tijden. We zien totaal verschillende verkiezingsuitslagen in een paar maanden tijd. De politieke arena lijkt meer en meer op een woordenstrijd tussen flanken op links en rechts. In alle heftigheid lijkt het gewone midden wel oorverdovend stil. Er is in slechts enkele decennia veel veranderd. Want met de teloorgang van geloof en kerk als samenbinder gaan mensen op zoek naar nieuwe ankerpunten. Er ontstaan nieuwe, scherpere scheidslijnen. We zien die scheidslijnen op diverse terreinen terug: sociaal-economisch door grotere inkomensverschillen, botsing van ideeën over immigratie en duurzaamheid, onderwijsachterstanden, traditie vs. toekomstgeloof. We zien als reactie veel overheden driftig op zoek gaan naar allerlei vormen van burgerparticipatie. Wat ons betreft begint het bij leiderschap. Het goede en integere voorbeeld geven, fatsoenlijk met elkaar omgaan, dichtbij mensen staan en strijden voor onze inwoners. Een politicus moet bezwaren en zorgen benoemen, maar bovenal ook hoop en perspectief bieden. Laten we met dit in het achterhoofd kijken naar welke initiatieven de overheid in deze context moet oppakken. Het CDA Apeldoorn ziet vier belangrijke onderwerpen voor de komende jaren: 1. Ervoor zorgen dat iedereen de energietransitie mee kan maken. De gemeente scoort goed in de maatregelen voor de klimaatopgave en de energietransitie, zo blijkt uit een rapport van het Gelders Energieakkoord. We zijn blij met dat signaal, ook al zijn we er nog niet. Vooral in het mogelijk maken van de energietransitie voor lage- en middeninkomens. Als onze bewoners de energietransitie niet mee kunnen maken - ook financieel - dan gaat het de Apeldoornse samenleving niet lukken. We roepen het college op hiervoor met ideeën naar de raad te komen. We overwegen hiervoor een motie in te dienen. 2. We zien dat er veel te veel jongeren professionele hulp nodig lijken te hebben. De kernvraag is: hoe komt dat? Verwachten wij, samenleving, onderwijs en ouders, niet te veel van de ontwikkeling van een kind? En labelen we niet te veel kinderen die ‘iets’ hebben? Ouders voelen druk om hulp te zoeken voor een kind met lichte problemen. Terwijl ons ideaal toch moet zijn om alleen hulp te bieden als het echt nodig is. Voordat we een discussie voeren over financiering, zou ik graag hierover het debat met u voeren. We hebben naar ons gevoel nog geen goed evenwicht bereikt tussen zelfredzaamheid en noodzakelijke professionele hulp. Dat komt in onze opinie mede omdat we de deur te veel hebben opengezet. Het KPMG-rapport legt de vinger op de zere plek. Maar laten we niet alleen somberen: de transitie vanaf2015 heeft de samenleving ook veel gebracht. Ik noem bijvoorbeeld wijkteams, waar getracht wordt om de samenwerking tussen instellingen goed vorm te geven. Maar zorg is een verdienmodel geworden. Een zorgbedrijf gaat op zoek naar klanten, naar omzet. Daar is op zich niks mis mee. Maar het vereist zorgvuldige beoordeling van wat nodig is en wat niet. Als dat moeilijk gaat, is het dan gek dat er meer zorgvragers komen? En wat vinden wij eigenlijk van zorgbedrijven die forse winsten boeken? Er zijn gemeenten die daar paal en perk aan stellen. Is het bijvoorbeeld ook nodig dat de gemeente 400 zorgaanbieders op de lijst heeft staan? Hoe is alles goed te controleren, en hoe voorkom je dat je aan bureaucratie ten onder gaat? Wij willen niet af van keuzevrijheid. Keuzevrijheid zit niet in aantallen, maar in een breed aanbod van type zorg. En ja, keuze op basis van identiteit moet blijven. Wij zien voor ons dat de gemeente als geldverstrekker zelf haar zorgaanbieders selecteert en met hen een vooraf vastgesteld pakket van zorg en financiën afspreken. Ja, budgetplafond zou geen vies woord moeten zijn. Kortom, een goed overwogen marktordening in de zorg is ook in Apeldoorn op zijn plaats. Achteraf gezien heeft de gemeente dat te weinig gedaan. 