Nieuws van SP in Drenthe inzichtelijk

4 documenten

Omgevingsvisie

SP SP Drenthe 07-09-2022 08:57

Bijdrage Omgevingsvisie van Henk van de Weg tijdens de Commissie Omgevingsbeleid.

Deze versie van de Omgevingsvisie Drenthe 2022 is een mooi document. Je leest het niet in één adem uit maar het biedt een redelijk overzichtelijk beeld van waar de provincie mee bezig is en vooral wat ze als haar taak ziet. En door de verschillende onderwerpen heen inzichtelijk aangegeven op de verschillende niveaus van:

Missie-visie-strategie-tactiek en uitvoering….

Zoals in de begeleidende brief wordt aangegeven zijn de beleidsinhoudelijke keuzes al eerder gemaakt. In deze versie betreft het eigenlijk alleen een doorvertaling  naar het tekstuele en geen inhoudelijke wijzigingen. Zo wordt ons verzekerd. Het betreft dus wederom een integraal Omgevingsvisie document waarbij ook reeds de verbinding is gezocht met de a.s. Omgevingswet. Voorzitter, toch een ernstig punt van zorg ! Het is een visie-document waarin de lijnen worden uitgezet en  doorkijkjes worden gegeven naar de toekomst. Het gaat dus niet om de uitvoering. Echter, het boekwerk “Programma Natuurlijk Platteland” dat ons vorige week werd uitgereikt bij de presentatie in de Statenzaal, gelezen hebbende, maken wij ons grote zorgen over het bereiken van de doelen (qua inhoud en qua voortgang)op met name het gebied van de natuur en het platteland. Wij staan nu niet direct stil bij de uitvoering maar we kunnen onze ogen daar ook niet voor sluiten. Misschien wil de gedeputeerde daar iets over zeggen en aangeven dat onze zorg overtrokken is.

Tot slot voorzitter, de 2 genoemde aandachtspunten in dit document.

GRIP: De toekomstbestendige uitbreiding van bedrijventerreinen en grote ruimtevragers die in overleg met de gemeenten en de regio’s worden besproken. Maar dit komt in de POV terug , zo wordt ons verzekerd. Daar hoeven we nu niet verder op in te gaan.

2e aandachtspunt Het moratorium voor uitbreiding en/of nieuwvestiging geitenhouderijen. Dat we daarin de uitkomsten van onderzoek VGO III afwachten en dat ook terugkomt in de POV, deze winter of voorjaar 2023.

Extra PS over Stikstof

SP SP Drenthe 06-11-2019 12:57

Tijdens het debat over stikstof stelde de SP dat er haast moet worden gemaakt met afroming bij saldering, uitkopen van veehouders die piekbelasters zijn en investeren in de versterking van de natuur.  Als we dat niet doen, is het gevolg heel eenvoudig: er kan niet of nauwelijks meer gebouwd worden.

lees hier de bijdrage van Wim Moinat:

Voorzitter, op de agenda staat het proces beleidsregels stikstof, een technisch iets dat emotioneel behoorlijk geëscaleerd is. Waar gaat het eigenlijk over, waarom moet het, en hoe komt het dat iedereen boos lijkt te zijn?

Er is een groot breed punt en een heel specifiek punt. Het brede punt van de protesten is over het algemeen het stikstofprobleem, het gevoel dat de landbouw altijd de schuld krijgt, regeldruk en de vaak beperkte vergoedingen die boeren krijgen. Voor deze algemene punten heeft de SP zeker sympathie, maar realiteit is wel dat er veel regels nodig zijn en het stikstofprobleem niet op te lossen is zonder die regels.

Veel specifieker lijken de protesten nu vooral te gaan over latente ruimte en extern salderen. Op 4 oktober heeft minister Schouten een kabinetsbrief gestuurd over onder andere deze kwestie. Zij stelt dat externe saldering kan met “capaciteit die feitelijk gerealiseerd en vergund is.” Hierop hebben alle provincies hun beleidsregels opgesteld. Zij hebben “capaciteit die feitelijk gerealiseerd is” uitgelegd als: concreet aantal dieren op een peildatum, oftewel de ‘feitelijk benutte capaciteit’.

Boerenorganisaties zijn hier boos over en zeggen dat het in ieder geval de stalcapaciteit zou moeten zijn, niet het aantal dieren in een stal op een gegeven moment. Tijdens de landbouwbegroting heeft Schouten gezegd dat zij de tweede (boerenorganisaties)variant bedoelde en daarmee heeft ze de provincies keihard laten vallen!

Overigens staat ook in de brief van de minister dat de kamer, op verzoek van de SP, de gespreksverslagen met de provincies heeft ontvangen. Nou, de minister had net zo goed de verslagen niet kunnen sturen want ze zijn voor 99,99% onleesbaar gemaakt.

