Nieuws van politieke partijen over Leefbaar Zeewolde inzichtelijk

7 documenten

Leefbaar stelt schriftelijke vragen over Defensieplannen

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 16-01-2024 10:16

Defensie heeft in haar plannen ‘Klaar voor de Toekomst’ ook een ingrijpend plan ‘Ruimte voor Defensie’ over hoe en waar de kazernes en oefenterreinen voor Nederland zullen worden ingericht.

Zoals bekend is al langere tijd sprake van een voorlopige voorkeurslokatie bij de Nijkerkerbrug waar Defensie een Superkazerne wil realiseren op een terrein van 500 hectare.

kan nu een zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) worden ingediend. Dit is ook zo op de

Schriftelijke vragen (artikel 25)

[HIER leest u de beantwoording van de vragen door het college].

In de raadsvergadering van december jl. heeft de raad unaniem ingestemd met de Omgevingsvisie. Naar de mening van Leefbaar Zeewolde is de komst van een Superkazerne op de beoogde voorlopige voorkeurslocatie in tegenspraak met de aangenomen visie en is daarom op deze locatie ongewenst.

Naar aanleiding van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze heeft de fractie van Leefbaar schriftelijke vragen aan het college gesteld:

————————-

Geacht college,

Leefbaar Zeewolde maakt zich ernstig zorgen over de door Defensie voorlopige plannen voor een superkazerne in de gemeente Zeewolde. Zorgen over wat deze kazerne zal gaan betekenen voor de kernwaarden van Leefbaar Zeewolde; Rust, Ruimte en Groen. Wat zal de komst van een superkazerne betekenen voor de leefgewoonten van de Zeewolder bevolking, de toekomstverwachting van de daar wonende agrariërs, maar ook van de vele toeristen die Zeewolde jaarlijks bezoeken. De voorlopige voorkeurslocatie aan de Nijkerkerweg past niet in de op 23 december 2023 unaniem aangenomen omgevingsvisie.

Leefbaar Zeewolde heeft het voornemen inwoners, bedrijven en organisaties op te roepen hun reactie/zienswijze in te dienen op de plannen van Defensie.

De fractie van Leefbaar Zeewolde heeft de volgende vragen voor het college:

In de vastgestelde omgevingsvisie blijkt duidelijk dat een mogelijke komst van een superkazerne niet in de visie past. Heeft het college het voornemen om de omgevingsvisie naar Defensie te sturen en daarbij kenbaar te maken dat deze voorkeurslocatie de omgevingsvisie doorkruist en daarom op deze locatie ongewenst is?

De Terinzagelegging NRD voor de MER programma ruimte voor defensie /Flevoland staat nu open voor zienswijze. Is het college voornemens zelf een reactie/zienswijze te geven? Zo ja, kan het college de zienswijze delen met de raad. Zo nee, waarom niet?

Welke vervolgstappen ziet het college na de Nota van Antwoord n.a.v. de ingediende zienswijzen en wordt de raad hierin gekend?

Is het college nog op andere manier(en) betrokken of in gesprek met Defensie naast het participatie traject wat nu met de NRD loopt? Zo ja, kan de raad hierover geïnformeerd worden.

Waarschijnlijk wordt de ‘uiteindelijke’ voorkeurslocatie voor een superkazerne in Q3 van 2024 bekend bij de ter inzage legging ‘Concept nationale beleidsvisie NPRD + Plan MER met een definitieve keuze in Q4 2024.

Mocht Defensie de keuze voor een locatie in de gemeente Zeewolde hebben gemaakt, hoe worden de inwoners, bedrijven en raad geïnformeerd.

————————

Het indienen van een zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) op de plannen

staat vrij voor iedereen en kan eenvoudig worden gedaan door naar deze websitepagina te gaan:

Op 7 oktober weer plogging in Zeewolde

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 30-09-2023 18:17

Op zaterdag 7 oktober organiseert Leefbaar Zeewolde voor de 5e maal het jaarlijkse Plogging Evenement. De lokale partij zal daarvoor afvalzakken uitreiken en ploggers voorzien van een hesje en handschoenen. Met Plogging, een uit Zweden overgewaaid initiatief, wordt op speelse wijze het ‘plocka’ (pakken) en ‘joggen’ gecombineerd om zwerfafval te verzamelen in meegenomen afvalzakken. Het is uiteraard niet noodzakelijk om te rennen, men kan ook in wandeltempo het zwerfafval opruimen.

Op zaterdag 7 oktober kunnen deelnemers zich vanaf 10.00 tot 13.00 uur aanmelden bij de stand van Leefbaar Zeewolde die geplaatst is bij de oversteekplaats van Albert Heijn,

tegenover Juwelier Christoffels en Book Inn.

