Rijkswaterstaat is begonnen aan zijn grootste onderhoudsklus ooit. Tot 2033 worden meer dan 100 bruggen en tunnels gerenoveerd, waaronder ook de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug. De VVD heeft via schriftelijke vragen informatie opgevraagd bij het college over de bereikbaarheid van het eiland in deze periode.

Vraag VVD 1: Gezien alle wegwerkzaamheden die ons te wachten staan en die zeker de bereikbaarheid van ons eiland zullen bemoeilijken vragen wij u ons deelgenoot te maken van de maatregelen die getroffen worden met betrekking tot de bereikbaarheid van ons eiland ten tijde van de renovatie van met name de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel. Hoe wordt voorkomen dat ons eiland slecht tot zeer slecht te bereiken is?

Beantwoording college: Het is nog veel complexer. Werkzaamheden aan de knooppunten Ridderster en Vaanplein, Botlekbrug/-tunnel, Thomassentunnel en Volkerak- en Krammersluizen etc. hebben allemaal impact op de bereikbaarheid van ons eiland. Er kan dan ook niet worden voorkomen dat er een grote impact op bereikbaarheid ontstaat. Wel wordt er alles aan gedaan om de bereikbaarheid zo optimaal mogelijk te houden. Eens in de 4-8 weken (afhankelijk van de planningen) is er overleg bij Rijkswaterstaat (Verkeerscentrale) in Rhoon waaraan alle wegbeheerders deelnemen. Er zijn vertegenwoordigers van RWS, provincie, waterschap, havenbedrijf, gemeenten als Rotterdam, Voorne-putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. De onderhoudspartij voor RWS Rijksweg A15, A-Lanes, is vertegenwoordigd, maar ook Prorail voor de ontwikkelingen van het Theemswegtracé en andere partijen worden aan tafel gehaald om goed inzichtelijk te maken wat, waar speelt en hoe de fine-tuning van de planningen moet zijn om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen.

Voorts zijn natuurlijk ook nooddiensten, vervoersondernemingen en veiligheidsregiopartijen die aan dit overleg deelnemen. Alle maatregelen en planningen worden in een programma opgenomen (Melvin) en de werken worden zorgvuldig in volgordelijkheid van uitvoering geplaatst. Op enig moment is er ook een keer zeer groot onderhoud van ‘Kunstwerken’ (bruggen, duikers, viaducten, tunnels etc.) aan de hand die leidend zijn voor de meer reguliere aanpak van de overige zaken als vervangen wegdek etc. Daarom wordt heel gericht gewerkt met tijdsloten waarin wordt bepaald wanneer een werk MOET starten en MOET zijn afgerond omdat sommige grote werken elkaar natuurlijk (extra negatief voor bereikbaarheid) kunnen beïnvloeden.

Het doel is om de veiligheid (externe veiligheid en directe veiligheid voor eenieder) goed te borgen en daarom wordt de veiligheidsregio nadrukkelijk bij de planningen betrokken zodat duidelijkheid bestaat over op welke wijze zij waar kunnen komen. Voorbeeld hiervan is de afsluiting van de N215 door de provincie op nader te bepalen datum tussen Dirksland en Melissant. Nooddiensten, OV-bus en onze gemeente zijn van deze actie al langere tijd op de hoogte en de inwoners worden middels media en verkeersborden (vooraanduiding vanaf week 5) goed geïnformeerd. Voor de communicatie in deze is PZH in de lead, wij sturen mede aan en onze communicatie-afdeling zet passende maatwerkinformatie op de site en in het Eilandennieuws.

Vraag VVD 2: Graag ook een doorkijk naar de planning van de werkzaamheden aan de N59, N215 en de N57 (wanneer de bouw van de getijdencentrale doorgaat). Worden deze afgestemd op de planning van de renovatie van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel?

Beantwoording college: Gelet op dat wat nu is beschreven, is duidelijk dat wij geen detailplanningen van alle werken kunnen geven. Simpelweg omdat dit te complex is (mede door geplande reservedata door RWS), want ook in de vraag is maar zeer beperkt weergegeven wat er allemaal speelt. Zo zijn onze onderhoudswerken niet weergegeven, maar ook de aanpak/realisatie van de provinciale rotonde op de N498 (Schaapsweg) staat hier niet in. De werken die impact hebben worden zo snel als mogelijk en zo goed mogelijk gericht op doelgroepen, gedeeld.

Bij de zeer grote acties die ‘op ons af gaan komen’ gaat het er vanuit verkeer en vervoer (mobiliteit), vooral om de reiziger niet alleen gericht een omleidingsroute te gaan volgen (met extra stagnatie tot gevolg), maar vooral ook om het beïnvloeden van die reiziger. Ingezet wordt op gebruikmaking van OV, thuiswerken, aanpassen werktijden en dat soort acties om de negatieve reiseffecten zoveel mogelijk te voorkomen dan wel deze te beperken.