Nieuws van CDA in Eindhoven inzichtelijk

8 documenten

Catharinakerk optillen? Doldriest plan

CDA CDA Eindhoven 17-08-2020 14:22

Wij koesteren onze binnenstad. Vandaar dat we duidelijkheid willen over veel (geruchten over) plannen. Lees hier onze raadsvragen: Raadsvragen ‘Binnenstad op de schop’. Eindhoven, 12 augustus 2020 Geacht college, Eindhoven heeft een historische Kempische middeleeuwse stadskern die sinds 1242 is uitgegroeid tot het centrum dat we nu kennen. Met een specifiek stratenpatroon, kenmerkende bebouwing en hoogtelijnen. Dit geeft de stad een eigen karakteristieke sfeer. Een sfeer die ondanks enkele rigoureuze ingrepen in de vorige eeuw grotendeels intact is gebleven. We hoeven maar te denken aan de bouw van het hooghuys, de Heuvelgalerie, Dynamo en de sloop van het oude stadhuis. Sommige ingrepen zijn uitstekend geslaagd, maar anderen worden zeer betreurd. Een herkenbare stedenbouwkundige visie op de toekomst van de stad is van groot belang en die dient ook gedragen te worden door de stad en de inwoners. De sloop van het oude stadhuis en de bouw van het hooghuys (en achterliggende Cityplan van Van Den Broek en Bakema) hebben destijds geleid tot heftige protesten van burgers. Een visie van buiten opleggen aan de stad pakt vaak slecht uit. Ook in 2020 ligt voor de binnenstad van Eindhoven een visie op tafel van een buitenstaander. Naast vele anderen maakt ook het CDA Eindhoven zich zorgen over de plannen van Winnie Maas. Het doorvoeren van al zijn voorstellen kan ernstige schade berokkenen aan het karakter, sfeer en verblijfskwaliteiten van de historische binnenstad. Doldrieste studies zijn het gevolg, zoals als het optillen van de monumentale en karakteristieke Catharinakerk bovenop een flat. Wij zijn bang dat we een Winy Wonderland, zoals het ED dat verwoord op 22-04-2018, krijgen in plaats van ons karakteristieke Eindhoven. Deze week zijn wij geconfronteerd met de voorbereidende sloopwerkzaamheden voor twee projecten die passen binnen de visie van supervisor Winnie Maas. Allereerst de sloop van de gemeentelijke gebouwen aan het stadhuisplein, de sloop van het ABN-AMRO complex en andere aangrenzende gebouwen. Ook volgt nog de sloop van de voormalige Hema aan de Rechtestraat. De bouwplannen voor beide locaties zijn nog niet getoond. Onbekend is of deze plannen überhaupt passen in de cultuurhistorische studie van SteenhuisMeurs. Deze studie uit 2012 is onderdeel van en gehecht aan het huidige geldende bestemmingsplan. Deze omvat talrijke aanbevelingen over o.a. bouwhoogten en verdient in de ogen van het CDA allereerst navolging en is bovendien recenter dan de hoogbouwvisie uit 2008. Als vervolg op onze vragen van april 2019 stellen wij de volgende vragen, nu per onderwerp: 1. De Catharinakerk. 1.a. Zijn of worden er door gemeente studies onderzocht naar de het optillen van de Catharinakerk verricht? 1.b Wordt dit in samenspraak gedaan met de huurder en RCE (Rijksdienst Cultureel Erfgoed)? 1.c Hoe staat B&W tegenover dit plan? En wie gaat de kosten betalen voor dit gemeentelijk gebouw? De inwoners van de stad? 2. De locatie ABN-Amro. De sloopwerkzaamheden voor het complex ABN-Amro aan het stadhuisplein zullen op korte termijn starten. De kantoorgebouwen hebben hun oorspronkelijke functie verloren, zijn gedateerd en eigenaar heeft gekozen voor sloop. Goed dat diverse organisaties nog enige tijd gebruik konden maken van de ruimten die prominent aan het Stadhuisplein liggen. Eerdere berichten in het ED toonden voorlopige studies en impressies met zeer hoge gebouwen. De genoemde cultuurhistorische studie uit 2012 adviseerde nog om 4-6 bouwlagen toe te passen. Het CDA is benieuwd hoever de planvorming inmiddels gevorderd is en of de richtlijnen uit de studie momenteel opgevolgd worden: 2.a Kan het college hier toelichting op geven? Zijn er reeds concrete bouwplannen? Zo ja, wanneer kan de raad de informatie hierover verkrijgen? 2.b Neemt u de aanbeveling uit de cultuurhistorische studie over voor planvorming op dit gebied? 2.c Oudere bankgebouwen hebben een representatieve functie gekend en, naar het CDA verwacht, is geïnvesteerd in kunstobjecten, al dan niet spijkervast verbonden met het gebouw. Kan de wethouder aangeven of bij de sloop belangrijke kunstwerken verloren gaan en of deze mogelijk gered kunnen worden? 