Nieuws van CDA in Eindhoven inzichtelijk

3 documenten

Zorgt internationalisering voor kansenongelijkheid? Opinie over de Design Academy

CDA CDA Eindhoven 08-08-2020 12:19

Omdat Nederlandse scholieren volgens de Design Academy Eindhoven gemiddeld van lager niveau zijn dan internationale kandidaten, biedt het Nederlandse scholieren een cursus aan. Het garandeert geen toelating en kost 1600. Omdat wij onze vraagtekens hebben bij deze gang van zaken, hebben we een opiniestuk geschreven in het Eindhovens Dagblad. Deze kunt u hieronder lezen: ‘Leidt internationalisering tot kansenongelijkheid?’ Stel: je bent een middelbare scholier uit en droomt ervan om na het behalen van je diploma aan de Design Academy Eindhoven (DAE) te gaan studeren. Omdat er altijd veel meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, weet je dat de selectie streng zal zijn. Maar nu werpt de DAE een extra drempel op: een cursus van 30 zaterdagmiddagen. Het garandeert geen toelating, maar vergroot volgens de DAE wel de kansen. Kosten: 1600 euro. De DAE neemt deze maatregel, zo lazen we dinsdag 28 juli in deze krant, omdat volgens hen het niveau van de Nederlandse scholieren lager is dan dat van de internationale scholieren die zich aanmelden. De cursus kan die achterstand repareren en is vrijwillig. Maar gezien het feit dat de kans om toegelaten te worden al klein is, zal dit in de praktijk voor de scholier die droomt van de DAE toch als een verplichting voelen. Schiet de DAE hiermee niet zijn doel voorbij? De DAE zegt te streven naar een meer diverse studentenpopulatie, ook wat betreft de sociaaleconomische achtergrond. Hoe valt deze maatregel daarmee te rijmen? Die 1600 euro vormt een enorme drempel en zal de DAE alleen nog toegankelijk maken voor scholieren met vermogende ouders. Heeft de DAE wel genoeg oog voor dit nadelige effect? Dat de DAE hogere eisen kan stellen aan scholieren komt natuurlijk mede door het grote aantal aanmeldingen uit het buitenland. Dat scholieren vanuit de hele wereld naar de DAE willen is iets om trots op te zijn. Maar gezien het beperkt aantal plaatsen blijft er nog maar weinig plaats over voor Nederlandse scholieren. Het aandeel internationale studenten ligt inmiddels op 77 procent – en is groeiende. We moeten niet uit het oog verliezen dat de DAE, ondanks alle internationaliserende doelstellingen, een Nederlands onderwijsinstituut is dat door Nederlandse overheden wordt bekostigd en nu eenmaal functioneert binnen de Nederlandse onderwijswereld. Zouden zij er niet samen met het voortgezet onderwijs voor moeten zorgen dat hun opleiding aansluit bij Nederlandse middelbare scholen in plaats van scholieren op te zadelen met een dure cursus? Dit vraagstuk is natuurlijk breder dan de toelatingsprocedure van de DAE. Zodra onze hoger onderwijsinstellingen steeds minder afhankelijk worden van de aanwas van Nederlandse scholieren, zullen zij ook minder belang hebben bij goed functionerende basisscholen en middelbare scholen. Vergelijk het met de voetbalwereld. Engelse voetbalclubs kopen hun spelers van over de hele wereld. Van hun eigen jeugdopleiding hoeven ze het niet meer te hebben. Gevolg: de Engelse clubs horen bij de beste ter wereld, maar het Engels nationaal elftal presteert al decennia erg matig. Dreigt hetzelfde voor het Nederlandse onderwijs? Voetbalclubs zijn commerciële partijen, onderwijsinstellingen zijn dat niet. Zij hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zoals we in de afgelopen jaren in Eindhoven hebben kunnen zien, beschikt de DAE over een goede sociale antenne. Dat stelt ze naar eigen zeggen in staat om een kracht voor verandering te zijn. Maar laten we ervoor zorgen dat die verandering geen verslechtering maar een verbetering is! Marianne Buenen, Paul Casamento, namens CDA Eindhoven

Raadsvragen ‘Chinese invloed op Eindhovense middelbare school?’

