Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Fractie GroenLinks Haarlemmermeer blikt terug op 2019 | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 20-12-2019 00:00

Het was opnieuw een turbulent jaar in de Haarlemmermeerse politiek. Waar heeft de fractie van GroenLinks zich allemaal voor ingezet? En wat leverde dat op? Een overzicht.

Het is bijna één jaar geleden dat de nieuwe gemeente Haarlemmermeer van start ging. De huidige fractie van GroenLinks Haarlemmermeer is dus ook alweer bijna een jaar aan de slag. Een jaar waarin we elkaar als fractie goed hebben leren kennen, afscheid namen van onze fractie-assistent Maria, een fractieplan hebben geschreven, en waarin we heel hard aan het werk zijn gegaan om vanuit de oppositie de kernwaarden van onze groene, sociale en progressieve partij binnen de Haarlemmermeerse politiek te laten horen. We werken daarbij constructief samen binnen de gemeenteraad met diverse andere fracties, met het bestuur van GroenLinks Haarlemmermeer en met onze partijgenoten in de provincie en in de Tweede Kamer. In dit stuk blikt de fractie (niet uitputtend!) terug op het jaar 2019.

Klik op de hyperlinks voor het achtergrondverhaal (en soms een podcast!)

Schiphol

We vroegen op vele momenten aandacht voor Schiphol. Zo stelden we vragen over de ultrafijnstofproblematiek en drongen aan op een openbare bijeenkomst waarin het RIVM haar bevindingen over het onderzoek naar de effecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijnstof op de volksgezondheid presenteerde. We stelden ook schriftelijke vragen over de stikstofuitstoot van en rondom de luchthaven van Schiphol. En we stuurden als fractie minister Cora van Nieuwenhuizen een eigen zienswijze naar aanleiding van de planMER voor de luchtvaartnota. We spraken onze collega’s in de gemeenteraad erop aan dat de gemeenteraad van onze gemeente het college al tien (!) jaar lang geen kaders meegeeft als het gaat om het beleid ten aanzien van Schiphol. Zo is volksgezondheid formeel nog altijd geen ‘kader’ en dat is echt niet langer vol te houden. Gelukkig is deze gedachte inmiddels bij de rest van de raad en bij het college aan het kantelen. Natuurlijk was onze fractie ook vertegenwoordigd bij het Protestival van Greenpeace op Schiphol in december. En tijdens het recente werkbezoek van de gemeenteraad aan Schiphol spraken we de heer Benschop (Schiphol), de heer Cornelisse (KLM) en de heer Van Dorst (LVNL) aan op de thema’s volksgezondheid, geluidsoverlast en het klimaat.

Leefomgeving, wonen, mobiliteit, klimaat

Een belangrijk aandachtspunt voor GroenLinks is de kwaliteit van onze leefomgeving, dus milieugrenzen en handhaving daarvan door de Omgevingsdienst. Zo stelden we vragen over het Groene Schip en over de PFOS-vervuiling op Schiphol. We hebben gepleit voor een verbod op vervuilende luchtballonnen. We pleitten onvermoeibaar voor schoon vervoer, voor fietsvoorzieningen, voor openbaar vervoer op de lange afstand maar vooral ook voor ‘fijnmazig’ openbaar vervoer zodat onze kernen beter bereikbaar zijn en zodat ook mensen zonder auto zich kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. We stelden vragen over de stations in onze gemeente, bijvoorbeeld voor de voorzieningen op station Hoofddorp: een stationshuiskamer komt er voorlopig niet, maar dankzij ons is er nu wel eindelijk een stationsklok! We stuurden Laura Bromet die als formateur betrokken was bij de coalitievorming in de Provinciale Staten, een eigen brief waarin we onder andere pleitten voor de woningbouw en ‘schoon’ vervoer binnen onze gemeente, om een heroverweging vroegen van de Duinpolderweg (omdat volgens ons nut en noodzaak van deze weg nooit zijn aangetoond), schoon (H)OV, en aandacht voor onze leefomgeving en gezondheid. In het coalitie-akkoord van de provincie is inderdaad opgenomen dat de provincie niet langer geld reserveert voor de aanleg van de Duinpolderweg. Natuurlijk liep onze fractie in maart ook mee met de klimaatmars. En in en buiten het gemeentehuis spraken we meermalen over de energietransitie.

Groen

We maken ons grote zorgen over het groen in onze gemeente en proberen daar ook op een positieve wijze aandacht voor te vragen, bijvoorbeeld met de motie Geboortebos die unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen. Helaas lijkt het college deze motie naast zich neer te leggen. Positief was ook ons bezoek aan de prachtige eendenkooi bij Vijfhuizen en net buiten onze gemeente aan de eendenkooi van Ruigoord. Vreselijk is dat er al jarenlang ontzettend veel bomen verdwijnen, zoals bij de kaalslag op de Geniedijk die momenteel gaande is. Daarvoor vroegen we uiteraard aandacht.