Bij het inleveren van het verzamelde afval is er een kleine verrassing voor de deelnemers.

Diegene die de leukste selfie maakt zal worden beloond met de ‘Ploggingprijs’. Selfies kunnen worden opgestuurd naar [email protected].

Met deze actie hoopt Leefbaar Zeewolde dat ploggers een bijdrage kunnen leveren aan een ‘Zeewolde Zonder Zwerfafval’. Uit onderzoek blijkt dat zwerfafval als een van de grootste ergernissen wordt aangemerkt.

‘Een schoon dorp is een prettig dorp’, beaamt Els van Es medeorganisator van het evenement.

‘We hopen dat mensen enthousiast worden om dergelijke schoonmaakacties met regelmaat te doen’.

Mocht u zin hebben en willendeelnemen, kom dan zaterdag op 7 oktober naar de stand van Leefbaar Zeewolde. Het belooft een mooi evenement voor ons dorp te worden!!

Voor de web-pagina klik

Voor meer informatie : 06 – 16782007

Overzicht-video superkazerne voorkeurslokatie 500 hectare

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 03-09-2023 18:57

500 hectare groot is de voorkeurslokatie van Defensie voor een nieuwe super kazerne. Maar hoe groot is nu 500 hectare en waar ligt het?

Deze video laat het gebied zien waar de voorkeurslokatie van de superkazerne met oefenterrein in de gemeente Zeewolde ligt. Naast het prachtige Veluwe Randmeren gebied met mooie groene ontspanningsmogelijkheden en op één van de mooiste plekken in de gemeente.

Onze kernwaarden rust, ruimte en groen zijn voor dit gebied geheel van toepassing. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat dit gebied bestemd is voor natuur, recreatie en agrarische activiteiten.

Daarom past een superkazerne niet in dit gebied.

Overzicht-video superkazerne voorlopige voorkeurslokatie 500 hectare

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 03-09-2023 18:57

500 hectare groot is de voorlopige voorkeurslokatie van Defensie voor een nieuwe super kazerne. Maar hoe groot is nu 500 hectare en waar ligt het?

Deze video laat het gebied zien waar de voorlopige voorkeurslokatie van de superkazerne met oefenterrein in de gemeente Zeewolde ligt. Naast het prachtige Veluwe Randmeren gebied met mooie groene ontspanningsmogelijkheden en op één van de mooiste plekken in de gemeente.

Onze kernwaarden rust, ruimte en groen zijn voor dit gebied geheel van toepassing. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat dit gebied bestemd is voor natuur, recreatie en agrarische activiteiten.

Daarom past een superkazerne niet in dit gebied.

Oranje 380kV route door Randmeren en langs Zeewolde ongewenst en onbespreekbaar

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 21-04-2023 09:31

In de raadsvergadering van 20 april is motie vreemd aan de orde van de dag ‘Drie O’s voor de ORANJE route’ door 5 van de 6 fracties aangenomen.

In de motie wordt aan de regiovertegenwoordiging van Flevoland, als gesprekspartner naar Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Tennet, aangegeven dat de ORANJE route die door de Veluwe randmeren zal gaan lopen en daarbij ook door of vlak langs het dorp Zeewolde gaat ‘Ongewenst’ en ‘Onbespreekbaar’ is.

De andere mogelijke opties die over het grondgebied van Zeewolde gaan, de ‘Gele’ en de ‘Groene’ route zijn natuurlijk bespreekbaar, vandaar de derde “O” van ‘Open dialoog’. De nieuwe 380kV route tussen Diemen en Ens is nodig voor de leveringszekerheid van het elektriciteitsnet voor Nederland.

De motie is na de aanname door de raad, op de valreep als zienswijze op de Notie Reikwijdte en Detailniveau 380kV Diemen-Ens ingediend.

Ook het college van B&W heeft een zienswijze ingediend waarbij zij heeft aangegeven dat de Oranje route een te grote impact zal geven op natuur en landschap, en lokale en regionale economie en daarom geschrapt zou moeten uit de NDR.

Collegeprogramma 2022 – 2026 ‘Zeewolde in zijn kracht’

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 27-02-2023 16:28

Aan goede plannen geen gebrek in dit collegeprogramma! Te veel om op te noemen, maar toch in het kort een paar highlights…..

We zijn blij dat we samen met de inwoners van Zeewolde aan de slag gaan met het realiseren van het Ontmoetingsbos. Dit om zo de recreatieve functie en de natuurbeleving van het bos te versterken. Het Ontmoetingsbos komt in het zogeheten G-gebied; het bos rond de begraafplaats en de manege.

De intentie is om 1000 woningen gebouwd te hebben in 2026. Dat we daarbij ook zorgen voor maatwerk op het soort woningen, zodat er sneller woningen beschikbaar zijn waar de meeste behoefte aan is. Zo kunnen we bijvoorbeeld de jongeren uit Zeewolde hopelijk een beetje helpen om te kunnen blijven wonen in Zeewolde.

