D66 heeft een plan om meer ruimte te creëren middenin Den Haag voor woningbouw, vergroening en nieuwe bedrijvigheid. Het spooremplacement van het Centraal Station en Hollands Spoor kan die nieuwe ruimte bieden en tegelijkertijd de leefbaarheid van het gebied vergoten. Het plan toont de ambitie om echt oplossingen voor de stad te regelen. Het haalt ook de druk bij bestaande wijken weg, omdat we minder opzoek hoeven naar verdichting daarvan. “De metersbrede sporen vormen een grote scheiding tussen Bezuidenhout en het Centrum. Door de sporen te overbouwen of de sporen ondergronds te brengen verbinden we de stadsdelen en krijgen we opeens veel meer ruimte in het hartje van onze stad”, licht lijsttrekker Robert van Asten toe.

Ruimte gebrek

In een grote stad als Den Haag is het altijd een strijd om de ruimte. Daarbij gaat de stad de komende jaren ook nog eens flink groeien in inwoneraantal. De sporen zijn een unieke kans om een grote oppervlakte te creëren voor onder meer woningbouw voor al die nieuwe Hagenaars. Natuurlijk moet er ook ruimte zijn voor veel groen. “Het zou geweldig zijn als we middenin de stad een groene oase kunnen maken waar mensen kunnen werken en wonen”, aldus Van Asten. Het plan biedt de perfecte doorloop naar Binckhorst en geeft een goede verbinding tussen Bezuidenhout en centrum. Het geeft de wijken lucht, omdat ze niet meer ingeklemd zitten tegen de sporen aan. Er ontstaat meer ruimte voor cultuur- en sportvoorzieningen.

Voorbeeld

Dit idee bouwt voort op binnenstadplannen uit de jaren negentig. Twintig jaar later is de tijd wel rijp voor het uitvoeren van het project. In de Zweedse hoofdstad Stockholm is een vergelijkbaar project al in ontwikkeling. Daar is een snelweg en spooremplacement ondertunnelt. Daar ontwikkelt zich nu een levendig gebied met 3000 appartementen en ongeveer 14.000 nieuwe werkplekken. “Laat dit geen plan blijven, maar een serieus project. Dit is een kans voor Den Haag die we niet moeten laten schieten”, stelt Van Asten.

The post  Ruimte voor 10.000 Hagenaars in spoorzone  appeared first on Onze stad.