Nieuws van GroenLinks in Rotterdam inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks: meet gezondheidsgevaren ultrafijnstof Rotterdam The Hague Airport
 | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 11-11-2019 00:00

GroenLinks roept het stadsbestuur op om de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) beter te gaan onderzoeken. Ultrafijnstof blijft langer in de longen achter dan grotere deeltjes zoals fijnstof en is daardoor mogelijk nog schadelijker. GroenLinks vindt dat het stadsbestuur de plicht heeft de gezondheid van Rotterdammers te beschermen.

De laatste jaren wordt steeds meer bekend over ultrafijnstof. Zo blijkt dat ultrafijnstof van taxiënde en opstijgende vliegtuigen kan leiden tot kanker en ziekten van het immuunsysteem. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne) meet momenteel ultrafijnstof bij Schiphol en ziet daar bij kinderen verhoogd medicijngebruik en meer gezondheidsklachten als er meer ultrafijnstof in de lucht zit.

Jeroen Postma: “Rotterdam moet snel de gezondheidsgevaren van ultrafijnstof voor onze bewoners en het personeel van RTHA gaan onderzoeken. Over de exacte gevaren is nog niet genoeg bekend, maar de eerste geluiden zijn alarmerend. Wegkijken is geen optie. Dit stadsbestuur is verantwoordelijk voor de gezondheid van Rotterdammers.“

Ook Rotterdam The Hague Airport moet aan milieuwetten voldoen | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 02-10-2019 00:00

Afgelopen week werd bekend dat vijf Nederlandse vliegvelden, waaronder Rotterdam The Hague Airport, geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. 

GroenLinks vindt dat zulke regels juist ook gelden voor grote vervuilers zoals een vliegveld. Daarom stelt ons raadslid Jeroen Postma vragen aan het stadsbestuur.

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer brengt namelijk grote schade toe aan onze gezondheid en de natuur. Jeroen vraagt het stadsbestuur om hoeveel uitstoot het eigenlijk gaat en wat de effecten daarvan zijn. Ook wil hij dat het stadsbestuur zorgt dat Rotterdam The Hague Airport alsnog het vergunningstaject doorloopt. 

Jeroen: “Als samenleving maken we wetten om mens en natuur te beschermen. Als een vliegveld zich daar niet aan houdt dan moet daar snel op ingegrepen worden. We kunnen ons door de klimaatcrisis geen pappen en nathouden meer permitteren: Óf de uitstoot valt binnen de vergunning óf er moeten vluchten geschrapt worden.”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.