2.d In de beantwoording van de raadsvragen van het CDA uit april 2019 stelde u dat: “Voor de lokale uitwerking, zoals bij de visie voor het Stadhuisplein, worden conform de ‘routeplanner Samenspraak’ partijen tijdig betrokken door de initiatiefnemer(s). Dat betreft zowel professionele belanghebbende partijen als gebruikers, bewoners, ondernemers en pandeigenaren.” Heeft het een college nu reeds een visie op het hele stadhuisplein? Zo ja, wat voor functies krijgt het plein? Wordt het een gebied met bijvoorbeeld meer horeca en culturele instellingen zodat er een grotere bruisende binnenstad ontstaat? 2.e Dient er voor de nieuwe bebouwing/functies aan stadhuisplein een nieuw bestemmingsplan te komen of dient het huidige bestemmingsplan op onderdelen te wijzigen? 3. De locatie Hema De sloop van het Hema complex nadert snel. Eerdere nieuwbouwplannen voorzagen nog in een winkelpand van twee verdiepingen met veel glas. Nieuw zijn nu de ideeën voor twee ‘vergroende’ torens met woningen en een winkelpassage. Hierover hebben wij de volgende vragen: 3.a In hoeverre bent u het eens met de aanbevelingen in de cultuurhistorische studie, die stelt over de Rechtestraat dat: Bij toekomstige ontwikkelingen rekening gehouden moet worden met de architectuur en korrelgrootte van de buurpanden. Nieuwe ontwikkelingen kunnen eigentijds zijn zonder te veel te contrasteren met de omgeving. Neem de pandgewijze opbouw als uitgangspunt. De smalle gevels en diepe kavels aan de ruggengraat zijn waardevolle kwaliteiten, die voor een gevarieerd straatbeeld zorgen. Om dat te versterken/herstellen moet aansluiting gezocht worden tussen de plint en de bovenverdiepingen zodat de ritmiek en de pandgewijze opbouw in de gevels herkenbaar blijven. Koester de geringe bouwhoogte aan de ruggengraat. Deze staat in verhouding tot de straatbreedte. 3.b Bent u het eens dat grootschalige hoogbouw lastiger is in te passen in het winkelgebied dan middelhoogbouw en meer kostbare ingrepen vereist dan de bouw van een soortgelijk gebouw ergens anders? 3.c Welke aanpassingen moeten gedaan worden voor de verkeersinfrastructuur? Waar komen extra parkeervoorzieningen, laad-lospunten en hoe zijn deze te bereiken? 3.d Winkelpassages lijken jaren tachtig oplossingen te zijn en wordt nu wel rekening gehouden met windoverlast voor winkelend publiek en omringende gebouwen door de extra torens? Procesvragen 4. Zijn de nieuwe plannen voor de HEMA en ABN-Amro locaties al gedeeld met de Van Abbe- Stichting en de Stichting Wederopbouw Eindhoven? 5. Krijgt de gemeenteraad de genoemde plannen, de Ontwikkelingsperspectief Centrum II en verdichtingsvisie in willekeurige volgorde toegestuurd en wordt bij de vaststelling van zaken gewerkt in de volgorde van Visie naar Bouwplan? 6. Vallen de plannen voor het Stadhuisplein als Hema nog onder het oude regime van hoogbouwvisie 2008 of wilt het college alles onder de nieuwe verdichtingsvisie laten vallen, die voor september in de planning staat? 7. Heeft u een studie laten verrichten naar het feit of mensen in moeilijk toegankelijke, autoluwe, geluidsrijke binnenstad willen wonen of eerder verkiezen voor wonen op knooppunt XL of Victoriakwartier, welke beter te ontsluiten zijn en waarschijnlijk ook stiller? 8. Wel effect heeft bouwen in de historische binnenstad op de prijsrange voor woningen. Zijn er betaalbare koopwoningen en in het segment middenhuur mogelijk bij bouwen in de historische binnenstad? Daar is immers de meeste behoefte aan. 9. Eindhoven heeft maar één historische Kempische Middeleeuwse stadskern. Bent u het met het CDA eens dat het handhaven van cultuurhistorische waarde en het volgen van de aanbevelingen van de cultuurhistorische studie belang heeft? Of heeft u geheel andere cultuurhistorische inzichten verkregen als college? 10. Bent u het eens met CDA dat over wijzigingen die plaatsvinden in de historische kern de raad maar ook het publiek nauw geïnformeerd moeten worden en dat vooraf aan besluitvorming er geen onherstelbare schade kan ontstaan en de belevening van de stad voor bewoners en bezoekers sterk wordt aangetast? Wij kijken uit naar de beantwoording van deze vragen. Namens de CDA-fractie, Niels Groot, raadslid Rob Gordon, raadslid

Eindhovense kunst in gevaar?

