Nieuws van D66 in Overijssel inzichtelijk

2 documenten

D66 Overijssel en Lelystad Airport

D66 D66 Overijssel 19-12-2018 16:02

Alle fracties van D66 in Overijssel hebben op zowel gemeentelijk als provinciaal niveau de afgelopen tijd helder stelling genomen in het debat rond Lelystad Airport. Deze stelling is, kort gezegd: Eerst moet de visie op de luchtvaart in Nederland duidelijk zijn verwoord in de luchtvaartnota, waarbij veel aandacht wordt besteed aan veiligheid, gezondheid en duurzaamheid.

Zolang het luchtruim niet is herzien kan wat D66 betreft Lelystad Airport niet open. Op basis van de uitgangspunten veiligheid, gezondheid en duurzaamheid dient het luchtruim heringedeeld te worden. Dit vraagt een zeer nauwe samenwerking tussen de civiele en militaire luchtvaart en een goede afstemming met onze buurlanden.

Als de landelijke visie op de luchtvaart en de herindeling van het luchtruim klaar zijn moet het wat D66 Overijssel betreft ook klip en klaar zijn dat er geen laagvliegroutes meer boven Overijssel zijn. 

D66 in Overijssel hanteert als harde voorwaarde dat Lelystad Airport een overloop luchthaven van Schiphol is voor uitsluitend vakantievluchten. Vanaf Lelystad Airport mogen geen nieuwe vliegtuigmaatschappijen vliegen die niet van Schiphol afkomstig zijn. Kort samengevat: Lelystad Airport mag niet autonoom groeien. Dat is voor ons een keiharde randvoorwaarde voor opening van Lelystad Airport.

Een tweede harde voorwaarde is dat er op Lelystad Airport geen vrachtvluchten komen. Dat moet niet alleen fysiek uitgesloten zijn vanwege de lengte van de start- en landingsbaan, maar ook juridisch. Ons Tweede Kamerlid Jan Paternotte heeft de minister in een recent debat terecht gewezen op haar eerdere toezegging dat er geen vrachtverkeer op Lelystad Airport komt.

Onze gedeputeerde Annemieke Traag zet zich samen met gemeenten in Overijssel er volop in dat de minister aan deze harde randvoorwaarden voldoet. Vanuit het gezamenlijk gedragen standpunt: Eerst de luchtvaartnota, dan herindeling en geen laagvliegroutes boven Overijssel. Pas dan zien wij een mogelijkheid tot opening van Lelystad Airport. 

De ontwikkelingen op het vlak van de mondiale CO2-uitstoot zijn zorgelijk en dus zal ook de luchtvaart zijn steentje moeten bijdragen. Tweede Kamerlid Rob Jetten heeft onlangs dan ook terecht gepleit voor een CO2 heffing voor de luchtvaart in Nederland. D66 in Overijssel zal zich blijven inzetten om de luchtvaart te verduurzamen en tegelijkertijd de trein en de fiets blijven stimuleren als alternatieve reisvormen.

Lelystad Airport: een politiek-bestuurlijke dwaling

D66 D66 CDA Overijssel 18-01-2018 07:44

In mijn vorige blog over Lelystad Airport verwees ik naar de betrouwbaarheid van de overheid en de arrogante politieke moraal. Er is nu een minister die het vertrouwen van de burgers wil terugwinnen en zorgen dat er geen fouten meer gemaakt worden. Zij wil een balans vinden tussen het economisch belang van Lelystad en de overlast die het vliegverkeer veroorzaakt voor omwonenden. De kans is niet gering dat zij voor een onmogelijke opgave staat.

Wat is er aan de hand? De discussie over Lelystad Airport startte op 13 oktober 2009 (!) met de motie van de Tweede Kamerleden De Rouw (CDA) en Cramer (CU). Deze motie verzoekt de regering duidelijkheid te verschaffen over de uitbreiding van de luchthaven Lelystad indien de interferentie met Schiphol dat toestaat. Met andere woorden: Schiphol mag er geen hinder van ondervinden. Op dat moment ligt er een rapport op het ministerie van Verkeer en Waterstaat (nu I&M) waaruit blijkt dat het Nederlandse luchtruim geen ruimte biedt voor een luchthaven bij Lelystad zonder dat Schiphol daar hinder van gaat ondervinden. Het rapport d.d. 7 juli 2009 is van de Luchtverkeersleiding en concludeert “bij het ontwerp zal: 1. De afhandeling van het Flevolandverkeer (Lelystad Airport) onvoldoende punctueel en betrouwbaar zijn; 2. De punctualiteit en betrouwbaarheid van de afhandeling van het Schipholverkeer afnemen.”

Wie de afgelopen tijd de voorlichtingsbijeenkomsten van HoogOverijssel heeft bezocht kent de uitleg bij deze informatie. Een uitleg die aangeeft dat de belasting van het vliegverkeer op Schiphol zo groot is dat een extra vliegveld als alternatief voor Schiphol niet in Flevoland kan liggen.

Dit betekent dat ook na een herindeling van het luchtruim een normaal aanvliegen en vertrekken vanaf Lelystad Airport niet tot de mogelijkheden behoort. Mijn inschatting is dat zeker in noordelijke en zuidelijke richting langdurig rond maximaal 6000 voet (1800 meter) gevlogen moet blijven worden.

Crash Inmiddels weten we ook dat vliegen op een hoogte van 6000 voet, naast geluidsoverlast en milieubelasting, het risico van een aanvaring met grote vogels met zich meebrengt. Dit is zeker het geval boven natuurgebieden als bij Giethoorn, de Veluwe en bij Hellendoorn. Een aanvaring met een grote vogel blijft meestal niet zonder gevolgen en kan leiden tot een heuse crash.

Mijn conclusie De regering wist in 2009 – en Kamerleden hadden het kunnen weten – dat Lelystad Airport een onmogelijk alternatief voor overloop vanaf Schiphol is. Het onherroepelijke Luchthavenbesluit van 2015 is met recht een politiek/bestuurlijke dwaling. De huidige minister zal met een heuse ‘Houdini-act’ moeten komen om – met het terugwinnen van het vertrouwen van de burgers in Overijssel, Gelderland, Drenthe, Friesland en ook Flevoland – het vliegveld open te stellen. Van een balans tussen economie en geluidsoverlast kan nimmer sprake zijn.

Gerrit van Hofwegen Statenlid D66 Overijssel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.