Net als de raad, is ook het college aan de slag met participatie. De eerste stap is al gezet met het lanceren van de wijkwethouders.

Belangrijk is dat de diverse activiteiten in de Meermin plaats kunnen vinden in een gebouw dat daar geschikt voor is. Want zoals de kwaliteit van de Meermin nu is, zo kan het echt niet langer. Dit duldt geen uitstel meer, er moet vaart worden gemaakt.

En natuurlijk er zijn nog veel meer goede plannen, maar alle 53 opgaven uit het collegeprogramma ‘Zeewolde in zijn kracht’ zijn te veel om te benoemen.

Om uitvoering te geven aan al deze plannen kampt de gemeente Zeewolde helaas met een personeelstekort. Er zijn vacatures op ongeveer 10% van alle functies binnen de gemeente Zeewolde. Alles wordt in werking gesteld om dit personeelstekort binnen een redelijke termijn op te lossen maar dat is geen gemakkelijke opgave gezien het feit dat dit probleem ook landelijk speelt.

Dit laatste betekent mogelijk ook dat we niet alles van dit ambitieuze collegeprogramma kunnen uitvoeren. Het betekent prioriteiten stellen. Hierover gaan we, en blijven we, graag in gesprek met onze mede-raadsleden zodat we de juiste keuzes maken over wat als eerste moet worden opgepakt.

Lelystad Airport (Stik)-stof tot nadenken

Leefbaar Zeewolde Leefbaar Zeewolde Zeewolde 24-02-2023 12:49

We beginnen met enkele feiten:

– In december 2022 koopt Schiphol stikstofruimte voor de aanvraag van een natuurvergunning die Schiphol en Lelystad Airport nodig hebben.

– In de Tweede Kamer wordt begin december 2022 een motie ingebracht om Lelystad Airport zo snel mogelijk open te stellen. De motie haalt het gelukkig niet.

– In de decemberuitgave van Luchtvaartnieuws staat een interview met Minister Mark Halbers van Infrastructuur en Waterstaat over Schiphol en Lelystad Airport. Hij vindt het noodzakelijk dat Lelystad Airport in 2024 open gaat.

– In de nieuwjaarstoespraak van de Commissaris van de Koning provincie Flevoland en de plaatsvervangend burgemeester van Lelystad wordt een positieve verwachting voor de opening van Lelystad Airport uitgesproken.

– Schiphol in januari 2023 te kennen geeft voldoende boerenbedrijven te hebben opgekocht om voor zowel Schiphol als Lelystad Airport de benodigde stokstofuitstoot compensatie te hebben verkregen.

Dus wie denkt dat het dossier tot medio 2024 voor Lelystad Airport gesloten is (zoals het kabinet afgelopen zomer heeft besloten), komt bedrogen uit.

Niets is minder waar. Alles wordt in het werk gesteld om de voorwaarden op orde te krijgen zodat in 2024 Lelystad Airport alsnog voor groot luchtvaartverkeer open kan gaan.

Het kabinet wil vakantievluchten verplaatsen van Schiphol naar Lelystad met als belangrijkste reden het verminderen van overlast voor de omgeving van Schiphol. Maar een garantie tot maximale groei wil Schiphol niet geven. De openstaande ruimte zou daarom zomaar kunnen worden opgevuld met nieuwe vliegbewegingen.

Tegelijkertijd wil hetzelfde kabinet in Oosterwold fase 2 op 3000 hectare duizenden huizen bouwen, pal onder de aanvliegroute waar vliegtuigen lager dan 600 meter hoogte zullen overvliegen. Ook elders in provincie Flevoland zijn projecten voor tienduizenden woningen bedacht en meerdere daarvan liggen dicht tegen de laagvliegroutes van Lelystad Airport aan. Ons dorp blijft ook niet bespaard. Op 600 meter hoogte zullen vliegtuigen op de aan- en uitvlieg routes langs ons dorp scheren.

Kabinet moet crisissen oplossen, niet verplaatsen

Veel Nederlanders zitten inmiddels niet meer te wachten op de opening van Lelystad Airport door alle verschillende crisissen waar we in zijn beland. Het is onbegrijpelijk dat deze vermeende economische ontwikkeling voorrang heeft ten nadele van de klimaatproblematiek waarbij wordt voorgesorteerd en gespeculeerd op toekomstige ontwikkelingen in de luchtvaart.

Er wordt van het kabinet verwacht dat ze kiest voor het oplossen van een crisis en niet voor het verplaatsen van de problemen van de ene provincie naar de andere provincie.

