Nieuws van CDA in Eindhoven inzichtelijk

3 documenten

Treinen met gevaarlijke stoffen: overschrijden van de regels is de norm

CDA CDA Eindhoven 11-07-2019 10:43

Ondanks de afspraken blijven er te veel treinen met gevaarlijke stoffen door Eindhoven rijden. Raadslid Miriam Frosi vroeg hier namens het CDAeerder al aandacht voor, maar trekt nu door middel van raadsvragen opnieuw aan de bel. De raadsvragen kunt u hieronder of via deze link lezen: Geacht college, In de laatste jaren lijkt het normaal te zijn geworden om in en rond Eindhoven meer goederentreinen met gevaarlijke stoffen te laten rijden over het spoor dan toegestaan is. Op diverse trajecten reden er tot 3,5 keer zoveel wagons met gevaarlijke stoffen over het regionale spoor dan is voorgeschreven, blijkt uit cijfers van ProRail, opgevraagd door Studio040. De vastgestelde ‘risicoplafonds’ worden ook elk jaar overschreden. Daarnaast zullen vanaf 2020 langere treinen door de Brabantse route (Eindhoven-Helmond-DeurneVenlo) naar Duitsland rijden van 740 meter in plaats van 650 meter. De frequentie is 2 tot 4 ritten per dag. Het CDA Eindhoven heeft reeds dit jaar aandacht hiervoor gevraagd. We zijn erg bezorgd over enerzijds het vervoer van gevaarlijke stoffen en anderzijds de binnenstedelijke veiligheid en ruimtelijk-economische ontwikkelingen in Brainportregio en langs de Brabantse routes. Daarom stellen we de volgende vragen: 1. In de beantwoording op onze raadsvragen van 13 maart 2019 gaf u aan bezorgd te zijn over de overschrijdingen en de Staatssecretaris op te roepen tot overleg. Heeft dit overleg inmiddels plaatsgevonden? Zo ja, wat is hier uitgekomen? Zo nee, waarom is dit nog steeds niet gebeurd? 2. Het college geeft aan bekend te zijn met de feitelijke situatie aangaande het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat vindt u van het stelselmatig overtreden van de gemaakte afspraken? En vindt u dat de overtredingen een sanctie behoeven? 3. Is het college bekend met de negatieve neveneffecten (zoals de langere wachttijden voor hulpdiensten) nu wagons van 740 meter worden toegestaan? 4. De dieseltreinen uit Duitsland zorgen voor negatieve milieueffecten. Het CDA wil deze zo veel als mogelijk beperk

Geen razende treinen met gevaarlijke stoffen door woonwijken

CDA CDA Eindhoven 09-03-2019 13:38

De afgelopen jaren reden er té veel treinen met gevaarlijke stoffen over het spoor langs de Hofstraat. Bovendien reden die treinen ook nog vaak te hard. Dat moet stoppen! Al jaren zet het CDA Eindhoven zich hard in voor de leefbaarheid van de Hofstraat, waar de bewoners dagelijks worden geconfronteerd met de razende goederentreinen, trillingen en krijsende geluiden. Eind 2018 is er mede dankzij de inzet van het CDA gevelisolatie voor de huizen gerealiseerd. Niettemin blijven er zorgen over de hoeveelheid zware goederentreinen en de snelheid van deze treinen die door de bebouwde kom razen. In het Eindhovens Dagblad lezen we dat er de afgelopen jaren meer treinen met gevaarlijke stoffen reden dan is toegestaan. Daarbij werden ook de snelheidslimieten overschreden. Naar verwachting zijn ook in 2018 de regels overschreden. In plaats van te handhaven, zijn er nu plannen om die regels te versoepelen. Volgens het CDA de omgedraaide wereld. Treinen met gevaarlijke stoffen horen niet door woonwijken te razen. CDA-raadslid Miriam Frosi stelde daarom raadsvragen. Die kunt u hier lezen.

Gevelisolatie tegen geluidsoverlast aan de Hofstraat

CDA CDA Eindhoven 06-11-2018 16:48

Eindelijk! Er wordt gewerkt aan de gevelisolatie aan de Hofstraat om geluidsoverlast van de treinen tegen te gaan. Een paar huizen zijn al klaar en de volgende huizen worden voor de kerstvakantie afgerond. ‘Daar ben ik mega trots op!’, aldus raadslid Miriam Frosi. De bewoners rond de Hofstraat hebben al jaren last van toenemend treinverkeer. Die toename wordt veroorzaakt door werkzaamheden aan de Betuweroute. De trillingen en een klapperend spoor verstoren de nachtrust van de bewoners. Zij klagen al vijftien jaar over geluidoverlast! ‘Dat kon zo niet doorgaan’, zegt Miriam Frosi. (tekst loopt door onder foto)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.