De CDA Fractie van Leusden-Achterveld-Stoutenburg maakt zich ernstige zorgen over de gevolgen van het verdwijnen van buslijn 77 en 78 in Leusden. Via het College is weinig resultaat geboekt, daarom maakt de CDA fractie deze zorgen ook kenbaar bij de Provinciale CDA fractie middels onderstaande brief van fractievoorzitter Barto Piersma: Beste CDA Fractie, In Leusden is grote onrust over het verdwijnen van de buslijnen 77 en 78, die Leusden-Centrum verbonden met NS station Amersfoort. Deze lijnen worden vervangen door een lijn 17, die vooral interessant is voor reizigers van buiten Leusden, met name werkzaam op bedrijventerrein de Horst. Dat bedrijventerrein hadden we met een kleine aanpassing van lijn 78 prima bereikbaar kunnen maken. Aan de oorspronkelijke lijn 78 lagen bijvoorbeeld winkelcentrum de Biezenkamp en het Hamersveld, een complex met seniorenwoningen. Lijn 77 maakte OV toegankelijk voor bewoners aan de zuidzijde van Leusden-Centrum. Die bereikbaarheid lijkt vanaf 11 december 2016 verleden tijd. De CDA raadsfractie heeft zich vanaf het begin ingezet om de wethouder te bewegen om met de gedeputeerde afspraken te maken over herstel van OV over de bestaande buslijnen. Al in februari 2016 dienden wij en motie in voor het behoud van de lijnen 77 en 78. Onze inzet heeft tot nu toe tot niets geleid. We snappen dat een concessie als in beton gegoten lijkt, maar moeten ook toegeven dat doelgroepenvervoer, regiotaxi, en buurtbus niet meer dan (schaam)lapmiddelen zijn. Wij zetten ons als CDA raadsfractie in voor een inclusieve duurzame samenleving. Inclusief betekent dat ouderen, mensen met een beperking, scholieren en forensen gewoon met elkaar in het openbaar vervoer moeten kunnen reizen. Wij zien liever diversiteitsbeleid (een oplossing voor ons allemaal) dan een terugval naar doelgroepenbeleid (voor ieder een ander type vervoer) en liever inclusieve oplossingen dan exclusieve oplossingen (wie bijzonder is mag niet meer met de gemeenschap mee, maar krijgt een stempel en een aparte behandeling). Duurzaam betekent, dat we liever mensen samen in een (liefst elektrische of waterstof) bus zien stappen dan ze weer in de auto te jagen of in aparte regiotaxi's, vervoer door vrijwilligers, of buurt- of doelgroepbusjes. Op 12 december aanstaande dient de SP in Provinciale Staten een motie in om de nieuwe buslijn 17 in Leusden Centrum weer over de route van de nu nog bestaande buslijnen te laten rijden, zodat het opgeknapte winkelcentrum de Biezenkamp weer met OV bereikbaar is, de senioren uit Hamersveld weer gewoon met de bus kunnen en al de doelgroepen uit Leusden-Centrum zuidzijde gewoon weer zonder onderscheid met al die andere Leusdenaren mee kunnen gaan in het OV. Als de bus duurzaam een rondje door heel Leusden-Centrum rijdt, is dat de beste oplossing. Dat is wat de motie van de SP bepleit. Synthus heeft met Pon een fietsenplan bedacht, mensen moeten volgens hen op de fiets naar de bus kunnen. Dat is wellicht leuk voor scholieren, maar die gaan al vrijwel allemaal op de fiets naar Amersfoort, net als sportieve forenzen. Dat zal voor vele andere Leusdenaren geen soelaas bieden. De CDA raadsfractie van Leusden doet een klemmend beroep om alle initiatieven te steunen die bijdragen aan een snel herstel van kwalitatief hoogwaardig OV in Leusden. Het afwijzen van de motie van de SP zou naar onze mening van het CDA een buitengewoon slecht signaal zijn en in strijd met het streven van het CDA naar een inclusieve en duurzame samenleving waarin iedereen gelijkwaardig mee kan en mag doen. Het initiatief in de motie van de SP verdient onze steun. Ik ben uiteraard graag tot verdere toelichting bereid. Ik reken op mijn partijgenoten. Vriendelijke groet, Barto Piersma Fractievoorzitter CDA Leusden-Achterveld-Stoutenburg