En verder

Op ons initiatief sprak de raad begin dit jaar ook over dierenwelzijn. We stelden vragen over de ontwikkeling van Hoofddorp Centrum, waar het college echt veel meer regie moet nemen, bijvoorbeeld bij het bestrijden van de (soms jarenlange) leegstand en de verpaupering. Hetzelfde geldt voor het centrum van Nieuw-Vennep: onze inwoners en ondernemers verdienen écht beter. We stelden daarnaast vragen over bouwwerkzaamheden aan bruggen waaronder zwaluwen broeden. We stelden vragen over wifi-tracking en over AirBnB. We vroegen aandacht voor ‘ethisch bankieren’. Onze motie voor extra ‘verhalenpalen’ in de oude gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude werd uitgevoerd: de palen Stomp, Vuur, Ruig, Vink en Geus werden kortgeleden onthuld. We stelden ook vragen over het schoolvervoer. en vragen over kinderarmoede. En op ons verzoek sloot Haarlemmermeer zich aan bij de Alliantie Kinderarmoede. En GroenLinks vroeg met succes 5 debatten aan voor de eerste helft van 2020, namelijk over volksgezondheid in relatie tot luchtkwaliteit, integraal vrijwilligersbeleid, behoud van de Houtrakpolder, Huis van Haarlemmermeer (het nieuwe Raadhuis) en SADC (een samenwerking tussen de gemeente en drie andere - vooral - publieke partijen om meer bedrijventerreinen rondom Schiphol te ontwikkelen).

 

Fractie GroenLinks Haarlemmermeer blikt terug op 2019 | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 20-12-2019 00:00

Het was opnieuw een turbulent jaar in de Haarlemmermeerse politiek. Waar heeft de fractie van GroenLinks zich allemaal voor ingezet? En wat leverde dat op? Een overzicht.

Het is bijna één jaar geleden dat de nieuwe gemeente Haarlemmermeer van start ging. De huidige fractie van GroenLinks Haarlemmermeer is dus ook alweer bijna een jaar aan de slag. Een jaar waarin we elkaar als fractie goed hebben leren kennen, afscheid namen van onze fractie-assistent Maria, een fractieplan hebben geschreven, en waarin we heel hard aan het werk zijn gegaan om vanuit de oppositie de kernwaarden van onze groene, sociale en progressieve partij binnen de Haarlemmermeerse politiek te laten horen. We werken daarbij constructief samen binnen de gemeenteraad met diverse andere fracties, met het bestuur van GroenLinks Haarlemmermeer en met onze partijgenoten in de provincie en in de Tweede Kamer. In dit stuk blikt de fractie (niet uitputtend!) terug op het jaar 2019.

Klik op de hyperlinks voor het achtergrondverhaal (en soms een podcast!)

Schiphol

We vroegen op vele momenten aandacht voor Schiphol. Zo stelden we vragen over de ultrafijnstofproblematiek en drongen aan op een openbare bijeenkomst waarin het RIVM haar bevindingen over het onderzoek naar de effecten van kortdurende blootstelling aan ultrafijnstof op de volksgezondheid presenteerde. We stelden ook schriftelijke vragen over de stikstofuitstoot van en rondom de luchthaven van Schiphol. En we stuurden als fractie minister Cora van Nieuwenhuizen een eigen zienswijze naar aanleiding van de planMER voor de luchtvaartnota. We spraken onze collega’s in de gemeenteraad erop aan dat de gemeenteraad van onze gemeente het college al tien (!) jaar lang geen kaders meegeeft als het gaat om het beleid ten aanzien van Schiphol. Zo is volksgezondheid formeel nog altijd geen ‘kader’ en dat is echt niet langer vol te houden. Gelukkig is deze gedachte inmiddels bij de rest van de raad en bij het college aan het kantelen. Natuurlijk was onze fractie ook vertegenwoordigd bij het Protestival van Greenpeace op Schiphol in december. En tijdens het recente werkbezoek van de gemeenteraad aan Schiphol spraken we de heer Benschop (Schiphol), de heer Cornelisse (KLM) en de heer Van Dorst (LVNL) aan op de thema’s volksgezondheid, geluidsoverlast en het klimaat.

