Raadslid Birgül Özmen wil dat de aanpak van uitkeringsfraude in Den Haag nadrukkelijker focust op preventie. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat een harde aanpak van uitkeringsfraude averechts werkt. “Het is tijd voor slimmere handhaving, in plaats van meer handhaving. Een zachte hand blijkt een positief effect te hebben op het verminderen van bijstandsfraude, problematische schulden en het vergroten van welzijn. Daar zouden we dan ook op moeten inzetten in onze stad”, stelt Özmen.
Complexe regels
Op dit moment zegt twee derde van de  uitkeringsgerechtenden dat hun contactpersoon bij het UWV of de sociale dienst zich opstelt als een politieagent. Dat moet anders kunnen, vindt Özmen. Ze wil weten in hoeveel gevallen er in Den Haag daadwerkelijk sprake is van opzet bij fraudezaken. “Mogelijk gaan er ook vaak dingen per ongeluk mis bij bijstandsgerechtigden. De regels zijn immers erg complex. We moeten voorkomen dat we mensen vooraf al behandelen als potentiële fraudeurs.”
Intake
Als het aan D66 ligt wordt bij intakegesprekken ook specifieke aandacht besteed aan de persoonlijke situatie en het persoonlijk contact. De partij vraagt aan het college of er op dit moment bij de handhavingsstijl al rekening wordt gehouden met de situatie van de uitkeringsgerechtigde. “Persoonlijk contact en afstemming is belangrijk. Daar moet voldoende aandacht voor zijn”, aldus Özmen.

The post ‘Voorkom bijstandsfraude door persoonlijker contact’ appeared first on Onze stad.