Hieronder leest u onze vragen over het aan te leggen fietspad langs de diepsmeerweg en de antwoorden van het college. Wij beraden ons nog op het vervolg naar aanleiding hiervan. Wordt vervolgd! Geacht(e) college, portefeuillehouder, Wij stellen u deze vragen naar aanleiding van de beantwoording van een vraag die wij u hebben gesteld bij de begrotingsbehandeling. Onze vraag: wat is de status van het fietspad aan de diepsmeerweg en gaat de aanleg nu echt beginnen in 2021? Uw antwoord: Er zal vanuit De Kop Werkt! (team bereikbaarheid) een verkennend onderzoek plaats vinden in 2021 naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV-route en verbetering van de bereikbaarheid van Warmenhuizen- Zuid op het traject Diepsmeerweg, met mogelijk een aansluiting op de N504. Een vrij liggend fietspad vormt een onderdeel van dit onderzoek. Bij de aanleg van het fietspad kan het oorspronkelijke budget worden gebruikt. Dit zal echter nog niet in 2021 gerealiseerd gaan worden. Wij hebben de volgende vervolgvragen naar aanleiding van uw antwoord: 1. Wanneer start het verkennend onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV-route en wanneer is dit afgerond? Antwoord: Op dit moment wordt er een uitvraag gedaan voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV route ter verbetering van de bereikbaarheid van Warmenhuizen-Zuid. Naar aanleiding van de uitkomst van de uitvraag wordt een bureau gekozen dat het onderzoek zal gaan uitvoeren. De verwachting is dat in het begin van de zomerperiode van 2021 dit onderzoek is afgerond. 2. Kunt u aangeven cq. laten zien middels tekening wat het traject van de nieuwe route wordt? En zo nee, waarom niet? Antwoord: De uitvraag is op een dergelijke manier gedaan dat het aan het desbetreffende onderzoeksbureau is om nut en noodzaak te onderzoeken en het beste traject met de beste inpassing in de omgeving te onderzoeken. Daarom is vooraf nog niet een traject aan te wijzen. 3. Hoe groot schat u kans dat er daadwerkelijk een nieuwe LZV-route komt? Antwoord: Die kans is afhankelijk van erg veel factoren, waardoor hier nu geen uitspraken over gedaan kunnen worden. 4. Wat is uw strategie met betrekking tot de aanleg van het fietspad als de LZV-route niet doorgaat? Antwoord: Ten eerste, als er wel een LZV route wordt gerealiseerd dan volgt uit de ontwerprichtlijnen automatisch dat er een vrij liggend fietspad moet worden gerealiseerd. Ten tweede is er oorspronkelijk een budget vastgesteld dat dient ten behoeve van een vrij liggend fietspad langs de Diepsmeerweg. Mocht er geen nieuwe LZV route worden gerealiseerd aan deze weg, dan zal het oorspronkelijke budget gebruikt worden om de inpassing van een vrij liggend fietspad te onderzoeken en uiteindelijk over te gaan tot realisatie. Dit kan echter niet meer los gezien worden van het volgende. Namelijk, ten derde, kent het team ‘De Kop Werkt – Bereikbaarheid’ een ander project wat hier ook meespeelt, namelijk de doorfietsroutes. Het beoogde traject voor het deel van de doorfietsroute vanaf Schagen naar Alkmaar loopt via de Diepsmeerweg. De gewenste maatregel vanuit dit project is hier ook een vrij liggend fietspad. Voor alle scenario’s geldt overigens dat voor de inpassing van het fietspad samenwerking zal worden gezocht met het programma Schagen Groeit Door, om de inpassing zo groen als mogelijk te maken. 5. Wat zijn de tijdslijnen voor de aanleg van het fietspad als er een nieuwe LZV-route komt? Antwoord: De planning voor de aanleg van een vrij liggend fietspad als de nieuwe LZV route er komt, betekent afhankelijkheid van de uitwerking van het project ‘LZV route Warmenhuizen’. Dit komt naar schatting neer op een realisatie na vier tot acht jaar. Deze planning is echter afhankelijk van een groot aantal onzekerheden. 6. Wat zijn de tijdslijnen voor de aanleg van het fietspad als er geen nieuwe LZV-route komt? Antwoord: De planning voor de aanleg van een vrij liggend fietspad als de nieuwe LZV route er niet komt, betekent afhankelijkheid van de uitwerking van het project ‘Doorfietsroutes’. Dit komt naar schatting neer op een realisatie na drie tot zes jaar. Deze planning is echter afhankelijk van een groot aantal onzekerheden.