Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

2 documenten

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Stichtse Vecht 31-03-2020 20:55

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie UtrechtMichel Eggermont, Statenlid SP Provincie UtrechtJoop Welter, regiovertegenwoordiger SP UtrechtTim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Plannen voor nieuwe dienstregeling ...

Lokaal Liberaal Lokaal Liberaal Stichtse Vecht 22-05-2019 13:42

Plannen voor nieuwe dienstregeling bussen. U-OV heeft onlangs een vervoersplan voor een nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Deze regeling gaat einde van dit jaar in. Het plan is te lezen op https://www.u-ov.info/reizen/vervoerplan Hierin staat beschreven dat de haltes in Zandweg-Oostwaard en velen op de straatweg gaan vervallen in de dienstregeling. Als alternatief komt er U-flex, ons inziens een soort belbus, voor terug. Zoals op de site van U-OV staat te lezen:“Jaarlijks maakt U-OV een vervoerplan voor het volgende jaar, met daarin voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling. Het geeft invulling aan de uitgangspunten die de provincie Utrecht, onze opdrachtgever, heeft vastgesteld. Het vervoerplan van U-OV wordt altijd ter consultatie voorgelegd aan gemeenten, reizigersorganisaties en de reizigers zelf . Hierna worden er eventueel nog zaken aangepast, en wordt het vervoerplan vastgesteld.” Lokaal Liberaal heeft hier vanmiddag direct schriftelijke vragen over gesteld. Vraag 1 Is het college op de hoogte van dit vervoersplan? Vraag 2 Is het college en Gemeente van Stichtse Vecht betrokken geweest in het opstellen van dit plan? Vraag 3 Is het college voorstander van deze actualisatie van de dienstregeling? Vraag 4 Heeft het college in het kader van de participatie op enigerlei wijze de inwoners betrokken bij deze plannen, of is zij nog voornemens dat te doen? Vraag 5 Wat gaan de stappen worden van onze gemeente richting U-OV om voor de belangen van onze inwoners op te komen? Vraag 6 Bent u met ons van mening dat een geschatte afstand van 450, 950 tot maximaal 1350 meter tot de eerstvolgende bushalte onacceptabel is, rekening houdend met onze minder valide inwoners? Zodra we antwoorden hebben op deze bovenstaande vragen informeren wij u direct!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.