3. Het echt werk maken van een samenleving waarin iedereen mee mag doen.In gezinnen met problematische schulden komt het gewone leven vrijwel tot stilstand. En vooral jonge kinderen zijn daarin het meest kwetsbaar. Schuldhulpverlening kan dan perspectief bieden. Wij zijn bereid om ook naar onorthodoxe maatregelen te kijken, zoals het door de gemeente overnemen van schulden. Want in als je het pragmatisch bekijkt is het soms voor de gemeente voordeliger om de schulden over te nemen dan om er een jarenlang hulpverleningstraject op te zetten. Het CDA Apeldoorn is net als Jantje Beton geschrokken van het gegeven dat steeds meer kinderen nooit buiten speelt. Een zorgelijke ontwikkeling. Het toont maar weer de noodzaak aan van een programma als Comfortabele Gezinsstad, wat heeft het bewegen van kinderen hoog op de prioriteitenlijst staan. 4. We staan in het kader van de Omgevingswet voor een belangrijke fase. Hoe gaan we ons ontwikkelen als stad, maar ook hoe gaan we dit als raad aansturen? Gaan we op hoofdlijnen zaken vastleggen of gaan we zaken gedetailleerd vastleggen?Een van de belangrijke vraagstukken is het vinden van een goede balans tussen het comfortabele gezinsstad zijn versus het voorzieningenniveau voor de vijftigers van nu. --- We delen de ambitie van het college om de website Apeldoorn.nl te vernieuwen. Het betreft echter een forse investering. Om in de geest van het coalitieakkoord te blijven handelen, willen we ook graag de ontwikkeling van onze website met toeristische component samen met de stad op te pakken, ook in de financiering ervan. We overwegen hierover een motie. Voorzitter, ik sprak al over een Voorjaarsnota met twee gezichten. Het gaat goed met Apeldoorn. De stad en de dorpen zijn levendig en ontwikkelen zich, het gaat economisch beter, er is minder werkloosheid. Het andere gezicht is tweeledig: we maken ons zorgen om het beeld dat het de gemeente Apeldoorn veel te maken heeft met kostenoverschrijdingen. Wij komen daar bij de behandeling van de Jaarstukken op terug. Daarnaast ademt de Voorjaarsnota de onzekerheid over de zorg voor onze kinderen en medemens.We moeten als raad en college serieus aan de bak om een sluitende begroting voor de komende jaren te maken. Het college signaleert terecht dat nog niet zeker is of we dat gaan halen. Wat ons betreft zonder stijging van de lokale lasten. We wensen het college en de organisatie Gods zegen toe bij hun werkzaamheden. Jan Dirk van der Borg,Fractievoorzitter CDA Apeldoorn

Tekorten bij de Veiligheidsregio (VNOG)

CDA CDA Apeldoorn 27-03-2019 12:52

Op initiatief van het CDA Apeldoorn heeft waarnemend burgemeester Van Wingerden verantwoording afgelegd over de financiële tekorten in de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg stelde een tiental indringende vragen over de verkeerd ingeschatte financiën van de VNOG. Het tekort loopt op naar 4,6 mln euro in 2020, op basis van ongewijzigd beleid. De VNOG, met 22 deelnemende gemeenten, verzorgt de brandweer en rampenbestrijding en kost jaarlijks in totaal ongeveer 60 mln euro. De gang van zaken bij de VNOG past in een patroon van gemeenschappelijke regelingen waar gemeenteraden weinig grip op hebben. Voorbeelden zijn Tribuut, PlusOV en de jeugdzorg die ook samen met andere gemeenten wordt georganiseerd. Het CDA is van mening dat de raden te weinig instrumenten hebben om goed toezicht te houden. Burgemeester Van Wingerden erkende dat het bestuur van de VNOG (de 22 burgemeesters) de financiën niet op orde had en beloofde de raad om actief informatie te geven over de voorgenomen verbeteringen. De tot enkele jaren geleden los van elkaar werkende brandweerposten moeten beter met elkaar samenwerken. Het CDA kreeg ruim bijval voor het plan om een commissie uit de 22 gemeenteraden toe te laten zien op het functioneren van de brandweer- en rampenzorg in onze regio. Hessel Dooper en Jan Dirk van der Borg Dit is de integrale