CDA CDA Eindhoven 03-08-2020 17:04

Onlangs verscheen een rapport van Clingendael in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de beïnvloeding van China in het Nederlands onderwijs. Omdat het Eindhovense Stedelijk college ook geld ontvangt van het Confucius Instituut - een verlengstuk van de Chinese overheid - hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college: In opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft instituut Clingendael onderzoek gedaan naar de invloed van China op het onderwijs in Nederland. Begin deze maand verscheen het rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’.[1] Onderzoekers Ingrid d’Hooghe en Brigitte Dekker concluderen daarin dat er sprake is van politieke beïnvloeding in hoger onderwijs en wetenschap in Nederland. De Chinese overheid mengt zich ook in het onderwijs op Nederlandse middelbare scholen, zo blijkt uit het onderzoek. Dit doet zij via de twee Confucius Instituten die in Nederland actief zijn (gevestigd in Groningen en Maastricht – die in Leiden is sinds augustus 2019 gesloten). De Confucius Instituten financieren middelbare scholen die les willen geven in de Chinese taal en cultuur. De Confucius Instituten worden aangestuurd door de Chinese overheid en de onderzoekers van Clingendael kwalificeren de instituten als ‘verlengstukken van de Chinese staat’.[2] Eerder is het Confucius Instituut aan de Vrije Universiteit Brussel gesloten omdat de Chinese directeur werd beschuldigd van samenwerking met een Chinese inlichtingendienst.[3] Eén van die middelbare scholen is het Eindhovense Stedelijk College. Zij ontvangen jaarlijks €9.250 vanuit het Confucius Instituut uit Groningen.[4] Uit de uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’ van omroep Human bleek dat in het op het Stedelijk College gebruikte boek ‘Grandma’s China, een persoonlijke reis door de ontwikkeling van China’ een éénzijdig beeld van de Chinese geschiedenis wordt geschetst.[5] Zo wordt een zeer beperkt gesproken over de studentenopstand op het Plein van Hemelse Vrede in 1989 – een taboe in China. De aanleiding voor de protesten wordt niet genoemd en over het bloedig neerslaan waarbij naar schatting duizenden doden vielen, wordt met geen woord gerept.[6] Er is op Nederlandse middelbare scholen steeds meer aandacht voor de Chinese taal en cultuur. Zo bieden inmiddels 72 scholen het vak Chinees aan.[7] Deze ontwikkeling juichen wij toe. Maar wij hebben ernstige bedenkingen bij de financiering van Nederlandse middelbare scholen door de éénpartijstaat China. Daarom hebben wij de volgende vragen: Bent u bekend met het Clingendael-rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ en de HUMAN-uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’? Vindt u het wenselijk dat door de Chinese overheid aangestuurde instellingen Nederlandse (en Eindhovense) onderwijsinstellingen financieren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Is het college hierover in gesprek geweest met het Stedelijk College of bereid in gesprek te gaan? Van de 72 Nederlandse scholen wordt slechts een minderheid (12 scholen) gefinancierd door Confucius Instituten. Bent u op de hoogte van de beweegredenen van het Stedelijke College om gebruik te maken van deze financiering? De onderzoekers van Clingendael concluderen dat de mogelijkheid van politieke beïnvloeding door China via de Confucius Instituten steeds aanwezig is. Zij roepen daarom op tot actieve preventie van politieke beïnvloeding door Confucius Instituten.[8] Is de gemeente bereid gehoor te geven aan deze oproep? Vanuit de overheid wordt van middelbare school steeds meer verlangd dat zij leerlingen democratische waarden bijbrengen (een onderdeel van de zogenoemde burgerschapsvorming). Hoe rijmt u deze doelstelling met het gegeven dat middelbare scholen worden gefinancierd door een verlengstuk van de Chinese staat, een staat waarin geen democratie of persvrijheid bestaat en waar de mensenrechten met voeten worden getreden? Vorig jaar kwam het Chinese techbedrijf Huawei langs op het Eindhovense Van Maerlantlyceum om scholieren te onderwijzen in digitale veiligheid. De Volkskrant omschreef dit als onderdeel van Huawei’s poging om zich positief aan de buitenwereld te presenteren.[9] Dit omdat Huawei van Nederland een licentie wil krijgen om 5G-netwerken aan te leggen. Inlichtingendiensten MIVD en AIVD adviseren het Nederland kabinet dit niet te doen, omdat ze vrezen voor spionage van het aan de Chinese staat verbonden techbedrijf. Ziet de gemeente een rol voor zichzelf weggelegd om in overleg met Eindhovense middelbare scholen tot een plan van aanpak te komen om beïnvloeding van dictatoriale landen op middelbare scholen te voorkomen? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. [1] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, Instituut Clingendael, juni 2020. Te raadplegen op: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-07/Rapport_politieke_beinvloeding_in_het_onderwijs_juni_2020.pdf [2] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 9 [3] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ p. 7 [4] ‘Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, 4 januari 2019, Eindhovens Dagblad. Te raadplegen op: https://www.ed.nl/eindhoven/vragen-bij-chinese-les-op-stedelijk-college-eindhoven~a459b513/ [5] ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’, Omroep HUMAN. Te raadplegen op: https://www.human.nl/medialogica/kijk/afleveringen/2018/aflevering-6.html [6] Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, ED [7] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 22 [8] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p.9 [9] ‘De Huawei-Smartbus: een educatieve goocheltruc voor scholieren’, 8 januari 2020, de Volkskrant. Te raadlplegen op:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-huawei-smartbus-een-educatieve-goocheltruc-voor-scholieren~bed27979/

