Nieuws van Leefbaar 3B inzichtelijk

5 documenten

Leefbaar 3B: geen windmolens in Lansingerland, start met bouwen op Bleizo-West

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 18-01-2024 12:49

Het debat rondom windenergie en de houding van de provincie inzake het dossier Bleizo-West in de commissievergadering van 17 januari 2024 was hoog van kwaliteit en vermakelijk voor toeschouwers: het is de moeite waard om terug te kijken.

Het standpunt van Leefbaar 3B is in ieder geval helder: geen windmolens in Lansingerland, op geen enkele locatie.

Leefbaar 3B roept het nu al langere tijd: zijn wij nog wel de baas in onze gemeente?

Of het nu gaat over ongedekte cheques, asielopvang, vluchtelingenopvang, de aanwijzing van de provincie om te bouwen in de Driehoek Noordpolder, eigen inwoners geen voorrang kunnen geven op woningen en nu weer gedwongen windmolens én het blokkeren van de bouw van 6000 woningen in onze gemeente. De provincie blokkeert niet alleen de bouw van die 6000 woningen, maar zadelt de gemeente ook nog met een kostenpost op, die kan oplopen naar € 12 miljoen euro. Daarnaast is er ook nog de afwaardering van de grondwaarde van 110 miljoen euro.

Leefbaar 3B woordvoerder Terry Duivesteijn deed in de commissievergadering van 17 januari 2024 een dringend beroep op de Provinciale Staten Zuid-Holland om een einde te maken aan de soap rondom Bleizo-West. Het is vrij simpel: koppel Bleizo-West los van de windenergieopgave. Provinciale Staten kan dit doen door het college van Gedeputeerde Staten tot de orde te roepen. Dat zou niet moeilijk moeten zijn, want er is een meerderheid voor bouwen op Bleizo-West en een meerderheid tegen windenergie op land in de Provinciale Staten.

Uit meerdere peilingen onder onze achterban en overige inwoners van Lansingerland kwam een percentage van ruim 80% naar voren dat woningen boven windmolens kiest op Bleizo. Een overduidelijke meerderheid, net als in de gemeenteraad van Lansingerland (en unaniem in Zoetermeer), komt tot de conclusie dat woningen prioriteit heeft.

Leefbaar 3B vraagt zich dan ook af welke belangen hier nu eigenlijk écht spelen? Waarom houdt de provincie de koppeling van windenergie en Bleizo-West vast? Wat is hier de verborgen agenda? Gaat het simpelweg om trots en gezichtsverlies, of om een voorbeeld te stellen richting andere gemeenten?

De provincie Zuid-Holland moet namelijk voor 2030 maar liefst 230.000 woningen realiseren, goed bereikbaar en langs hoogwaardige OV-locaties: de best beschikbare locatie die daaraan voldoet in Zuid-Holland is Bleizo-West. Maar in de polder in Zuidplas, ver onder NAP, ver weg van alle OV-voorzieningen, wil de provincie wel een vijfde dorp bouwen. Op een plaats waar je een windmolenpark zou verwachten. Gaat het dan niet om trots, maar om bijvoorbeeld grondposities van de provincie? Heeft de provincie daar een financieel belang bij?

De provincie verlangt van Lansingerland een opwek van 15MW windenergie. Lansingerland heeft in het verleden toegezegd te onderzoeken of er 12MW mogelijk is binnen Lansingerland. Dat blijkt technisch, financieel, maatschappelijk en volgens beleid van de provincie zeer complex. De provincie heeft nu echter eenzijdig besloten van die inspanningsverplichting een resultaatverplichting te maken, en heeft daarbij nog eens 3MW extra verlangd. Uit eigen onderzoek van de provincie blijkt op Bleizo-West in een haalbare businesscase slechts 6MW te kunnen worden gerealiseerd. De provincie geeft daarbij nadrukkelijk aan dat als Bleizo-West aangewezen wordt voor windenergie, dat óók een andere locatie binnen Lansingerland nodig is. De enige andere twee locaties in Lansingerland zijn Kruisweg en Noordpolder waar dit mogelijk realiseerbaar is. Op Noordpolder is dit zeer complex wegens hoogtebeperkingen en op Kruisweg is dit strijdig met het provinciaal beleid ten aanzien van het Groene Hart.

