Nieuws van D66 in Nederland over D66 inzichtelijk

4 documenten

Rob Jetten op het online D66 congres: Zo snel als veilig mogelijk weer naar vrije samenleving

D66 D66 Nederland 18-04-2020 12:45

Rob Jetten op het online D66 congres: Zo snel als veilig mogelijk weer naar vrije samenleving

Fractievoorzitter Rob Jetten sprak vandaag partijgenoten toe op het eerste online partijcongres in de Nederlandse geschiedenis. Vanuit een studio in zijn geboorteprovincie Brabant uitte Jetten zorgen over de impact die het langer volhouden van strenge corona-maatregelen heeft op wat hij noemt ‘de vrije, open samenleving’.

Jetten omschreef het redden van mensenlevens als belangrijkste politieke plicht. Tegelijkertijd pleitte hij voor een ‘geleidelijke en veilige versoepeling’ en in het bijzonder voor het zo snel als veilig en verantwoord mogelijk openen van de scholen zodat leraren hun leerlingen weer écht kunnen zien.

Jetten zei dankbaar te zijn te zien hoe D66-bewindspersonen samen met hun collega’s van de coalitie het land door een ongekend zware crisis loodsen: ‘De politiek doet nu alles om alle mensenlevens te redden en de verspreiding van het virus in te dammen, dat is ook onze belangrijkste plicht.’ Jetten richtte zijn blik ook nadrukkelijk op de toekomst. ‘We moeten zo snel als verantwoord mogelijk onze vrijheden weer herwinnen. Hoe brengen we kinderen weer oog in oog met hun leraar? Hoe zorgen we dat zelfstandigen snel en veilig weer aan het werk kunnen? Hoe redden we concertzalen met ons eigen veilige bezoek?’

Voor onderwijspartij D66 ligt de sleutel logischerwijs bij het onderwijs. Jetten: ‘Leraren en ouders doen nu ongelofelijk knap werk. In de moeilijkste omstandigheden en onder grote druk en stress krijgen scholen het voor elkaar kinderen de ontwikkeling te blijven bieden die ze nodig hebben. Ik heb daar grote bewondering voor.’ Jetten hamerde op het belang van het onderzoek dat het RIVM doet naar de besmettelijkheid van kinderen. Pas als zich een veilig kans aandient zouden de basisscholen en de kinderopvang open kunnen.

Jetten: ‘Voor veel kinderen is de school de beste plek om te zijn en te leren. Onderwijs vraagt nabijheid, van leraar en leerling. Elkaar echt in de ogen kunnen kijken. Daar moeten we naar terug op een verantwoorde manier. Wij kunnen wat dat betreft leren van wat er in geestverwante landen als Denemarken gebeurt. Daar gingen de basisscholen afgelopen week weer open. In Noorwegen gaat komende week de kinderopvang weer open en een week later de scholen. En in Duitsland gaan de kinderopvang en scholen vanaf 4 mei geleidelijk ook weer open. Een heldere routekaart geeft ook duidelijkheid aan al die ouders die nu in onzekerheid verkeren.’ Bovendien vindt Jetten dat leraren en schoolleiders het best in staat zijn te bepalen hoe de scholen weer kunnen beginnen.

Jetten gebruikte zijn vragen- en antwoord sessie ook voor een reflectie op zijn rol als volksvertegenwoordiger. ‘Mijn taak is om de regering kritisch te volgen. Mijn loyaliteit ligt bij de belangen van alle Nederlanders.’ De D66-leider spoorde het kabinet aan de Nederlandse belangen in Europa te dienen door solidariteit te tonen. De deal van de ministers van financiën noemde hij ‘slechts de eerste stap’. ‘Komende week is het aan premier Rutte. Hij zal zich hopelijk ook realiseren dat als de economieën in Zuid-Europa fors krimpen wij dat als open economie als eerste merken. Dat schaadt rechtsreeks onze bedrijven, onze ondernemers, onze banen. De liberale President Macron heeft gelijk dat het idee van Europa hier op het spel staat. En hier geldt ook: Europa is het fundament onder onze vrije samenleving.’

