Nieuws van politieke partijen in Laarbeek inzichtelijk

3 documenten

Samenwerken in de Metropoolregio Eindhoven

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 12-10-2023 06:25

Onze Brainportregio, een veel besproken regio, ook een heel bijzondere regio. Al in de tijd van Philips en DAF was Eindhoven en omgeving een belangrijke economische speler. Na de gloriejaren dreigde de regio in de 90-er jaren echter in verval te raken. Maar de regio is ook weer opgestaan en kijk waar deze nu staat. Misschien wel de belangrijkste regio van Nederland en met bedrijven als ASML, met haar technologie, een speler op het wereldtoneel. De Brainportregio komt met een enorme groei, zowel economisch als ook maatschappelijk. Op deze groei, waar we niet zondermeer aan ontkomen, moeten we ons als regio gaan voorbereiden. Dit komt met voordelen, maar ook nadelen.

In een voorgaande nieuwsbrief is al eens toegelicht aan welke groeistrategieën wordt gedacht in deze regio. Door het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE), een samenwerkingsverband van de stedelijke regio Eindhoven-Helmond, is besloten de groei te gaan laten plaatsvinden voornamelijk in Eindhoven en Helmond. De omliggende regio’s, waaronder de Peel, hebben zich hieraan gecommitteerd. Dit betekent voor Laarbeek dat onze dorpen wel zullen groeien met 10 tot 15% maar dat Laarbeek geen stedelijke regio zal worden. Ook zal er geen nieuwe kern worden bijgebouwd, ook wel ‘pioniersdorp’ genoemd, zoals dit eerder tot de opties behoorde.

Dit past ook in het beeld wat ABL heeft van de groei. We vinden dat met deze beperkte groei we gewoon een dorp kunnen blijven en niet verstedelijken. Het is ook een groei die we nodig hebben om de leefbaarheid in de dorpen overeind te houden. Met het oog op de vergrijzing is het goed dat we kunnen groeien met aantallen woningen zodat onze jongeren in de dorpen kunnen blijven maar ook nieuw aanwas in onze dorpen komt wonen. Hierdoor kunnen verenigingen en voorzieningen zoveel mogelijk behouden blijven.

De groei heeft wel consequenties voor Laarbeek. De stedelijke regio gaat namelijk wel explosief groeien en verstedelijken. Dit heeft gevolgen voor de voorzieningen en de mobiliteit in onze regio wat ook afstraalt naar Laarbeek. De problemen die ontstaan moeten we daarom ook samen als regio oplossen. Het oplossen van deze problemen kost geld, veel geld. Dit geld moet deels opgebracht worden vanuit het Rijk, deels vanuit het bedrijfsleven en ook deels vanuit de regio zelf. Als Laarbeek moeten we ook een bijdrage doen. De bijdrage die Laarbeek doet is op eenzelfde manier bepaald als de regiobijdrage voor de mobiliteit van de oostelijke regio.

Op zaterdag 7 oktober hebben de raadsleden uit de Metropoolregio het bedrijf ASML bezocht. In deze bijeenkomst is gediscussieerd over de bijdrage die het bedrijfsleven op het gebied van woningbouw en mobiliteit gaat doen. Zo is het bedrijfsleven al hard op weg met stappen te zetten om de werknemers uit de auto te krijgen naar de fiets en het OV. De juiste stappen worden gezet, maar het bedrijfsleven gaat sneller dan onze gemeentes kunnen bijbenen. Dat zorgt soms voor frustratie en maakt deze problematiek urgent omdat de groei van ASML gewoon doorzet. Het bedrijfsleven voelt zich medeverantwoordelijk voor een verantwoorde groei, we moeten het samen gaan doen.

De komende periode staat voor de metropoolregio in het teken van de regiobijdrage van iedere gemeente. Daarna kan de uitvoeringsagenda starten voor de korte termijnmaatregelen rondom de A2 in Eindhoven. Een belangrijk deel van deze maatregelen is het creëren van ‘Hubs’ voor overstappen van de auto naar andere vormen van vervoer aan de rand van de stad. Voor Laarbeek is het belangrijk de oostelijke agenda voor mobiliteit scherp in beeld te houden en niet te laten overschaduwen door de urgentie rondom de westzijde van Eindhoven.

