Nieuws van politieke partijen in Den Helder over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Motie aanpak verbeteren omgeving Scholen aan Zee door college overgenomen

PvdA PvdA Den Helder 08-11-2019 10:08

De Motie ‘Omgeving Scholen aan Zee’ ingediend door de PvdA fractie tijdens de Begrotingsraad op 6 november,  gesteund door vele fracties in de gemeenteraad,  is door het college van B&W overgenomen.

In de motie vraagt de PvdA het college  inzichtelijk te maken welke kansen er liggen om tegemoet te komen aan de wens tot meer woningbouw en betere huisvesting van Scholen aan Zee .

Met het vertrek van de gemeente aan de Drs. F. Bijlweg, en het mogelijk verlaten van het Mavo aan zee gebouw komen er  substantieel veel gebouwen leeg  te staan aan de Drs. F. Bijlweg. Daarnaast is het bekend dat Scholen aan Zee kwantitatief erg ruim in haar jasje zit, maar kwalitatief de bestaande gebouwen het einde van hun levensduur naderen. Daarbij is Den Helder gebaat bij onderwijs dat inhoudelijk en qua huisvesting kwalitatief goed op orde is en er nu de mogelijkheid is om het plangebied rond de Drs. F. Bijlweg g aan elkaar te verbinden. Daarnaast is er behoefte is aan nieuwe woningbouwlocaties omdat de druk op de woningmarkt in Den Helder snel toeneemt.

Het college gaf aan de motie over te nemen maar dat gesprekken met belanghebbende partners noodzakelijk is en nog in 2019 zullen plaatsvinden en verwacht in februari 2010 de commissie Stadsontwikkeling en Beheer te kunnen informeren.

Hieronder is het rapport te lezen dat door Pieter Blank is opgesteld en aanleiding was voor het indienen van de motie

Motie PvdA ontwikkelen omgevingsvisie Scholen aan Zee, bijlage DEF

Het bericht Motie aanpak verbeteren omgeving Scholen aan Zee door college overgenomen verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Fractie stelt vragen over de onderwijssituatie bij Lyceum aan Zee

PvdA PvdA Den Helder 18-06-2019 10:12

De inspectie van het ministerie van OCW heeft aan het Lyceum aan Zee het oordeel ‘zeer zwak’ voor havo en vwo gegeven. Inspanningen om te verbeteren hebben niet gewerkt. Eerder is achteruitgang geconstateerd. Niet alleen op de kwaliteit van het onderwijs zelf (e.g. onderwijsvernieuwing) maar ook ondersteunde aspecten als kwaliteitszorg. De situatie is zorgwekkend. Indien het oordeel ‘zeer zwak’ niet in een jaar op z’n minst wordt teruggebracht naar ‘onvoldoende’, is ministerieel ingrijpen denkbaar. Om het tij te keren wordt er een nieuw verbeterplan opgesteld:

De organisatie wordt een lerend netwerk waarbinnen over de locaties heen kennis, ervaring en deskundigheid gedeeld en benut worden. “Er zal gewerkt worden vanuit één gezamenlijk pedagogisch-didactische visie en aanpak. Er komt een nieuwe managementstructuur die gericht is op de aansturing van de scholengemeenschap als geheel”.

De uitvoering van het nieuwe schoolplan komt in handen van een nieuw verbeterteam ondersteund door een extern adviseur vanuit ‘leren verbeteren’. Van de huidige directeur wordt afscheid genomen onder dankzegging voor haar inzet ‘vanuit een strakke planmatige aanpak’ en het werken aan ‘tal van verbeteringen’ waarbij zij “veel oog heeft gehad voor het versterken van de interne verbinding”. Het doel is binnen een jaar het vwo op ‘voldoende’ te krijgen en de havo te verbeteren naar ten minste ‘onvoldoende’ en maximaal een jaar later naar ‘voldoende’.

De noodzaak om snel tot actie te komen is groot. “Er wordt niet gewacht op het eindrapport van de inspectie, dat naar verwachting rond de zomervakantie beschikbaar komt, om te kunnen vertellen over de stappen die zijn gezet en welke verdere plannen er zijn”.

