Nieuws van politieke partijen in Heerde inzichtelijk

2 documenten

Algemene Beschouwingen GBP Heerde 2022

Gemeentebelang Boerenpartij (GBP) Gemeentebelang Boerenpartij (GBP) Heerde 09-11-2021 21:18

Daarnaast is het onze wens om met spoed woningbouw mogelijk te maken op de oude gemeentewerf in Heerde!

In onze gemeente wordt de verduurzaming steeds meer zichtbaar. Zo worden er zonnepanelen geplaatst, warmtepompen aangelegd en worden woningen aangepast. We moeten dat als gemeente blijven stimuleren. We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor het behoud van onze mooie planeet!

Financieel gezien blijft het sociaal domein natuurlijk het allergrootste zorgenkindje. We maken hoge kosten, terwijl de bijdragen vanuit Den Haag achterwege blijven. Dit kan niet goed blijven gaan. De Algemene Voorziening Schoon en Leefbaar Huis, Jeugdzorg, woningaanpassingen en leerlingenvervoer zijn voorbeelden van voorzieningen die onmisbaar zijn en die mensen op een bepaalde manier aangeboden moeten blijven worden!

Wanneer burgers in onze gemeente een bezwaar hebben kunnen ze naar de regionale bezwarencommissie. In deze commissie zit niet eens een afgevaardigde uit Heerde! Wij vinden het toch op zijn minst noodzakelijk dat er in deze commissie ook iemand uit Heerde deelneemt. Liever nog zien wij dat er een ombudsman aangesteld wordt waar mensen met hun bezwaren terecht kunnen. Dit zal er toe bijdragen dat mensen zich meer serieus genomen voelen (o.a. door iemand die onze gemeente kent) en het zal de drempel verlagen. Onze burgers moeten ergens terecht kunnen met hun problemen!

In de afgelopen periode is er veel onrust ontstaan over het plan van natuur begraven in onze gemeente. Wij zijn hier tegenstander van! De voorzieningen van begraven zijn in alle kernen in onze gemeente prima op orde.

Wij zien de rotondes in onze gemeente graag veiliger worden door een kleine aanpassing. Wanneer we eenduidige voorrangsregels gaan hanteren zullen de rotondes (met name voor de fietsers) veel veiliger worden.

GBP Heerde is ontevreden met het niveau van het groenonderhoud in de gemeente Heerde. Wij weten dat we met ombuigingen te maken hebben gehad maar zouden deze ombuigingen op een verantwoorde manier toch graag een heel klein beetje terug buigen. Met name langs de wegen en op de trottoirs in onze kernen is het niet echt om aan te zien. Wij vinden dat we hier als raad financiële middelen voor moeten vinden om deze plekken weer het aanzien waard te maken.

Wij pleiten voor meer woningbouw in de gehele gemeente! We moeten de handen ineenslaan als raad en college om samen met projectontwikkelaars en Triada plekken aan te wijzen en te ontwikkelen waar woningbouw gerealiseerd kan worden, zodat mensen niet langer gedwongen worden om een huis buiten de gemeentegrenzen te moeten zoeken.

Ambtelijke samenwerking met andere gemeenten om ons heen kan zijn vruchten afwerpen bij voortgang  van zaken, in de ondersteuning en in de uitvoering. Wij zijn er dan ook voorstander van om dit te blijven verkennen en actie hierin te ondernemen.

Woningen zijn om in te wonen en niet een middel om snel rijk van te worden!

PvdA PvdA Heerde 14-05-2019 06:44

Bijdrage van de PvdA Heerde aan de woonagenda discussie op 13 mei 2019, door Bram Horst:

https://heerde.pvda.nl/nieuws/woningen-zijn-om-in-te-wonen-en-niet-een-middel-om-snel-rijk-van-te-worden/Particuliere investeerders kopen steeds meer woningen om te verhuren en niet om in te wonen. Zij kopen vooral kleine en goedkope woningen, net zoals koopstarters. Het risico is dat het groeiend marktaandeel van de particuliere verhuurders de potentiele koopstarters uit de markt verdringt. In Amsterdam is huisjesmelken een lucratieve vorm van ondernemen geworden. Prins Bernard van Oranje bezit honderden huizen in onze hoofdstad. Huizen die voor torenhoge huren verhuurd worden aan o.a. expats die werkzaam zijn op de Zuidas en zich deze huurprijzen kunnen veroorloven. Dit gaat ten koste van de leraar, politieagent, verpleegkundige en bouwvakker, die deze bedragen allang niet meer kunnen opbrengen. Zij worden ver uit het centrum of zelfs buiten de stad verdrongen om daar tegen voor hen (nog wel) betaalbare prijzen woonruimte te zoeken. Deze trend heeft grote consequenties voor de leefbaarheid van de stad op alle niveaus.