Leefomgeving, wonen, mobiliteit, klimaat

Een belangrijk aandachtspunt voor GroenLinks is de kwaliteit van onze leefomgeving, dus milieugrenzen en handhaving daarvan door de Omgevingsdienst. Zo stelden we vragen over het Groene Schip en over de PFOS-vervuiling op Schiphol. We hebben gepleit voor een verbod op vervuilende luchtballonnen. We pleitten onvermoeibaar voor schoon vervoer, voor fietsvoorzieningen, voor openbaar vervoer op de lange afstand maar vooral ook voor ‘fijnmazig’ openbaar vervoer zodat onze kernen beter bereikbaar zijn en zodat ook mensen zonder auto zich kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. We stelden vragen over de stations in onze gemeente, bijvoorbeeld voor de voorzieningen op station Hoofddorp: een stationshuiskamer komt er voorlopig niet, maar dankzij ons is er nu wel eindelijk een stationsklok! We stuurden Laura Bromet die als formateur betrokken was bij de coalitievorming in de Provinciale Staten, een eigen brief waarin we onder andere pleitten voor de woningbouw en ‘schoon’ vervoer binnen onze gemeente, om een heroverweging vroegen van de Duinpolderweg (omdat volgens ons nut en noodzaak van deze weg nooit zijn aangetoond), schoon (H)OV, en aandacht voor onze leefomgeving en gezondheid. In het coalitie-akkoord van de provincie is inderdaad opgenomen dat de provincie niet langer geld reserveert voor de aanleg van de Duinpolderweg. Natuurlijk liep onze fractie in maart ook mee met de klimaatmars. En in en buiten het gemeentehuis spraken we meermalen over de energietransitie.

Groen

We maken ons grote zorgen over het groen in onze gemeente en proberen daar ook op een positieve wijze aandacht voor te vragen, bijvoorbeeld met de motie Geboortebos die unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen. Helaas lijkt het college deze motie naast zich neer te leggen. Positief was ook ons bezoek aan de prachtige eendenkooi bij Vijfhuizen en net buiten onze gemeente aan de eendenkooi van Ruigoord. Vreselijk is dat er al jarenlang ontzettend veel bomen verdwijnen, zoals bij de kaalslag op de Geniedijk die momenteel gaande is. Daarvoor vroegen we uiteraard aandacht.

En verder

Op ons initiatief sprak de raad begin dit jaar ook over dierenwelzijn. We stelden vragen over de ontwikkeling van Hoofddorp Centrum, waar het college echt veel meer regie moet nemen, bijvoorbeeld bij het bestrijden van de (soms jarenlange) leegstand en de verpaupering. Hetzelfde geldt voor het centrum van Nieuw-Vennep: onze inwoners en ondernemers verdienen écht beter. We stelden daarnaast vragen over bouwwerkzaamheden aan bruggen waaronder zwaluwen broeden. We stelden vragen over wifi-tracking en over AirBnB. We vroegen aandacht voor ‘ethisch bankieren’. Onze motie voor extra ‘verhalenpalen’ in de oude gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude werd uitgevoerd: de palen Stomp, Vuur, Ruig, Vink en Geus werden kortgeleden onthuld. We stelden ook vragen over het schoolvervoer. en vragen over kinderarmoede. En op ons verzoek sloot Haarlemmermeer zich aan bij de Alliantie Kinderarmoede. En GroenLinks vroeg met succes 5 debatten aan voor de eerste helft van 2020, namelijk over volksgezondheid in relatie tot luchtkwaliteit, integraal vrijwilligersbeleid, behoud van de Houtrakpolder, Huis van Haarlemmermeer (het nieuwe Raadhuis) en SADC (een samenwerking tussen de gemeente en drie andere - vooral - publieke partijen om meer bedrijventerreinen rondom Schiphol te ontwikkelen).

 

Meer laadpalen in Waterland | Waterland

GroenLinks GroenLinks Waterland 08-03-2018 00:00

Onlangs zijn er op diverse locaties in gemeente Waterland nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s bijgekomen. Waterland beschikte al over enkele laadpalen maar inmiddels is dit aantal fors uitgebreid. Zo staan er in Monnickendam nu zeven laadpalen, in Broek in Waterland drie, op Marken twee en in Ilpendam één. De verwachting is dat in de nabije toekomst het aantal laadpalen nog verder toeneemt.

Wethouder Laura Bromet is blij dat er nu meer mogelijkheden zijn om electrische auto´s op te laden.

Het aantal electrische auto’s neemt ook in Waterland toe. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling maar dat betekent ook dat er voldoende voorzieningen moeten zijn om deze auto’s op te laden. Via de Metropoolregio Amsterdam Elektrisch hebben we er een flink aantal in Waterland bij kunnen plaatsen. Daar ben ik heel blij mee. Ook juich ik het initiatief van de Stichting Duurzaam Waterland voor elektrische deelauto’s toe. Via de stichting hebben we ook een aparte laadpaal voor deze deelauto’s kunnen plaatsen. Al met al vind ik het fantastisch dat we nu in totaal over dertien laadpalen en dus een fors aantal laadplekken beschikken. En als het aan mij ligt, komen er nog meer bij!

Locaties De laadpalen zijn te vinden op de volgende locaties:

Monnickendam:

Parkeerterrein t.o. Swaensborch (2 stuks waaronder die van de Stichting Duurzaam Waterland) Parkeerterrein ’t Spil Parkeerterrein Het Bolwerk Haringburgwal (naast de ondergrondse afvalcontainers) Zuideinde-Galgeriet (naast de gemeentewerf) Kruispunt Kermergracht-Oude Zijds Burgwal

Broek in Waterland:

Parkeerterrein Nieuwland (2 stuks) Hellingweg

Marken:

Grote Parkeerterrein Minneweg-Walandweg

Ilpendam:

De Noord

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.