Nieuws van VVD in Lansingerland inzichtelijk

4 documenten

Het standpunt van de Tweede Kamer ...

VVD VVD Lansingerland 13-03-2019 13:20

Het standpunt van de Tweede Kamer over vliegveld Rotterdam The Hague Airport komt overeen met dat van VVD Lansingerland. In de raadscommissie Ruimte sprak Eric Kampinga zijn waardering uit over het voorlopige standpunt van de Tweede Kamer. De Kamer wil evenals de Lansingerlandse Raad voorlopig geen uitbreiding van het vliegverkeer,dus handhaving van de vergunde geluidsruimte. Van de geluiden over verwijdering van het vliegveld zoals die onlangs te horen waren bij de Provinciale Statenvergadering, wordt niet gerept. Eventuele verplaatsing van het vliegveld is hoe dan ook iets voor de langer termijn. Voorlopig is het vliegveld in Rotterdam een gegeven! Zoals de VVD Lansingerland bepleitte lijkt het verstandig om voor politie- en traumahelikopters tot afzonderlijke geluidsruimte te komen. In het door Tweede Kamerlid Remco Dijkstra georganiseerde rondetafelgesprek werd duidelijk dat politie en ziekenhuis dit graag willen. De Tweede kamer stelt evenals VVD Lansingerland dat ontwikkelingen waardoor vliegtuigen minder overlast veroorzaken – bijvoorbeeld door hoger te vliegen of door schonere en stillere motoren – kunnen leiden tot meer ruimte voor het vliegveld. Het college deelt onze conclusie dat de voorlopige stellingname van de Tweede Kamer kansen biedt voor Lansingerland.

Rotterdam THe Hague ...

VVD VVD Lansingerland 20-01-2019 21:54

Rotterdam THe Hague Airport Rotterdam airport is belangrijk voor de werkgelegenheid in de regio, maar de overlast moet wel beperkt blijven. Het vliegverkeer moet binnen de afgesproken geluidsnormen en vliegtijden blijven. De VVD wil dat de gemeente in gesprek blijft met het vliegveld om de ontwikkelingen te volgen en te controleren. Oppositie-partijen lijken de vergunde geluidsruimte te willen verkleinen in het kader van overlast en hinder. Dit terwijl innovatieve ontwikkelingen zoals synthetische brandstof en electrisch vliegen (in experimentele fase bij TU Delft) straks de overlast terug kunnen dringen. Vanwege de werkgelegenheidsaspecten maar zeker ook vanwege de maatschappelijke baten van zakelijk én commercieel vliegverkeer (waaronder een opleiding van het Albedacollege voor facilitaire dienstverlening) moeten er geen onomkeerbare besluiten worden genomen voor inperking. Ook hier: afspraak is afspraak!

Rotterdam The Hague Airport: afspraak is afspraak

VVD VVD Lansingerland 16-01-2019 06:00

Rotterdam–The Hague Airport is belangrijk voor de werkgelegenheid in de regio, maar de overlast moet wel beperkt blijven. Het vliegverkeer moet binnen de afgesproken geluidsnormen en vliegtijden blijven. De VVD wil dat de gemeente in gesprek blijft met het vliegveld om de ontwikkelingen te volgen en te controleren. Ook hier: afspraak is afspraak!

https://lansingerland.vvd.nl/nieuws/33508/rotterdam-the-hague-airport-afspraak-is-afspraak

Hoe definieer je vergunde geluidsruimte? Maar ook, hoe meet je het gebruik hiervan? Helemaal duidelijk is dat niet. Trouwens, het vliegveld kan zich beter op hinderbeperking (geluidsisolatie omwonenden) richten dan de hinder af te kopen met gratis stroom. VVD Lansingerland vindt van belang dat deze vergunde geluidsruimte gehandhaafd wordt en in het verlengde daarvan eerbiediging van het nachtregime. Inmiddels spelen ook voorkoming van fijnstof en andere schadelijk stoffen toenemend een rol. Met de innovatieve ontwikkelingen van recycling van CO2, elektrische sportvliegtuigen, nieuwe milieuvriendelijkere synthetische brandstoffen, waterstoftechniek, etc. kan overlast en hinder beperkt gaan worden. Vanwege de werkgelegenheidsaspecten, maar zeker ook vanwege de maatschappelijke baten van zakelijk én commercieel vliegverkeer moeten er geen onomkeerbare besluiten worden genomen voor inperking.

Verkenner Schrijnen constateerde dat er draagvlak in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag op zichzelf is voor een vliegveld, maar binnen de vergunde geluidsruimte. Oppositie-partijen lijken daar echter aan te willen tornen en de vergunde geluidsruimte verkleinen in het kader van overlast en hinder. Ook een vliegveld in de zee plaatsen kwam langs.

De Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast RTHA hamerde op het gevaar voor de wens van het vliegveld om bij het nieuwe Luchthavenbesluit aparte ‘geluidsruimte’ op te nemen voor het maatschappelijke verkeer (trauma en politie helikopters) waardoor commerciële vliegverkeer zou kunnen toenemen. In de bestuurlijke Regiegroep RTHA is dit geborgd, o.a. door onze eigen portefeuillehouder. Het onderzoek naar verplaatsing van de helikopter-haven naar buiten het vliegveld heeft geen realistisch alternatief opgeleverd. De daarmee beoogde vermindering van de overlast van de helikopters (25% van de vergunde geluidsruimte!) blijkt niet haalbaar. Daar is ook geen discussie over.

Vanavond canvassen met de Minister ...

VVD VVD Lansingerland 12-03-2018 21:08

Vanavond canvassen met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen in de wijk Boterdorp, Bergschenhoek. Samen met het VVD team zijn we in gesprek gegaan met de bewoners uit de wijk. De meeste inwoners zijn tevreden over hun wijk, maar willen niet teveel overlast krijgen van de nieuwe snelweg die aangelegd gaat worden en het vliegverkeer van Airport Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.