Nieuws van politieke partijen over Leefbaar 3B inzichtelijk

2 documenten

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 24-03-2019 11:31

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Posted on mrt 24, 2019 | 8 comments

Raadsleden van Lansingerland hebben afgelopen woensdagavond een bezoek gebracht aan het vliegveld. Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit Rotterdam The Hague Airport (RTHA), heeft voor de raadsleden een presentatie gegeven.

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport wil twee afzonderlijke geluidruimtes voor de trauma-/politiehelikopters (maatschappelijke luchtvaart) en de commerciële luchtvaart. De heli’s gebruiken 25% van de totaal beschikbare geluidruimte. Bij splitsing van de twee “geluidemmers” kan deze 25% beschikbaar komen voor de commerciële luchtvaart. lees meer

Steven van der Kleij gaf aan dat in beperkte mate deze geluidruimte gebruikt kan worden voor de commerciële luchtvaart. Op de vraag van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk wat in beperkte mate betekent, gaf Van der Kleij aan dat het vliegveld graag een kwart van de vrijkomende geluidruimte wil gebruiken voor de commerciële luchtvaart. Zo, dat is dan maar alvast als maximale bovengrens vastgelegd. Meer dus niet en minder natuurlijk wel en dat zullen veel omwonenden willen.

Het was een heel interessante beeldvorming voor de raadsleden. De bijeenkomst is afgesloten met een rondleiding over het vliegveld zowel binnen en als met een bus buiten. De bijeenkomst werd afgesloten in de aankomsthal, nadat met de bus in het donker de raadsleden over de prachtig verlichte baan had gereden.

Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 10-02-2019 11:25

Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Posted on feb 10, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Leefbaar 3B woordvoeder luchtvaart Jan Pieter Blonk heeft de raadsleden van de commissie Ruimte voorgesteld om de leden van de vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat in het gemeentehuis van Lansingerland uit te nodigen voor een rondetafelgesprek samen met vertegenwoordigers van de bewonersorganisaties in Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Overschie en Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek.

Het doel is de Tweede Kamerleden uit eerste de hand te informeren over de zorgen die de bewoners rond het vliegveld hebben. lees meer

Waarom is dat belangrijk. Vorige week is op deze site een artikel geplaatst over het rondetafelgesprek dat Tweede Kamerleden hadden met vertegenwoordigers van de Traumahelikopter (Erasmus medisch Centrum en de ANWB) en de Politiehelikopter. Ook spraken de Tweede Kamerleden met Steven van de Kleij van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het was duidelijk: de trauma- en politiehelikopter moeten altijd blijven vliegen, daar was iedereen het over eens. En daarom ook kwamen de vertegenwoordigers van trauma- en politiehelikopter in Den Haag spreken.

Er lijkt een tendens in de Tweede Kamer te zijn om de huidige ene geluidsruimte voor alle vliegverkeer te splitsen in een onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer en een geluidruimte voor het commercieel vliegverkeer. Wat nu op de loer ligt is dat de huidige 25% geluidruimte van het maatschappelijk vliegverkeer naar het commerciële vliegverkeer wordt doorgeschoven. Dat zijn 4.000 tot 5.000 extra vliegbewegingen per jaar naast helikoptervluchten op RTHA. Juist hierover is tijdens het rondetafelgesprek nauwelijks gesproken. Vandaar het voorstel om een tweede rondetafelgesprek te organiseren. Het voorstel wordt binnenkort in de agendacommissie van de raad van Lansingerland besproken

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.