Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

2 documenten

Lelystad

VVD VVD Partij voor de Vrijheid Apeldoorn 19-01-2018 11:31

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/26699/lelystad

Natuurlijk begrijpt de VVD de tegenstemmers, die zeggen dat Lelystad helemaal nooit of pas na volledige herindeling open moet. Het lijkt makkelijk om te roepen dat je iets niet wil om zo rust en stemmen te krijgen. Maar de VVD wil wel een breder beeld geven van de problematiek, want de werkelijkheid is complexer dan dit.

Concreet:

1) Afspraak is afspraak: open in 2019 tenzij....

2) Er wordt steeds meer gevlogen;

3) Maximaal inzetten op verminderen negatieve effecten.

Toelichting

Ad 1) VVD hecht aan een betrouwbare overheid en een realistisch bestuur. De afspraken over Lelystad zijn breed gemaakt (nb: de noodzaak voor Lelystad komt voort uit het op slot zetten van Schiphol, waar de VVD, samen met de PVV, overigens op tegen was) en raken veel burgers en bedrijven, negatief, maar ook positief. Afspraken nakomen en helderheid scheppen is belangrijk voor alle partijen. Het niet nakomen van de afspraken leidt er toe dat andere inwoners van Nederland (meer) overlast krijgen. Uiteraard moeten fouten die zijn gemaakt, zoals bij het opstellen van het MER en in de communicatie, worden hersteld. Als blijkt dat dit niet lukt voor de geplande opening in 2019 dan wordt de opening vertraagd totdat dit wel in orde is!

Ad 2) Voorlopig gaat de groei van het luchtverkeer door, veel mensen willen goedkoop op vakantie en gebruiken daarbij het vliegtuig. De VVD-Apeldoorn vindt dat z.s.m. moet worden ingezet op alternatieven voor vluchten op de korte en middellange termijn, dat eisen moeten worden gesteld aan de uitstoot van vliegtuigen en dat de belastingvoordelen voor de luchtvaart afgebouwd moeten worden. Maar dit zijn maatregelen die NL niet alleen kan nemen, dat moet in Europees overleg. Op de korte termijn moet invulling worden gegeven aan de afspraken die er liggen.

Ad 3) de VVD zet hard in op het voorkomen van overlast. Zo snel mogelijk zo hoog mogelijk! Het blijkt dat dieren niet tot nauwelijks gehinderd worden door (lucht)verkeer. Bij mitigerende maatregelen wordt daarom vooral gekeken om de hinder en overlast voor bewoners en bezoekers van de Veluwe

en gemeente Apeldoorn te verminderen. 

Randvoorwaarden voor opening conform plan zijn:

a) Er moet een oplossing zijn om Teuge met zijn paracentrum levensvatbaar in stand te houden;

b) De herindeling van het luchtruim wordt versneld: 2023 is te laat

Feiten tnt

Bij start gaat het om minder dan 1 vlucht per uur in totaal, bij 10.000 vluchten om 2,5 vluchten per uur (startjaar max. 4.000 bewegingen per jaar: niet allemaal naar het zuiden, groei van 2.000/jaar naar 10.000/jaar, verhoging kan/mag pas na herindeling); 1.800 meter grens is ondergrens, de meesten zitten hoger.

Duidelijkheid over vliegroutes Lelystad

VVD VVD Partij voor de Vrijheid Apeldoorn 12-10-2017 01:20

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/24400/duidelijkheid-over-vliegroutes-lelystad

Na het politieke besluit (alleen VVD en PVV waren tegen) dat het vliegverkeer op Schiphol niet verder mag groeien, is Lelystad aangewezen om vakantievluchten over te nemen. Na een uitgebreide procedure zijn de landingsbanen en lagere vliegroutes vastgesteld. Die routes hoeven alleen nog aangesloten te worden op de bestaande routes in het hogere luchtruim. Het voorstel daarvoor is in juni uit de lucht komen vallen. De hoogte van slechts 1800 meter en de verwachte geluidoverlast zorgen voor onrust.

Toch nog inspraak

Iedereen kan nog alternatieve routes en slimme oplossingen voorstellen aan de staatssecretaris. Vragen stellen mag natuurlijk ook. Dat is erg laat in het proces. Een proces waarin het lijkt alsof de bewoners vergeten zijn. En niet alleen de bewoners, ook de raadsleden waren verrast toen de routes in juni bekend werden. Vervolgens bleek dat er nog wijzigingen mogelijk waren en dat hoger vliegen toch kon. Hoger is goed nieuws. Het veranderen van routes is voor een deel van de inwoners goed nieuws en voor een ander deel slecht nieuws.

Uitstel

Waarom er routes verschoven worden, zodat Hoenderloo en Ede een dubbele route over zich heen krijgen, blijft onduidelijk. Geen wonder dat inwoners zich organiseren en luid en duidelijk laten horen wat ze vinden. Uitstel vragen voor vliegveld Lelystad is logisch, want dat is goed nieuws voor het hele gebied. Alleen is dat niet realistisch. Schiphol is vol. De eerste groep laders van vrachtvliegtuigen is al ontslagen doordat die vluchten door passagiersvluchten verdrongen worden. De bouw van Lelystad is al gestart. De landelijke politiek staat nog steeds achter hun besluiten die jaren geleden genomen zijn.

Teuge

Vertrekroute 2 loopt over Teuge. Dat betekent dat het voortbestaan van deze luchthaven wordt bedreigd. Ook dat bleek een verrassing in juni. Bedrijven en werknemers die afhankelijk zijn van de luchthaven komen in de problemen bij het wegvallen van Teuge. In vergelijking met Schiphol gaat het misschien om lagere aantallen, maar het gaat wel om onze bedrijven en onze werknemers. Die verdienen een goede oplossing.

Doen

Eigenlijk wil iedereen zo min mogelijk overlast. Dat sluit aan bij het uitganspunt dat de routes woonkernen ontzien. Toch is er in september een route verplaatst waardoor Hoenderloo en Ede een dubbele route over zich heen krijgen. Dat vraagt om een reactie via de consultatie. Niet alleen van de VVD fractie, maar van iedereen. Wij zien de inzet van onze inwoners en de energie die ze stoppen in deze vliegroutes. Die inzet willen we ook zien bij het vinden van de beste aansluitroutes en het herindelen van het luchtruim.

 

Dus stuur alle goede ideeën, alternatieven, zorgen en vragen naar: www.internetconsultatie.nl/lelystadairport

 

Erica Schmahl

Fractievoorzitter VVD Apeldoorn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.