Nieuws van politieke partijen in Deventer over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Stoppen met Plus OV is terechte keuze

PvdA PvdA Deventer 19-10-2018 23:39

De Partij van de Arbeid heeft in de gemeenteraad volmondig ingestemd met het voorstel van het om de vervoersregeling via Plus OV voor diverse doelgroepen komend jaar niet voort te zetten. De raad stemde unaniem in met het voorstel van B&W. Er waren teveel problemen met het vervoer van veel kwetsbare mensen en er was te weinig zicht op aanzienlijke, structurele verbetering. Een terecht voorstel dus, waarna er nu hard gewerkt gaat worden aan een nieuwe vervoersregeling voor komend jaar.

Plus OV is een publieke taxicentrale voor doelgroepen vervoer voor 9 aangesloten regionale gemeente, werkend in het kader van een Gemeenschappelijke Regeling. In januari 2017 is het Wmo-vervoer van start gegaan voor de 9 deelnemende gemeentes. In augustus 2017 werd het leerlingen-jeugdwet-en dagbestedingsvervoer voor 8 gemeente toegevoegd (waaronder Deventer) aan het dienstenpakket.

Deze omvangrijke uitbreiding leidde tot chaos in het route gebonden (Wmo) vervoer. Het betreft hier een kwetsbare groep die moet kunnen vertrouwen op goed vervoer. Ook de PvdA-fractie kreeg meermaals meldingen van mensen over pijnlijke en vervelende situaties met vervoer dat mis was gegaan. De impact hiervan was in sommige gezinnen enorm. De keuze van het college en de gemeenteraad om het dus anders te gaan doen doet dan ook recht aan de noodzaak om het te verbeteren.

Het bestuur van Plus OV heeft in september 2017 onderzoek laten doen naar de ontstane situatie en heeft daarna maatregelen genomen om vervoer en dienstverlening op orde te krijgen. In mei van dit jaar was het verbeterplan van Plus OV doorgevoerd. De fractie van de PvdA constateerde toen voorzichtig dat bij Plus OV de dienstverlening enigszins was verbeterd en stemde eind mei van dit jaar in met het collegevoorstel om het besluit, de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) te verleningen, op te schorten van uiterlijk 1 juni 2018 naar 1 november 2018.

De opstart van het leerlingen vervoer na de zomervakantie was daarmee dus een belangrijke ‘proef op de som’.

Ondanks de grote inzet van de medewerkers van Plus OV en de chauffeurs is het onvoldoende gelukt het geheel op de rit te krijgen. De uitganspunten ‘efficiëntiewinst’, lagere kosten, en een betere kwaliteit zijn helaas niet gehaald. De fractie van de PvdA heeft dan ook, tijdens de raadsvergadering van 17 oktober, ingestemd met het voorstel van het college de DVO niet te verlengen en een nieuwe aanbesteding uit te voeren om het vervoer na 1 augustus 2019 anders te regelen.

De fractie van de PvdA volgt die aanbestedingsprocedure op de voet om er op toe te zien dat het vervoer vanaf het nieuwe schooljaar 2019 op een goede manier georganiseerd en uitgevoerd wordt.

Het bericht Stoppen met Plus OV is terechte keuze verscheen eerst op PvdA Deventer.

PvdA vernieuwt pleidooi voor stations in Deventer-Noord en Zwolle-Zuid

PvdA PvdA Deventer 09-10-2018 15:09

De PvdA-fracties  Deventer, Zwolle en Overijssel pleiten opnieuw voor de bouw van treinstations in Deventer Noord en Zwolle Zuid. Nu de Tweede Kamer heeft besloten om het traject Zwolle-Arnhem aan te pakken is de tijd rijp om ook de twee lang gewenste stations te realiseren, denken de sociaaldemocraten. “Er wordt al jaren gesproken over Zwolle Zuid en Deventer Noord,” zegt Hans Nooter van de PvdA Overijssel. “Dit is een uitgelezen kans. Als we het traject Zwolle-Deventer aanpakken, dan moeten we het meteen goed doen.”

“Telkens als ik in Zuid ben hoor ik van mensen dat ze de trein voorbij zien schieten terwijl ze in de auto stappen om naar Deventer te gaan. Dat is toch raar?” zegt Mart oude Egbrink van de PvdA Zwolle. “De trein is een serieus en aantrekkelijk alternatief voor de auto, maar alleen als reizigers geen ommelandse reis hoeven te maken om in een coupé te kunnen stappen.” Hij is blij met de extra investering door het rijk, die onder meer moeten leiden tot verdubbeling van het enkele spoor tussen Olst en Deventer.