CDA CDA Eindhoven 14-07-2020 11:15

Met het kunstwerk aan het oude postkantoor bij het station is niet goed omgesprongen. Het blijkt vernietigd. Wij willen weten hoe de gemeente omgaat met andere kunstwerken en erfgoed. Vandaar dat CDA-raadsleden Christo Weijs en Niels Groot onderstaande raadsvragen hebben gesteld. Raadsvragen ‘Eindhovense kunst in gevaar?’ Eindhoven, 11 juli 2020 Geacht college, We delen uw verontwaardiging over de vernietiging van het kunstwerk van Wally Elenbaas dat in het verleden de wand van het oude postkantoor op het Stationsplein sierde. Van de Bond Heemschut hebben wij alleen vernomen dat zij door de jaren heen regelmatig bij u om aandacht voor dit kunstwerk hebben gevraagd. Daarnaast wordt er deze dagen aandacht wordt gevraagd voor de manier waarop de gemeente zelf met de kunst in het eigen stadhuis is omgegaan. Wij sluiten ons aan bij de vragen die daar al over zijn gesteld. Maar we missen daarin nog aandacht voor het grote bronzen plastiek dat aan de muur in de traphal beneden in de kelder van het stadhuis hing. Dat blijkt daar nu niet meer te zijn…. In veel gebouwen in Eindhoven is er kunst aangebracht/ingebouwd. Naast de kunst van voor de Tweede Wereldoorlog, zijn er ook kunstwerken uit periodes daarna. Allereerst is er de kunst uit de wederopbouwperiode. Ten tweede zijn er ook kunstwerken uit de jaren ‘60 en ‘70, die in het kader van de 1% regeling in gebouwen werden aangebracht. Vaak zijn de betreffende panden uit de naoorlogse perioden aan het eind van hun levensduur en komt sloop hiervoor in zicht. Soms worden daarbij de aanwezige kunstwerken herstemd, zoals bij het oude Van der Putt Lyceum. De daar aanwezige kunst heeft, zoals het nu lijkt, een herbestemming hebben gevonden. Maar anderzijds lijken de glas in lood ramen van de kapel van het gesloopte Neos-complex verloren gegaan te zijn. Mede gezien wat er ook gebeurd is met het kunstwerk van Wally Elenbaas lijkt het dus niet vanzelfsprekend dat er zorgvuldig met dit type erfgoed, ingebouwde kunst, wordt omgegaan. Vaak zijn deze kunstwerken eigendom van alle Eindhovenaren, aangezien het merendeel van de betreffende panden in het bezit van de overheid is. Het CDA Eindhoven maakt zich dus ernstig zorgen over dit type erfgoed, zeker nu er meerdere bouwprojecten op stapel staan die de sloop van gebouwen met kunstwerken aan de buiten- en binnenkant betreffen. Voorbeelden zijn het bankgebouw op het Stadhuisplein/Wal en de zusterflat aan de Vestdijk. Dit brengt het CDA Eindhoven tot de een reeks van verschillende type vragen: A. Met betrekking tot het oude postkantoor: Klopt het dat de Bond Heemschut meerdere keren aandacht heeft gevraagd voor het herplaatsen van het kunstwerk van Wally Elenbaas? Zo ja, wat heeft u met deze vragen gedaan? B. Met betrekking tot het stadhuis: Kunt u ons gerust stellen over de bestemming van het bronzen plastiek in de stadhuiskelder? C. Met betrekking tot uw rol t.o.v. het beschermen van kunstwerken in de stad: Hoe beoordeelt u uw eigen rol in het verleden bij het beschermen van de kunst uit de jaren van de wederopbouw en de jaren ‘60 en ‘70? D. Wat betreft over de kennis over dit erfgoed en kunstpatrimonium in Eindhoven: Heeft u een inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van gemeentelijke als ook van andere overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft u een inventaris van alle ‘mobiele’ kunstwerken in gemeentelijke overheidsgebouwen? Heeft u inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van niet- overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft een u een up-to-date inventaris van kunstwerken in de openbare ruimte, zoals parken? Als het antwoord nee is op één van de vier bovenstaande vragen (5, 6, 7, 8), bent u bereid dat aan te leggen? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid hierbij de hulp van de erfgoedverenigingen Van Abbe en stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven in te roepen? E. Naast het inventariseren van kennis en kunst, gaat het om middelen tot bescherming voor toekomstige projecten: Is het mogelijk om analoog aan de archeologieverplichting een verplichting op te nemen dat bij alle aanvragen voor sloopvergunningen voor gebouwen/complexen een toets moet worden opgenomen met een inventarisatie en waardering van mogelijk aanwezige vaste kunstwerken zowel in als buiten het betreffende object? Bent u bereid na een positief oordeel van de waarde van deze kunstwerken door onafhankelijke experts, zoals de Eindhovense erfgoedstichtingen of andere instanties, de bescherming en/of herbestemming van de kunstwerken op te nemen in een plan van eisen voor de ontwikkelaar? Heeft u reeds een protocol met betrekking tot de bescherming van kunstwerken tijdens een proces van herbestemming? U kunt denken aan eisen met betrekking tot een tijdelijke opslag totdat het geïncorporeerd wordt in een nieuw gebouw of totdat gebruik kan worden door een andere (Eindhovense) belangstellende partij of in een ander initiatief. Zo nee, bent u bereid dat op te stellen? F. Daarnaast zijn er de dringende kwesties zoals komende herontwikkelingen, waar mogelijk al reeds afspraken zijn gemaakt omtrent sloop en herbestemming: Hoe gaat u borgen dat er niets mis gaat met de kunstwerken, zoals in het bovengenoemde bankgebouw en de zusterflat? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. Namens het CDA Eindhoven, Niels Groot, raadslid Christo Weijs, raadslid (bron foto: WikiMedia Commons)

