Nieuws van ChristenUnie in Steenwijkerland inzichtelijk

10 documenten

Kleine Windmolens

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 17-12-2020 20:57

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1323021/155984/kleine-windmolen.jpg

Wij hebben eerder ingestemd met een motie die het college opriep om kaders te maken voor de plaatsing van kleine windmolens. Deze molens kunnen bijdragen aan een energieneutrale bedrijfsvoering.Het college heeft daarom advies gevraagd over deze kaders. Het gaat om kleine windmolens met een ashoogte tot 15 meter in het buitengebied en 25 meter op bedrijventerreinen.

Wij hebben het college geadviseerd om:

bij de aanvraag rekening te houden met de zonneladder: eerst de mogelijkheid onderzoeken voor zon op dak en aanvullend de plaatsing van dergelijke kleine windmolens. de criteria objectiever te omschrijven, maar ook toe te lichten waarom voor dit kader wordt gekozen. Wij vinden dat de gemeente daarbij moet leren van projecten elders in Nederland. te kiezen voor een logische plaatsing van de molens ten aanzien van de erf of gevellijnen. De molens moeten bestaande bebouwing en erfstructuren ondersteunen, zodat er minimale aantasting van de landschappelijke waarde plaatsvindt. in goed overleg te gaan met LTO over de kaders voor kleine windmolens. het participatieproces een duidelijke plek te geven in het beleid.

We hebben onze zorgen geuit over de nu nog hoge legeskosten voor molens in het buitengebied.Is een project dan wel rendabel te maken? Deze kosten zijn voor bedrijventerreinen een stuk lager.

Het college gaat nu aan de slag met alle adviezen en zal in 2021 een besluit aan de raad vragen over de kaders.

Onze energie-opgave in Steenwijkerland!

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 20-02-2020 09:31

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1311039/155984/Windmolens.jpgOp dit moment gebruiken we in Steenwijkerland 3500 TJ aan energie. Uit landelijke berekening blijkt dat dit in 2050 nog 2100 TJ is. Hierbij wordt al uitgegaan van een besparing van 1,5% per jaar door bijvoorbeeld betere isolatie. Een aanname die nog wel werkelijkheid moet worden.Om in Steenwijkerland energieneutraal te zijn in 2050 moeten we dus 2100 TJ duurzame energieopwekking hebben. Een voorzichtige verwachting is dat Rendo in staat is om een groot deel van het gas als groen gas te leveren. Maar dan betekent het nog steeds dat we zo’n 1000 TJ over houden om duurzaam op te wekken. De gemeenteraad heeft in 2019 besloten om daarom 600 TJ via zonne-energie op te gaan wekken. Deze 600TJ moet opgewekt worden met een mix van zonneparken (400 TJ) en zon op dak (200 TJ). Voor de resterende 400 TJ is nog geen invulling. Daarom heeft het college onderzocht hoe de gemeenteraad nu anno 2020 denkt over windenergie. Namens de ChristenUnie was dit mijn bijdrage aan het debat.

