Nieuws van politieke partijen in Bergen op Zoom over D66 inzichtelijk

3 documenten

Focusakkoord rond

D66 D66 Bergen op Zoom 19-05-2020 12:10

Beste leden van D66,

Het politieke proces start weer op na wat stilstand als gevolg van de corona-crisis. Inmiddels is iedereen het digitaal vergaderen meester. De eerste commissie-vergadering over belangrijke bestemmingsplannen heeft plaatsgevonden. Verder vindt D66 dat de gemeente de regels inzake corona goed moet handhaven. Wel kan de gemeente het sportclubs of fitnessclubs gemakkelijk maken om ‘pop-up buitenactiviteiten’ te organiseren. Een foto van hoe dat gaat in Amsterdam levert inspiratie.

Binnenkort wordt het akkoord van de fracties van de gemeenteraad hebben gesloten met het oog op de komende twee jaar. Het is nog te vroeg om u veel te vertellen over de inhoud. Het focusakkoord ligt nu bij de fracties en zal begin volgende week worden gepresenteerd. Maar enige woorden wil ik er wel over kwijt.

Als alles goed gaat, wordt binnenkort het akkoord gepresenteerd wat de fracties van de gemeenteraad hebben gesloten met het oog op de komende twee jaar. Het is nog te vroeg om u veel te vertellen over de inhoud. Het focusakkoord ligt nu bij de fracties. Maar enige woorden wil ik er wel over kwijt.

Het akkoord is via een zorgvuldig proces van overleg tussen de fracties tot stand gekomen. Twee fracties (Lijst Lnssen en BSD hebben ervoor gekozen om op afstand te blijven.

Het akkoord bevat een stevige bezuinigingsopgave. Het beoogde nieuwe college zal ermee aan de slag moeten en de raad moet zijn eigen opdracht trouw blijven.

Het proces is snel verlopen al zal het velen nog niet snel genoeg zijn gegaan. Iedere dag dat je niets doet vloeit er geld weg. Toch is het geen simpele taak om met tien partijen een lijn te trekken. Ieder weet dat als je tien mensen bij elkaar zet het verrassend is hoezeer iedereen toch weel net een andere invalshoek heeft. Wat vaststaat: ieder was bereid om op een nieuwe manier naar het bedrijven van politiek te kijken. Dat is lof, ook aan de begeleiders Ad Verbogt en Arjan van der Weegen.

U hoort snel meer.

Met vriendelijke groet,

Carinne Elion-Valter

What do you want to do ?

New mailCopy

Lokale D66 afdelingen bundelen hun bestuurlijke krachten

D66 D66 Bergen op Zoom 30-01-2019 12:17

D66 Brabantse Wal. Onder die naam gaan de D66 afdelingen Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht verder. Een bestuurlijke fusie die zorgt voor  professionalisering en continuïteit voor de toekomst. De drie gemeenteraadsfracties blijven ongewijzigd per gemeente hun eigen politieke koers volgen. Alleen de naam van de Woensdrechtse raadsfractie wordt voor de duidelijkheid gewijzigd van D66 Zuidwesthoek in D66 Woensdrecht. Voorzitter Koen Suijkerbuijk is enthousiast: “Op deze manier kunnen we nog beter onze achterban vertegenwoordigen en onze politieke functie uitoefenen.” Unaniem Het was een unaniem besluit tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst zondag 13 januari. De leden van de D66 afdelingen Bergen op Zoom, Steenbergen en Woensdrecht zien vooral veel voordelen in de bestuurlijke fusie, zoals meer samenwerking en kruisbestuiving binnen de drie Brabantse Wal gemeenten.

Voorbereiding De voorbereiding voor de bestuurlijke fusie was al enkele maanden bezig. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 startte een werkgroep. De werkgroep is verheugd dat met zoveel draagvlak van de leden de fusie met ingang van 2019 is gerealiseerd.

Nieuwe bestuursleden Van elke gemeente zijn twee leden afgevaardigd in het nieuwe bestuur om voldoende voeling te houden met de achterban en de drie politieke fracties.

Het nieuwe bestuur van D66 Brabantse wal ziet er als volgt uit:

Voorzitter: Koen Suijkerbuijk Secretaris: Gert-Jan Heeren Penningmeester: Gerhard Horstink Talentontwikkeling en opleiding: Debbie Hoek -Kroon Ledenwerving en -binding: Martien Musters Campagne en communicatie: René de Schutter

Meer informatie op: brabantsewal.d66.nl

Optreden college van B&W bij sluiting zwembad de Schelp wordt steeds onduidelijker.