Nou lijkt Amsterdam ver weg van Heerde. Maar deze trend, zo hoorden wij ook afgelopen maandag, schijnt zich als een olievlek over Nederland te verspreiden. Maar ook zonder huisjesmelkers stijgen de woningprijzen in Heerde al torenhoog de pan uit. Bij deze ontwikkelingen hoort een overheid, een gemeente die garant staat voor en zekerheid biedt aan betaalbaar wonen voor iedereen in Heerde. Een gemeente die kopers en huurders bescherming biedt tegen de kwalijke invloeden van een woningmarkt die op hol geslagen lijkt. Dit vergt een gemeente die de regierol op zich wil nemen.

In de woonvisie 2015 2025 van het vorig college wordt vooral uitgegaan van het eigen initiatief en zelfredzaamheid van de individuele woonconsument. De gemeente heeft eigenlijk geen rol, past geen sturing toe, leunt achterover en laat de markt haar werk doen.

https://heerde.pvda.nl/nieuws/woningen-zijn-om-in-te-wonen-en-niet-een-middel-om-snel-rijk-van-te-worden/Het huidige college geeft aan, de o.i. noodzakelijke, regierol wel op te willen pakken. Dit is volledig in lijn met het coalitieakkoord 2018 ‘Samen duurzaam verbinden’, waarin betaalbaar wonen centraal gesteld wordt. Het is ook in lijn met de door de gemeenteraad in 2018 unaniem aangenomen woningbouw motie, waarin prestatieafspraken gekaderd worden. Mijn fractie juicht deze beleidswijziging toe!

Maar de regierol vergt instrumenten. Deze instrumenten zijn er. Op bladzijde 16 in de notitie van Companen worden enkele instrumenten genoemd om betaalbare woningen ook voor volgende kopers beschikbaar te houden. Instrumenten zoals borging van de ontwikkeling van de goedkope koop in het bestemmingsplan en doelgroepenverordening met aansluitend een kettingbeding.

Deze instrumenten zijn naar de mening van mijn fractie cruciaal. We hebben een aantal vragen hierover:

Het college maakt kenbaar dat verschillende ondersteunende instrumenten “worden overwogen”. Is het college, met de fractie van de PvdA van mening dat deze instrumenten moeten worden ingevoerd? Hoe lang kan de instandhoudingstermijn van een kettingbeding maximaal zijn? Wat verstaat de gemeente Heerde onder goedkope, middendure en dure huur- en koopwoningen? Klopt het dat de grenzen liggen bij minder dan €175.000, van €200.00 – €300.000 en daarboven? Dit zou overigens een gat van €25.000 beteken. Pas als deze categorieën definitief worden vastgesteld, en voorzien van een instandhouding termijn, kan dit als voorwaarde opgenomen worden in overeenkomsten met ontwikkelaars. Wij zouden graag zien dat deze bedragen, voorzien van een verplichte instandhoudingstermijn, vastgelegd worden in de Woonagenda. Kan er ook een zelfbewoningsplicht opgenomen worden om speculatie tegen te gaan? Is het ook mogelijk de huurprijzen via deze instrumenten te reguleren?

https://heerde.pvda.nl/nieuws/woningen-zijn-om-in-te-wonen-en-niet-een-middel-om-snel-rijk-van-te-worden/Eenzijdige villawijken of troosteloze arbeiderswijken zijn niet meer van deze tijd. Een gemengde wijk of buurt, bestaande zowel uit een mix van woningtypen als uit diversiteit van bevolkingsgroepen, draagt bij aan de leefbaarheid en de sociale cohesie. Woningdifferentiatie behoort dan ook hoog in het vaandel te staan. Vraag aan het college: is het college met mijn fractie van mening dat dit element opgenomen dient te worden in de Woonagenda?

In het collegeprogramma staat de optie van het aanbieden van leningen aan starters vermeld. Deze optie is een instrument om starters aan onze gemeente te binden en ongewenst vertrek van onze jeugd te voorkomen. Er wordt echter weinig gebruik van gemaakt, wellicht omdat deze mogelijkheid onvoldoende bekend is. Vraag aan het college: is wat extra communicatie mogelijk om de bekendheid te vergroten?

woningen zijn om in te wonen en niet een middel om snel rijk van te worden. Niet de diepe zakken van de speculanten van onze wereld behoren dominant te zijn en centraal te staan maar zeker zijn van betaalbare woningen, ook in Heerde.