tekst van het debat, uitgesproken door Jan Dirk van der Borg: Op 1 november 2018 is de gemeenteraad geïnformeerd over de dreigende tekorten van de VNOG over de jaarrekening van 2018. In de bijbehorende brief werd gesproken over een tekort van 2,5 mln. euro, met een aankondiging van een onderzoek naar de financiële situatie van de VNOG. Op 25 februari 2019 volgde daarop een raadsbrief met de uitkomsten van dit onderzoek. De raad is geïnformeerd over deze uitkomsten in een informele bijeenkomst op dinsdag 5 maart jl. Het tekort over 2018 is opgelopen naar 2,8 mln. euro en de komende jaren loopt dit structurele tekort op naar 4,6 mln. in 2020, op basis van ongewijzigd beleid. Welke financiële consequenties hebben de tekorten voor de gemeente Apeldoorn, bij ongewijzigd beleid? Het CDA Apeldoorn is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek. De consequenties zijn groot. Wij vinden dat er alleen al om die reden politieke verantwoording afgelegd moet worden over de fouten die zijn gemaakt bij de VNOG in de afgelopen jaren. We gaan ervanuit dat het disfunctioneren van de VNOG in de afgelopen jaren niet heeft geleid tot situaties waarbij de veiligheid van onze inwoners in het geding is gekomen. U kent mij als iemand die kritisch is over de politieke legitimatie van beleid dat is weggezet bij gemeenschappelijke regelingen, verbonden partijen en samenwerkingsverbanden. Het beeld ontstaat dat wij als gemeenteraad onvoldoende invloed hebben op externe partijen die beleid ontwikkelen of uitvoeren voor de gemeente Apeldoorn. Vooral als er problemen ontstaan staat de gemeenteraad aan de zijlijn. Ik refereer aan bijvoorbeeld PlusOV en samenwerking in de Jeugdhulp, maar ook aan Tribuut. Ook bij de VNOG hebben we te maken met een samenwerkingsverband van 22 gemeenten. 22 burgemeesters hebben zitting in het algemeen bestuur van de VNOG. Als individuele gemeente en gemeenteraad is het erg lastig invloed uit te oefenen op de het beleid van de VNOG. Al mogen we bij bijvoorbeeld de uitkomsten van de discussie over het verdeelmodel als gemeente Apeldoorn niet teveel klagen. Overigens, ik hoop en verwacht dat de discussie over dit verdeelmodel geen invloed zal hebben op de wijze waarop het bestuur van de VNOG de problemen van nu zal moeten gaan oplossen. Kunt u, namens het dagelijks bestuur van de VNOG, op hoofdlijnen aangeven waarom de situatie is ontstaan, zoals geschetst is in het onderzoeksrapport van de commissie Van Arkel?Met andere woorden, wat zijn de oorzaken? In 2016 is binnen de VNOG en de 22 gemeenteraden uitgebreid gesproken over het verdeelmodel en over de financiële kaders van de VNOG (met daarbij bezuinigingen). Achteraf kan worden gesteld dat de bezuinigingen destijds te fors waren. De vraag is natuurlijk of het bestuur van de VNOG dat destijds ook had kunnen inschatten. Was er bij de bezuinigingsdiscussie destijds op enige manier sprake vaneen signaal van binnen of buiten de VNOG-organisatie dat de bezuinigingen destijds te fors waren? Wanneer hebben u de eerste signalen bereikt dat het uitvoeren van de taken niet meer mogelijk was in de vooraf gestelde budgetten? Welke conclusie heeft u daaruit getrokken, en welke maatregelen zijn ingezet? Tijdens de informatiebijeenkomst op 5 maart jl. zijn de gemeenteraden geïnformeerd over de tekorten bij de VNOG en de oorzaken ervan. Een van de besproken onderwerpen was wijze waarop sturing werd gegeven aan de organisatie door de directie en het bestuur en de wisselwerking tussen directie en bestuur. Wij zijn benieuwd of deze wisselwerking mede heeft bijgedragen aan de problemen van nu. Wat vindt u van de cultuur binnen VNOG?En wilt u dan met name ingaan op de wisselwerking tussen bestuur en de top van de organisatie? Hoe wordt de voortgang van de samenwerking tussen de gemeente Apeldoorn en de VNOG gemonitord binnen de gemeente Apeldoorn? Hoe is dat proces vormgegeven, hoe