PVDA afdeling Giessenlanden;

Raad maand november 2016

Deze maand stond er 2 punten op de agenda die lokaal van belang waren, t.w.

Raadsvoorstel 2016-78 Programmabegroting 2017 Raadsvoorstel 2016-77 Stedenbouwkundige visie (infrastructuur en bebouwing) kruising Hoornaar

 

 

Raadsvoorstel 2016-63 Duurzaamheidsplan Giessenlanden

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 4 oktober 2016;

Overwegende, dat de raad jaarlijks de begroting vaststelt en de bedragen die daarin voorkomen beschikbaar stelt;

Gelet op artikel 189 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

Vast te stellen de Programmabegroting 2017. Een bedrag van € 281.950,00 toe te voegen aan de reserve Sociaal Domein. Een bedrag van € 546.375 toe te voegen aan de Algemene reserve. De volgende investeringskredieten vast te stellen: Herinrichting Plein 983 € 145.000,00 Reconstructie Peursumseweg 2 e fase € 541.000,00 Beschoeiingen € 238.000,00 Speeltoestellen € 32.000,00 Strooiers Beheer en Onderhoud € 60.000,00 Vervangen stroomkast € 12.000,00 Apparatuur gemeentehuis € 33.000,00 Hard- en software € 189.000,00 Aanschaf I-Pads € 30.000,00 Vervoermiddelen en machines buitendienst € 30.000,00 Riolering Peursumseweg 2e fase € 295.500,00 Riolering Giessenland € 235.000,00 Renovatie hoofdgemalen riolering € 255.000,00 Renovatie 200 minigemalen riolering € 850.000,00 Relining & deelreparaties riolering € 406.000,00 Waterplan € 203.000,00 Opheffen lozingsproblematiek € 100.000,00 Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 10 november 2016.

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Allereerst dank aan de ambeteren die eer veel werk hebben verzet om ons de begroting te presenteren.

 

Voor het eerst hebben we, zoals dhr Lock al vaststelde, te maken met een trendbreuk.

De komende jaren laten een positief beeld zien wat betreft de financiën. D.w.z. dat in tegensteling tot andere jaren waar er een tekort werd verwacht de komende jaren er nu het vooruitzicht voor ons ligt waarbij we positieve cijfers zien.

Zelfs met het afnemen van de opbrengsten uit rente en obligaties voorkomende uit ons kapitaal, verkregen door de verkoop van het woning bedrijf, zien we zwarte cijfers.

Kortom de vraag die opkomt is ,met welk doel houden we nu per jaar zoveel geld over.

Duidelijk is vorige week geworden dat dit geen bestemmingsreserve wordt en dat het college er ook niks voor voelt om belastingen te verlagen. Iets waar wij ons wel in kunnen vinden. De rioolbelasting gaat omlaag en om toekomstige kosten te dekken lijkt ons belastingverlaging nu niet aan de orde.

Deze raad heeft bijna elk voorgesteld project. gelieerd aan de investeringsl ijst van 38 miljoen, aangenomen met krediet overschrijding. Zowat alle projecten komen duurder uit dan begroot en tot nu toe hebben we dit geaccepteerd. Kortom we weten allemaal dat die 38 miljoen niet toereikend zal zijn. Logisch dat hiervoor de gelden gebruikt kunnen gaan worden die we straks over gaan houden.

 

Verder willen we inzoomen op de diverse programma’s

Daarbij hebben we gekozen voor 4 speerpunten

1 Wonen, Volkshuisvesting

Handhaven Kerngericht werken

En 4 economie

 

Volkshuisvesting

We hebben de algemene beschouwingen die we gegeven hebben in 2015 er nog maar eens bij gepakt.

Toen stond er in de begroting

De gemeente wil zich inzetten voor woningbouw in de verschillende dorpen daar waar er vraag naar is, consument gericht ontwikkelen. Samenwerken met architect, aannemer en ontwikkelaar.

Dit keer staat dat er ook in.

De vraag hierbij was en is hoe wil de gemeente zich hiervoor inzetten??

En dan citeren we nog maar eens uit onze bijdrage van vorig jaar.