Inbreng Zwarte Piet-debat

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 16:11

Lees hieronder de inbreng van Remco van Dooren in de gemeenteraad in het debat over Zwarte Piet: Voorzitter, De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft maar waar ook iedereen de buik helemaal van vol heeft. Waar het feest bedoeld was om kinderen te verwennen en te laten genieten van een mooi verhaal met magie, is het nu een strijdtoneel geworden van volwassenen die een mening proberen door te drukken, enorm irritant zijn en geen begrip hebben voor elkaar. De ene flank vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De andere flank scheldt en tiert en kan niet opbrengen dat mensen aanpassingen aan het figuur willen zien. Het resultaat: twee groepen die het kinderfeest enorm verzieken. En 90% van de samenleving kan zich niet vinden in deze tegenpolen. We weten dat het twee jaar geleden in Eindhoven uit de hand is gelopen. Er zijn dialoogsessies georganiseerd om voor- en tegenstanders van Zwarte Piet met elkaar op een fatsoenlijke manier te laten praten. Maar toen het eind 2019 weer spannend werd omdat er gedreigd zou worden met demonstraties, besloot het college om kant te kiezen voor één van de tegenpolen en te bepalen dat Pieten geen zwarte of bruine basistinten mogen hebben vanaf 2020. En dat is onderwerp van debat vanavond en dat het CDA helemaal niet gewild. Het CDA vindt namelijk dat de overheid op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is de samenleving zelf die tradities koestert en doorgeeft. Het Sinterklaasfeest is zo’n traditie die de samenleving zelf vormt en invult. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Wij zijn het dan ook niet eens met het college om op de stoel van de samenleving te gaan zitten en te bepalen dat alleen nog bepaalde pieten in Eindhoven welkom zijn. Daar gaat het college niet over, maar de samenleving zelf. Die verantwoordelijkheid kun je ook goed bij de samenleving leggen. Organisatoren van het sinterklaasfeest zijn mensen die goed weten wat er speelt en leeft in de buurt. Zij zijn zich bewust van maatschappelijke ontwikkelingen en passen het feest ook aan, daar waar de behoefte is. Dat laat ook het intochtcomité in de binnenstad zien. Over de jaren hebben zij al aanpassingen gedaan en daar zijn zij ook in de toekomst bereid toe. Zij zoeken een middenweg en kiezen geen kant van de tegenpolen. Zij komen niet van een andere planeet, nee, zij proberen elk jaar om het sinterklaasfeest een groot feest te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. En dat proberen alle honderden vrijwilligers in Eindhoven, ook in andere buurten. Als buurtbewoners al jaar en dag blij worden van het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten in hun buurt, dan is dat helemaal top. En als buurtbewoners graag in hun wijk een intocht organiseren met roetveegpieten of een combinatie, dan is dat ook prima. Maar dat is aan de buurt zelf, niet aan de gemeente. De gemeente moet daarin faciliterend optrekken, zorgen voor een veilige openbare orde en de vrijwilligers van de evenementen met raad en daad bijstaan. De gemeente geeft subsidie, maar moet niet zelf het evenement gaan invullen. En moet dit ook niet proberen via de subsidie af te dwingen. Het stadsbestuur kiest nu duidelijk kant, waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden zat zijn en daar een einde aan willen maken. Het CDA zijn die ook zat, maar het is niet de oplossing voor dit probleem. We hebben er vorig jaar al voor gepleit, en doe dat nu weer. Laat geen demonstraties toe tussen kinderen tijdens een kinderfeest, maar voortaan op het Stadhuisplein, het hart van de democratie, waar de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden en waar de minste overlast is voor omwonenden en anderen. Dan nog twee opmerkingen ter afsluiting. Het college heeft alleen invloed op subsidierelaties, maar roept ook andere organisatoren van sinterklaasevenementen op te veranderen. Waarom doet ze dat, terwijl het in zoveel wijken al jaren goed gaat en de buurt tevreden is? En hoe gaat het college een ‘hellend vlak’ voorkomen? Want het kan goed zijn dat over een paar jaar ergens anders opheft ontstaat, bijvoorbeeld over Carnaval-uitingen of andere events, en gaat het college dan ook subsidievoorwaarden stellen aan de invulling? Wij hopen uiteraard van niet. Voorzitter, tot slot, het CDA wil niet dat het college en de overheid beslissen welke kleur Zwarte Piet heeft. Dat moeten we overlaten aan de samenleving. Daar dient een fatsoenlijke dialoog te zijn. Wij hopen dat het college zich wil bezinnen op haar beslissing. Remco van Dooren, raadslid