Waarom blijft de provincie hardnekkig vasthouden aan Bleizo-West? Ze zet niet alleen de gemeenteraad buitenspel, drijft de gemeente onnodig op kosten, maar gaat daarmee ook in tegen de overeengekomen ‘woondeal’ in de regio. In het aantal woningen dat Lansingerland moet opleveren in de regio, zijn de woningen van Bleizo-West namelijk meegerekend. Door woningbouw te blokkeren op Bleizo-West, snijdt de provincie in haar eigen vingers: de opgave van 230.000 wordt onhaalbaar en de woondeal is onuitvoerbaar.

Duivesteijn vroeg zich dan ook af dat je op je klompen kunt aanvoelen dat er in dit dossier iets anders speelt dan twee windmolens die maximaal 6MW van de nodige 15MW behalen?

Er is geen enkele zwaarwegende, legitieme reden meer voor de provincie om Bleizo-West als locatie te handhaven, anders dan een chantagemiddel te behouden of omdat er een verborgen agenda is. Leefbaar 3B gaat onderzoeken op welke manier we achter die belangen kunnen komen.

Duivesteijn geeft aan dat Leefbaar 3B vierkant achter het college staat. Het is tijd om weer de regie op dit dossier terug te pakken en verder te gaan met de PROEFtuin Bleizo. Daarvoor mag het college van ons alle middelen overwegen die tot onze beschikking zijn, inclusief een gang naar de rechter of simpelweg bestuurlijke ongehoorzaamheid.

Ons advies:

– geen windmolens in Lansingerland, op geen enkele locatie

– dit jaar nog starten met bouwen op Bleizo-West

– voorrang voor inwoners van Lansingerland op al die woningen

– voor elk jaar uitstel van Bleizo-West, de rekening van 2 miljoen naar de Provincie sturen

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 12-10-2019 23:00

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

In de raadscommissie Ruimte is gesproken over de RES (Regionale EnergieStrategie). Die RES wordt door de 23 gemeenten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waaronder Lansingerland opgesteld. Binnen de provincie Zuid-Holland zijn nog zes regio’s, die bezig zijn een RES te schrijven.

De RES is een regionale vertaling van de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord. Elke gemeente, de provincie en ook de waterschappen werken op dit moment binnen deze regio’s samen aan een Regionale Energiestrategie. De RES is een instrument om gezamenlijk te komen tot keuzes voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (loskoppelen van gas) en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur. lees meer

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft een aantal opmerkingen gemaakt die zeker meegenomen moeten worden in de RES.

 Regionale samenwerking ook op dit gebied is belangrijk. Gemeenten moeten elkaar niet verrassen met bijvoorbeeld een enorme hoge turbine (windmolen) of een biomassacentrale vlak tegen de grens met de buurgemeente. Of een biomassacentrale wel zo milieuvriendelijk is, staat behoorlijk ter discussie. Het AD kopte op 3 oktober “Biomassacentrale is bom onder het klimaat.”

 Regionaal beleid moet in overeenstemming (of in ieder geval niet strijdig) zijn met beleidskaders van onze eigen gemeente Lansingerland.

 De energietransitie kost veel geld. Het moet “betaalbaar” zijn voor de inwoners van Lansingerland, dat staat voor Leefbaar 3B als een paal boven water.

 De te nemen maatregelen moeten “haalbaar” zijn, dat is ook van groot belang. Daar bedoelt Leefbaar 3B bijvoorbeeld mee dat de temperatuur in huis met name in de periode oktober-april wel gerieflijk moet zijn, ook zonder gas cv.

 We moeten niet als een bezetene hele straten of wijken van gas loskoppelen, zonder dat een betaalbaar en haalbaar alternatief voor iedereen aanwezig is. Het loskoppelen van gas mag nooit een doel op zich zijn.

 Leefbaar 3B is trots op de innovatieve kracht van de glastuinbouw in onze gemeente. Zeker ook op het gebied energie.

