Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

9 documenten

01-11-2019: Afvalbeleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 01-11-2019 09:19

Vastrecht Afvalstoffenheffing fors omhoog in 2020

Volgende week is de gemeenteraad Heusden weer toe aan de jaarlijkse begrotingsvergadering: de begroting voor 2020 en de meerjarenbegroting worden komende donderdag vastgesteld. Belangrijk onderdeel voor onze inwoners: de lokale lastendruk. De van oudsher belangrijkste gemeentelijke belasting is de onroerende zaakbelasting (OZB) alhoewel die in omvang al bijna wordt ingehaald door zowel afvalstoffenheffing als rioolrecht. Wat de OZB betreft, de tarieven voor 2020 worden zodanig vastgesteld dat de totale opbrengst OZB voor de gemeente alleen wordt verhoogd met de inflatie van 1,4%. Omdat de te betalen OZB ook afhankelijk is van de waarde van de woning kan dat voor individuele inwoners nog wel eens variëren. Maar voor de gemiddelde inwoner blijft die OZB dus in reële zin precies gelijk.

Dat kan niet gezegd worden van de tarieven voor de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. Het tarief voor de rioolheffing gaat van 173 naar 184 euro (stijging met 6,8%). Deze stijging is een direct gevolg van de vaststelling van het Waterplan enkele jaren terug, waarin het beleid voor de komende jaren is vastgesteld. Nieuwe milieumaatregelen in het kader van klimaatbeleid zoals het aanleggen van waterbergingen, aanleggen van gescheiden riolen en het afkoppelen van bestaande woningen vragen enorme investeringen die inwoners via de rioolheffing moeten ophoesten. In principe wordt gestreefd naar een kostendekkende heffing; in Heusden is er echter voor gekozen om een spaarsysteem te hanteren zodat we hele grote stijgingen in de toekomst kunnen voorkomen.

De afvalstoffenheffing is een verhaal apart. Het invoeren van het omgekeerd inzamelen in 2017 heeft geleid tot invoering van nieuwe tarieven, zoals inworptarieven voor de ondergronds containers voor het restafval en met ingang van 2019 ledigingstarieven voor de GFT en voor de PMD-containers. Daarnaast moet per adres nog een vastrecht betaald worden. Veel inwoners hebben de indruk dat er voor de afvalstoffenheffing steeds meer betaald moet worden. Toch durf ik de stelling aan dat inwoners in de afgelopen jaren veel minder betaald hebben dan voorheen. Dat kun je niet zien aan de begrotingscijfers van de afgelopen jaren, maar wel aan de cijfers uit de achtereenvolgende jaarrekeningen. Ik zal u niet vermoeien met al dat cijfermateriaal, maar de kosten van de afvalinzameling en -verwerking zijn in de jaren tot en met 2019 nauweljks gestegen, afgezien van 2017 toen het omgekeerd inzamelen werd ingevoerd. Maar de opbrengsten van de afvalstoffenheffing (dus het bedrag dat door onze inwoners werd betaald) lag in de jaren 2017 en in 2018 veel en veel lager dan begroot. De opbrengst in 2017 lag ruim 6 ton onder de begroting en ook in 2018 kwam de gemeente bijna 7 ton tekort. Oorzaak: de scheiding van GFT en PMD van restafval was veel succesvoller dan verwacht. Inwoners van Heusden leverden zo weinig restafval aan, dat de opbrengst van de inworptarieven veel lager uitviel dan begroot. Op zich natuurlijk goed voor het milieubeleid, maar voor de inkomsten van de gemeente desastreus. Het betekent echter ook dat inwoners in deze jaren veel minder heffing betaalden dan in de begroting was voorzien. Was de opbrengst afvalstoffenheffing in 2016 nog 3,2 miljoen, in 2017 daalde dat bedrag naar 3,1 miljoen en in 2018 naar 2,7 miljoen. Een lastenverlichting dus. Gevolg van een en ander is dat de afvalstoffenheffing al enkele jaren niet meer kostendekkend is en dat er dus veel geld bij moet. Of in begrotingstaal: de egalisatiereserve afvalstoffenheffing is zwaar negatief. De gemeente moet deze reserve vanuit de Algemene Reserve aanvullen met ruim één miljoen euro.