De metropoolregio heeft op de omgevings-dag van 13 juli de ontwikkelstrategie vastgesteld. Deze ontwikkelstrategie bestaat zowel uit water, wonen, werken, natuur en mobiliteit. De komende tijd zullen we in artikelen verder publiceren over de impact van deze onderwerpen op onze gemeente Laarbeek.

MetropoolRegio Eindhoven – Ontwikkelstrategie

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 02-04-2023 18:38

Op 22 maart vond op de automotive campus te Helmond een drukbezochte metropoolconferentie voor raadsleden van de MRE plaats. Hoewel deze conferentie veelal goed wordt bezocht was de opkomst nu extra groot vanwege een eerder bericht in het Eindhovens Dagblad. In dit bericht stond dat tijdens deze conferentie gepresenteerd zou worden waar de nieuwe woningen in onze regio gebouwd gaan worden. Hiermee waren echter onjuiste verwachtingen gewekt, maar er zijn wel belangrijke toekomstbeelden besproken.

De avond stond in het teken van de schaalsprong die we als regio moeten maken met de komst van meer inwoners en dus ook meer woningen. Met het simpelweg bouwen van woningen is het nog niet klaar. Zo zijn er allerlei voorzieningen benodigd zoals wegen, scholen, winkels, openbaar vervoer, vermaak, sportgelegenheden, enz.

Niet iedereen staat te springen om groei in onze regio. Wat gebeurd er immers met onze kernen als die fors groter worden en allerlei mensen van buiten onze regio hier komen wonen. Wat gebeurd er met de identiteit van onze dorpen en kan eenieder zich hierin nog wel herkennen? En als we gaan groeien, doen we dat dan verdeeld over alle dorpen of juist heel geconcentreerd?

Dat zijn belangrijke vragen vinden wij. We moeten hierbij onze wensen en eisen goed kenbaar maken in de regio en hierin aangehaakt blijven.

Inmiddels heeft ook de MRE deze zorgen erkend. Het is ook nog geen uitgemaakte zaak hoe we dan gaan groeien in de regio. Daarvoor liggen er nu 4 uitwerkingen met mogelijke richtingen waar onze regio aan kan denken:

1. Gelijkmatig verdelen van de groei over alle dorpen en steden

Hierbij krijgt elke gemeente een groei naar verhouding van de omvang van

2. Groeikernen bij specifieke OV knooppunten en steden

Groei van plaatsen met verkeersknooppunten van OV en wegverkeer. Dit

zijn oa Gemert, Deurne, Helmond, Eindhoven, Maarheeze, Eersel en Best

3. Bouwen van nieuwe dorpen (pionieren)

De stad Eindhoven en Helmond enorm laten groeien

Dit zijn enkel nog mogelijke scenario’s voor de periode 2030-2040. Het is niet zo dat op korte termijn een van de scenario’s gekozen gaat worden. Het kunnen ook varianten hierop zijn. Het is wel goed om een toekomstbeeld te schetsen zodat ook beheersbaar hier naar toegewerkt kan worden met bijvoorbeeld het kiezen van de juiste strategie voor openbaar vervoer en overige mobiliteit.

Motie 07 juli 2016 bereikbaarheidsagenda

CDA CDA Laarbeek 07-07-2016 17:30

Motie invulling bereikbaarheidsagenda De raad van de gemeente Laarbeek in vergadering bijeen op donderdag 7 juli 2016 Overwegende dat op 23 juni 2017 de bereikbaarheidsagenda is geaccordeerd door de portefeuillehouders van de regiogemeenten en overhandigd is aan de heer Van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Brabant; voor 1 januari 2017 concreet onderzocht moet zijn wat de uitvoeringsmaatregelen moeten zijn om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren; hiervoor eerst inzichtelijk moet worden gemaakt wat in de huidige situatie de knelpunten met betrekking tot gemotoriseerd verkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer; het van het grootste belang is dat dit overzicht op tijd klaar is, zodat de onderzoeken over haalbaarheid van nieuwe maatregelen effectiever kunnen worden uitgevoerd. Besluit Het college op te dragen alles in het werk stellen om voor 1 oktober 2016 een overzicht van de huidige verkeerssituatie met knelpunten per kern te beschrijven en aan de raad voor te leggen En gaat over tot de orde van de dag. De CDA-fractie

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.