Als raad hebben wij het college gevraagd om voor het uitbrengen van een RES bod een kader in de raad te brengen voor windenergie. Het college heeft echter besloten om hiervan een adviesstuk a te maken, om zo te kijken of er in de raad draagvlak is voor windkaders en of de raad ook adviezen heeft over de invulling van deze kaders. De ChristenUnie is van mening dat dit een goede weg is. Laten we eerst de richting verkennen alvorens we de kaders definitief gaan formuleren. Er liggen een aantal mogelijkheden voor waarover we kunnen adviseren. Wat de ChristenUnie betreft zijn er twee principiële vragen van wezenlijk belang:
1. Hebben we de ambitie om onze energievraag duurzaam op te wekken binnen de eigen gemeentegrenzen, hoor: een energieneutraal Steenwijkerland?2. Zo ja, kan en mag windenergie dan onderdeel uitmaken van de mix aan maatregelen.
Wij beantwoorden beide vragen met een ‘ja’. En waarom zeggen we dat?
Op basis van alle cijfers van onze enorme opgave is de ChristenUnie nog steeds van mening dat het nodig is om windenergie onderdeel te laten uitmaken van de mix van duurzame energie-opwekking. Dit was ons standpunt in 2013 en deze is niet veranderd.
1. Wij zijn als beheerders van de schepping verantwoordelijk dat we onze aarde op een goede manier achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. We moeten op een verantwoorde manier met de aarde en onze medemens omgaan. Met onze huidige manier van leven hebben we 3,5 aarde nodig. De luchtkwaliteit is slecht, hulpbronnen raken uitgeput en klimaatverandering heeft nu al extreme gevolgen in grote delen van de wereld. Wij vinden dat we NU al onze verantwoordelijkheid moeten nemen.
2. We zitten in een transitie. Is windenergie het eindstation? Waarschijnlijk niet. Maar we moeten wel nu de overgang maken naar hele andere vormen van energie-opwekking. Een mix van wind en zon wordt nu breed gezien als DE mix voor deze overgangsfase. Windmolens hebben bij ons de voorkeur boven het nog meer vol leggen van landbouwgrond met zonnepanelen. Dit vanuit het oogpunt van biodiversiteit, verschraling van de ondergrond en het opofferen van kostbaar landbouwgrond en heel simpel: als de zon schijnt waait het niet en vaak als het waait schijnt de zon niet.
3. Wij vinden het belangrijk dat we zelf het heft in eigen hand nemen en als gemeente, hoe klein ook op het grote speelveld (landelijk en Europees), het voortouw nemen en een voorbeeld zijn. Wij willen zelf kunnen kiezen hoe we de energietransitie vorm willen geven en gaan niet zitten wachten op een aanwijzing van het Rijk of de provincie.
Eigenlijk zijn de twee principiële vragen van dit stuk niet anders dan de vraag in 2013. Wij zijn nog steeds van mening dat als je achter je doelstellingen staat, je ook radicale en misschien impopulaire keuzes moet maken. Er is veel meer aandacht voor participatie en draagvlak, eigenaarschap en compensatie in welke vorm dan ook. Dit zijn vereisten richting ontwikkelaars. Dit is wezenlijk anders dan in 2013 en daar zijn wij groot voorstander van. Lokaal eigenaarschap vinden we erg belangrijk. Het college zet in op 75%. Waarom niet gewoon voor de 100% gaan? En als we dit bij windmolens gaan regelen, moeten we daar dan ook niet over na gaan denken bij de vergunningsaanvragen voor zonneparken? Niet dat het bij de huidige aanvragen nog kan, maar misschien bij nieuwe aanvragen? Hoe kijkt het college daar tegen aan? Nog een aanvullende vraag: hoe definieert het college het lokale eigenaarschap? Stel er komt een stichting: wanneer is die lokaal? We willen dat meer uitgewerkt hebben.
In principe zijn wij voorstander van clustering van molens omdat je daarmee eenmalig een traject moet doorlopen. Ook wordt een businesscase een stuk interessanter. Echter, dit is voor ons geen heilig huisje. Mochten er goede argumenten zijn om toch te kiezen voor een kleinere clustering, waarbij mogelijk ook meer potentiele gebieden op de kaart komen te staan, is dat voor ons bespreekbaar. Wij zouden heel graag van onze collega-fracties willen horen of ze voor een energieneutraal Steenwijkerland gaan en op welke wijze.

Energiebesparing begint dicht bij ...

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 12-07-2019 07:55

Energiebesparing begint dicht bij huis

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 12-07-2019 07:47

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1278055/155984/ledlamp.jpgTijdens de behandeling van de Perspectiefnota heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor energiebesparende maatregelen – dicht bij huis. Een belangrijk thema de komende jaren binnen onze gemeente zal duurzaamheid zijn. Hoe willen we onze kwetsbare schepping beschermen? We spreken veel over grootste onderwerpen zoals alternatieve energie-opwekking, het warmtetransitieplan en de Regionale Energie Strategie (RES). Over energiebesparingsmaatregelen die inwoners in het klein kunnen oppakken wordt ons inziens te weinig over gesproken. Bij de energietransitie gaat het niet alleen om bijvoorbeeld het plaatsen van warmtepompen. Iedere maand een gloeilamp vervangen door een led-lamp draagt al bij.

