Nieuws van CDA in Amersfoort inzichtelijk

2 documenten

AMENDEMENT: Gehoord aangenomen

CDA CDA Amersfoort 19-12-2023 17:38

De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. De uitslag van het referendum, als ook het Amersfoort Panel, hebben aangetoond dat met name in de noordelijke wijken een ruime meerderheid van de inwoners geen noodzaak ervaart; b. Een raadgevend referendum de Raad aanspoort om het voorstel van het College te heroverwegen; c. Amersfoort in de komende jaren tienduizend huizen binnen de huidige bebouwing bijbouwt. Dat is meer dan alle huizen van Woudenberg en Hoevelaken tezamen; d. De noodzaak groeit om voor steeds meer wijken extra parkeermaatregelen te treffen vanwege de toename van auto’s a.g.v. de extra huizen; e. Het waterbed-effect bij lagere parkeernormen, horend bij dichtere bebouwing zoals in Langs Eem en Spoor en de Hoef, onvermijdelijk in steeds grotere delen van de stad voelbaar is, maar dat dit het noordelijk deel van de stad vooralsnog niet raakt; besluit: daarom beslispunt 1: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden betaald parkeren met vergunningen in twee fases stapsgewijs uit naar de hele stad; b. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; c. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; d. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. te wijzigen in: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden gereguleerd parkeren met vergunningen uit naar alle wijken te beginnen met de wijken waar het waterbedeffect speelt of gaat spelen, bijvoorbeeld als gevolg van de grootschalige woningbouw in Langs Eem en Spoor en op De Hoef. b. Pas na 2035 volgen de wijken, Vathorst (uitgezonderd Bovenduist), Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland. Of zo snel als noodzakelijk door één of meerdere van de volgende gebeurtenissen: 1. Er ligt een verzoek van de inwoners zelf; 2. Er is sprake van parkeeroverlast en/of het waterbedeffect; 3. Er is sprake van inrichting van leefstraten of andere grootschalige herinrichting; 4. Noodzakelijk voor woningbouw; 5. Noodzakelijk voor klimaatadaptatie. c. We roepen de wethouder op om de wijken in te gaan en het gesprek met de inwoners van de wijken aan te gaan. Om daarna terug te komen bij de raad met de uitkomst van die gesprekken. d. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; e. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; f. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. Alex Engbers Hans Bol Dillian Hos Kirsten Mik CDA ChristenUnie GroenLinks D66

Treinverbinding AMS - Amersfoort - Berlijn

CDA CDA Amersfoort 11-06-2019 14:46

Treinverbinding Amsterdam – Berlijn ook in de toekomst via Amersfoort. Amersfoort – Het CDA vindt dat Amersfoort zich moet inzetten voor behoud van de dagelijkse directe spoorverbinding met Berlijn. De CDA-fractie heeft daarom bij monde van Jan de van der Schueren en Alex Engbers schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke plannen om de treinverbinding Amsterdam-Berlijn in de toekomst niét meer via Amersfoort te laten lopen. Directe aanleiding vormt de motie die recent door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch is ingediend en unaniem door de Kamer is gesteund. In de nabije toekomst zijn namelijk meer en snellere treinverbindingen vanuit Nederland naar Berlijn gewenst en om dit mogelijk te maken onderzoekt de regering thans verschillende routeopties, waaronder een route vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De motie van Amhaouch verzoekt deregering de verschillende routevarianten op een volwaardige manier te onderzoeken voorde korte, middellange en lange termijn.Op dit moment maakt de directe intercity naar Berlijn 6 keer per dag een tussenstop inAmersfoort. In Nederland stopt deze trein ook in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Almelo enHengelo. De van der Schueren en Engbers zijn van mening dat de uitstekendebereikbaarheid over het spoor en via de weg belangrijke sleutels van economischevoorspoed zijn voor Amersfoort en zijn directe omgeving. Dit geldt zowel voor het dagelijkseforensenverkeer als voor het opbloeiende toerisme. Een mogelijk ge-upgradespoorverbinding met Amsterdam is dan goed nieuws voor Amersfoort.Indien de route van Amsterdam naar Berlijn in de toekomst niet meer via Amersfoort zoulopen, betekent dit weliswaar iets meer ruimte op het spoor voor (ander) personenvervoer.De van der Schueren en Engbers maken zich echter zorgen dat dit ook kan betekenen dat ermeer ruimte ontstaat voor nog meer vervoer van gevaarlijke stoffen. Nu al gaan er per spoormeer gevaarlijke stoffen door Amersoort dan is afgesproken.De van der Schueren en Engbers vragen het college of het bereid is op ambtelijk enbestuurlijk niveau te overleggen met de andere intercity-gemeenten en zo nodig een lobbyte voeren voor het behoud van de huidige verbinding Amsterdam-Berlijn via Amersfoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.