Nieuws van politieke partijen in Dinkelland inzichtelijk

3 documenten

De les van Harvard over de RES Twente

CDA CDA Dinkelland 22-09-2023 13:33

Wat heeft Harvard met de Regionale Energie Strategie (RES) Twente te maken, zult u zich afvragen? Het antwoord is simpel. Direct helemaal niks, indirect weten zij als geen ander hoe je veranderingen moet doorvoeren. John Kotter is hoogleraar aan Harvard en heeft een aantal stappen beschreven waar transformaties aan moeten voldoen. Belangrijke om te weten: aan elke stap moet zijn voldaan, anders wordt de kans op falen groot. Dit zijn de (chronologische) stappen: Versterk het gevoel van noodzaak Vorm een leidend team Ontwikkel een juiste visie en strategie Communiceer visie en creëer veiligheid Betrokken in staat stellen te veranderen, zorg voor draagvlak Creëer en vier korte termijn successen Niet verslappen maar doorzetten Borgen en vasthouden Het gevoel van noodzaak Opwarming van de aarde en de noodzaak (stap 1) om te verduurzamen wordt, door de overgrote meerderheid in Nederland, niet aan getwijfeld. Dit zou dus moeten pleiten voor draagvlak om in Twente duurzaamheidsprojecten (zoals zon- en windprojecten) te realiseren... Vervolgens is een leidend RES-team (stap 2) opgericht. Dit team was zo’n drie jaar geleden zeker een leidend team in Twente. Hiermee bedoel ik dat er wel tegengas was, maar in een mate die te overwinnen was. Echter, door de ontwikkelde strategie is deze leidende coalitie redelijk aan het afbrokkelen en neemt de twijfel toe. Het is ronduit onhandig om voor een strategie (stap 3) te kiezen waarbij elke gemeente op eigen houtje zon- en windbeleid moest maken. Vooral windprojecten zijn in Nederland behoorlijke projecten die niet overal kunnen worden uitgevoerd. Door elke gemeente zoekgebieden te laten aanwijzen begin je al met het graven van je eigen graf. De uitkomst is dat er in Twente veel te veel kleine zoekgebieden zijn aangewezen. Deze zijn als een clusterbom op Twente gegooid en op gronden waar het (bijna) niet mogelijk is om dit te realiseren. Dit terwijl deze transitie en dit type projecten om veel aandacht en voorzichtigheid vragen. Rondom windprojecten leven veel gevoelens over verminderd woongenot door uitzichtbederf, geluidshinder en slagschaduw. Het overbrengen van de visie en het creëren van veiligheid (stap 4) en draagvlak (stap 5) is niet gelukt, met als gevolg dat mensen zich tegen de projecten en de RES verzetten. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus Gemeenten zijn niet in staat gebleken om het draagvlak te creëren dat nodig is voor deze projecten. Of dit komt door een onhandige communicatiestrategie of dat het Not in my back yard principe heel sterk is, laat ik even in het midden. Verder dan stap 5 zijn we op dit moment niet gekomen. Hier schuilt het gevaar voor de RES in Twente. Doordat er voor een versplinterde strategie is gekozen, zijn er nu vele belangengroepen die tegen de RES zijn. Deze groepen weten elkaar goed te vinden, zijn juridisch en wetenschappelijk goed op de hoogte en gaan vol gas tegen de strategie in. Hierdoor komt stap 2, het leidende team, in gevaar. Zelfs de twijfel over stap 1 (gevoel van noodzaak) neemt in Nederland toe. Hoe nu verder? Het bevoegd gezag zal van de gemeente terug naar de provincie moeten. Dit is wettelijk zo geregeld, aangezien de provincie het bevoegd gezag voor projecten van meer dan 5MW heeft. Vervolgens zou alle aandacht op een paar gebieden moeten worden gericht. Dan is er voldoende aandacht voor de omgeving om deze projecten zo goed mogelijk in te passen. Waarschijnlijk halen we dan de doelstelling van 2030 niet, maar met de huidige schaarste op het energienet is sowieso de vraag of dit lukt. Wanneer deze projecten slagen, kan je op Twentse schaal de balans opmaken en bepalen hoe verder te gaan met de RES en de invulling hiervan. Kortom, herzie de strategie want met de huidige strategie ben ik bang dat er niks wordt gerealiseerd. De provincie heeft al een stap gezet door alleen grotere projecten in behandeling te nemen. Wat mij betreft houden we het in Twente voorlopig bij twee projecten. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om voldoende aandacht aan deze gebieden te schenken en kan het proces beter en sneller verlopen, waardoor zelfs korte termijn successen (stap 6) binnen een paar jaar kunnen worden gerealiseerd. Als iemand die zelf in de windindustrie werkt vind ik het belangrijk om windturbines op plaatsen neer te zetten waar dit mogelijk is. Met de huidige strategie wordt er te veel weerstand in Twente, en de rest van Nederland, opgewekt. Dit is alleen maar schadelijk voor onze klimaatdoelen. Vandaar de oproep om niet te hard van stapel te lopen met de RES, maar ontwikkel een paar projecten per regio en evalueer daarna. De RES is net als de andere klimaatambities van Nederland, net iets te ambitieus. Nick Nieuwe Weme Raadslid CDA Dinkelland

Noord Deurningen en de Verkiezingen

Burgerbelangen Dinkelland Burgerbelangen Dinkelland Dinkelland 09-03-2022 07:39

Noord Deurningen staat bij de Gemeente bekend als een actieve gemeenschap die

bijna de zelfredzaamheid heeft uitgevonden. Of het nu om een project ging als

het realiseren van Kulturhus De Mare of om in 2020 al proberen energieneutraal

te zijn. Niets is de inwoners te gek.