Voor het leefklimaat van de gemeente Zeewolde heeft de opening van Lelystad Airport grote gevolgen door geluidsoverlast, fijnstofuitstoot en stikstofuitstoot. In 2022 heeft de gemeenteraad van Zeewolde in grote meerderheid tegen de openstelling van Lelystad Airport gestemd en sluit daarmee aan bij de vele gemeenten die eveneens tegenstander van dit vliegveld en zijn laagvliegroutes zijn.

Kunnen de huizen in Oosterwold nog wel gebouwd worden als Schiphol de stikstofruimte in het omliggende gebied heeft opgekocht en wat zijn de verdere gevolgen?

De vliegroutes boven het grondgebied van Zeewolde zijn altijd lager dan 915 meter. De aanvraag voor een natuurvergunning voor Lelystad Airport zal daarom een volledige compensatie voor de stikstofdepositie en uitstoot moeten bevatten. Volgens de Nederlandse luchtruimvisie en wet luchtvaart hoeft de stikstofuitstoot van vliegtuigen boven de 915 meter niet mee gerekend te worden. De Europese richtlijn stelt dat dit wel meegeteld moet worden. Dit staat ook vermeld in het rapport van commissie Remkes. Ook SATL heeft hier uitgebreid over bericht.

In het programma ‘Stikstof in Flevoland’ staat beschreven hoe Flevoland omgaat met de aanpak van de stikstofcrisis. Die richt zich voornamelijk op Natura 2000 gebieden, maar Flevoland doet wel mee in het reduceren van de stikstof emissies omdat de provincie daar dicht tegenaan ligt.

Hoe verhoudt zich dat met de mogelijke komst van de vele duizenden vliegbewegingen? En is het terecht dat alleen de Natura 2000 gebieden als doel zijn aangemerkt of zijn er ook lokale effecten?

Voor Leefbaar Zeewolde is dit aanleiding om in de raadvergadering op 23 februari 2023 een motie in te dienen. De motie draagt het college op om in contact te treden met de provincie Flevoland, de vergunningverlener voor de aangevraagde Natuurvergunning Lelystad Airport.

Kan de raad van Zeewolde een kopie van de aanvraag Natuurvergunning Lelystad Airport verkrijgen met de daarbij behorende en aangeleverde berekeningen en uitkomsten.

Hoeveel stikstof depositie vindt plaats bij 10.000 en 45 000 vliegbewegingen en hoeveel compensatie is dan nodig voor het grondgebied van Zeewolde. In de beantwoording ook de berekening meenemen.

Indien wordt besloten om Lelystad Airport te openen en er maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden, wat is dan het aantal boerenbedrijven of andere bronmaatregelen die voor extern salderen als compensatie van de stikstofdepositie gaan zorgen? In de beantwoording ook de berekening meegeven.

Heeft de aanvraag van de natuurvergunning Lelystad Airport op enig mogelijke wijze effect op de gemeentelijke taken van Zeewolde zoals bijvoorbeeld woningbouw in Oosterwold of het ontwikkelen van bedrijventerreinen. Het antwoord voorzien van een berekening ter ondersteuning.

Is in kaart gebracht welke boerenbedrijven mogelijk geraakt kunnen worden door stikstofdepositie als gevolg van overvliegende vliegtuigen en kunnen zij daardoor nadelige gevolgen in hun bedrijfsactiviteit verwachten? Het antwoord voorzien van onderbouwing.

Wat is het effect van de openstelling Lelystad Airport inclusief de vliegroutes op het provinciale programma ‘Stikstof in Flevoland’? Het antwoord voorzien van een berekening ter ondersteuning.

Schiphol heeft in de media laten weten voldoende boerenbedrijven te hebben opgekocht om de natuurvergunning voor Lelystad Airport mogelijk te maken. Is dit ook van toepassing voor vliegroutes boven de gemeente Zeewolde en past dit binnen de regels voor het extern salderen, ook als die bedrijven niet in Flevoland gevestigd zijn? Het antwoord graag verduidelijken aan de hand van bestaande regelgeving.

De raad van Zeewolde hoopt met de antwoorden meer inhoudelijk te weten te komen over een aantal van de effecten van het mogelijke toekomstige luchtvaart verkeer en de gegevens, procedures en overwegingen die leiden tot bepaalde besluitvorming te kunnen toetsen op juistheid en zorgvuldigheid.

Wij hopen dat de landelijke en provinciale politiek steeds meer kiest voor leefbaarheid, duurzaamheid en integrale afwegingen en besluitvorming. Bovendien kunnen we dan veel beter met inwoners en belanghebbenden anticiperen op mogelijk  veranderende omstandigheden.

De motie is niet in stemming gebracht omdat het college bij de beantwoording van deze motie heeft aangegeven de vragen aan de provincie te zullen stellen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.