Voor 2019 moeten we de analyse van de cijfers nog even afwachten. Eerste conclusie is wel dat de ledigingstarieven voor de GFT en PMD containers ongeveer kostendekkend zijn voor wat de inzamelkosten betreft. Voor volgend jaar is al duidelijk dat de verwerkingskosten sterk zullen stijgen en dat de landelijke bijdrage uit het afvalfonds stevig zal dalen. Om de zaak dan toch in evenwicht te houden moet de opbrengst aanzienlijk stijgen en dat betekent een stijging van het vastrecht. Gemiddeld gaat een huishouden voor het afval in 2020 ruim 200 euro per jaar betalen, d.i. 16 euro per jaar méér dan in 2019. De overige tarieven blijven in 2020 gelijk. Alleen de tarieven voor de milieustraat worden iets verhoogd van 0,14 naar 0,15 euro per kg. Het starttarief op de milieustraat gaat van 2,40 naar 2,50. De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing komt volgens de begroting 2020 nu uit op bijna 3,9 miljoen en is daarmee precies kostendekkend. Maar de grote vraag is gelet op ervaringen in de afgelopen jaren of die opbrengst en kosten (en dan met name de opbrengsten) ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden.

Drunen, vrijdag 1 november 2019

Kees Musters

Gemeente De WoldenInnovatief met oud ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen De Wolden 18-07-2019 10:55

Nieuwe manier van afval inzamelen ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 02-07-2019 09:37

Nieuwe manier van afval inzamelen gestart in gemeente Buren De meeste inwoners in Rivierenland brengen vanaf 1 juli hun restafval naar ondergrondse containers. Daarmee willen de acht Avri-gemeenten de hoeveelheid herbruikbare grondstoffen verhogen en het aantal kilo’s restafval verminderen, ook in de gemeente Buren. Een kleine 30 gemeenten in Nederland gingen Avri voor met positieve resultaten. Wethouder Gerdjan Keller: “In afval zit een schat aan grondstoffen voor nieuwe producten. Ons doel is dan ook om meer bruikbaar materiaal uit afval te halen. Door het afval te scheiden en zo weinig mogelijk restafval te produceren, zetten we hier een belangrijke stap in”. In 2018 begonnen we met 120 kilo restafval per persoon. Het doel voor 2020 is 75 kilo, in mei stond de teller op 109 kilo per persoon. We zijn dus al goed op weg. Uiteindelijk zullen we naar een circulaire economie gaan, waar restafval niet meer bestaat omdat alles hergebruikt wordt. Wennen Voor inwoners zal het omschakelen wennen zijn, aldus Erik de Vries, directeur van Avri. Dat is begrijpelijk als je na jaren je restafval ineens anders moet aanbieden. Ook voor onze mensen is het wennen. Een dergelijk grote en complexe opgave hebben wij niet eerder aan de hand gehad. Behalve zorgen dat 514 nieuwe containers geplaatst konden worden moet er zoveel meer gedaan worden. Bijvoorbeeld het maken en plannen van meer dan 250 nieuwe routes, techniek inregelen, afvalpassen uitleveren en inwoners informeren. Afronden We hebben samen met man en macht gewerkt om 1 juli te halen. Er zullen zeker zaken nog niet helemaal perfect lopen en ook moeten worden afgerond. Daar werken we in de komende maanden aan. Het zal even tijd kosten voordat iedereen gewend is aan de nieuwe routines. Startactie Om de start van de nieuwe manier van afval aanbieden in te luiden vond in Maurik een startactie plaats. Kinderen van BSO ’t Voorhuis toonden hun kennis van afval scheiden aan tijdens de Ren je Rot-afvalestafette. Wethouder Gerdjan Keller was erbij. “De kinderen geven een goed voorbeeld in afval scheiden. Ze weten heel goed wat er verandert en weten ook al dat het restafval vanaf 1 juli in de ondergrondse container moet. Dat lieten ze allemaal heel goed zien bij de afval estafette”: aldus wethouder Gerdjan Keller. Foto: Kinderen van de BSO ’t Voorhuis in Maurik samen met wethouder Gerdjan Keller

Al een aantal opstart problemen, ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 01-07-2019 10:38

Al een aantal opstart problemen, maar zijn met man en macht de problemen aan het oplossen.