De ChristenUnie vindt dat er op gemeentelijk niveau voldoende digitale informatie aanwezig moet zijn als inwoners zelf naar informatie gaan zoeken. Maar…. Als je niet zoekt, vind je het ook niet! Wij geloven in het concept van kleine stappen vooruit als je het hebt over de individuele mogelijkheden van inwoners. En dat we naar mensen toe moeten gaan om aan te sluiten bij de directe leefomgeving van de mensen zelf. Daarom zijn we ook erg gecharmeerd van de G1000 werkplaats Dicht bij huis. Zij stellen voor om wijk- en/of straatgericht in gesprek te gaan met inwoners over energiebesparende maatregelen en alternatieve energieopwekking. Om hierbij ook gericht advies te geven over de mogelijke maatregelen. Investeren in het energieloket, wat klinkt als een fysiek iets waar iemand naar toe moet gaan, staat voor ons haaks op het burgerbesluit van de werkplaats Dicht bij Huis.  De wethouder heeft echter op onze vragen toegezegd dat er een plan van aanpak is voor de uitwerking van de werkplaats Dicht bij Huis. En dat de investeringen in het energieloket juist bedoeld zijn voor het aanjagen van dat project. We zullen het met belangstelling blijven volgen.

Zonneparken in Steenwijkerland

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 29-05-2019 18:26

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1276651/155984/zonnepark.jpgIn Steenwijkerland kunnen vanaf nu vergunningen aangevraagd worden voor zonneparken. De gemeenteraad van Steenwijkerland heeft ingestemd met het beleidskader voor zonneparken. Het gaat in deze eerste fase om 125 hectare. Binnen Steenwijkerland zijn onze Natura 2000-gebieden en weidevogelgebieden hiervan uitgesloten.

Onze diepste drijfveer is dat wij – mensen - rentmeester zijn van deze wereld. De zorg voor de schepping is ons door God als schepper toevertrouwt. Onze kinderen mogen later vragen welke besluiten wij nu genomen hebben voor een duurzame toekomst. Voor de ChristenUnie is het van belang dat we stappen gaan zetten binnen Steenwijkerland. Hoewel wij continu balanceren tussen het beschermen van gebieden, zoals natuur en landbouwgrond en het behalen van onze duurzaamheidsdoelstellingen, hebben wij met het voorstel van het college ingestemd. De ChristenUnie zet in op een goede mix van maatregelen tijdens deze energietransitie, maar is zich ook heel sterk bewust dat in die mix zonneparken nodig zijn. We kunnen er niet aan ontkomen dat ons landschap gaat veranderen door de energietransitie.
Wij hebben ingestemd met de uitgangspunten van het beleidskader:- Het gaat om een tijdelijke bestemmingswijziging voor de duur van 25 jaar. Na deze 25 jaar is de oude (huidige) bestemming, weer van toepassing;- De buurt profiteert direct van een zonnepark in de directe omgeving. De investeerder maakt samen met de buurt een plan over de investering in de omgeving. Het gaat hierbij om maximaal € 1.000 per nominaal vermogen van de installatie voor de duur van 15 jaar. Draagvlak is een belangrijk element;- Er is aandacht voor een landschappelijke inpassing. Ook wordt een ecologische opstelling van de zonnepanelen gepromoot.
In Steenwijkerland wordt op dit moment 3500 TJ energie verbruikt, bestaande uit de elementen warmte, electra en mobiliteit. 11,8% daarvan wordt op dit moment opgewekt door biomassa (7,6%), biogas (3,4%) en zonne-energie (0,8%). Alleen aandacht voor zon op dak is niet voldoende om alle duurzaamheidsdoelstellingen te halen. De vrijgegeven 125 hectare voor ‘zon op land’ gaat volgens de berekeningen 406 TJ duurzame energie opleveren. Gemeenten, provincie en ook het waterschap werken op dit moment binnen een regio samen met stakeholders aan een Regionale Energiestrategie (RES). In ons geval de RES West-Overijssel. In het kader van de RES wordt ons gevraagd een reëel bod uit te brengen voor de grootschalige opwek van de onderdelen warmte en elektra (voor Steenwijkerland is dit ruim 2100 TJ). Mobiliteit wordt in dit bod niet betrokken. Binnen deze RES moet ook de gemeente Steenwijkerland een reëel bod doen. Met het vaststellen van het beleidskader ‘zon op land’ komen we met een serieuze inzet.
Dit betekent echter niet dat we zon op dak niet meer hoeven stimuleren. Op dit moment is 10% van ons dakoppervlakte voorzien van zonnecollectoren. Dit percentage moet omhoog wat de ChristenUnie betreft. Naast het inzetten op ‘zon op dak’ kunnen we ook nog een slag maken in het verminderen van het verbruik, bijvoorbeeld door betere isolatie. Wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Daarnaast zijn er nog veel meer gronden die we in kunnen zetten voor het opwekken van duurzame energie, zoals geluidswallen en- schermen, bermen en oppervlakte water. Het college moet in gesprek gaan met de eigenaren van deze gronden, zoals Rijkswaterstaat, de Provincie, Prorail of de natuurorganisaties.
Aan het einde van het jaar verwacht het college te komen met een voorstel voor windenergie. Deze vorm van energieopwekking levert meer rendement op per euro die geïnvesteerd wordt en neemt minder land oppervlakte in beslag. Tot nu toe was dit binnen de gemeenteraad niet bespreekbaar. Tijdens de discussie in de onlangs gehouden raadsvergadering bleek dat die wind toch wat anders is gaan waaien.