Als de boeren nu protesteren tegen de provinciale beleidsregels, gaat het dus eigenlijk over twee dingen:

Het concrete punt over extern salderen, maar ook het stikstofbeleid als geheel, de afroming en mogelijke krimp van de veestapel in het algemeen.

Het eerste punt, het extern salderen, kunnen provincies aanpassen, het tweede zal toch worden doorgevoerd. Het bestaande beleid is immers onhoudbaar. Volgens Europese regelgeving, maar ook op basis van argumenten ter bescherming van natuur en milieu.

Voorzitter, wij vinden in de eerste plaats dat het proces waardeloos is. Schouten heeft een multi-interpretabele brief gestuurd en laat de provincies vallen als een baksteen wanneer zij de brief zo uitleggen dat er snel meters kunnen worden gemaakt. Eigenlijk schuift Den Haag de ellende op het bordje van de provincies. Maar ook staan we als provincie eigenlijk voor schut als we beleid doorvoeren en dat in een paar dagen weer intrekken, dan neem je jezelf niet serieus. En er is ook eigenlijk helemaal geen haast, want voordat de regeling met betrekking tot extern salderen open kan, is eerst een wetswijziging nodig, omdat bij het extern salderen ook de dier- en fosfaatrechten vernietigt moeten worden.

Volgens de SP is het zeker nodig dat er haast wordt gemaakt van zowel afroming bij saldering als het uitkopen van veehouders die piekbelasters zijn. En we moeten snel investeren in versterking van natuur. Zaken als woningbouw, maar ook projecten als verduurzaming van energieopwekking en van gebouwen moeten snel weer door kunnen en daarvoor zal de stikstofuitstoot snel omlaag moeten. Als we dat niet doen, is het gevolg heel eenvoudig: er kan niet of nauwelijks meer gebouwd worden.

Buiten het eerste punt, het extern salderen is er ook veel kritiek vooral vanuit de hoek van landbouworganisaties, op het stikstofbeleid op zich. Enerzijds zouden de cijfers niet kloppen (kritiek op de reken- en meetmethodes van het RIVM en de vermeende niet-transparantie) en anderzijds is dat ‘beetje extra’ stikstof helemaal niet erg voor de natuur: het vergroend juist!

Beide kritiekpunten zijn vrij eenvoudig te weerleggen. De resultaten van de metingen van het RIVM zijn zo in te zien en je kunt zelfs het hele systeem wat erachter zit komen bekijken. Bovendien zijn de gegevens allemaal vrij beschikbaar en worden de rekenmethodes van het RIVM wetenschappelijk gepubliceerd.

De natuur vergroend door stikstof, dat klopt, maar dat is nu juist ook het probleem. Stikstof minnende planten zoals brandnetels, bramen en grassen verdrijven de planten die minder goed tegen grote hoeveelheden stikstof kunnen. Dit is slecht voor de biodiversiteit en dat ga je uiteindelijk merken door een teruggang in verscheidenheid in planten, maar ook insecten, vogels en andere dieren. Niet goed voor de natuur dus!

Voorzitter, en hoe nu verder?

Er wordt veel gezegd dat de maatregelen tegen boeren zou zijn. Dat is niet waar. De maatregelen gelden voor álle activiteiten die stikstof uitstoten. Van het bouwen van woningen, tot industrie, tot boerenbedrijven, tot aanleg van wegen, tot de F1 in Zandvoort (al is die laatste wat discutabel).

Iedereen zal hieraan moeten voldoen. Het punt is echter wel dat een groot deel van de stikstof wel uit de landbouw afkomstig is. De maatregelen zullen boeren dus ook relatief vaker treffen. Daar moeten we oog voor hebben, maar dat betekent niet dat de maatregelen niet noodzakelijk zijn.

Voorzitter, wij vinden dat PS nog dit jaar een verslag moet krijgen van de stand van zaken van de beheerplannen van onze Natura 2000 gebieden. Als het goed is heeft Drenthe een monitoringssysteem en zijn er jaarlijkse rapportages aan de Europese commissie en het PAS-bureau. Vraag aan college; gaat u daarvoor zorgen en zo niet, waarom niet.

 

Zie ook: Natuur

Omgevingsvisie

SP SP CDA Drenthe 20-09-2018 13:18

De SP wil meer invloed van inwoners op grootschalige zonneparken en een minimale afstand tussen woonhuizen en windmolens. Lees hier de bijdrage van Martijn van Middelaar

DE OMGEVINGSVISIE  geeft aan welke zaken prioriteit krijgen in het beleid en bepaalt onze toekomstige leefomgeving in grote mate. In de inleiding wordt verwezen naar het feit dat er in Drenthe een hoge waarde aan levensgeluk wordt ervaren.