Jetten toonde zich ook kritisch over de haast waarmee het kabinet apps ontwikkelt om het Coronavirus in beeld te brengen. Hij vreest dat het burgers kwetsbaar maakt voor willekeur en misbruik en waarschuwde dat de app geen digitaal paspoort mag worden. Jetten: ‘Ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik stil zou gaan zitten toekijken hoe de regering z’n werk doet. Dit is niet te tijd om stil te zijn. Het kabinet verdient zowel onze steun als onze kritische blik. Er zijn zoveel mensen in Nederland die ons weten te vinden met hun vragen en zorgen. Daar komen wij voor op. Deze crisis vraagt om goede democratische controle. Op zo’n moment kunnen mensen rekenen op de Democraten uit 1966.’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 wil met alle partijen afspreken dat extra onderwijsgeld na verkiezingen structureel wordt

D66 D66 Nederland 07-11-2019 17:38

D66 wil met alle partijen afspreken dat extra onderwijsgeld na verkiezingen structureel wordt

Het kabinet investeert 460 miljoen euro extra in het onderwijs. D66 ziet dit als een noodzakelijke eerste stap. Leerlingen en leraren moeten nú gaan merken dat de investeringen daadwerkelijk op de werkvloer terecht komt. In de klassen, bij de leerlingen en de leraren.

D66 deelt de zorgen van leraren over de tijdelijkheid van het geld. We hebben ons einddoel nog niet bereikt. De problemen in het onderwijs zoals werkdruk, lerarentekort en salariskloof zijn niet opgelost.

Toen D66 de coalitie inging hebben wij ons hard gemaakt voor een goede investering in onderwijs. Het extra geld dat is vrijgekomen is onder andere gegaan naar salaris, werkdruk en twee jaar een halvering van het collegegeld van de pabo. Toch zijn we er nog niet.

Maak onderwijsinvesteringen structureel

Het lerarentekort vraagt onze blijvende aandacht. De salariskloof tussen het basis en voortgezet onderwijs moet dicht. En investeringen in onderwijs moeten structureel zijn.

De komende twee jaar wil D66 met andere partijen bouwen aan een breed draagvlak voor onderwijsinvesteringen. Zodat het eenmalige geld bij het volgende kabinet structureel kan worden gemaakt.

Als genoeg andere partijen dit ook doen, dan biedt dit de scholen en de leraren meer zekerheid. Zodat zoveel mogelijk geld daadwerkelijk gaat naar het beste onderwijs. Zodat het geen politieke strijd meer is dat leraren een fatsoenlijk salaris verdienen. Zodat leraren alle leerlingen het beste onderwijs kunnen geven, met de beste kans op een mooie toekomst.

Wij hopen dat zoveel mogelijk partijen samen met ons deze belofte hardop durven te doen. Zodat toegankelijk en goed onderwijs bereikbaar is voor iedereen, zonder dat het uitmaakt waar je wieg staat.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Vandaag beantwoorden we een aanhoudende hartenkreet

D66 D66 Nederland 01-11-2019 18:00

Vandaag beantwoorden we een aanhoudende hartenkreet

Leraar zijn is een fantastisch beroep! Ik kan het weten: mijn 33 jaren voor de klas waren de meest eervolle van mijn leven. Het beste onderwijs voor ieder kind kunnen we alleen bereiken met de beste leraren voor de klas. Zeker in deze tijd van het lerarentekort is het daarom van groot belang dat we het beroep zo aantrekkelijk mogelijk maken.

Noodzakelijke stap: 460 miljoen extra voor leraren

D66 strijdt al lang voor beter onderwijs. En voor meer geld voor onderwijs. Dat deden we in de oppositie, dat doen we in deze coalitie. Door de goede samenwerking in het kabinet is het nu gelukt nog eens 460 miljoen euro extra voor de komende twee jaar vrij te maken. De aanhoudende hartenkreet uit het onderwijs heeft een belangrijke rol gespeeld om het voor elkaar te krijgen. En een compliment verdienen ook een aantal oppositiepartijen, die zich de afgelopen tijd hard hebben gemaakt voor extra onderwijsinvesteringen. Het laat nog maar eens zien: met samenwerken zetten we echt stappen vooruit.

De impuls van vandaag is broodnodig voor leraren en leraressen die dag in dag uit keihard werken voor onze kinderen,  werk van elkaar overnemen en tot ver na schooltijd in de klas met stapels werk zitten.

Het is niet voor het eerst dat we laten zien het onderwijs een warm hart toe te dragen. De afgelopen twee jaar is het lerarensalaris in het basisonderwijs met 9,5% gestegen. Bovendien is 430 miljoen euro direct geïnvesteerd in verlaging van de werkdruk van leraren. Leraren bepalen daarbij zelf wat voor hen de beste oplossing is.

Maar hoe betekenisvol deze stappen ook zijn, de stap van vandaag is niets meer dan een noodzakelijke stap. Wij willen nog veel meer verbeteren in het onderwijs. Daarom gaan wij door met de strijd voor het beste onderwijs met gelijke kansen voor ieder kind. Dat doen we niet alleen vanuit Den Haag, daarvoor gaan we de komende maanden het land in.