CDA: Politiek gaat niet over de kleur van Zwarte Piet

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 16:11

Lees hieronder de inbreng van Remco van Dooren in de gemeenteraad in het debat over Zwarte Piet: Voorzitter, De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft maar waar ook iedereen de buik helemaal van vol heeft. Waar het feest bedoeld was om kinderen te verwennen en te laten genieten van een mooi verhaal met magie, is het nu een strijdtoneel geworden van volwassenen die een mening proberen door te drukken, enorm irritant zijn en geen begrip hebben voor elkaar. De ene flank vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De andere flank scheldt en tiert en kan niet opbrengen dat mensen aanpassingen aan het figuur willen zien. Het resultaat: twee groepen die het kinderfeest enorm verzieken. En 90% van de samenleving kan zich niet vinden in deze tegenpolen. We weten dat het twee jaar geleden in Eindhoven uit de hand is gelopen. Er zijn dialoogsessies georganiseerd om voor- en tegenstanders van Zwarte Piet met elkaar op een fatsoenlijke manier te laten praten. Maar toen het eind 2019 weer spannend werd omdat er gedreigd zou worden met demonstraties, besloot het college om kant te kiezen voor één van de tegenpolen en te bepalen dat Pieten geen zwarte of bruine basistinten mogen hebben vanaf 2020. En dat is onderwerp van debat vanavond en dat het CDA helemaal niet gewild. Het CDA vindt namelijk dat de overheid op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is de samenleving zelf die tradities koestert en doorgeeft. Het Sinterklaasfeest is zo’n traditie die de samenleving zelf vormt en invult. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Wij zijn het dan ook niet eens met het college om op de stoel van de samenleving te gaan zitten en te bepalen dat alleen nog bepaalde pieten in Eindhoven welkom zijn. Daar gaat het college niet over, maar de samenleving zelf. Die verantwoordelijkheid kun je ook goed bij de samenleving leggen. Organisatoren van het sinterklaasfeest zijn mensen die goed weten wat er speelt en leeft in de buurt. Zij zijn zich bewust van maatschappelijke ontwikkelingen en passen het feest ook aan, daar waar de behoefte is. Dat laat ook het intochtcomité in de binnenstad zien. Over de jaren hebben zij al aanpassingen gedaan en daar zijn zij ook in de toekomst bereid toe. Zij zoeken een middenweg en kiezen geen kant van de tegenpolen. Zij komen niet van een andere planeet, nee, zij proberen elk jaar om het sinterklaasfeest een groot feest te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. En dat proberen alle honderden vrijwilligers in Eindhoven, ook in andere buurten. Als buurtbewoners al jaar en dag blij worden van het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten in hun buurt, dan is dat helemaal top. En als buurtbewoners graag in hun wijk een intocht organiseren met roetveegpieten of een combinatie, dan is dat ook prima. Maar dat is aan de buurt zelf, niet aan de gemeente. De gemeente moet daarin faciliterend optrekken, zorgen voor een veilige openbare orde en de vrijwilligers van de evenementen met raad en daad bijstaan. De gemeente geeft subsidie, maar moet niet zelf het evenement gaan invullen. En moet dit ook niet proberen via de subsidie af te dwingen. Het stadsbestuur kiest nu duidelijk kant, waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden zat zijn en daar een einde aan willen maken. Het CDA zijn die ook zat, maar het is niet de oplossing voor dit probleem. We hebben er vorig jaar al voor gepleit, en doe dat nu weer. Laat geen demonstraties toe tussen kinderen tijdens een kinderfeest, maar voortaan op het Stadhuisplein, het hart van de democratie, waar de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden en waar de minste overlast is voor omwonenden en anderen. Dan nog twee opmerkingen ter afsluiting. Het college heeft alleen invloed op subsidierelaties, maar roept ook andere organisatoren van sinterklaasevenementen op te veranderen. Waarom doet ze dat, terwijl het in zoveel wijken al jaren goed gaat en de buurt tevreden is? En hoe gaat het college een ‘hellend vlak’ voorkomen? Want het kan goed zijn dat over een paar jaar ergens anders opheft ontstaat, bijvoorbeeld over Carnaval-uitingen of andere events, en gaat het college dan ook subsidievoorwaarden stellen aan de invulling? Wij hopen uiteraard van niet. Voorzitter, tot slot, het CDA wil niet dat het college en de overheid beslissen welke kleur Zwarte Piet heeft. Dat moeten we overlaten aan de samenleving. Daar dient een fatsoenlijke dialoog te zijn. Wij hopen dat het college zich wil bezinnen op haar beslissing. Remco van Dooren, raadslid