Kritisch daar tegenover gezet is er ook een groot percentage armoede en de tweedeling in economische besteding onder Drentse inwoners groeit. Nog steeds zijn er meer dan 11.000 kinderen die in armoede opgroeien. Blijkbaar en gelukkig werkt dit niet 1 op 1 door in de waardering voor het leven in Drenthe in algemene zin.  Toch blijft de SP dit als een van haar belangrijkste speerpunten zien.

Het proces is tot stand gekomen met veel inbreng vanuit de maatschappij. Wij hebben waardering voor zowel de ambtelijk inzet als de deelnemers die hieraan hebben bijgedragen. Ondanks kritiek denken wij dat er maximale gezocht is naar input voor de omgevingsvisie.

Het is gezien de positieve waardering van inwoners dan ook goed om te verklaren dat Drenthe geen complete andere koers gaat varen. Maar de SP ziet nog punten voor verbetering in de omgevingsvisie.

Er zijn veel opgaven waar we de komende jaren voor staan. De waterberging, natuuropgave, energielandschap, het behoud van bereikbaarheid van voorzieningen, de bestaande economische structuur versterken en inzet voor toeristische kansen, dit laatste punt vraagt ook duidelijk keuzes, hier kom ik op terug.

Inhoudelijk is er aangegeven welke middelen en processen hiermee gemoeid gaan, dit is duidelijk en draagt bij aan een goede uitvoering

De visie doet een uitspraak over de verschillende deelgebieden met haar kenmerken en beeldbepalende zaken waarmee toekomstig beleid rekening moet houden en ook de ambities hiervoor. Dit vinden wij een goed onderdeel van de visie en lijkt ons zeer waardevol en werkbaar.

De aandacht voor de kernkwaliteit ‘aardrijkskundige waarden’ is een prima zaak. Maar de SP heeft moeite met de ontsierende bordencultuur die hiermee verbonden wordt. Geopark, Nationaal  Park . Hunnebed Highway, enz. We zouden er wat spaarzamer mee om kunnen gaan.

Andere zaken waar de SP zich zorgen over of bezwaar tegen maakt zijn; De inzet op vrijetijdseconomie, wij maken ons wel zorgen over de ambitie: het aantrekken van meerdere grootschalige dagattracties. Als dit betekent dat er financiële bijdrage worden gevraagd uit de provinciale begroting zijn wij tegenstander. In onze optiek moeten deze plannen zichzelf financieren.

Aanvullend hierop: Wij zijn van mening dat het goed is dat mensen in en van de natuur kan genieten. Maar anderzijds vraagt de natuur ook haar eigen ruimte en rust voor ontwikkeling en dus daar liever geen toerisme maar handhaving en bescherming. Recreatie in de natuur is niet alleen de glijbaan in voormalig zandgat maar ook de neven effecten van vele geparkeerde auto’s en vervoersbewegingen die druk leggen op een natuurgebied. Maar al te vaak is de natuur, het milieu, de ecologie ondergeschikt aan de economie. De SP vindt dat hier voor de toekomst, voor mens en aarde, een ommekeer noodzakelijk is.

De economische profilering lijkt ook alle ruimte te mogen innemen. Gelukkig lezen wij in de verordening toch enkele kanttekeningen. Onze oproep blijft: Eerst renovatie en herinrichting van bestaande terreinen. Hierbij sluit de visie over detailhandel en retail prima, de voorlopige uitspraak ‘Appingedam’ doet daar niks aan af.

De visie spreekt uit dat de ervaren geluidshinder rond het TT-circuit moet afnemen. Er is al zes jaar terug een convenant afgesloten en anno 2018 is er nog niks gedaan mbt de afspraken zoals die met diverse bewonersgroepen zijn gemaakt. Ik heb destijds deelgenomen namens dorpsbelangen Hooghalen.

Indien de tekst blijft zoals ze die nu is, moet de provincie echt stappen zetten wil zij geloofwaardig blijven op dit punt. In dit licht is het enthousiasme vanuit dit huis rondom F1 plannen dan ook wel erg zuur en staan wij volledig achter de inspraak van St. Geluidshinder Assen-West

 

 

 

Met betrekking tot Groningen Airport Eelde delen wij de uitgangspunten niet, maar dat is geen nieuws denk ik. Duurzaam en vliegen zijn wat de SP betreft twee tegenstellingen zolang werkelijke kosten niet worden gedekt door de aanschaf van een vliegticket. De visie vermeldt dat de ontwikkeling van GAE gepaard gaat met zo min mogelijk overlast en milieuschade. NEE  Voor de SP moet het ZONDER extra overlast en milieuschade.