Grote zorg

De situatie op Lyceum aan Zee geeft grote zorgen. Voor het bestuur, voor de docenten, voor de ouders en in eerste plaats natuurlijk voor de scholieren zelf. Scholieren die er recht op hebben om van vakbekwame docenten in een goede leeromgeving passend onderwijs te krijgen. En daar schort het blijkbaar in aanmerkelijke mate aan. Dat schokt niet alleen -gezien de berichtgeving- het bestuur van Scholen aan Zee, maar ongetwijfeld ook de betrokken docenten, leerlingen en hun ouders en daarmee de inwoners van Den Helder. Immers, het overgrote deel van de direct betrokkenen woont en leeft in onze stad. En daarom is het bieden van goed onderwijs óók een zorg voor het stadsbestuur. Door landelijk beleid is de betrokkenheid van het stadsbestuur in de afgelopen tientallen jaren in het algemeen teruggelopen. Maar nu de problemen met betrekking tot het onderwijs bij Scholen aan Zee al vele jaren voortduren en de situatie kritiek is geworden, mag van het stadsbestuur verwacht worden dat ze klaar staat om extra ondersteuning te leveren. De gestelde doelen moeten gehaald worden. Hierbij wordt trouwens gesteld dat  het onderwijs op de HAVO nog een jaar langer niet op voldoende niveau kan worden gebracht. Dit is geen fijn vooruitzicht.

Maar waarschijnlijk geldt de analyse dat een verdere rek in een snellere aanpak niet mogelijk is omdat er al behoorlijke spanning staat op de nu in gang te zetten activiteiten. Die spanning is begrijpelijk. Immers, het gaat niet om sec het nieuwe schoolplan, de nieuwe managementstructuur of de nieuwe visie maar natuurlijk om menselijke samenwerking, relaties en teamvorming. Veranderen doe je met elkaar. Waar mensen organisaties bouwen, zijn ze zelf het bouwwerk!

Steun verlenen?!

Het verbeteren van samenwerking  kost tijd. En omdat de tijd beperkt is, kan extra steun veel betekenen. De tijd geven waar het kan en de tijd nemen waar het moet. Immers de basis moet doorgaan: vakbekwame docenten die leerlingen vaardigheden bijbrengen en voorbereiden op hun examens. Daar moet de tijd voor vrijgemaakt blijven.

De PvdA-fractie in de gemeenteraad van Den Helder voelt een grote betrokkenheid bij de huidige situatie bij Scholen aan Zee en in het bijzonder nu bij Lyceum aan Zee. Het zijn onze jonge inwoners en hun ouders of verzorgers en de docenten die nu steun verdienen en hulp nodig hebben. Organisatiegrenzen gelden even niet. Structuren zijn even niet van belang. Verantwoordelijk zijn wij allen nu om de situatie op het Lyceum aan Zee weer ten goede te keren. Dus als we kunnen helpen graag! Alle hens aan dek dus!

Gegeven de situatie bij Scholen aan Zee leggen we daarom de volgende vragen aan het college voor:

Onderschrijft het college de analyse dat de situatie bij Lyceum aan Zee als zeer ernstig kan worden bestempeld? Is het college het met ons eens dat -onconventioneel- steun aangeboden kan worden aan het bestuur en het directieteam die de taak op zich gaat nemen de kwaliteit van het onderwijs weer op ten minste voldoende niveau te brengen? Kunt u zo’n aanbod overdragen aan Scholen aan Zee; terugkoppelen wat de reactie is en aangeven wat de extra gemeentelijke inspanning zal of kan zijn? Kunt u in afstemming met Scholen aan Zee in oktober een informatiebijeenkomst organiseren zodat wij als raad op de hoogte blijven van de inspanningen en de in gang gezette verbeteringen

 

 

Het bericht Fractie stelt vragen over de onderwijssituatie bij Lyceum aan Zee verscheen eerst op PvdA Den Helder.

#DenHelder #saz Verschillende malen ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder PvdA Den Helder 31-05-2019 17:30

