Nieuws van politieke partijen in Haarlem over VVD inzichtelijk

3 documenten

Bouwend Haarlem organiseerde een bijeenkomst

VVD VVD Haarlem 12-02-2020 09:16

Bouwend Haarlem organiseerde een bijeenkomst om van gedachten te wisselen over de “Mobilitietstransitie”. Twee experts vertelden hun verhaal.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/38317/bouwend-haarlem-organiseerde-een-bijeenkomst
Samen Bouwen aan BereikbaarheidMooie historische steden, een rustiek polderlandschap en een ruim werkaanbod: de Metropoolregio Amsterdam (MRA) is een aantrekkelijke en veelzijdige regio. Ruim 2,4 miljoen mensen wonen hier. De economie groeit flink en dat trekt nóg meer bedrijven en mensen aan. Tussen 2017 en 2040 komen er zelfs nog 250.000 woningen bij.Deze verstedelijking biedt kansen, maar heeft ook een schaduwzijde. De wegen en het openbaar vervoer hebben hun grenzen al bijna bereikt. De uitdaging is om in deze dynamiek een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat te behouden. Dat lukt alleen door goed samen te werken. Daarom slaan Rijk en MRA-regio de handen ineen met het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid.Aldus programmamanager Lennart Salemink. Niet onverwacht, maar toch een beetje teleurstellend was dat er nog geen concrete plannen zijn voor een Kennemertunnel of een Lightrail naar Schiphol en de Zuidas. De focus voor onze directe omgeving ligt op dit moment op het Rottepolderplein.Het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid bepaalt de ambities voor bereikbaarheid tot 2040 en werkt deze uit in een stappenplan. Met prioriteiten, maatregelen en een heldere taakverdeling, zodat duidelijk is langs welke weg de komende jaren vooruitgang wordt geboekt. Joris en ik hebben bij Lennart nog een keer onze wensen onder de aandacht gebracht. We wachten af!Mobility as a ServiceRaymond Gense van “Pon Next Urban Mobility” vertelde over Mobility as a Service, kortweg MaaS. Pon is bekend van Volkswagen en natuurlijk als importeur van uw Lamborghini, maar is ook producent van fietsen en eigenaar van Greenwheels.Het begrip MaaS wordt momenteel gebruikt als een soort verzamelnaam voor een verscheidenheid aan technologische oplossingen rondom multi modaal reizen. Volgens Gense is er dringend behoefte aan een meer concrete invulling van het begrip MaaS. De aankomende periode zal daarom gebruikt moeten worden om de eerste MaaS-achtige oplossingen in Nederland operationeel in gebruik te nemen. Hierdoor raken alle betrokken stakeholders meer vertrouwd met de praktische en operationele aspecten van een MaaS oplossing. Daarnaast geven pilot projecten het inzicht in de eerste ervaringen van reizigers, op basis waarvan MaaS weer kan worden doorontwikkeld.Er zijn veel mogelijkheden, maar de eindgebruiker van een MaaS oplossing moet de noodzaak om zijn mobiliteitsgedrag te veranderen echt daadwerkelijk inzien om MaaS succesvol te laten zijn, bijvoorbeeld in een verkorting van de reistijd, een financiële besparing of een meer plezierige ervaring waarbij verschillende modaliteiten naadloos op elkaar aansluiten.MaaS-achtige oplossingen zullen volgens Gense in de aankomende 5-10 jaar steeds verder worden doorontwikkeld tot een punt waarop mobiliteit in grootstedelijke gebieden dermate collectief beschikbaar is, dat de stedelijke inwoner ook zonder het bezit van eigen voertuigen efficiënt kan reizen. Hij ziet daarbij meerdere MaaS oplossingen voor zich die onderling verbonden zijn. En dat onderling verbinden is één van de grote uitdagingen. En ook logistiek zijn er uitdagingen. Zo zijn er mensen die een elektrische auto leasen, maar in de schoolvakantie willen die allemaal tegelijk een stationcar met benzinemotor om naar de wintersport te gaan. En waar haal je die auto’s dan vandaan? Kortom, er zal nog heel wat water door het Spaarne stromen voor we allemaal onze auto hebben vervangen door een mobiliteitspas.

Alternatief personenvervoer

VVD VVD Haarlem 11-07-2019 07:54

In de commissie Ontwikkeling spraken we over alternatief personenvervoer, BIOS-groep (vervoer aan huis) hoor ik u denken? Nee, het gaat om vervoer langs culturele en toeristische attracties in de stad met bijvoorbeeld tuktuks of fietstaxi’s.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/36062/alternatief-personenvervoer

Kleinschalig is de bedoeling met allerlei voornemens om het te beteugelen. Het voornemen van het college komt voort uit een eerdere wijziging van de APV waaruit deze beleidsregels voortvloeien.

De VVD vraagt zich af of dit wel past in de binnenstad van Haarlem en of het niet overlastgevend is in de nauwe straten en fietspaden van onze stad. Het is daarnaast de vraag of er capaciteit is en vooral hoe het college hierop gaat handhaven en dit evalueert. Voorlopig wil men dit pas na vijf jaar evalueren, te lang wat de VVD betreft. We zullen de ontwikkeling van het vervoer scherp in de gaten houden.

Meer laadpalen in Haarlem

VVD VVD Haarlem 05-02-2019 10:14

Elektrische auto’s en elektrisch vervoer gaat een belangrijk aspect spelen in de toekomst van onze mobiliteit. Daarom vindt VVD Haarlem het belangrijk dat de gemeente de elektrificatie van vervoer stimuleert en aanmoedigt.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/33819/meer-laadpalen-in-haarlem

Wat heeft dat nu met laadpalen te maken? Wel het volgende; Haarlem plaatst bijna geen laadpalen. In de afgelopen maanden is er zelfs geen enkele laadpaal geplaatst. Dat helpt de overgang naar meer elektrisch rijden natuurlijk niet vooruit. Daarom hebben wij ervoor gepleit in de commissie Beheer om eens wat laadpalen te gaan plaatsen, de wachtlijst voor laadpalen weg te werken maar wel rekening te houden met eventuele bezwaren die er vanuit bewoners zijn.

Dat was in ieder geval niet hoe de wethouder erover dacht. In een brief aan de commissie liet de wethouder weten dat ze bezwaar en beroepen niet wilde gaan afwachten en maar direct over wilde gaan tot plaatsing. Dat zou de wachtlijst weg werken maar is dat nu wat we willen? Het verwijderen van een laadpaal zou ongeveer 2500 euro gaan kosten, zonde van het geld. Zeker als je er vanuit gaat dat de bezwaartermijn ongeveer 6 weken bedraagt en je bij een nieuwe elektrische auto niet binnen een dergelijke periode al de auto geleverd krijgt.

VVD Haarlem is dan ook van mening dat we de bezwaartermijn gerust kunnen afwachten en vervolgens kunnen overgaan tot plaatsing. Want het behandelen van bezwaren van bewoners, dat is goed bestuur. Het simpelweg plaatsen van een paal en bij bezwaar weer weghalen is en overdreven duur, en ook geen goed bestuur. Daarbij kunnen we ook met bewoners in gesprek om te kijken of zij een goed idee hebben over de komst van een laadpaal, waar die het beste zou kunnen komen maar ook waar we eventueel parkeerplaatsen kunnen creëren zodat er geen gewone parkeerplaats verloren gaat door een laadpaal. Kortom, we gaan in Haarlem laadpalen plaatsen in een hoger tempo dan de afgelopen maanden, maar wel luisteren wij naar de buurt en bewoners alvorens we een paal gaan plaatsen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.