Drie initiatieven Lansingerlands Initiatief door naar volgende ronde

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 12-05-2019 11:46

Drie initiatieven Lansingerlands Initiatief door naar volgende ronde

Posted on mei 12, 2019 | 0 comments

Voor het Lansingerlands Initiatief kunnen inwoners een idee indienen, inclusief uitvoeringsplan. Met subsidie en advies kan zo’n initiatief uitgevoerd worden.

Het is geen vrijblijvend initiatief. Het is geen podium om een “verzoeknummer” in te dienen, dat dan door de gemeente wordt uitgevoerd. Alleen voldragen, kansrijke initiatieven kunnen mee doen en de spelregels (de criteria) zijn duidelijk omschreven. De initiatiefnemer moet het plan zelf uitvoeren of laten uitvoeren. De financiële bijdrage van de gemeente is maximaal 50% van de te maken kosten. Het allermooiste van Lansingerlands Initiatief is dat de inwoners zelf mogen kiezen welke ingediende initiatieven het verdienen om ondersteund te worden. Het budget vanuit de gemeente is € 61.155 (€ 1 per inwoner).

Er zijn vijf plannen ingediend, die door het college van B&W zijn getoetst of ze voldoen aan de gestelde criteria. De commissie Algemeen Bestuur besprak afgelopen week de plannen. lees meer

Het college heeft de raadscommissie geadviseerd met één plan niet door te gaan. Het “Voedingsadvies op school” is een te commercieel plan dat niet past bij de gestelde criteria. De raadscommissie vindt ook dat dit initiatief niet in aanmerking moeten komen voor gemeentelijke ondersteuning.

De overige vier initiatieven kunnen wel door naar de volgende ronde

 Plukberm (eetbare ruimte – in stukjes openbaar gebied een ecologisch verantwoorde moestuin opzetten)

 Pleisterplaats De Hichte (Rustpunt/theetuin in de Groenzoom)

 Kringmarkt (winkel met tweedehands spullen)

 Terughalen Vrachtschuit (klein ontmoetingscentrum in oude schuit, waarvan er vroeger tientallen door de vaart langs Noordeindseweg en Rodenrijseweg voeren)

De indieners van het initiatief over de Kringmarkt lopen op dit moment tegen zo veel praktische bezwaren aan dat ze zelf twijfelen of ze er mee door moeten gaan. De raadscommissie heeft de indieners en het college wel verzocht om met elkaar in gesprek te gaan om te kijken op welke wijze dit voorstel op andere wijze een kans kan krijgen.

Dan blijven er nog drie initiatieven over. Alle drie de initiatieven kunnen gehonoreerd worden, want ze vallen bij elkaar opgeteld binnen het budget. Het is echter aan de inwoners om te beoordelen welk initiatief het meest wordt gewaardeerd.

Leefbaar 3B heeft veel waardering voor de inzet van de indieners van de initiatieven.

Interessant bezoek raadleden bij LTO

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 31-03-2019 12:53

Interessant bezoek raadleden bij LTO

Posted on mrt 31, 2019 | 0 comments

Vijf raadsleden en twee duoraadsleden waren aanwezig bij de het bezoek van de gemeenteraad bij Glastuinbouw Nederland Regio Zuid-Holland en LTO Noord afdeling Midden Zuid-Holland. Het was een interessant bezoek aan drie bedrijven. Van Egmond Matricaria kwekerij in Bleiswijk, Paprika en komkommerkwekerij Reijm en Zn. in Bleiswijk en Berkel en Melkveebedrijf Gravesteyn in Pijnacker.

Het verhaal van Theo Ammerlaan, voorzitter van LTO Noord afdeling Midden Zuid-Holland, ging met name over de energietransitie, waarin de glastuinbouw behoorlijk vooruit loopt. Gebruik van restwarmte uit de Rotterdamse haven en de AVR, waarbij het van groot belang is dat de diameter van de geplande warmwaterbuis wordt vergroot van 40 naar 50 cm. Nu kan het nog. lees meer

Het grootste deel van de leiding moet nog worden aangelegd. Ook goede isolatie en energiebesparingen zijn van groot belang. Verder zullen de emissies op het oppervlaktewater in 2027 in het Oostland nul zijn. Helemaal loskomen van chemische gewasbeschermingsmiddelen zal niet mogelijk zijn.