ChristenUnie wil serieus werk maken van ingraven hoogspanningskabel en stelt vragen.

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 08-10-2018 12:59

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1223614/155984/HoogspanningsmastDe afgelopen jaren is er maatschappelijke discussie ontstaan over het wonen in de directe nabijheid van bestaande hoogspanningsverbindingen. Gezondheidsrisico’s spelen daarin een belangrijke rol. Door de elektromagnetische straling kan er een verband zijn met de ziekte van Alzheimer en kinderleukemie. Bij bepaalde windval is er ook sprake van hinderlijk geluid. Het kabinet heeft besloten een regeling te introduceren om een aantal bovengrondse hoogspanningsverbindingen van 50, 110 en 150 kV door bebouwd gebied onder de grond te verkabelen. Het zou volgens de minister gaan om ca. 135 km. Een voorwaarde voor die verkabeling is dat de betreffende gemeente (en/of provincie) een wettelijk vast te stellen deel van de kosten draagt. De looptijd van het verkabelingsprogramma is 15 jaar. TenneT, welke gaat over het distributienetwerk, moet het programma gaan uitvoeren.

Het statenlid Sybren Stelpstra vraag namens de ChristenUnie Overijssel  aan Gedeputeerde Staten (GS) of zij ook vindt dat hoogspanningsverbindingen tot ongewenste situaties kunnen leiden en zo ja in welke mate en op welke plaatsen GS medewerking wil bieden aan de ondergrondse verkabeling.

Ook wil de partij van Gedeputeerde Staten weten om hoeveel kilometer het te verkabelen deel in Overijssel bedraagt. Stelpstra vraagt verder of hiervoor een programma bestaat en zo ja, hoe ziet dat er uit in termen van prioriteit, budget, tijd, voorlichting en participatie met gemeenten, overheid, TenneT en andere belanghebbenden? Zo dit er niet bestaat, is er dan zicht op of en binnen welke termijn dit er wel komt. 

Wellicht zijn er gebieden waar de kabels niet binnen 15 jaar ingegraven kunnen worden. Stelpstra wil weten welke gebieden dat zijn en waarom ingraven niet mogelijk is. Tot slot pleit de ChristenUnie ervoor dat voortaan bij hernieuwde inrichting van de energie-infrastructuur verkabeling altijd ondergronds plaats vindt, uitgezonderd waar dit technisch volstrekt onmogelijk is en vraagt zich af of GS  deze visie deelt.

De ChristenUnie is voor duurzame energie en beseft dat de overgang van fossiele brandstoffen zal leiden tot (extra) elektrificeren. Zij kiest echter voor opwekking daarvan zo dicht mogelijk bij het punt van afname, wat uiteindelijk zal moeten leiden tot het uitdunnen van de energie-infrastructuur. Vanwege het ontbreken van opslag en de te verachten pieken en dalen in de opwekking zal deze infrastructuur nog wel nodig blijven. Stelpstra heeft in eerdere instantie Gedeputeerde Staten gevraagd om een blauwdruk van de energie-infrastructuur in Overijssel.

Groei zonneparken in Overijssel roept vragen op over ruimtelijke ontwikkeling en infrastructuur.

