In De Rozet van 25 juli stond een artikel over het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Gelderland en Duitsland. Als lid van Provinciale Staten voor GroenLinks houd ik mij ondere andere bezig met het openbaar vervoer in Gelderland en dus ook met het grensoverschrijdende openbaar vervoer. Het grensoverschrijdende openbaar vervoer tussen Gelderland en Duitsland laat nu te wensen over, aldus Wouter Witteveen, statenlid GroenLinks Gelderland. 

In het artikel wordt terecht vermeld dat grensoverschrijdend openbaar vervoer bijdraagt aan meer mogelijkheden voor werk, studeren en recreatie in het grensgebied. Maar volgens Gedeputeerde Staten zou de reactivering van de spoorlijn Nijmegen-Kleve te duur zijn. Er wordt een bedrag genoemd van 116 miljoen. Dit bedrag is afkomstig uit een oud onderzoek en bevat aannames die nu niet meer (allemaal) geldig zijn, bijvoorbeeld de noodzaak van een tunnel onder het centrum van Groesbeek. Wat GroenLinks Gelderland betreft is het hoog tijd om een nieuw kosten en batenonderzoek te doen zodat we een eerlijke afweging kunnen maken voor wat betreft de toekomst van de spoorlijn.

Daar waar al een lightrailverbinding bestaat, zoals tussen Rotterdam en Den Haag, blijken we verrast te worden door hoe goed dat aanslaat. Vaak zien we bij spoorprojecten dat het aantal reizigers lager is dan verwacht, maar bij RandstadRail is dat anders (bron: NOS)

Tot voor kort bestond het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Gelderland en Duitsland alleen uit de ICE-verbinding vanaf Arnhem en de buslijn Nijmegen-Kleve-Emmerich. Afgelopen april kwam daar de stoptrein Arnhem-Düsseldorf bij. Dit is een grote verbetering voor de reizigers vanaf Arnhem. Zij zijn nu niet meer afhankelijk van de dure en onflexibele ICE. Maar reizigers tussen Nijmegen en Kleve hebben hier weinig aan. Hun reis naar Duitsland wordt er niet sneller van. Zij zijn nog steeds aangewezen op de langzame busverbinding. Het feit dat de bus binnenkort twee keer per uur zal rijden in plaats van één keer per uur en dat de reistijd korter wordt, zijn belangrijke verbeteringen. Maar écht hoogwaardig openbaar vervoer gaat per lightrail. Uit schattingen blijkt dat ongeveer 1750 reizigers per dag van een lightrailverbinding tussen Nijmegen en Kleve gebruik zouden maken. Dat is voor een grensoverschrijdende verbinding een uitstekend aantal. Er zijn verbindingen die het met minder reizigers moeten doen. Bovendien blijken grensoverschrijdende verbindingen vaak succesvoller dan vooraf ingeschat (zie de reactivering van Enschede-Gronau in 2001 waar verwachtingen ruim worden overschreden).

Het is heel jammer dat Gedeputeerde Staten blijven vasthouden aan het standpunt dat reactivering van Nijmegen-Kleve te duur is. Het is nog onduidelijk waar Gedeputeerde Staten het bedrag van 116 miljoen euro exact op heeft gebaseerd. Daar hopen we na het zomerreces snel duidelijkheid over te krijgen. Maar het meest recente onderzoek naar de kosten van de reactivering is al ruim vijf jaar oud en spreekt van een bedrag van 120 miljoen euro. Dit bedrag bevat onder andere een tunnel om de lijn onder het centrum van Groesbeek door te leiden en de aanschaf van hagelnieuwe lightrails. Beide zijn niet nodig. Lightrails zullen relatief snel passeren door het centrum van Groesbeek, dus er zal weinig tot geen overlast zijn van geluid en trillingen en verkeersopstoppingen vanwege gesloten spoorbomen zijn ook niet realistisch. Bovendien beschikken zowel vervoerders aan Nederlandse als Duitse kant over voldoende materieel om de dienstregeling uit te kunnen voeren zonder de noodzaak tot aanschaf van nieuwe lightrails. Verder is het zo dat de provincie de kosten voor de reactivering niet alleen hoeft te dragen. Duitsland betaalt uiteraard een deel en ook van het Rijk en de Europese Unie zijn subsidies te verwachten. Reden te meer voor een nieuw onderzoek naar de kosten en de baten zodat we een eerlijke afweging kunnen maken.

De gemeente Berg en Dal zal voordeel hebben van de nieuwe verbinding. Vanuit Groesbeek reis je snel en comfortabel naar Nijmegen aan de ene kant en Kleve (en verder) aan de andere kant. Het uitgangspunt van GroenLinks Gelderland daarbij is dat de huidige busverbindingen in de gemeente Berg en Dal niet worden aangetast. Er zal dus geen sprake zijn van een halvering van het aantal busverbindingen. En ook na de aanpassingen aan de huidige buslijn 58 blijft Beek een goede ov-verbinding houden met Nijmegen en Kleve. Laten we dus gaan voor goede ov-verbindingen in het grensgebied bij Nijmegen en voor uitstekende ov-verbindingen voor de gemeente Berg en Dal in het bijzonder!

Wouter Witteveen, lid Provinciale Staten provincie Gelderland voor GroenLinks