Internationalisering van het Eindhovense onderwijs (+ English translation)

CDA CDA Eindhoven 19-06-2020 13:27

Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven Internationalisering is niet meer weg te denken in onze samenleving en heeft effect op iedereen. Dat zien we terug in onze Brainport regio. We zien de laatste jaren een grote toename van internationals, zowel kennis- als arbeidsmigranten en statushouders, met kinderen die langer blijven in onze stad en regio. Die grote toename van internationals die langer verblijven, vraagt om een andere aanpak in ons onderwijs. Die andere aanpak wordt beschreven in de visie “Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven”. Deze visie is voorgelegd aan de Raad, die er in de vergadering van 16 juni 2020 mee heeft ingestemd. Deze visie gaat uit van het educatief model van 3 ringen. Ring 1: de ISE (Internationale School Eindhoven), biedt als enige onderwijsinstelling in de regio het IB (International Baccalaureate) aan. Het IB wordt in het engels gegeven en verzekert de international een doorlopende leerlijn, indien deze in het buitenland wordt voortgezet. De ISE is dan ook een belangrijke vestigingsfactor voor internationals die kort verblijven in Nederland. Ring 2: PO (Primair Onderwijs) -scholen met veel internationals (international classrooms), deze scholen zijn vooral bedoeld voor de internationals die langer in de stad/regio blijven. De international classrooms zijn internationaal samengestelde klassen, met verschillende culturele achtergronden. Er wordt Nederlands geleerd, de instructietaal is niet de moedertaal van de leerlingen. Doordat er Nederlands geleerd wordt en doordat men van en over elkaars cultuur leert, wordt hier een grote bijdrage geleverd aan integratie in de samenleving. Ring 3: alle kinderopvang, PO, VO en MBO scholen, de grote groep scholen en kinderopvang die steeds meer met internationale kinderen te maken gaat krijgen. Deze scholen zullen kunnen leren van de Ring 2 PO-scholen en kunnen, indien ze dat willen, ook een aanvraag indienen bij het project “Internationalisering regulier onderwijs”. In september 2020 is een kick-off event voor de Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven. Alle scholen worden dan uitgenodigd een aanvraag in te dienen in het kader van Internationalisering Onderwijs. - Commissielid Marianne Buenen International Education in Brainport region Internationalisation has become an integral part of our society and affects everyone. This happens in our Brainport region. In recent years we have seen a large increase in internationals, knowledge expats, labour migrants and status-holders. We notice an increasing in Internationals with longer staying in our city and region. The children of the International will get in touch with a new approach in education. This different approach is described in the vision "Internationalisation of Education in Brainport-Eindhoven". The council approved proudly this vision on the 16th of June. This vision clusters education in a model of 3 rings. - Ring 1: the ISE (International School Eindhoven), offers the IB (International Baccalaureate) as the only educational institution in the region. The International education is given in English and assures the international a continuous learning line if it is continued abroad. The ISE is therefore an important establishment factor for international students who are staying in the Netherlands for short periods of time. - Ring 2: represents PO (Primary Education) schools with many Internationals (international classrooms) These schools (like RISE) are mainly intended for the Internationals which stay longer in the city/region. The International classrooms are internationally composed classes, with different cultural backgrounds. Dutch is taught, the language of instruction is not the mother tongue of the students. Behind Dutch these schools teaches children to learn from and about each other’s culture. This is a great contribution to integration in society and help children to become International-minded. - Ring 3: includes all childcare facilities, PO, VO and MBO schools in our regio for all the Dutch children or long-term staying Internationals. The large group of schools and childcare facilities that will increasingly have to deal with international children. These schools will be able to learn from the Ring 2 PO schools and, if they so wish, can also submit an application to the project "Internationalisation regular education". In September 2020 there will be a kick-off event for the Internationalisation Education in our Brainport region. All schools will then be invited to submit an application within the framework of Internationalisation Education. By Miriam Frosi

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.