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 23-04-2018 20:31

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1211629/155984/zonneparkDe ChristenUnie Overijssel wil weten wat de gevolgen zijn van de aanleg van zonneparken op agrarische grond. De statenleden Sybren Stelpstra en Arjan Hof hebben daarover vragen gesteld aan het College van GS. De ChristenUnie ziet graag dat Gedeputeerde Staten afspraken maakt met gemeenten over de uitrol van zonneparken. Zij bepleiten daarbij een ladder voor duurzame energie, zoals die er ook is voor duurzame verstedelijking. Bovendien moeten er maatregelen worden genomen om een onevenwichtige druk op het elektriciteitsnet te voorkomen. Stelpstra vraagt tenslotte om een schets, waarin de energievraag en de opwekkingscapaciteit beter zichtbaar wordt, zodat er gericht beleid kan worden gemaakt.

De bewustwording voor alternatieve vormen van energie neemt toe. Dat komt onder andere doordat in de nabije toekomst de “Groningse gaskraan” verder dicht wordt gedraaid. De energietransitie zal daardoor een grote impuls krijgen. De ChristenUnie vraagt zich af wat dit betekent voor de ruimtelijke inrichting en of er kaders moeten komen voor de ontwikkeling van zonneparken.

LandbouwgrondAls gevolg van een groei van zonneparken stijgen de grondprijzen en neemt de beschikbaarheid van schaarse landbouwgrond af waardoor er een beperking van uitbreidingsmogelijkheden voor met name jonge boeren ontstaat. Maar er zijn ook gevolgen voor biodiversiteit en behoud van weidevogels en inpassing in het landschap Op dit moment is er al sprake van dit soort initiatieven waaronder o.a.in de gemeente Dalfsen.

Druk op elektriciteitsnetOok blijkt in de praktijk dat zonneparken een onevenwichtige druk kunnen leggen op het elektriciteitsnet, iets waar onder andere Enexis al op heeft gewezen.  Sybren Stelpstra en Arjan Hof sluiten met hun vragen aan bij de Kamervragen die Carla Dik-Faber van de ChristenUnie onlangs ingediend heeft. In zijn beantwoording wijst de minister van  Economische Zaken en Klimaat voor een overgroot deel naar de verantwoordelijkheid van provincies en gemeenten.

De ChristenUnie Overijssel staat achter de opgave tot energietransitie. Maar Stelpstra en Hof hebben ook vragen. De beide statenleden willen van Gedeputeerde Staten (GS) weten in welke mate het bij GS bekend is dat er een toenemende vraag van (buitenlandse) investeerders is op grond, met name gras- en akkerland, voor opwekking van zonne-energie, of welke verwachtingen zij hebben van de omvang daarvan die er gaat komen? Ook wil de ChristenUnie weten of GS van plan is om met gemeenten afspraken te maken over de exploitatie van zonneparken waarbij een evenwicht blijft bestaan in grondprijzen, beschikbaarheid voor (jonge en nieuwe) boeren, biodiversiteit en behoud van weidevolgels? "Bent u bereid daar nader onderzoek naar te doen en lopende dat traject met gemeenten af te spreken behoedzaam om te gaan met de ontwikkeling van zonneparken op landbouwgronden? Welke mogelijkheden hebt u daartoe zelf?" aldus Stelpstra en Hof.

Duurzame solar-ladderDe ChristenUnie wil verder weten of GS met gemeenten afspraken wil maken om een beleid te vormen waarin er een actief stimuleringsbeleid komt voor het opwekken van zonne-energie vooreerst op daken (met name ook van bedrijven en kantoren), onproductieve gronden (niet landbouwgronden) en meervoudig te gebruiken oppervlakten? Daarbij gebruik makend van de ladder voor duurzame verstedelijking, dan wel om een solar-ladder te ontwikkelen?In welke mate stimuleert GS daarvoor het gebruik van vastgoed (gronden, wegen met taluds en bermen en gebouwen) van provincie en gemeenten als voorbeeldfunctie en wil  GS daar in samenwerking een plan van aanpak voor opstellen, waarin concrete acties worden gesteld?

BlauwdrukschetsTot slot van de schriftelijke vragen stellen de Statenleden de vraag of GS in de beleidsvorming de netwerkbeheerders mee nemen omdat, gezien de infrastructurele problemen en oplossingen, zij een belangrijk onderdeel vormen voor de ruimtelijke ordening van energieopwekking. De ChristenUnie vraagt zich daarbij af of het daarbij mogelijk is om op korte termijn een blauwdrukschets te ontwikkelen waarin de energievraag en opwekkingscapaciteit beter zichtbaar gaat worden? Met dit laatste wordt vooral beoogd dat er gericht beleid komt ten aanzien van de vraag- en opwekgebieden, hun nabijheid, de daarvoor geplande infrastructuur en mogelijkheden en nuttig gebruik van ruimtelijke ordening voor opwekking.

