Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

GroenLinks maakt het verschil met actieplan duurzame mobiliteit | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 06-02-2020 00:00

Het actieplan duurzame mobiliteit, dat bol staat met oplossingen om het bewegen van A naar B in de stad te verduurzamen, is aangenomen door de raad. Het plan is het resultaat van 1,5 jaar werk van wethouder Ufuk Kâhya. De uitvoering van de acties uit het plan zullen een groot verschil gaan maken in de levens van Bosschenaren. Den Bosch kent de slechtste luchtkwaliteit van Europa. De lucht zal schoner worden en er wordt meer ruimte in de stad gemaakt voor het gebruik van de fiets, het OV en de benenwagen en dat komt de gezondheid van mensen ten goede.

GroenLinks maakt met dit actieplan ook al de komende jaren het verschil: Zo is Den Bosch nu al koploper laadpalen in Brabant en de gemeente faciliteert dit verder door o.a. vóór 2022 extra laadpalen (2000) te plaatsen voor een totaal van 2360. Daarbovenop gaan wij voor meer ruimte voor de fiets. Daarom realiseren we voor 2023 800 extra fietsplaatsen en 275 extra ov-fietsen bij de westzijde van station 's-Hertogenbosch. Momenteel staan de winkelstraten in Den Bosch regelmatig vol met vrachtwagens en -busjes. Geen gezicht en slecht voor het milieu. Daarom hebben we met ondernemers afgesproken om over 5 jaar het centrum zonder uitstoot te kunnen bevoorraden. Ook dit jaar wordt er al actie ondernomen. In 2020 gaan er zeven bussen rijden die niks uitstoten. Tot 2025 worden senioren- en binnenstadsbussen vervangen door bussen die 0 uitstoten.

Bovenstaande is nog maar slechts een tipje van de sluier, want het actieplan bevat acties tot 2050!

Meten wordt weten (voor schone lucht in Brabant) | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-02-2019 00:00

Uit antwoorden op vragen van GroenLinks blijkt dat Den Bosch gaat onderzoeken hoe de gemeente zelf beter de luchtkwaliteit kan meten.

Samen met bewoners.

“Zo kunnen we gericht maatregelen nemen en zetten we weer stappen op weg naar een schone en gezonde leefomgeving” zegt Rene Vonk, raadslid.

Uit ervaringen in bijvoorbeeld Antwerpen blijkt dat je door bewoners te betrekken een goed beeld kan krijgen van de luchtkwaliteit. Ook eerdere metingen van de gemeente gaven een goed beeld, maar deze waren helaas incidenteel.

Op dit moment wordt de luchtkwaliteit in Brabant voor een groot deel niet gemeten, maar berekend. Er staan slechts vijf palen van de Rijksinsituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in de hele provincie.

“Brabant is een uniek gebied met stedelijke en agrarisch gebied vlak bij elkaar en bovendien met belangrijke wegen. Het is dus zeer de vraag of de modellen de luchtkwaliteit goed inschatten.” zegt Hagar Roijackers, lijsttrekker voor GroenLinks bij de verkiezingen voor Provinciale Staten.

Eerder vroeg de Statenfractie van GroenLinks al om hier provinciaal werk van te maken, maar dit heeft het huidige bestuur onvoldoende opgepakt. “Het is goed dat gemeenten een duidelijk signaal afgeven en zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen, maar wij willen in de toekomst ook in de hele provincie zorgen voor schonere lucht.”  

Meten=weten: GroenLinks wil meer meetpalen | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 15-01-2019 00:00

Schone lucht is van levensbelang voor ons allemaal. Naar schatting sterven er jaarlijks tot wel tienduizend mensen in Nederland door luchtvervuiling.

Jammer genoeg hoort ook de luchtkwaliteit in Brabant tot de slechtste in Nederland. Dat blijkt uit rekenmodellen die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gebruikt.

Hoe slecht weten we hier eigenlijk niet, want de dichtstbijzijnde meetpaal van het RIVM staat in Eindhoven. En de rekenmodellen kloppen helaas niet altijd.

René Vonk: “Ook wat de luchtkwaliteit betreft geldt meten=weten. Goede meetgegevens zijn natuurlijk nodig om de luchtkwaliteit te kunnen verbeteren. Daarom zijn er meer meetpalen nodig in ’s-Hertogenbosch. Maar we hoeven niet op het rijk te wachten.”

Namens GroenLinks vroeg hij het College van B&W om bij het ministerie aan te dringen dat er betere en betrouwbare meetgegevens komen. En om te onderzoeken hoe bewoners betrokken kunnen worden bij het meten van luchtkwaliteit, zoals bijvoorbeeld nu al in de gemeente Antwerpen gebeurd.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.