Wij zijn het eens met de standpunten van het college in de dilemma’s 1 + 2 en 4 + 5. Ten aanzien van dilemma 6 hebben we al enkele opmerkingen gemaakt en vragen gesteld. Ten aanzien van dilemma 3 en 7 hebben we opmerkingen en vragen.

Dilemma 3: Het is niet de vraag wat bouwkundig esthetisch het meest verantwoord is: maximaal 3 woonlagen of meer lagen. Niet de vraag wat het best past bij het plattelandskarakter van onze gemeente. Die vraag is een retorische vraag; het antwoord daarop spreekt voor zichzelf. Het is in de kern de keus tussen consequent vasthouden aan het landelijke karakter van onze gemeente en mensen die een woning zoeken. Mijn fractie is van mening dat mensen boven ‘esthetisch optimale’ woningbouw geplaatst moeten worden, ook als de woningbouw ten koste gaat van het dorpse karakter. Overigens ook als dat ten koste gaat van de natuur aan de randen van de dorpen. Mijn fractie is voorstander van bouwen tot en met 4 lagen. Een compromis. Tegen de puristen zeggen we: laten we realistisch kijken. In het centrum staan woonappartementen op de plek van het oude postkantoor. Deze zijn 3 en een halve laag hoog en passen naar de mening van mijn fractie goed bij een modern centrum-dorps karakter. Daarnaast is niet alleen de hoogte bepalend maar ook de bouwwijze bepalend voor het in standhouden van het landelijk karakter van onze gemeente. Tegen de mensen die desnoods bereid zijn een wolkenkrabber in onze gemeente te bouwen om woningnood op te lossen (en die zijn aanwezig in mijn fractie!), zeggen we: pas op dat we het cultuurhistorisch, landelijk karakter en daarmee de identiteit van onze gemeente zo veel mogelijk in stand houden of toepasselijker gezegd: hooghouden.

Tot dusverre hanteert de gemeente in haar beleid het uitgangspunt dat inbreiding voor uitbreiding gaat en blijkbaar wil voorkomen dat aan de rand van de dorpen er een uitbreidingsopgave komt te liggen. Maar is dat in het licht van de woningbouwopgaven waarvoor we staan een realistisch uitgangspunt? Waarschijnlijk is de woonopgave van 40 woningen per jaar over 10 jaren niet te realiseren binnen de inbreidingsmogelijkheden. Vraag aan het college: graag hierop uw visie.

In de Structuurvisie gemeente Heerde 2025 staat vermeld dat het woongebied Bovenkamp afgerond wordt met Bovenkamp III, voordat nieuwe woonlocaties ontwikkeld worden. Daarnaast is er de locatie Horsthoekerenk. In het collegeprogramma staat dat de inbreidings- en uitbreidingslocaties in alle kernen zullen worden geïnventariseerd en zoeklocaties voortvarend worden opgepakt. Vraag aan het college: heeft het college potentiele uitbreidingslocaties in beeld? Zo ja, waar?

Dilemma 7: Wellicht moet er, naar de mening van mijn fractie, ook gekeken worden naar alternatieve en goedkope woonvormen. Misschien is de bouw van tiny houses een mogelijkheid. Hiermee wordt bedoeld de bouw van goedkope, snel plaatsbare, duurzame, kleine maar volwaardige woningen die zijn aangesloten op de nutsvoorzieningen. Deze woningen zijn in 4 weken te plaatsen en zijn geschikt voor alleenstaanden en in iets grotere vorm geschikt voor stellen. Geschikt voor eenpitters onder de statushouders en geschikt voor alleenstaande starters en ouderen, spoedgevallen en tijdelijke bewoning. Hiermee sluit het ook aan bij het door het college gestelde onder dilemma 7. Waarom niet, zo vragen wij het college, zoals in Putten, hiermee experimenteren?

Tot besluit: woningen zijn om in te wonen en niet een middel om snel rijk van te worden. Niet de diepe zakken van de speculanten van onze wereld behoren dominant te zijn en centraal te staan maar zeker zijn van betaalbare woningen, ook in Heerde.

https://heerde.pvda.nl/nieuws/woningen-zijn-om-in-te-wonen-en-niet-een-middel-om-snel-rijk-van-te-worden/

Het bericht Woningen zijn om in te wonen en niet een middel om snel rijk van te worden! verscheen eerst op PvdA Heerde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.