“Ook in Deventer rijdt de trein bij veel inwoners voor de deur langs, zonder te stoppen,” zegt fractievoorzitter Rob de Geest van de PvdA Deventer. “De reizigers willen wel, het probleem was altijd de flessenhals van het enkelspoor bij Olst. Door de spoorverdubbeling wordt het mogelijk vaker te stoppen, en dus kunnen de nieuwe stations eindelijk gerealiseerd worden. Daarmee komt het openbaar vervoer voor veel meer mensen binnen handbereik. Dus moeten we nu meteen doorpakken.”

De PvdA’ers willen dat de gemeentes samen met de provincie en het rijk de schouders zetten onder het realiseren van de nieuwe stations. Nooter: “Volgens mij willen we allemaal hetzelfde. Minder reistijd, snellere verbindingen, meer mensen in het ov en minder uitstoot van CO2. Met deze twee nieuwe stations bereiken we al die doelen in één keer. Het rijk gaat investeren. De reizigers zijn er klaar voor. Waar wachten we nog op?”

Eind dit jaar zal de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer bekendmaken welke vervolgstappen worden gezet.

Het bericht PvdA vernieuwt pleidooi voor stations in Deventer-Noord en Zwolle-Zuid verscheen eerst op PvdA Deventer.

PvdA Deventer kaart klachten nieuwe dienstregeling bus aan

PvdA PvdA Deventer 11-02-2018 01:42

De PvdA-fractie in de Deventer gemeenteraad heeft de vele klachten over de nieuwe dienstregeling van de stadsbus aangekaart bij de gemeente. Er is veel kritiek over opgeheven lijnen, aangepaste busroutes en verdwenen bushaltes. PvdA-fractievoorzitter Rob de Geest heeft vragen gesteld aan het college van B&W waarin hij vraagt hoe het college de vele klachten beoordeelt en of zij dit ook wil aankaarten bij Provincie Overijssel. De provincie is verantwoordelijkheid voor de dienstregeling van de bussen en ook voor de bezuinigingen op het OV in Deventer en andere delen van Overijssel.

De PvdA-fractie stelt vast dat de aanpassingen in de dienstregeling en de bushaltes veel mensen in wijken zoals Borgele en Platvoet heeft verrast. Zo zijn er bewoners geweest die in verzet kwamen tegen het schrappen van de bushalte nabij Thomas Wildey, hetgeen problemen oplevert voor veel oudere bewoners die verder moeten lopen. Daarnaast is er sprake van busroutes met een onhandige route richting Keizerslanden of de stad. In wijken als Borgele en Platvoet is er onvrede over het verdwijnen van een halte nabij Keizerslanden, waardoor o.a. oudere inwoners van deze wijken moeilijker bij het winkelcentrum Keizerslanden kunnen komen.

Een bewonerspetitie uit Borgele, die vraagt om deze veranderingen terug te draaien, werd recent al ruim 600 keer ondertekend. Ondertussen loopt er ook een bewonersactie vanuit de wijk Platvoet.   Daarnaast gaf de vervoerder Keolis (voorheen Syntus), kort na de invoering van de nieuwe dienstregeling, aan niet geschrokken te zijn van de ontvangen klachten. Reizigersorganisatie ROCOV gaf recent wel aan ondertussen geschrokken te zijn over de impact van sommige veranderingen en de vele klachten.

PvdA-fractievoorzitter Rob de Geest: “Mensen moeten zeker kunnen zijn van goed openbaar vervoer in hun wijk. Zeker als ze er  afhankelijk van zijn. De verschraling van het busvervoer in Deventer door de provincie Overijssel heeft niet alleen grote effecten op inwoners die er afhankelijk van zijn maar het draagt ook verder bij aan het steeds onaantrekkelijker worden van de lokale busverbindingen, waardoor het ook moeilijker wordt om de bus in voldoende mate te laten gebruiken door bewoners.”

De fractie wil o.a. van het college weten of ze bij de provincie aan de bel gaat trekken over de kritiek op de verschraling van het busvervoer in bepaalde delen van Deventer en wil ook weten wanneer de halte bij Thomas Wildey in ere hersteld wordt.

Het bericht PvdA Deventer kaart klachten nieuwe dienstregeling bus aan verscheen eerst op PvdA Deventer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.