Bel je Avri? De wachttijd is ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 25-06-2019 10:31

Bel je Avri? De wachttijd is momenteel langer dan normaal. Veel mensen willen nog informatie voor de start van het nieuwe afval aanbieden. Ook op https://afvalscheidenheelgewoon.nl/ vind je antwoorden op veelgestelde vragen.

Woensdag 12 juni 2019 19:00 - 21:00 ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 05-06-2019 08:19

Woensdag 12 juni 2019 19:00 - 21:00 uur Openbare informatiebijeenkomst (Gemeentehuis / Burenzaal) Onderwerp: Avri (zwerfafval, incontinentiemateriaal, omgekeerd inzamelen en kwetsbare groepen) Per 1 juli aanstaande begint de Avri met een nieuwe manier van afvalinzameling: omgekeerd inzamelen. Op de avond staan de volgende vragen centraal; - waar staan we in het proces? - Wat hebben we tot nu toe bereikt? - Wat moet er nog gebeuren? - Wat zijn de financiële consequenties? Daarnaast spelen er ook andere onderwerpen zoals; - communicatiecampagne bewustwording - inzamelen incontinentiemateriaal - papierinzameling. U bent van harte welkom!

Repair Kid Wist u dat van afval ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Buren 29-05-2019 06:36

Repair Kid Wist u dat van afval weer mooie, nieuwe dingen gemaakt kunnen worden? Kom het zelf ontdekken door kunst te maken van oude apparaten bij Repair Kid! U vindt ons op 31 mei tussen 12.00 uur en 17.00 uur in de tuin van het Marechausseemuseum in Buren. Onderzoeken, slopen, maken Repair Kid is een reizende bus die ruimte geeft aan kinderen om te onderzoeken hoe apparaten nu eigenlijk in elkaar zitten, door ze de gelegenheid te geven ze te slopen. Dit wordt met gereedschap en onder begeleiding gedaan. Het is de bedoeling dat de kinderen met de restanten kunst maken, om te laten zien dat echt helemaal NIETS hoeft te worden weggegooid. Zo ontdekken ze dat afval (waaronder kapotte elektrische apparaten) waarde heeft, en dat het daarom belangrijk is om afval te scheiden. Repair Kid is voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Kinderen onder 6 jaar mogen deelnemen met ouderbegeleiding. https://www.marechausseemuseum.nl/nl/

03-05-2019: Zwerfafval

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 03-05-2019 06:39

Nieuw plan extra aanpak zwerfafval

Het probleem van zwerfafval is een van de grote ergernissen bij veel inwoners. Een complex probleem: het gaat niet alleen om het zwerfafval dat mensen onderweg “zomaar laten vallen”, zoals blikjes en flesjes. Het gaat ook om zaken als dumping van afval, voornamelijk in het buitengebied en het bijplaatsen van afval bij glascontainers of bij de ondergrondse containers. Als je mensen daarover spreekt, dan vindt iedereen dat een vorm van asociaal gedrag en iedereen keurt het af, maar toch zijn er kennelijk mensen die er anders over denken. Met name de bijplaatsingen van afval bij de ondergrondse afvalcontainers vormen een groot probleem.

Vorige week kwam het college met een nieuw plan van aanpak, sterker nog het plan heet “Extra aanpak zwerfafval”. Vorig jaar werd namelijk al een plan van aanpak opgesteld; in december 2018 werd een themabijeenkomst georganiseerd om de extra aanpak van het zwerfafval te bespreken; veel betrokken inwoners waren daarbij aanwezig; er werden diverse suggesties gedaan en aanvullende maatregelen voorgesteld en dat heeft geleid tot een extra aanpak van het probleem zwerfafval. Vele maatregelen en projecten zijn niet nieuw en werden al uitgevoerd en die uitvoering wordt in 2019 voortgezet zoals educatie bij basisscholen en bij het voortgezet onderwijs, er komen weer opschoonacties bijvoorbeeld door sport- en door buurtverenigingen, er is al een zgn. snoeproute bij het d’Oultremontcollege. En ook de afvalcoach, die met name oudere mensen kan adviseren hoe met afval om te gaan, blijft actief.