worden signalen opgepakt en bij het college neergelegd, en is in uw oordeel die bestuurlijk en organisatorische monitoring de afgelopen jaren voldoende opgepakt? Op een later moment komen we te spreken over de toekomst van de VNOG. De organisatie moet ook eerst de ruimte krijgen om daar plannen voor te maken. Toch wil ik een kleine blik op de toekomst werpen. We gaan er immers van uit dat er keuzes zijn te maken. En uiteindelijk moeten gemeenteraden het aan hun achterban uitleggen als er pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Als er naar de toekomst kijken, vindt u dan dat er een fundamentele discussie moet komen naar het takenpakket van de VNOG? Bent u bereid om in het bestuur van de VNOG te bepleiten dat de gemeenteraden meerdere varianten voorgeschoteld krijgen bij het bespreken van de toekomstplannen van de VNOG? De democratische controle op het functioneren van Gemeenschappelijke Regelingen beperkt zich in de praktijk tot het jaarlijks indienen door een gemeenteraad van een zienswijze op een begroting. Gewone instrumenten van volksvertegenwoordigers zoals daar zijn het amendement, de motie of de interpellatie zijn de facto niet inzetbaar. Goed beschouwd ontneemt dit de 22 gemeenteraden om per politieke stroming een politiek oordeel te geven over taken en bekostiging van de GR. Er ontstaat in de praktijk een in of meer technocratische werkwijze waarbij pas wordt bijgestuurd als het fout is gegaan. Achteraf dus. Het CDA Apeldoorn is van mening dat gezocht moet worden naar vormen van effectief politieke bemoeienis van gemeenteraden op de besteding van gelden waar dezelfde raden verantwoordelijk voor zijn. Om te beginnen met een jaarlijks begrotingsdebat met afgevaardigde raadsleden uit de 22 gemeenten. Voor de goede orde, ik spreek het algemeen bestuur van de VNOG aan, en niet onze portefeuillehouder en burgemeester. Echter, formeel gezien kan ik de VNOG alleen aanspreken via de politiek verantwoordelijke in onze gemeente. Dit toont wat mij betreft wederom het ongemak aan van een gemeenschappelijke regeling. Hoe beoordeelt u de betrokkenheid van de gemeenteraad bij de ontstane situatie?Hadden wij op een eerder moment kennis kunnen nemen van deze situatie? Hoe kunnen we in uw ogen de sturingsmogelijkheden van onze raad op de VNOG vergroten? Ik zie uit naar de beantwoording. Ik ga ervan uit dat we de verbeterplannen op een later moment in de gemeenteraad bespreken.

Parkeervisie

CDA CDA Apeldoorn 19-12-2018 08:44

Het parkeren van je auto of fiets is iets wat voor veel mensen een belangrijk onderwerp is. En vaak een bron van primaire reacties, als er geen parkeerplek is, of als parkeren te duur is. Het college van burgemeester en wethouders heeft over dit onderwerp een parkeervisie geschreven, die recentelijk in de Apeldoornse gemeenteraad is besproken. Het CDA Apeldoorn heeft het college de volgende zaken meegegeven. Voor het CDA Apeldoorn is parkeerbeleid nodig om de schaarse plekken goed te kunnen verdelen. Daarom is het goed om parkeernormen te hanteren en in de binnenstad meerdere parkeervoorzieningen voor fiets en auto te creëren. Voor ons dus geen principiële discussie over de vraag of de auto de stad uit moet, maar vooral inzetten op goede en voldoende parkeervoorzieningen voor auto en fiets. Het past een overheid ook niet om binnenstadondernemers te belemmeren door te weinig parkeerplekken te creëren of door veel te hoge parkeertarieven te hanteren. Overigens zijn voor ons zijn parkeertarieven voor de gemeente niet bedoeld als stimuleringsmaatregel. We zijn het dan ook niet eens met de voorgestelde tariefsverhogingen. Het lastige is dat het autolandschap en parkeerinnovaties ervoor gaan zorgen het ruimtegebruik en de hoeveelheid benodigde ruimte voor parkeren enorm gaat veranderen. Innovaties als volledig geautomatiseerde parkeergarages, voorzieningen voor draadloos opladen van auto’s en zelf