Tijdens de behandeling van het raadstuk “bestemming vermogen” hebben we als enige fractie aandacht gevraagd voor woningbouw. We hebben daarop geen reacties mogen ontvangen van de andere fracties, Wel een reactie van de wethouder. De markt trekt aan en laat dat maar op zijn beloop dan komt het wel goed. Wij betwijfelen dat ten zeerste. Marktwerking is hier geen oplossing.

Nu we geld hebben kunnen we hier een veel grotere proactieve rol spelen.

En wat blijkt andere fracties komen zowaar ook tot het inzicht dat marktwerking niet de oplossing is. Ook hoorden we vorige week een wethouder zeggen dat we hier serieus naar moeten gaan kijken. Kortom dat verheugt ons, maar tot concrete plannen komt het nog niet. Kortom we zijn blij dat er verschuiving optreedt maar we zijn nog niet tevreden.

De vraag aan het college is dan ook , wat zijn de woorden van de wethouder die vorige week zijn geuit waard? Komt dit volgend jaar terug op de agenda of moeten we als raad dit gaan agenderen.

 

WONEN en LEVEN

Tijdens de beschouwing van vorig jaar hadden we het over het verdriet van Giessenburg 2.0 We zijn een jaar verder en gelukkig zijn wel wat ontwikkelingen in het grootse dorp van Giessenlanden. Inmiddels is er een krediet vastgesteld voor de activiteiten zone, sportpark Giessenburg, en de sportkooi is geplaatst. Echter qua woningbouw is er niets gerealiseerd en nu we weten dat het bij de Groene Wei nog wel een tijd zal duren voordat daar wat gebouwd gaat worden, willen verzoeken de nadruk nu te gaan leggen op het CPO wat daar is opgericht om woningen te gaan bouwen bij Doetse Vliet 3

We mogen toch aannemen dat de wethouder zich hiervoor flink gaat inzetten om dit te gaan realiseren in Giessenburg

Graag nog een bevestiging dat dit daadwerkelijk zal gaan gebeuren.

 

Handhaving.

Vorige week hebben we vragen gesteld omtrent de inzet van de €65000,- omtrent achterstallige zaken betreffende handhaving.

Vervolgens kregen we naar onze mening verontrustende antwoorden van de wethouder . Hij stelt prioriteiten en als dat meer uren lees geld kost, dan wordt de 650000 euro daarvoor gebruikt. Laat ik u nog even het raadsbesluit voorlezen wat we hebben aangenomen in oktober 2015

b e s l u i t:

met instemming kennis te nemen van de ‘Nota handhaven bouwen en strijdig gebruik van gronden en/of bouwwerken’; vanuit de algemene reserve € 65.000,– beschikbaar te stellen teneinde het afhandelen van de achterstanden in de handhaving, opgenomen als additionele taak in de ‘Businesscase Wabo’, aan de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid over te dragen.In de te verwachten raadsinformatie brief worden wij dus expliciet geïnformeerd welke achterstanden er zijn weggewerkt en hoeveel geld ons dat gekost heeft. Uiteraard geldt dit ook voor zaken die in 2016 zijn ontstaan maar die vallen buiten dit budget om. Op de informatieavond hebben we gevraagd of we met de dorpsraden in gesprek kunnen gaan betreffende de besteding van de € 15000,- jaarlijkse subsidie. De wethouder antwoordde toen van dat ze het niet echt handig vindt om nu al te gaan korten i.v.m. met de nadere fusie met Molenwaard, wetende dat dit budget te ruim is. We hopen toch echt dat we niet ruim twee jaar moeten wachten voordat we dit gaan bespreken. We hebben kennis genomen van hoe dit loopt in Molenwaard en willen eigenlijk dit op de agenda zetten om dit komend jaar te bespreken. Onze ervaringen en die van Molenwaard kunnen mooi meegenomen worden . Financiën en economieWe denken erover om dit toch komend jaar al op de agenda te zetten. In elk geval zeker voordat de fusie daar is. Graag willen we met de overige fracties van gedachte wisselen hoe zij erin staan betreffende een eventuele uitbreiding mocht 70% verkocht zijn. Daarbij wordt Schelluinen West genoemd. Tot slot Kortom de concrete vraag aan de wethouder of we het komende jaar dit op de agenda kunnen zetten om met de dorpsraden hierover van gedacht te wisselen. Kerngericht werken. Graag een bevestiging dat dit zo gerapporteerd zal gaan worden. Kortom het krediet van 65000,- wordt alleen maar ingezet om achterstanden af te handelen.