Cultuurbeleid van de provincie: reden tot zorg?

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 06:10

Het CDA Eindhoven kreeg vragen over het provinciale culturele beleid van de nieuwe coalitie in Brabant. Het CDA Eindhoven begrijpt de zorgen, echter blijkt de waarheid toch genuanceerder te zijn dan de voormalige coalitiepartijen doen voorkomen. Het CDA-statenlid Marcel Deryckere geeft een duidelijke uitleg op de website van CDA Brabant. Hierbij de link:https://cdabrabant.nl/veelgestelde-vragen-over-cultuur-in-het-bestuursakkoord-2020-2023/ Dus ja, er gaat bezuinigd worden in de toekomst, maar wel pas in 2023 na de volgende provinciale verkiezingen. De basisreden voor de dan noodzakelijke bezuinigingen van 30 miljoen euro is de lage rente op de middelen die vrijkwamen na de verkoop van Essent. 7 miljoen euro hiervan wordt gezocht bij 'Vrije Tijd', waaronder cultuur valt. Hoe precies de voorgenomen bezuinigingen dan vorm moeten krijgen, zal bepaald worden na overleg met betrokkenen. Kortom, de paniek is erg voorbarig. Pas in 2023 zal het effect krijgen. Dan zijn er ook weer verkiezingen en start een nieuwe coalitie. Dit nieuwe verbond van partijen zal dan bepalen waar geld naartoe en vanaf gaat. Dat zou dus ook beteken dat er meer geld naar cultuur kan gaan. De verkiezingen en coalitieonderhandelingen in 2023 gaan dat bepalen.

Meer geld voor onderhoud Catharinakerk

CDA CDA Eindhoven 08-11-2018 11:52

Het CDA vindt behoud van erfgoed erg belangrijk. Daarom zijn we blij dat er weer meer geld voor het onderhoud van de Catharinakerk wordt gereserveerd. Tijdens de bespreking van de begroting kwam het budget voor erfgoed aan de orde. We zijn blij dat er weer een hart voor erfgoed wordt getoond. Hiertoe behoort het reserveren van een structureel hoger bedrag voor het onderhoud van de Catharinakerk. Het CDA is blij dat de Catharinakerk dit geld weer krijgt voor het zo nodige onderhoud. Reeds in 2013 heeft het CDA hierop aangedrongen, maar helaas werd er niets meegedaan door het toenmalige gemeentebestuur. De jaren hierop werd namelijk maar een beperkt bedrag gereserveerd voor het onderhoud. Dit heeft geleid tot duidelijk achterstallig onderhoud. Nu met het CDA in het college is er weer aandacht voor het onderhoud van de Catharinakerk met een structurele verhoging van het jaarlijkse budget van 50.000 richting 500.000 euro om de effecten van het achterstallig onderhoud op te lossen. Het is wel wrang dat in tijden van bezuinigingen een dergelijke uitgave noodzakelijk is om dit rijksmonument in stand te kunnen houden. Niettemin is het CDA trots dat nu de Cathrien voor de toekomstige generaties behouden blijft en een markant baken van de binnenstad kan blijven. - Raadslid Niels Groot

Opinie: Verder kijken dan de economische neus lang is.

