Op 4 november 2019 heeft de fractie van PvdA Westland vragen gesteld aan het college de inzake de problematiek die mensen ervaren in het kader van Schuldhulpverlening (SHV). Omdat er opnieuw cliëntervaringen zijn dan wel signalen dat de SHV niet datgene biedt wat cliënten of aanstaande cliënten van deze dienst verwachten.                                                                                                                                                         Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde beantwoord het college hierop als volgt.

Vraag 1

Wordt in de gemeente gebruik gemaakt van een zogenaamd cliënten ervaringsonderzoek, waarvan de

resultaten als verantwoording aan de Raad worden voorgelegd?

 

Antwoord 1

De gemeente West land is aangesloten bi j de branchevereniging Nederlandse Vereniging voor

Volkskrediet (NVVK) . Iedere 3 jaar wordt er in het kader van de audit van de NVVK een

klant tevredenheidsonderzoek schuldhulpverlening uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek

worden gebruikt om de interne dienstverlening te optimaliseren. In 2019 heeft het laatste

onderzoek plaatsgevonden.

 

Vraag 2

Worden de door schuldhulpverlening ingezette ‘schuldhulpmaatjes ’ gescreend middels een VOG

en wordt aan hen scholing aangeboden zodat zij hun cliënten goed kunnen bijstaan?

Antwoord 2

Elk schuldhulpmaatje beschikt over een VOG. Zowel nieuwe als bestaande maatjes worden via de

Stichting Voor Elkaar Westland permanent opgeleid door gecertificeerde schuldhulpverleningsorganisaties.

 

Vraag 3

Het signaal bereikte ons dat de schuldhulpmaatjes niet afdoende zijn geschoold en geen kennis

hebben van bijvoorbeeld de gemeentelijke bijstand terwijl hun cliënten daar wel gebruik van (moeten) maken.

Antwoord 3

Wij herkennen dit signaal niet .

 

Vraag 4

Is het uw col lege bekend dat ook in 2019 cliënten de informatie die zij bi j de aanvraag schuldhulp

ontvangen (en/of bi j hun contract onder tekening) niet begrijpen en dientengevolge niet aan de

bepalingen voldoen die de gemeente West land van hen vraagt?

Antwoord 4

Wij zijn ons ervan bewust dat er veel van de schuldhulpvrager gevraagd wordt in een voor hem of

haar stress volle situatie. Om die reden heeft de schuldhulpverlening medio 2019 haar

dienstverleningsproces geoptimaliseerd om de schuldhulpvrager beter te ondersteunen bij de start

van hun schuldhulpverleningstraject . Er vindt eerst een persoonlijk gesprek plaats waarbij wordt

nagegaan of schuldhulpvrager alles begrijpt . Daarnaast wordt inzicht gegeven in het tijdpad door

een stappenplan van de schuldhulpverlening en een tijdlijn van de schuldhulpverlening .

Verbetering van de dienstverlening is overigens een continu proces vanwege maatschappelijke

ontwikkelingen zoals het begrijpelijk maken van brieven.

 

Vraag 5

Is uw college bereid te investeren in documenten in begrijpelijk Neder lands, in Jip & Janneke taal ,

voor (aanstaande) cliënten en hun schuldhulpmaatjes? Tevens is er behoef te aan een

introductiefolder , waar in het doel en de mogelijkheden van de schuldhulpverlening staat

beschreven.

Antwoord 5

Ja, de schuldhulpverlening wordt in 2020 getraind in het schrijven op B1 -niveau. Een taalniveau

dat de overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt . Daarnaast wordt een folder ontwikkelt

waar in één oogopslag het doel en de mogelijkheden van schuldhulpverlening beschreven staan.

 

Vraag 6

Is het uw college bekend dat het regelmatig mis gaat bi j de overdrachten van dossiers naar

externe organisaties die de schuldhulpverlening namens de gemeente uitvoeren? Deze fouten

worden mede veroorzaakt doordat er afgelopen jaren verschillende externe organisaties voor

deze uitvoering zijn ingeschakeld met de nare gevolgen voor cliënten als resultaat .

Antwoord 6

Nee, in principe wordt sinds 2017 het gehele schuldhulpverleningstraject , inclusief budgetbeheer ,

in gemeentelijk beheer uitgevoerd. Er zijn nog een aantal dossiers budgetbeheer die bi j een

externe partij lopen, maar dat eindigt eind 2019. Alleen voor de groep (ex- ) ondernemers wordt

nog samengewerkt met een externe partner , namelijk Zuidweg & Partners. Hierbij is sprake van

een goede samenwerking en wordt op meerdere momenten in het proces afgestemd.

 

Vraag 7

Is het uw college bekend dat de cliënten verwachten – bi j gewijzigde omstandigheden – dat een

nieuwe berekening van het vr ij te laten bedrag per maand wordt opgesteld?

Antwoord 7

Ja, tweemaal per jaar wordt er een nieuw ‘ vrij te laten bedrag’ (VTLB) vastgesteld. In geval een

van tussentijdse grote wijziging wordt het VTLB eveneens aangepast .

 

Vraag 8

Is het u bekend dat de cliënten geen inzicht krijgen in de betalingen die maandelijks aan de schuldeisers worden gedaan?                                                                                                                                                                                                       Antwoord 8                                                                                                                                                                                                             Dit is niet juist . Bi j een lopende schuldregeling wordt er jaarlijks uitbetaald aan de schuldeisers.                                                    De schuldhulpvrager is bekend met het bedrag dat maandelijks voor de schuldeisers reserveert en wordt geïnformeerd op het moment dat de schuldeisers uitbetaald worden. Via de portalschuldhulpverlening kan de schuldhulpvrager zien welke bedragen overgemaakt zijn.

Vraag 9

Is uw College bereid op korte termijn de antwoorden op deze vragen dan wel bevindingen uit het

cliëntenvaringsonderzoek met de Raadscommissie MO te delen?

Antwoord 9

Bi j deze beantwoording voegen wij het meest recente klant tevredenheidsonderzoek toe.

Het bericht Schuldhulpverlening in Westland verscheen eerst op PvdA Westland.