#DenHelder #saz Verschillende malen hebben wij en Gemeentebelangen aan de bel getrokken over het Lyceum aan zee, onze schriftelijk vragen werden afgedaan als niets loos. Ook op onze vraag aan de wethouder of er een tegemoetkoming kon komen voor de kinderen die liever het onderwijs op het RegiusCollege in Schagen zouden willen volgen werd ontkennend gereageerd dit was dus niet mogelijk aldus de wethouder. Een gemiste kans. https://gemeenteraad.denhelder.nl/Documenten/beantwoording-raadsvragen 19-05-2019 SAZ Gemeentebelangen 07-02-2018 SAZ Beter voor Den Helder Casper Duin DEN HELDER Diverse politieke partijen en ook de ouderraad van Lyceum aan Zee maken zich grote zorgen over de slechte beoordeling van het ’Lyceum’ door de onderwijsinspectie. De havo en vwo van Scholen aan Zee heeft van de inspectie het predicaat ’zeer zwak’ gekregen, nadat de school in de jaren daarvoor al driemaal op rij een onvoldoende scoorde. Reden voor PvdA-fractievoorzitter Pieter Blank om het college van Den Helder tot actie te manen. „Alle hens nu aan dek. Onderwijs gaat ons allen aan. Ten opzichte van tien, twintig jaar geleden heeft een gemeente minder betrokkenheid. Eigenlijk alleen nog over de gebouwen. Wat ons betreft, gaan we zo snel mogelijk met alle politieke partijen om tafel om hierover te spreken. Ik stel voor dat het college middelen beschikbaar stelt en namens de gemeente een projectteam start om Scholen aan Zee bij te staan. Het college moet zo snel mogelijk een gesprek met de Raad van Bestuur beleggen en daarnaast met de medezeggenschapsraad. Dat hoeft niet vrijblijvend te zijn.” Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur rekent het het gemeentebestuur aan ’dat er vrijwel geen inzet is geweest om het Lyceum aan Zee onder een soort van toezicht te plaatsen’. „Sterker nog, de raad riep lange tijd dat het niet onder hun bevoegdheidseis valt en keek weg. Met gevolg dat met name onze havo-afdeling de slechtste is van heel Nederland. In het aanbieden van het kunnen volgen van goed onderwijs ziet Behoorlijk Bestuur zeker een rol voor de gemeente weggelegd. Al zou dit maar zijn in het verstrekken van gratis openbaar vervoer naar Schagen. Al dan niet gekoppeld aan een inkomenstoets.” „Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd”, stelt voorzitter Rogier Bruin namens de ouderraad van Lyceum aan Zee. Zij uiten vooral zorgen over het moment waarop directeur Marianne Pot en teamleiders aan de kant worden geschoven. „Er zijn nog leerlingen die herexamen moeten doen of hard moeten werken om over te gaan.” Pot is naar aanleiding van de slechte beoordeling met ingang van komende woensdag op non-actief gesteld. De reactie van de ouderraad van Lyceum aan Zee: ’Enorm geschrokken, maar ook zeer verbaasd. Dat is de eerste reactie van de ouderraad van het Lyceum op het bekend worden van het oordeel van de Onderwijsinspectie over Lyceum aan Zee. Wij hebben als ouderraad de afgelopen jaren op regelmatige basis vergaderd met de directie van het Lyceum. Daarbij werden wij steeds op de hoogte gehouden van alle inspanningen die werden geleverd ter uitvoering van het verbeterplan. Wij hebben daarbij telkens gezien en gehoord hoe iedereen, management en docenten, keihard zijn best deed om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hoewel wij ook nog steeds wel punten van aandacht bleven zien, hadden wij vertrouwen in de aanpak van de school en in de genomen maatregelen. Na het tussentijdse herstelonderzoek eind 2017 heeft de Onderwijsinspectie tekst en uitleg gegeven op school. De inspecteur wees er toen op dat er ook heel veel dingen wél goed gaan en dat de docenten daar ook gewoon trots op moeten zijn. De toon was toen: ’de school is er nog niet (de onderwijsresultaten waren nog onvoldoende), maar is wel op de goede weg’. Zo had de school verbeteringen laten zien wat betreft de kwaliteit van de lessen, de begeleiding van leerlingen en de wijze waarop de school werkt aan de kwaliteitsverbetering. Het verbaast ons dan ook zeer dat nu, een jaar later, wordt geconcludeerd dat het oordeel over juist deze punten opeens onvoldoende is. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de inhoudelijke onderbouwing van dit oordeel. Wat schort er nu precies aan de kwaliteit van het onderwijs en/of de organisatorische gang van zaken? Verder maken wij ons zorgen over het feit dat zowel de directeur als de teamleiders op non-actief zijn gesteld. Dat gebeurt in de laatste, en voor veel leerlingen zeer belangrijke en beslissende fase van het schooljaar. In deze fase hebben zij alle steun en begeleiding nodig van hun docenten en management en wij vragen ons af welke invloed deze maatregel hier op zal hebben. Wij hebben als ouderraad dan ook veel vragen en willen daarom snel een gesprek met het College van Bestuur (CvB) van Scholen aan Zee. We verwachten dat het CvB zo spoedig mogelijk alle ouders laat weten wat de oorzaak is van deze situatie en wat Scholen aan Zee gaat doen om de kwaliteit van het onderwijs op het Lyceum zo snel mogelijk op orde te krijgen. Maar op de korte termijn betreft onze voornaamste zorg nu de leerlingen, met name zij die nog herexamen moeten doen en zij die nog hard moeten werken om dit jaar over te gaan. Wij spreken hierbij onze steun uit aan alle docenten en medewerkers van het Lyceum en hopen dat zij, ondanks dit slechte nieuws, de komende weken in staat zijn onze kinderen zo goed mogelijk te blijven voorbereiden en begeleiden. Namens de ouderraad van Lyceum aan Zee: Rogier Bruin (voorzitter), Marjo Brink-Koning, Miranda Kampman, Ingrid Koopman, Antoinette Nienkemper

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.