CDA CDA Eindhoven 13-03-2018 14:24

De laatste tijd worden we gebombardeerd met cijfers over groei, uitbreiding en hoe geweldig Eindhoven het doet. En we krijgen er ook nog eens mogelijk geld bij vanuit Den Haag! We zijn als CDA Eindhoven ontzettend trots op de ontwikkelingen in onze stad. Maar in de lofzangen en de discussies hierover wordt door het college de echte toekomst van de stad vergeten, namelijk van de mensen die de stad bewonen. Als je nu vraagt aan iemand in de stad van wat Eindhoven voor stad moet worden over 10 jaar, dan hoor je eigenlijk geen antwoord. De focus van het bestuur ligt op het promoten van de economie en design. Goede zaken, maar er mag ook eens gedacht worden over de toekomstige samenleving in onze stad. Willen we die moderne anonieme stad waarin mensen langs elkaar heen leven of gaan we ons inzetten voor een stad waarin toch dat Brabantse en het samenleven en samenwerken gepromoot wordt. Moeten we nu persé in alle aspecten gaan lijken op Stockholm of München of Rotterdam of Amsterdam, waarin het college Eindhoven wil omvormen? Kunnen we onze stad niet een eigen gezicht geven waar ook die nieuwe expats niet eens meer weg willen omdat ze samen met de Eindhovenaren bij en met elkaar een plek hebben gevonden. Het CDA pleit daarom voor duidelijke sociale toekomstvisie voor Eindhoven. Die van ons is voor een stad met sociaal gezicht en een warm hart voor iedereen. Daarvoor moeten we de gemeenschapszin stimuleren en waar mogelijk versterken. De gemeente kan natuurlijk niet alles regelen, maar moet wel zorgen dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en ontspannen. Daarom moeten de basisinstanties voor het wijkleven, zoals buurthuizen en sportverenigingen in stand blijven. Met alle huidige bezuinigingen verzwakt ook het wijkleven en daarmee ook het omkijken naar elkaar als de integratie van de nieuwe inwoners. Het CDA wil daarom de gedane bezuinigen op dergelijke centrale instellingen terugdraaien en zorgen dat de verenigingen weer financieel gezond worden. Men moet elkaar laagdrempelig kunnen blijven ontmoeten, jong & oud, arm en rijk. Het gevaar van te grote anonimiteit in de stad moet voorkomen worden. De basis van deze instellingen vormen de vrijwillers. Zij verdienen daarbij ook actieve begeleiding en ondersteuning vanuit de gemeente in plaats van tegenwerking en regeldruk. De gemeente moet initiatieven stimuleren in plaats van blokkades op te werpen, zoals nu. Want als we die gedroomde miljoenen krijgen uit Den Haag voor de extra sport- en cultuurfaciliteiten, dan zijn die vrijwilligers broodnodig. En als iedereen is weggelopen of gedemotiveerd, wat dan? De expats verdienen in de toekomstvisie ook aandacht, want zij dragen ook bij aan de stad en haar toekomst. Ze worden niet gestimuleerd of gedwongen de taal te leren. Onze oplossing voor goede integratie is gemeente zelf sterker faciliteert en ook bedrijven stimuleert dat de expats Nederlands leren. Je kunt wel schermen met het gebruik van Engels overal, zoals nu ook op de TU maar om echt te kunnen deelnemen aan Eindhoven, zul je Nederlands moeten leren. Het is wel erg handig als je met de oude buurvrouw kan praten die mogelijk nu en dan hulp nodig heeft of die hulp kan bieden. Eveneens kunnen ze dan deelnemen, waaronder als vrijwilliger, aan culturele en sportorganisaties, want veel blijft in het Nederlands gaan. Door de taal krijgen ze meer binding met de omgeving waardoor het aantrekkelijker is hier voor langere tijd te blijven. Het CDA wil dat die expats naar Eindhoven komen, zich thuis voelen en dat ze zeggen: Wat verhuizen naar Stockholm? Nee, ik blijf in Eindhoven. Ik voel me hier thuis bij die Eindhovenaren. Kortom, als de gemeente zich inzet op basis van een duidelijke sociale toekomstvisie met en de daarbij horende maatregelen, dan kunnen we die unieke gemeente blijven die we zijn. Geen schaamteloze kopie van een andere stad, maar een voorbeeld voor anderen. Zodat iedereen zich hier blijft thuis voelen.