Wonen: op dit punt delen wij de zorgen van CDA-er Sybrand Buma, hij zei vorige week dat het niet gaat lukken gemeenten en provincies te dwingen om extra huizen te bouwen. Ook in Drenthe is de nood hoog. Maar er is vooral een groot tekort aan betaalbare woningen. Velen zoeken een oplossing door semipermanent in recreatiewoningen te gaan wonen. Dit betreft naar schatting 3000 betaalbare huurwoningen. Hiermee vervult de recreatieve sector eigenlijk de taak van onze woningstichtingen. Het beroep bij de gemeente voor een eigen woonvisie steunt de SP van harte en regie hierin is prima. Wat ons betreft zou zeker gekeken kunnen worden naar Tiny houses en het herbestemmen van leegstaande panden die hun functies zijn kwijtgeraakt.

Wij vinden de ambitie t.a.v. spoorwegverbindingen mager. Vanuit diverse instanties wordt er regelmatig gekeken naar plannen voor een treinverbindingen tussen Groningen Emmen Duitsland of via Enschede. Natuurlijk is dit een zeer grote ingreep maar in alle realiteit en pogingen tot verbeteren van het wegennet blijft Groningen toch een bottleneck en is spoorvervoer echt aanvullende verbinding tussen noord, west en zuid. College zou het niet goed zijn om hier meer onderzoek naar te doen en samenwerking te zoeken?  Zoals we al bij de behandeling N34 hebben aangekondigd overwegen we een motie voor een onderzoek naar een dergelijk spoornet.

De energietransitie krijgt inpakt op ons landschap. Wat ik mis is het beeld dat we wellicht in een tussenvorm moeten denken. Windmolens en zonnepanelen in huidige vorm zijn niet voor de eeuwigheid. Over 20 jaar is er technisch waarschijnlijk ander optie en uitvoeringen dan waar we nu aan denken. Maar even zo goed vraagt dit zorgvuldigheid over de invulling voor komende jaren. De visie spreekt uit dat de zonneladder moet worden gehanteerd, echter is de huidige praktijk dat er vooral plannen zijn voor grootschalige parken in het agrarisch landschap mede gestuurd door SDE-subsidies. College Kan hier een meer dwingende verordening komen zodat daken en lokale invulling voorrang krijgen? Want zoals blijkt uit de MER: dit scenario sorteert het minst negatieve effect.

En hoe wel we gisteren verschillende geluiden hebben gehoord, pleit de SP voor een duidelijke rol van omwonende. Hiervoor komen wij met een amendement. Wat ons betreft moet er ook aan afstandsbepaling in de verordening komen tav de minimale afstand tussen woonhuis en windmolen.

De visie over de ondergrond en zorgvuldig gebruik tav opwekken en opslaan energie wordt door ons positief ervaren. Maar zover de provincie hier iets over kan beslissen. Wees zeer terughoudend en zorg dat je weet wat er gebeurt.  Zie ook de aangenomen motie over CO2 opslag

Ook in dit kader zouden wij het verzoek van de organisatie Gas Dr-Ov willen overnemen. Onderzoek naar het lekken van zoveel gas is noodzakelijk.  Wat ons betreft wordt de openbaarheid van meetgegevens als voorwaarde gekoppeld aan boorvergunning.

Hoofdstuk 7 hierbij geldt ook onze kanttekening bij de inzet op toeristische economie. Zeker nu er zes roggelelies zijn ontdekt, een oerplant en uniek. De bescherming van onze kwetsbare flora en fauna wordt gelukkig door velen gezien. Niet alleen treden drie statenleden en een gedeputeerde op als ambassadeur, maar Drenthe kent vele vrijwilligers die actief zijn in het flora en faunabeheer.

Zorgwekkend is dan wel het krantenbericht over de gemeten schadelijke middelen in grondwater van Drentse Aa gebied. We moeten zeer zorgvuldig met onze Nationale parken omgaan en ze beschermen. Hoeveel ATB routes? Hoeveel ruiterpaden? Zijn hunebedden verworden tot klim/speelobjecten. Draagt de promotie van Hunebed Highway bij aan de vermindering van lichtvervuiling, geluidsoverlast en gemotoriseerd verkeer? De ambities die er zijn, kan de SP waarderen, maar men zal er kritisch naar moeten blijven kijken en de genoemde kernwaarde als uitgangspunt moeten nemen. Wij denken namelijk dat er een verband is tussen de ervaren welzijn en de kernwaarde. En ja, bruisen leidt tot banen en inkomen, maar de economie is niet heilig.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.