Tot slot kwam ook de huisvesting van arbeidsmigranten aan bod. Er werken voor kortere periodes heel veel Oost-Europeanen in de glastuinbouw, ook in het Oostland (Lansingerland, Pijnacker en Zuidplas). Op 29 mei organiseert de gemeenteraad van Lansingerland een rondetafelgesprek over of en zo ja hoe deze huisvesting gerealiseerd moet worden.

De raadsleden gingen na de lunch met een tasje info over de glastuinbouw, twee net geplukte komkommers en een heel vers bosje bloemen naar huis.

Oostland wil warmte uit de haven

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 27-01-2019 12:49

Afgelopen vrijdag hebben de glastuinbouwgemeenten Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp, Waddinxveen en Zuidplas, samen met de gemeente Zoetermeer, een persbericht verstuurd, waarin bij de provincie wordt aangedrongen op een vergroting van de capaciteit van het geplande restwarmtenetwerk tussen de Rotterdamse haven en Leiden. Dat staat in een brandbrief aan de gedeputeerde Energie van de provincie Zuid Holland. Met deze uitbreiding kunnen de Oostlandse glastuinbouwgebieden en de (nieuwbouw)wijken op een duurzame manier van restwarmte worden voorzien, zonder op het gasnet te worden aangesloten. Nu gaat in de haven de meeste restwarmte nog verloren en dat is zonde van die energie zegt Leefbaar 3B bij monde van Jan Pieter Blonk.

Kleine investering groot resultaat

Door warmteleidingen met een grotere diameter (dikkere buizen) aan te leggen dan nu door de provincie voorzien, kunnen meer woningen en glastuinbouwbedrijven op dat warmtenet worden aangesloten. Met name de glastuinbouw is op dit moment een grootverbruiker van gas (15% van al het Groninger gas wordt verstookt in de glastuinbouw). Met de komst van een warmteleiding kunnen de gemeenten, de provincie Zuid Holland en de glastuinbouwsector in één klap aan een belangrijk deel van hun klimaatdoelstellingen voldoen.

Het Oostland (Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp, Zuidplas, Waddinxveen) kent een groot en innovatief glastuinbouwcluster, waar veel warmte nodig is. De glastuinbouwsector zelf is al volop bezig met de energietransitie en heeft de ambitie om in 2040 klimaatneutraal te opereren. Daarom investeert zij in lokale duurzame bronnen, zoals geothermie. Deze zullen echter onvoldoende capaciteit hebben om het hele gebied te voorzien van duurzame warmte. Daarnaast dienen de bestaande wijken in de Oostlandse gemeenten en Zoetermeer verduurzaamd te worden en kan restwarmte daar een belangrijke rol bij spelen. Daarom is er restwarme uit de Rotterdamse haven nodig om de transitie naar een duurzame samenleving mogelijk te maken.

In Rotterdam is er veel gedoe over de uitbreiding van het warmtenet. De aansluiting van de warmtetransportleiding vanuit Rotterdam door Lansingerland richting Leiden heeft in de Rotterdamse raad tot nogal wat ophef geleid. Naast de € 191 miljoen die Rotterdam er al in heeft geïnvesteerd moet de Rotterdamse raad er nu nog € 77 bij leggen. Het ziet er naar uit dat de Rotterdamse raad dat aanstaande donderdag 31 januari gaat doen.

De directeur van de Rekenkamer Rotterdam, Paul Hofstra, heeft er op aangedrongen om het besluit enkele weken uit te stellen, omdat de Rekenkamer bijna klaar is met een rapport over het Warmtebedrijf Rotterdam. In dat rapport kondigt hij scherpe kritiek aan en strategische adviezen. Aan de andere kant was er de topman van het Warmtebedrijf die de Rotterdamse raadsleden waarschuwde dat uitstel (ook van twee weken) aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.