 

Gelukkig kregen we bijval wat betreft de genoemde speerpunten.

Volkshuisvesting

Het college komt in het voorstel met vorstellen om anders om te gaan betreffende volkshuisvesting. Er zal gekeken worden naar een actiever rol vanuit de gemeente

Handhaving

Er komt in december een duidelijke Raadsinformatiebrief met de nodige informatie.

 

Kerngericht werken.

In het eerste kwartaal volgend jaar zal dit besproken worden.

Financiën en economie

Ook hiervoor kregen we bijval vanuit de adere fracties. Dit staat op de kalender om besproken te worden in het voorjaar van 2018. In elk geval voor de herindeling.

Tijdens de behandeling van de begroting kwam de VVD nog met een voorstel om een belastingverlaging in te voeren betreffende de OZB. Dit schoot bij ons in het verkeerde keelgat. Dankzijn de verkoop van het woningbedrijf kan er heel veel worden geïnvesteerd in Giessenlanden en houden we zelfs nog geld over. Dat geld is opgebracht door de huurders. Kortom om nu alleen het voordeel neer te leggen bij de eigenaren van een koopwoning ging ons te ver. Gelukkig was men het al snel met ons eens. Ook is het gezien de overschotten verantwoordelijk om eenmalig een voordeel te geven aan de inwoners. Vervolgens werd voorstel aangenomen om elk huishouding € 50 belasting voordeel te geven.

Raadsvoorstel 2016-77 Stedenbouwkundige visie (infrastructuur en bebouwing) kruising Hoornaar

 

 

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel van 4 oktober 2016

Overwegende dat de gemeente Giessenlanden de infrastructuur en de bebouwing kruising Hoornaar op basis van een stedenbouwkundige visie vorm wil geven,

Gelet op artikel 189 Gemeentewet;

b e s l u i t:

een krediet van € 1.475.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de openbare ruimte.

De lasten worden als volgt gedekt:

Bijdrage initiatiefnemer projectontwikkeling Dorpsweg-Dirk IV-plein :                                € 39.250

Trottoir Dorpsweg (budget 68304111) :                                                                               € 26.500

Dorpsweg Voorziening bruggen :                                                                                          € 54.000

Algemene Reserve (t.b.v. bruggen en reconstructie van wegen) :                    € 631.000

Duurzame Buitenruimte (uit Algemene Reserve) :                                                   € 724.250

======== + Totaal : € 1.475.000

Met ingang van 2017 dienen investeringen in de openbare ruimte geactiveerd te worden. Dit betekent dat de voorgestelde dekking via de algemene reserve voor bruggen en wegen verwerkt wordt als reserve kapitaallasten.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Giessenlanden van 10 november 2016.

 

 

Wij hebben ingestemd met dit voorstel,

Zie hieronder onze uiteenzetting.

 

Er zijn al een aantal pogingen ondernomen om deze gronden te gaan gebruiken voor woningbouw. Dat is tot nu toe helaas mislukt.

Nu ligt er nu in eerste instantie een investeringsplan betreffende infrastructuur daarom heen om woningbouw mogelijk te maken.

En het moet gezegd de plannen zien er goed uit.

Dat mag dan ook wel gezien de kosten die dit plan met zich meedraagt een totale investering van       € 1.475.000,- Dit is een zeer forse investering.

Met deze impuls kunnen de bouwlocaties worden verkocht en ontwikkelt worden voor woning bouw. Iets waar hier in Hoornaar al veel jaren op wordt gewacht.

De grond zal verkocht worden voor een reële marktwaarde.

 

Het bericht Highlights Raadsvergadering november 2016 verscheen eerst op PvdA Giessenlanden.