parkerende auto’s hebben als consequenties dat er veel minder parkeerruimte nodig is. Ook innovaties die ervoor zorgen dat bezoekers zo snel mogelijk naar de goede parkeerplek worden geleid, helpen daarbij. Een ontwikkeling waar we snel op moeten gaan investeren. Maar, de moraal van het verhaal is, we kunnen nu wel een parkeervisie vast gaan stellen, maar we weten dat het volgend jaar al achterhaald is door de innovaties in deze sector. Adaptief omgaan met behoefte is daarom een verstandige keuze. Verder heb ik de volgende opmerkingen gemaakt: Bij de begroting is op initiatief van het CDA Apeldoorn een motie aangenomen om parkeervakken te creëren voor fietsen in de binnenstad, en om de openingstijden voor fietsenstallingen uit te breiden. We gaan ervan uit dat deze in de parkeervisie wordt meegenomen.Het is nu echt tijd om zo snel mogelijk om in de parkeergarages van de gemeente, in ieder geval het Marktplein, 24-uur per dat een uitrijmogelijkheid te creëren.Het voorstel om samenwerking met commerciële partijen als zij bijvoorbeeld tijdens feestdagen een gereduceerd tarief voor parkeren mogelijk willen maken, zijn we groot voorstander van. Wat ons betreft zetten we vol in op forse uitbreiding van het aantal beschikbare elektrische palen. Maar zullen we dan ook stoppen met gratis parkeren op die parkeerplekken? We zien uit naar de definitieve vaststelling van de Parkeervisie in maart 2019. Jan Dirk van der Borg, fractievoorzitter

Inbreng algemene beschouwingen bij de begroting 2019

CDA CDA D66 Apeldoorn 02-11-2018 15:22

Donderdag 2 november jl. hielden de Apeldoornse partijen in de gemeenteraad algemene beschouwingen over de meerjarenprogrammabegroting 2019-2022. Elk jaar weer een bijzonder moment. Fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg sprak namens het CDA Apeldoorn de onderstaande woorden uit: Algemene beschouwingenbegroting2019 Het is vandaag precies 100 jaar geleden dat mevrouw Gerritje Gorsseling op 1 november 1918 is overleden. Veel weet ik niet over haar. Ze werd helaas slechts 33 jaar oud. Ze was getrouwd vanaf haar 24e levensjaar. Het kan niet anders, haar dood moet een enorme impact gehad hebben op haar omgeving.U vraagt zich vast af waarom ik haar hier benoem. Wat bindt ons vandaag hier en nu met de overledene van 100 jaar geleden?Nu, ze is begraven op de gemeentelijke begraafplaats aan de Soerenseweg. En daar is de gemeente dan weer de baas. Op die plek hebben haar familieleden, vrienden en kennissen afscheid van haar genomen. Net zoals mensen vandaag de dag op die plek nog steeds afscheid nemen van hun dierbaren.Eerder dit jaar stelde het CDA Apeldoorn vragen over het onderhoud van deze begraafplaats. Hoe het er daar uitziet is namelijk het directe gevolg van ons beleid. Daarmee zijn we precies bij het onderwerp van vandaag. Wat wij besluiten in deze raad treft mensen in de samenleving. In hun huis, op hun werk, in hun mobiliteit, in hun zorg, op de school, in hun portemonnee.We zijn samen verantwoordelijk voor welke richting het beleid opgaat en hoe daardoor het leven van inwoners van onze gemeente beïnvloed wordt. Met deze door ons gevoelde grote verantwoordelijkheid willen we aandacht vragen voor de volgende zaken:Als fractie zijn we tevreden met de wijze waarop het college ambities uit het bestuursakkoord heeft weten te vertalen naar een evenwichtige begroting. Daarbij weten we ook dat heel veel zaken de komende jaren verder moeten worden uitgewerkt. Veel keuzes worden gemaakt, soms ook niet.Voor het CDA Apeldoorn is belangrijk dat de Apeldoorner centraal blijft staan, dat we de Apeldoorner in zijn of haar kracht zetten. Dat betekent concreet dat een lokale overheid niet teveel taken naar zich toe moet trekken, maar dat de Apeldoorner vooral het vertrouwen moet hebben om zaken zelf op te pakken. En daar waar het echt niet lukt, springt de overheid bij. Deze begroting slaagt erin