Lijst Linssen Lijst Linssen D66 Bergen op Zoom 28-08-2018 18:17

Wie was nu verantwoordelijk? Wanneer werd er ingegrepen? De burgers en de gemeenteraad krijgen telkens andere antwoorden. Het wordt steeds warriger. Het college lijkt de regie en het overzicht volledig kwijt te zijn. Ondertussen was het zwembad lange tijd gewoon open terwijl de veiligheid van bezoekers en medewerkers waarschijnlijk gevaar liep. Lijst Linssen vraagt opnieuw opheldering. Zie onderstaande brief.

Uw optreden inzake zwembad de Schelp begint langzamerhand steeds meer op een toneelstukje te lijken met steeds wisselende hoofdrolspelers. Tijdens de commissievergadering van 1 juli mocht de burgemeester het woord voeren inzake het onderwerp veiligheid; in de raadsvergadering was wethouder Stinenbosch woordvoerder namens het college en nu ontvangen wij een brief onder regie van wethouder van der Velden. Wellicht wordt bij de volgende vergadering het woord gevoerd door een van de meest direct verantwoordelijken, wethouder van der Weegen die in de onderhavige periode als wethouder belast was met de ‘gebruikersverantwoordelijk ‘voor het zwembad en als locoburgemeester medeverantwoordelijk was voor de veiligheid van het zwembad.

Feit is dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Integendeel. Simpel na te zoeken en op te vragen informatie wordt telkens aangepast en het tijdpad waarin acties hebben plaatsgevonden, wordt voortdurend bijgesteld. Het optreden van het college oogt klungelig en wekt de indruk dat er totaal geen regie op dit dossier wordt gevoerd. De informatie die het college dinsdag 10 juli heeft verzonden, vergroot de onduidelijkheid over de rol van de gemeente. In dit verband stelt Lijst Linssen daarom de volgende vragen aan het college:

1) In uw aanvullend schrijven van dinsdag valt op dat u vrijwel nergens de rol van het college benoemt. In veel gevallen spreekt u over ‘de gemeente’ waarbij het niet heel helder is wat nu precies de verantwoordelijkheid van het college is. Graag willen wij een verduidelijking van er in dit verband precies wordt verstaan onder ‘de gemeente’.

2) In aansluiting hierop: tijdens de raadsvergadering van 5 juli jl. erkende wethouder Stinenbosch dat de volgende zinsnede op blz. 2 van de brief van 7 juni anders moet worden gelezen: “Achteraf moet worden geconcludeerd dat de directie van het zwembad, Vastgoed en Handhaving vanuit hun gezamenlijke verantwoordelijkheid bewuster hadden moeten zijn van mogelijke risico’s “. Hieraan moet, expliciet uitgesproken tijdens de raadsvergadering, ook de verantwoordelijkheid van het college worden toegevoegd. Afgezien van het feit dat het niet gepast is dat een college in een openbaar schrijven de verantwoordelijkheid uitsluitend weglegt bij ambtenaren en medewerkers van een verbonden partij, was het correct geweest dat u ook dit feit had meegenomen in de aanvullende brief van dinsdag. Is het college het in dit opzicht met Lijst Linssen eens?

3) Er worden telkens verschillende begrippen gebruikt om aan te geven wie op welk moment actie ondernam. Dat is uiterst verwarrend en wekt de stellige indruk dat er geen regie wordt gevoerd en dat het college zich onvoldoende van feiten en het verloop van gebeurtenissen op de hoogte heeft gesteld en geen regie heeft gevoerd. Daardoor maakt het optreden van het college een amateuristische indruk.

Echter, in uw schrijven antwoordt u, in reactie op vragen van de fractie van D66: “ Handhaving heeft bij ontvangst van het rapport van SGS in juni 2017 voor het eerst kennisgenomen van de onderhoudsplanning (…). “

Hoe valt dit te rijmen met het gegeven dat het college in november 2016 actieve bemoeienis heeft gehad met de uitwerking van de consequenties van het rapport van SGS, zoals u zelf aangeeft in uw brief van 7 juni 2018? U bent als college immers politiek verantwoordelijk voor de afdeling handhaving. Waarom heeft u er tussen november 2016 en juni 2017 niet op toegezien dat er directe stappen werden ondernomen om alle genoemde veiligheidsaspecten, zoals genoemd in het rapport van SGS, aan te pakken?

Wellicht ten overvloede wijzen wij er op dat een college, op het gebied van veiligheid, nimmer zaken op zijn beloop mag laten en voortdurend dient te checken of de juiste acties en stappen worden gezet. Zeker als, zoals bij de Schelp, de veiligheid van bezoekers en medewerkers in het geding is.

Gewenste wijze van beantwoording: cf. ex. Art. 39 van het RvO. Aan de hand van uw beantwoording volgt mogelijk agendering in de raadsvergadering van augustus.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.