Welke toekomst is er voor de oude ambachten riettelers, vissers en punterbouwers in de kop van Overijssel?

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 11-04-2018 05:07

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1209162/155984/rietsnijdenUit in opdracht van de Provincie gedane onderzoek geeft als belangrijke aanbeveling om te komen tot een gezamenlijk platform om de ambachten zichtbaarder te maken. Jan Westert, fractievoorzitter ChristenUnie Overijssel vraagt zich daarbij af of het college ook kan aangeven op welke wijze deze samenwerking helpt om te komen tot een economisch levensvatbaar model voor deze beroepsbeoefenaren? Wat belemmert de samenwerking nu en op welke wijze kan die samenwerking door de provincie worden ‘afgedwongen’, indien dat een voorwaarde voor succes is. Zijn er toekomstkansen door deze ambachtelijke beroepen meer structureel een plek te geven in de ontwikkeling van de toeristische sector?

De problematiek van de riettelers keert met enige regelmaat terug op de Overijsselse agenda. Hoe is de stand van zaken ten aanzien van de rietcultuur? Regelmatig keert terug dat deze rietteelt bescherming behoeft, aldus Westert. Welke rol heeft de provincie de afgelopen periode vervult om de positie van de riettelers te versterken en hoe staat de landelijke overheid op dit moment in dit debat? Kan het college ook in een overzicht aangeven welke provinciale middelen de afgelopen jaren voor de rietteelt, de visserij en de punterbouw beschikbaar zijn gesteld? Er zou een beschermd merk voor riet uit de Weerribben-Wieden moeten komen? Ziet het college mogelijkheden om dat te bevorderen en welke resultaten zijn daarvan te verwachten? Tal van vragen die de ChristenUnie heeft voorgelegd aan het college.

De voorzitter van de rietteeltvereniging De Wieden, de heer G. Petter, geeft aan dat de riettelers meer gebruik moeten kunnen maken van de subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer. Op die wijze zouden riettellers in aanmerking komen voor extra inkomsten. Westert vraagt zich af of dat een realistische optie en of het college bereid is zich daarvoor in te zetten en indien aanwezig belemmeringen wil wegnemen.

De ChristenUnie ziet het vraagstuk van de riettellers, vissers en punterbouwers steeds terug komen op de agenda, omdat een economisch verdienmodel op basis van marktwerking onvoldoende perspectief biedt. De vraag in welke mate er de bereidheid vanuit de overheden: rijk, provincies en gemeente is om deze ambachtelijke beroepsbeoefenaren middels subsidie een structureel perspectief voor bijvoorbeeld komende tien jaar te bieden is daarom relevant.

Weet u het nog niet helemaal zeker? ...

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 20-03-2018 10:29

Weet u het nog niet helemaal zeker? Ga stemmen op 21 maart. Stem ook in Steenwijkerland op de ChristenUnie, lijst 7. Gert-Jan Segers vertelt waarom.

Motie gehaald: Onderzoek naar energieneutrale openbare verlichting in Steenwijkerland

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 03-05-2017 08:20

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1116767/155984/SpaarlampOp 2 mei 2017 heeft de gemeenteraad het beleidsplan Openbare Verlichting vastgesteld. Dit beleidsplan was voor de ChristenUnie aanleiding om twee moties in te dienen. Beide moties werden door het college ondersteund en unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

De eerste motie roept het college op te onderzoeken of het ook mogelijk is om openbare verlichting ook als 'dienst' te zien, onder het motto: geen lampen, maar licht. Met andere woorden: is het mogelijk om niet zelf de lampen en armaturen aan te schaffen, maar de openbare verlichting als dienst in de markt te zetten.

De tweede motie roept het college op om met voorstellen te komen op welke wijze de openbare verlichting energieneutraal kan worden. Het college wil vanaf nu al LED-verlichting aanschaffen, eventueel met dimmers. Dit leidt al tot een vermindering van het energiegebruik met 55%. De ChristenUnie wil alleen nog ambitieuzer zijn.

Het college heeft de opdracht gekregen om uiterlijk in oktober 2017 schriftelijk te reageren op de uitvoering van deze beide moties.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.