Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage over Partij voor de Dieren inzichtelijk

2 documenten

Den Haag onte­vreden met lucht­vaartnota

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 16-07-2020 00:00

De gemeente Den Haag is kritisch op de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050 die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in voorbereiding heeft. In een zienswijze roept de gemeente het Rijk op minder CO 2 uit te stoten en de geluidsoverlast van vluchten beperkt te houden. Zienswijze Op initiatief van de Partij voor de Dieren stelde het college een zienswijze op waarin het aangaf dat het niet wilde dat Rotterdam The Hague Airport ging groeien. Op verschillende punten heeft de Haagse gemeenteraad de zienswijze aangescherpt. Minder uitstoot Ten eerste heeft de raad zich negatief uitgesproken over de landelijke stikstof en CO2-reductiedoelstellingen. Hoewel de gemeente Den Haag al in 2030 klimaatneutraal wil zijn, hoeft de luchtvaart dat pas in 2070 te zijn. De gemeente Den Haag roept het Rijk op die doelstelling aan te scherpen. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren Den Haag: ‘Burgers en bedrijven moeten de komende jaren minder stikstof en CO2 uitstoten, maar de luchtvaart wordt helemaal uitgezonderd. Goed dat de gemeente Den Haag het Rijk hierover op de vingers tikt.’ Geluidsoverlast Ook de geluidsoverlast baart de Haagse gemeenteraad zorgen. De concept-luchtvaartnota laat een achterdeur open naar het vergroten van de geluidsruimte voor kleine commerciële en zakelijke vluchten, bijvoorbeeld voor Rotterdam The Hague Airport. Zo zou de totale geluidsoverlast alsnog toe kunnen nemen. Ook hiertegen heeft Den Haag zich nu uitgesproken.

Haagse gemeenteraad wil geen extra geluidsoverlast Rotterdam The Hague Airport

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 22-02-2018 00:00

Een ruime meerderheid van de Haagse gemeenteraad heeft een motie van de Partij voor de Dieren gesteund tegen het verplaatsen van de hulpdiensten op het vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Het vliegveld wil uitbreiden en laat daarom onderzoek doen naar het verplaatsen van de trauma- en politiehelikopters naar een andere, nog te bepalen plek in de regio. Daardoor zou het aantal commerciële vluchten vanaf RTHA kunnen toenemen, met meer CO2-uitstoot en geluidsoverlast in de regio tot gevolg. Door de aangenomen motie zal het Haagse stadsbestuur er binnen de provincie en de metropoolregio voor pleiten om de hulpdiensten op de luchthaven te houden. Momenteel wordt de groei van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), het voormalige Zestienhoven, beperkt door wettelijk vastgelegde geluidsnormen.  Als het hulpverkeer verplaatst naar een andere locatie in de omgeving, heeft het vliegveld meer ruimte voor toeristische en zakelijke vluchten. Daardoor zullen het geluid en de CO2-uitstoot in de regio toenemen, met overlast en klimaatschade tot gevolg. De gemeenteraad van Den Haag geeft met de aangenomen motie het stadsbestuur de opdracht in regionaal verband te pleiten voor het behoud van de helikopterhaven op de huidige locatie. Fractievoorzitter Christine Teunissen van de Partij voor de Dieren: “Verplaatsing van trauma- en politievluchten naar een andere luchthaven heeft als groot risico dat Rotterdam The Hague Airport nog meer zaken- en vakantievluchten kan organiseren, met alle klimaatschade en overlast van dien. De gemeente Den Haag zal zich nu actief in moeten zetten om dat te voorkomen!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.