De gemeente Houten streeft naar een inclusievere samenleving, een samenleving waar iedereen volwaardig mee kan doen. Onderwijs is de basis en een belangrijke voorwaarde voor gelijke kansen en het maximaal ontwikkelen van talenten, ongeacht afkomst en achtergrond. Tijdens een politiek café van 17 januari 2018 heeft de Houtense politiek geconstateerd dat we als Houten echt de stap moeten maken naar inclusiever onderwijs.

In Nederland wordt naar verhouding met andere landen, veel meer en al heel jong geselecteerd. Dit geldt ook voor het onderwijs. Inclusief onderwijs betekent dat kinderen hun onderwijsloopbaan zouden moeten starten in het regulier basisonderwijs en op school kunnen blijven ook als kinderen speciale ondersteuning nodig hebben. In Houten maken relatief veel kinderen gebruik van specialistische jeugdhulpvoorzieningen.

Zeer positief is dat tijdens het politiek café duidelijk werd dat de gemeente en de schoolbesturen er samen de schouiders onder willen zetten om middelen anders in te zetten. Doel is dat ondersteuning en zorg kan worden geboden in de klas, waardoor meer kinderen in het regulier basisonderwijs kunnen blijven. Op basis van input uit tafelgesprekken hebben de politieke partijen een manifest opgesteld met acht prioriteiten. Dit manifest is op 13 februari 2018 aangeboden aan wethouder onderwijs Herman Geerdes en directeur/bestuurders van de Houtense basisscholen. Met deze prioriteiten onder de arm kunnen de wethouder, de schoolbesturen, het samenwerkingsverband en de jeugdhulporganisaties samen aan de slag.

Klik hier om het manifest met de acht prioriteiten te lezen.