En dat moet je als Gemeente altijd stimuleren. Dat subsidiegeld hier een steentje

aan bijdraagt is niet van belang. Men heeft niet voor niets een eigen slogan:

“Samen komt wie tot’n good END”

Doordat Noord Deurningen al bijna energieneutraal is (de 1e hub van het

biogasnetwerk is door de energie coöperatie Ijskuip al) gerealiseerd. Het nieuwe

onderzoekt richt zich op om in 2050 alle huizen te voorzien van biogas.

Derhalve vinden wij het dan ook heel vreemd dat de Gemeente zoekgebieden

wil realiseren voor het plaatsen van Windturbines aan de randen van dit dorp.

Dubbel op zou je zeggen.

Windturbines zijn niet duurzaam, olie- en subsidie slurpers (niet rendabel

te krijgen zonder subsidie). Laat staan de wat de gevolgen voor mensen,

dieren en natuur op langere termijn zijn.

Gelukkig zijn bijna alle politieke partijen (Groenlinks/PvdA niet) binnen de Gemeente

voor de Verkiezingen afgestapt van het onzalige idee om ze hier te plaatsen.

Maar in de nieuwe RES 2.0 (juli 2022) zullen een aantal partijen blijven hameren

om Windturbines te plaatsen in Noord Deurningen. Wij als Burgerbelangen Dinkelland

gaan liever voor innovaties.

Inwoners van Noord-Deurningen ga 14-15 of 16 maart in ieder geval stemmen.

Op wie u stemt mag u zelf weten, maar bega geen uitglijder!

Wat als we ‘nee’ tegen de RES1.0 zeggen?

VVD VVD Dinkelland 17-03-2021 08:57

https://dinkelland.vvd.nl/nieuws/43374/wat-als-we-nee-tegen-de-res1-0-zeggen

Geacht College, 

De RES1.0 ligt als voorlopig ontwerp ter inzage. In mei/juni wordt deze definitief ter besluitvorming aangeboden aan de raad. Gezien de resultaten van de enquête die uitgezet is in Noordoost Twente waarbij 42% van de respondenten aangeeft de energiemix van wind en zon niet te zien zitten zijn we benieuwd of er wel draagvlak onder de bevolking is. Daarnaast geven de 209 zienswijzen (waarvan 48 in Dinkelland) tegen het concept windbeleid in Noordoost Twente aan dat de energietransitie de aandacht heeft van onze inwoners. Het draagvlak onder de inwoners in Dinkelland inzake de energietransitie is tot op heden wat ons betreft onvoldoende in beeld gebracht. Wij denken momenteel zelfs (op basis van de resultaten van de enquête en de 209 zienswijzen in NOT) dat er te weinig draagvlak is voor de komst van met name windmolens. We maken ons dan ook grote zorgen over ons mooie landschap.

Het hoofddoel van het Klimaatakkoord van Parijs is CO2-reductie. Het is aan de landen zelf om te bepalen hoe ze dat doen. Nederland heeft slechts gekozen voor grootschalige opwek van energie d.m.v. zon en wind. De nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn sinds afgelopen week bekend maar Martien Visser, lector energietransitie, heeft op basis van de verstrekte SDE-subsidies al eerder een conclusie getrokken inzake de opgave van 2030. Hij geeft namelijk aan dat de klimaatdoelen voor 2030 al nagenoeg gehaald zijn in Nederland. Met deze kennis denken we dat het goed is even een pas op de plaats te maken voordat we besluiten om grote veranderingen in het Nationaal Landschap Noordoost Twente te gaan doen.

De Startnota RES-Twente geeft zogenaamde ‘escalatie-afspraken’ aan. Dat betekent dat indien de regio Twente of bepaalde gemeenten geen bod willen doen of onvoldoende willen bijdragen aan de grootschalige opwek van 1,5 tWh de provincie haar ‘sturingskracht’ gaat inzetten. Indien deze situatie werkelijkheid wordt, bijvoorbeeld als de gemeente Dinkelland geen bod doet en tegen de RES1.0 stemt, dan kan dit volgens de Startnota RES-Twente ‘uiteindelijk leden tot een aan gemeente(n) toegewezen aandeel in het regionale plan’.

Onze vragen:

1. In hoeverre kunnen de maatregelen zoals die nu in de RES1.0 worden voorgesteld volgens het College rekenen op voldoende steun en draagvlak in Dinkelland?

2. Hoe denkt het College dat draagvlak de komende tijd inzichtelijk te maken en te versterken?

3. Welke ruimte is er daarbij om in deze fase nog met alternatieven voor zonnevelden en windmolens te komen? 

4. In hoeverre worden deze alternatieven voldoende onderzocht?

5. Als er onvoldoende draagvlak onder de bevolking van Dinkelland blijft voor de voorgestelde maatregelen, welke ruimte is er dan voor de Raad om niet akkoord te gaan met de RES1.0?

6. Welke opties heeft de Raad en wat zijn hiervan de mogelijke gevolgen? 

We zouden het op prijs stellen als het College een korte scenario-analyse maakt ter beantwoording van vraag 6 zodat de Raad weet waar ze aan toe is in mei/juni en dit mee kan laten wegen in de besluitvorming.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.