Nieuw is de aanpak van zwerfafval en dumping van afval in natuurgebieden en het overige buitengebied. Nog dit jaar zullen er volgens het plan acties uitgezet gaan worden om zwerfafval in natuur- en buitengebieden aan te gaan pakken. Wat die acties precies inhouden, daar biedt het plan nog geen duidelijkheid over. Er is wel budget voor uitgetrokken. Ook nieuw is de aanpak van bijplaatsingen bij de containers, waarbij men zich in eerste instantie wil beperken tot enkele hotspots. Er is zelfs een “Aanvalsplan Hotspots” opgesteld waarin enkele concrete maatregelen worden genoemd zoals stickers op de ondergrondse containers en extra inzet van BOA’s om de pakkans te vergroten. Het gebruik van camera’s sluit de wethouder in het Brabants Dagblad van 23 april jl. niet uit; het middel wordt echter in deze nota niet als zodanig genoemd. In Waalwijk heeft een camera bij een containerparkje al goede resultaten opgeleverd; wat mij betreft kan een camera op bepaalde hotspots heel goed ingezet worden. Speciaal voor het bestrijden van bijplaatsingen is 50.000 euro uitgetrokken en er is nog een restantbudget uit vorige jaren beschikbaar.

De gemeente probeert ook inwoners te betrekken bij het opruimen en het voorkomen van zwerfafval. Zo is er met diverse verenigingen een “schoonconvenant” gesloten waarbij verenigingen vier keer per jaar in een bepaald gebied zwerfafval opruimen. De gemeente faciliteert daarbij. Er komen zgn. adoptiegebieden (u kunt denken aan een plantsoen of de directe omgeving van een containerparkje) waarbij bewoners in actie komen om dat gebiedje schoon te houden. Bij evenementen wordt speciale aandacht besteed aan het schoon houden van de omgeving; het is namelijk een bekend verschijnsel dat na afloop van grote evenementen vaak een hoop troep achterblijft.

Het bestrijden van zwerfafval kost geld, mensen komen dan wel gratis van hun afval af, de gemeenschap betaalt ervoor. Voor het bestrijden van zwerfafval is er jaarlijks een budget van bijna 51.000 euro beschikbaar. Dit geld komt beschikbaar vanuit een subsidie die de rijksoverheid speciaal voor dit doel beschikbaar stelt. Vanuit voorgaande jaren is nog ruim 185.000 euro beschikbaar zodat het totaal beschikbare budget voor 2019 uitkomt op 236.000 euro. Dat geld wordt nu verdeeld over een 26-tal verschillende projecten waarbij dus al 50.000 euro besteed wordt aan het project hotspots en bijplaatsingen en 20.000 euro aan bestrijding zwerfafval natuur- en buitengebieden. Andere belangrijke bestedingen zijn 15.000 euro voor gastlessen basisonderwijs en nog eens eenzelfde bedrag voor gastlessen in het voortgezet onderwijs. Een bedrag van 25.000 euro is beschikbaar voor het project “Schoon belonen” en nog eens 25.000 euro voor de snoeproutes.

In het coalitieakkoord staat vermeld dat het probleem van zwerfafval extra aandacht zou moeten krijgen en met dit plan van “Extra aanpak zwerfafval” geeft het college daar ook inhoud aan. Probleem daarbij vormen de financiën want die 236.000 kan maar één keer besteed worden en wat doe je daarna. Hopelijk heeft het plan zoveel succes dat het probleem van zwerfafval wordt opgelost, maar de wens is hier de vader van de gedachte. Zwerfafval is een probleem van alle tijden en als in de komende jaren het project op deze schaal moet worden voortgezet, dan zullen de kosten toch weer in de afvalstoffenheffing verrekend moeten worden.

Drunen, vrijdag 3 mei 2019

Kees Musters

Vandaag vindt de Landelijke ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Vught 23-03-2019 10:55

Vandaag vindt de Landelijke Opschoondag plaats. De Gemeente Vught blijft zich inzetten tegen het rondslingerd afval en doet wederom mee aan de campagne om onze gemeente schoon te houden. Uiteraard draagt Gemeentebelangen haar steentje bij en helpt zij bij het opruimen van het afval.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.