om die balans te vinden. Financiële beschouwingBelangrijk blijft dat we het financieel herstel ook de komende jaren blijven vormgeven. We kunnen gelukkig voldoende investeren in de samenleving en de lasten laag houden, maar qua financieel herstel is de gemeente Apeldoorn er nog niet. Het blijft om financieel degelijk beleid vragen. Hoewel het conform afspraak is, balen we wel van het hoge inflatiepercentage wat wordt gebruikt voor de verhoging van de ozb. Met als gevolg dat de lasten voor huishoudens toch ook dit jaar weer flink stijgen.JeugdhulpMaar de grootste zorg zit in de tekorten op de jeugdhulp. De in een brief van het college aangekondigde extra tekorten op de jeugdhulp het schetst een droevig beeld. We hebben onszelf de vraag gesteld of we met de kennis van deze tekorten, en het structurele karakter ervan, de begroting in deze vorm wel moeten willen vaststellen. Na zorgvuldige afweging zullen we dat wel doen, maar het zet wat ons betreft wel een rem op extra initiatieven, en kan leiden tot een beleidsarme begroting voor 2020.Maar de vraag is natuurlijk hoe het kan dat de tekorten in de jeugdhulp zo oplopen? We verwachten daarom op korte termijn een plan van aanpak van het college. In dat plan van aanpak willen we een analyse zien van de oorzaak, een antwoord krijgen op de vraag hoe het kan dat we niet in control zijn en zoekrichtingen voor een oplossing zien. Daarbij wil ik vaststellen dat het wat ons betreft in eerste instantie over de kwaliteit van zorg moet gaan. Een gesprek met de sector en hulpverleners is daarom ook cruciaal, om ook helder te krijgen hoe het in de praktijk werkt in het proces van diagnosestelling, toewijzing hulpmaatregel en uitvoering van de zorg. Overigens staan we in deze discussie niet alleen, vele gemeenten kennen het probleem. Het aangekondigde onderzoek van minister De Jonge naar de oorzaken van de tekorten is voor ons ook erg belangrijk, maar komt wel laat. Speerpunten voor het CDA ApeldoornDeze eerste begrotingsbehandeling van de raadsperiode is ook een moment om als partij aan te geven waar de speerpunten voor de komende periode liggen.1. Wij staan voor goede zorgvoorzieningen die dichtbij mensen is georganiseerd. Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving, en waar dat om welke reden dan ook niet mogelijk is bieden we in de wijk ondersteuning. Voor nu willen we in dit domein de volgende zaken benoemen:- Een belangrijke voorziening in de wijk is de ontmoetingsplek. Vaak zijn dat laagdrempelige plekken waar in de preventiesfeer veel resultaten worden bereikt. We willen graag het komende jaar met raad en college in gesprek hoe we deze waardevolle ontmoetingsplekken laagdrempelig kunnen houden.- Het mantelzorgwaardering wordt sterk gewaardeerd door mantelzorgers. Op dit moment moeten we dit jaarlijks vaststellen. Graag zien we dat deze blijk van waardering structureel wordt ingezet. We dienen hierover een motie in.2. Elke Apeldoorner wil wonen in een omgeving die schoon, veilig en goed onderhouden is. Op dit moment willen we daarvoor de volgende onderwerpen indienen:- In de verkiezingsperiode heeft het CDA Apeldoorn een punt gemaakt van luchtkwaliteit en het lawaai in de wijken nabij de snelwegen A50 en A1. We horen van bewoners dat het als een serieus probleem wordt ervaren. Daarom zijn we blij dat in de begroting staat dit te willen onderzoeken en we roepen het college dan ook op dat snel op te pakken.