Tijd voor een Eindhovens stadsmuseum

CDA CDA Eindhoven 25-11-2017 08:13

Opiniestuk in het Eindhovens Dagblad De gemeente moet zich sterk maken voor een vaste plek waar iedereen meer te weten kan komen over Eindhoven. Dat vindtNiels Groot, schrijver van dit opiniestuk. Hij is kandidaat-raadslid voor het CDA Eindhoven. De Dutch Design Week en Glow hebben onderstreept dat Eindhoven een stad van vooruitgang is. Eindhoven heeft een speciale positie veroverd in de wereld van de hightech industrie en design. De economische groei is groot en de bestuurlijke blik is gericht op de toekomst. Maar wat is die vooruitstrevende stad nu echt, vragen oude en nieuwe inwoners zich af. Wat is de oorsprong van Eindhoven, wat is zijn unieke karakter en wat zijn de zaken die de stad echt speciaal maken? Philips heeft een grote rol gespeeld, maar er is natuurlijk meer. Daarom is het voor de gemeente tijd om na te denken over een permanent stadsmuseum. Een vaste plek waar iedereen meer te weten kan komen over het verleden, heden, maar ook de toekomst van onze stad. Terwijl Eindhoven op diverse vlakken excelleert, worden wij qua cultuur en geschiedenis door velen als het lelijke eendje van de vijf grote steden gezien. Bijna verwijtend wordt door bestuurders en cultuurbobo's gezegd dat onze archeologie, geschiedenis, oudere kunst en monumenten niet boeiend zijn. Philips zou het enige interessante zijn. Dit gebrek aan kennis heerst ook bij het huidige stadsbestuur en dat heeft flinke gevolgen. Het oude semi-officiële stadsmuseum Kempenland is in 2012 gesloten. Zijn opvolger Eindhoven Museum doet met beperkte middelen zijn best om het Eindhovens verleden en de stadscollectie van Museum Kempenland te ontsluiten met tijdelijke tentoonstellingen op wisselende locaties. De gemeentelijke archeologische dienst kent niet echt een beter lot. Met de waardering en bescherming van oude gebouwen is het ook niet geweldig gesteld. Enkel vooruitkijken en design zijn belangrijkEindhoven hoeft zich niet te schamen voor zijn verhaal. Archeologische vondsten uit verschillende periodes zijn wijd bekend binnen de Nederlandse archeologie, zoals de opgraving van de Catharinakerk. Historische bronnen vertellen over een turbulenter verleden dan dat van andere grote Nederlandse steden, die geen periode van plunderingen, ongekende onderdrukking en armoede hebben gekend zoals Eindhoven tijdens de Gouden Eeuw. Daarbij heeft geen van deze steden een spectaculaire wedergeboorte gekend zoals Eindhoven door Philips. En wie weet dat de koning zich baron van Eindhoven mag noemen? Maar waar vind je dat verleden? Voor zowel inwoners als bezoekers is er behalve de Philipsgebouwen weinig over te vinden. Terwijl er zoveel verleden in Eindhoven zichtbaar is. Je moet het alleen leren zien en waarderen. Zowel de collectie archeologie als de collectie van Eindhoven Museum zou geen topwerken bevatten. 'Dat is allemaal ouwe troep', wordt gekscherend gezegd. Die objecten vertellen wel het fascinerende verhaal van onze stad. Gelukkig is het historisch besef in Eindhoven sterk aanwezig bij verschillende organisaties en vrijwilligers, deels verzameld in het Erfgoedhuis. Alleen er is geen centrale en toegankelijke plek waar we hun kennis kunnen benutten om te laten zien hoe Eindhoven uitgegroeid is tot het wonder dat ze nu is. Daarom wil het CDA dat het gemeentebestuur zich gaat inzetten voor een permanent stadsmuseum, in wat voor vorm dan ook. Dit zal ons helpen het Eindhovense verleden te kennen, te waarderen en te beschermen en zo een goede basis te leggen voor begrip van ons heden en onze toekomst. Zou bijvoorbeeld in het nieuwe initiatief van het Evoluon geen perfect plek(je) zijn voor een stadsmuseum?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.