Op het congres van 9 november trappen we de Scholenreis af. Tot april gaan we op bezoek bij scholen in het hele land om in gesprek te gaan met iedereen met een hart voor het onderwijs. Over onze ideeën. En over de ideeën van ouders, leraren en alle andere geïnteresseerden. We komen ook bij jou in de buurt. Wees welkom. De eerste avonden staan al gepland.

Denk mee. Doe mee. Bouw mee.

Paul van Meenen

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!

D66 komt met initiatiefwet: onderwijsgeld direct naar scholen

D66 D66 Nederland 12-03-2019 13:50

D66 komt met initiatiefwet: onderwijsgeld direct naar scholen

D66 Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil dat de overheid het onderwijsgeld direct aan de scholen geeft. Nu is het nog zo dat het onderwijsgeld wordt overgemaakt naar schoolbesturen.

Deze koepels verdelen het geld vervolgens over de scholen. Daardoor blijft er te vaak en te veel geld dat bedoeld is voor onderwijs hangen bij de onderwijsbesturen.

Van Meenen: “Wie betaalt, bepaalt. Het geld moet wat D66 betreft naar Juf Ank, niet naar ‘Pjotr-Jan van de koepel’. Op school worden de lessen gegeven door de leraren aan de leerlingen. Daar gebeurt het, daar is het onderwijs. Dus daar moet dan ook het geld naartoe. Niet eerst naar een bestuur dat eerst hun eigen lasten betaalt en vervolgens het geld dat overblijft aan scholen geeft om lerarensalarissen en wiskundeboeken van te betalen. Dat is de omgekeerde wereld.”

D66 komt dit jaar nog met een initiatiefwet om het onderwijsgeld direct aan de basisscholen en middelbare scholen te geven, in plaats van aan de besturen.

D66 vindt het fundamenteel verkeerd dat het geld aan besturen wordt gegeven in plaats van aan de scholen. Minister Slob (Onderwijs) wil eerst onderzoeken of de financiering kan worden omgedraaid. En dan is het nog afwachten of de minister daadwerkelijk actie onderneemt. Daar wil Van Meenen niet op wachten. Daarom gaat D66 zelf met een initiatiefwet komen: “We geven fors extra geld uit aan onderwijs. Maar in de klas merken leraren daar nu nog te weinig van. Daarom willen we niet afwachten maar doorpakken. Leraren die nu lesgeven en leerlingen die nu in de klas zitten hebben het geld zo snel mogelijk nodig. Daarom kom ik dit jaar nog met mijn initiatiefwet.”

Geen extra manager, maar extra leraar

Van Meenen erkent dat veel onderwijsbestuurders goed werk doen. Maar soms gaat het ook mis. Zo houden veel koepels zich niet aan de afspraken in de functiemix waardoor te weinig leraren in een hogere salarisschaal terecht zijn gekomen. En er blijft 238 miljoen euro bij samenwerkingsverbanden op de plank liggen. Terwijl dat geld bedoeld is voor de zorg van kinderen die extra aandacht nodig hebben met passend onderwijs. En er worden soms hoge afdrachten geëist van scholen, terwijl onduidelijk is wat de scholen ervoor terug krijgen. “Het geld is voor onderwijs, niet voor besturen”, aldus Van Meenen. “Ik kan me goed voorstellen dat scholen bijvoorbeeld gezamenlijk de administratie en het onderhoud van de panden laten doen. En dat kan straks met mijn wet ook nog steeds. Maar die beslissing moet van de school zijn, niet van bestuurders. Dat is het fundamentele verschil. Want besturen hebben de neiging uit te dijen. Er wordt een extra manager aangenomen, een extra adviseur. En dan krijgen die eerst betaald, en wat er overblijft gaat naar de scholen. Dat is verkeerd en dat wil ik niet.”

Goed onderwijs voor iedereen is de beste garantie voor een goede toekomst voor iedereen. Daarom investeert D66 met dit kabinet elk jaar 1,9 miljard euro extra in het onderwijs. Het is belangrijk dat het geld zoveel mogelijk in de klas terecht komt, zodat we er het onderwijs mee verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is hoe de 430 miljoen euro extra die voor werkdrukverlaging wordt ingezet. D66 heeft zich er voor ingezet dat dit extra geld direct naar scholen gaat. Daardoor is op elke school met de leraren besproken waar het geld aan uit wordt gegeven: een extra leraar, een extra conciërge, of waar ook maar behoefte aan is. Zo zou het met al het geld voor de scholen moeten gaan.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.