- Ook willen we 2 voorstellen doen voor het parkeren van de fiets in de binnenstad, door de openingstijden van de fietsenstallingen te verruimen en door fietsparkeervakken in het centrum te creëren.Passend onderwijsDebemoeienis van het CDA Apeldoorn en D66 t.a.v. het Passend Onderwijs is bekend. De CDA-fractie is al geruime tijd in gesprek met het voortgezet onderwijs over een project “Hall of Talent”. Doel hiervan is maatwerktrajecten aan te bieden aan leerlingen, die geen perspectief hebben in het reguliere onderwijs. Hierbij wil men ook gepensioneerde onderwijsgevendeninschakelen via De Kap. Uiteraard zullen ook andere partners zoals het Samenwerkingsverband hierbij worden betrokken. Het CDA overweegt een motie in te dienen om dit project eenmalig in de opstartfase te ondersteunen.Gezamenlijk optrekken in de gemeenteraadWe merken dat het in deze nieuwe raadsperiode (met veel nieuwe raadsleden) best even wennen is aan elkaar. Het mooie vind ik dat ieder raadslid, iedere partij voor Apeldoorn wil gaan. Dat is de gemene deler. Onze wens is dat we de komende jaren als gemeenteraad, met elke partij, gezamenlijk blijven optrekken.Toch wringt er wat mij betreft iets. In eerdere gesprekken, onder andere op de raadsconferentie, hebben we dat al met elkaar besproken. Hoe effectief zijn we als gemeenteraad? Wat bereiken we nu met elkaar?Ik wil dat markeren door 2 punten:- Als we naar deze begrotingsbehandeling kijken, dan moeten we toch constateren dat de gemeenteraad over een beperkt deel van de begroting spreekt? Een stroom van moties en amendementen, terwijl een fundamentele discussie over de kern van de begroting ontbreekt. Wat ziet de buitenwereld van wat we vanavond hier doen? En hoeveel impact hebben we nu eigenlijk met elkaar?- Ten tweede wil ik de vraag opwerpen of we als gemeenteraad nu over de juiste onderwerpen het gesprek voeren en of we daar voldoende tijd voor nemen. Ik merk dat we in een wekelijkse vergadermolen zitten, waarbij we amper de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan.Kortom: kunnen we met elkaar een structuur en cultuur bedenken waarin we wel de juiste thema’s aansnijden, voldoende tijd nemen voor de besluitvorming en het goede gesprek en het proces van besluitvorming vooral met de inwoners van Apeldoorn vormgeven? Minder vergaderen in huis van de stad, maar meer in de wijken, samen met de buurtbewoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven. En dat, zoals Piet Hein Donner bij Buitenhof zei, met een politiek die niet over tegenstellingen gaat, maar over samenwerken?Graag ga ik met jullie in gesprek over hoe we dit met elkaar kunnen verbeteren. Een raadswerkgroep moet dit oppakken. Als hiervoor een motie nodig is, hoor ik dat graag.AfsluitingWe wensen het college, de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad veel wijsheid, succes en Gods zegen toe bij het uitvoeren van deze belangrijke taken.Donderdag 1 november 2018,Jan Dirk van der Borg, namens de CDA-fractie

Grote zorgen over gevolgen vliegroutes Lelystad voor Apeldoorn/Klarenbeek na actualisatie MER

CDA CDA Apeldoorn 23-02-2018 12:33

Onlangs werd door de minister aangekondigd dat de eventuele opening van Airport Lelystad een jaar opschuift. De minister wil de procedure zorgvuldig doorlopen. Wat het CDA Apeldoorn betreft blijft de inzet: eerst herindelen, dan Airport Lelystad open. En met een goed inzicht in de gevolgen voor onze inwoners in Apeldoorn en op de Veluwe.Met de boodschap van de minister ging een rapportage mee, waarin inzicht is geboden in de vliegroutes en de aanpassingen daaraan. Het CDA Apeldoorn is benieuwd wat de effecten zijn en vraagt het college deze te onderzoeken en te delen met de samenleving. Specifiek vragen wij daarbij aandacht voor Klarenbeek. Uit het dorp bereiken ons signalen dat uit genoemde rapportage blijkt, dat met de aanpassingen de druk qua overlast op Klarenbeek wordt vergroot. Wat ons betreft een onwenselijke situatie!Het CDA Apeldoorn vraagt onder andere aan het college van b&w of het klopt datals gevolg van de laatste aanpassingen de druk qua vliegbewegingen op Klarenbeek en de oostzijde van Apeldoorn wordt vergroot, en of het college deelt dat dit een zeer onwenselijke situatie is. Jan Dirk van der Borg, fractievoorzitter De schriftelijke vragen zijn hier te downloaden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.