Namens de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Edam-Volendam hebben wij vragen gesteld over het weghalen van de PIN-automaat in Oosthuizen. Hieronder de vragen en de zojuist ontvangen antwoorden: Eind augustus is de Rabobank PIN-automaat in Oosthuizen dan ook daadwerkelijk gesloten. In het verleden heeft ook de PvdA hier al vragen over gesteld. Op dit moment hebben wij de volgende vragen: Vraag 1: Is het college het met de PvdA eens dat een PIN-automaat in Oosthuizen echt een basisbehoefte is die er moet zijn? Vraag 2: Is het college het met de PvdA eens dat de automaten in Edam en Middenbeemster voor de mensen in Zeevang vaak veel te ver is? Vraag 3: Zijn er nog lopende gesprekken met de Rabobank en/of andere banken? Vraag 4: Is er zicht op een nieuwe PIN-automaat in Oosthuizen? Vraag 5: Is een automaat in het oude gemeentehuis aan de Raadhuisstraat geen optie? Worden hierover gesprekken gevoerd met de bank(en)? Antwoord 1: Wij kunnen ons goed voorstellen dat het voor inwoners belangrijk is dat er een mogelijkheid is om in de buurt contant geld op te kunnen nemen. Antwoord 2: Het wegvallen van zowel de pinautomaat in Edam als Oosthuizen heeft onder de inwoners en ook ondernemers tot vragen richting ons als gemeente geleid. Wij begrijpen deze vragen en wens om de mogelijkheid tot het opnemen van contant geld terug te krijgen. Omdat dit helaas niet iets is dat de gemeente zelf kan regelen hebben wij contact gezocht met de banken en hierover een gesprek gevoerd. Natuurlijk zijn hierin de reacties vanuit de inwoners en ondernemers meegenomen en zijn deze zorgen naar hen overgebracht. De banken hebben ons uitgelegd dat de distributie van contant geld door een apart bedrijf wordt gedaan die dit voor de ING, ABN Amro en de Rabobank verzorgd ( Geldservice Nederland). Geldservice Nederland zorgt voor de spreiding van geldopnames waarbij er een dekking is van gemiddeld 5km per geldautomaat is. Dit om het opnemen van contant geld veilig en betaalbaar te houden. In de situatie van Oosthuizen zou dit buiten de 5km straal zijn, echter zijn er door de banken hele strenge eisen voordat er een automaat geplaatst kan gaan worden. Dit om met name plofkraken te voorkomen. Het mag bijvoorbeeld alleen in een pand waar niet gewoond wordt. Doordat de oude locatie een woonbestemming kreeg is de pinautomaat door Geldservice Nederland weggehaald omdat het dan niet meer binnen de richtlijnen past. Naast woonbestemming zijn er nog andere richtlijnen die vanuit de banken worden aangehouden. Deze maken de situatie lastig aangezien er momenteel geen geschikte locatie voorhanden is. Antwoord 3: Op dit moment niet (zie ook vraag 2 en 4/5). Wij hebben de zorgen van onze inwoners overgebracht maar kunnen momenteel niets meer doen dan het neerleggen bij de partij die hierover gaat. Wij adviseren ondernemers en burgers die hierover vragen hebben contact op te nemen met de banken of Geldservice Nederland. Zij moeten uiteindelijk de keuze maken voor het plaatsen van een nieuwe pinautomaat en het kan ons inziens geen kwaad dat de urgentie door verschillende partijen wordt benadrukt. Antwoord 4: Doordat er geen geschikte locatie voorhanden is, is ons aangegeven dat er momenteel nog geen zicht is op een nieuwe pinautomaat. Antwoord 5: Omdat er tot op heden nog geen duidelijkheid is wie en wat er precies in het oude gemeentehuis gaat komen is dat (nog) geen optie. In de ontwikkeling van het voormalig gemeentehuis kan uiteraard een pinautomaat in overweging worden genomen, dit zou dan in overleg moeten gebeuren met de (nieuwe) eigenaar van het pand en Geldservice Nederland en moeten passen binnen het beleid van de banken. Als wij hierin iets kunnen betekenen in de toekomst wat betreft bestemmingen etc. gaan wij dit uiteraard proberen te faciliteren.