Nieuws van politieke partijen in Gilze en Rijen inzichtelijk

3 documenten

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 27-05-2020 13:58

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Dit is vastgelegd in de ``Toekomstvisie Spoorzone Rijen``. Centraal in deze visie staat de stationsomgeving en de verbinding met Rijen zuid. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Vraag daarbij blijft hoe we deze verbinding in stand houden. Minstens zo belangrijk is de gebiedsvisie van de Stationsomgeving. Wat betekent de ontwikkeling van de spoorzone voor het gebied rondom station en onderdoorgang. Met een gebiedsvisie schetst de gemeente een wensbeeld van de toekomstige stationsomgeving. Dit geldt in elk geval voor de locaties aan het Stationsplein en aan de Julianastraat waarbij een aantal panden aan de Julianastraat inmiddels eigendom van de gemeente zijn. Maar een gebiedsvisie gaat verder. Het doet ook uitspraken over andere locaties grenzend aan de directe stationsomgeving. Hierbij kan gedacht worden aan leegstaande, niet meer in gebruik zijnde bedrijfspanden met de functie waarvoor die panden oorspronkelijk zijn opgericht. Hoe richten we het gebied zo in dat het er goed wonen en werken is. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. Uit verkeerskundig- en uit inpassingsonderzoek Noord is gebleken dat realisatie van een woonstraat (onderdoorgang) technisch en verkeersveilig mogelijk is, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de wensen van omwonenden en mogelijk toekomstige bewoners. Daarom is het belangrijk al in een vroeg stadium richting te geven aan het proces en kaders te stellen voor het op te stellen bestemmingsplan. Nu wijzen alle gezichtspunten van alle betrokken partijen, zoals gemeente, provincie, en NS in dezelfde richting. Nu niet doorpakken betekent verlies voor alle partijen, niet alleen nu maar ook voor de komende 40 jaar. Een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving voor lange tijd toekomstgericht in te richten. Jac Wouters, fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

CDA ziet perspectief in ontwikkeling spoorzone

CDA CDA Gilze en Rijen 11-09-2019 16:00

Sinds 2013 werkt de gemeente Gilze en Rijen aan de ontwikkeling van een spoorzone in Rijen waar het goed wonen, werken en reizen is. Alle politieke partijen, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, hebben zich uitgesproken voor een blijvende verbinding tussen de door het spoor gescheiden gedeelten van het dorp. Over de meeste verbeteringen, veilige zijperrons, verdwijnen van het overpad en derde spoor en geluidswerende maatregelen zijn alle partijen het eens. Centrale vraag was nog hoe houden we deze verbinding in stand en wat is hiervoor de gewenste oplossing. Onze gemeente werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Brabant, NS en ProRail om gezamenlijk tot de beste oplossing te komen. Hiervoor is in 2017 met deze partijen een gezamenlijke planstudie gestart. Vanuit deze planstudie heeft de raad in juli 2018 ingestemd met verdere uitwerking van het voorkeursalternatief van een auto te gasttunnel op de locatie van de overweg Julianastraat-Stationsstraat. Het CDA is blij met de vorderingen in dit voor Rijen belangrijke dossier. CDA-wethouder Sandra Diepstraten heeft dit dossier voortvarend opgepakt en uit het verkeerskundige- en inpassingsonderzoeken is inmiddels gebleken dat realisatie van de onderdoorgang in de vorm van een woonstraatinrichting technisch inpasbaar en verkeersveilig is, waarbij alle woningen van omwonenden ook per auto bereikbaar blijven. Het is desondanks begrijpelijk dat niet iedereen in Rijen deze onderdoorgang als de ideale oplossing ziet. Er zijn terechte zorgen voor direct omwonenden over bijvoorbeeld bereikbaarheid van hun woning. Overleg hierover tussen gemeente en de belangengroep is intensief en verloopt in goed overleg. Zoals bekend is NS/ProRail voorstander om in Nederland gelijkvloerse spoorwegovergangen ongedaan te maken. Dit heeft alles te maken met veiligheid op het spoor. Het realiseren van een onderdoorgang met woonstraatinrichting op de locatie Julianastraat/Stationsstraat verdient alleen daarom al prioriteit. Op dit moment zijn alle betrokken partijen bereid en in staat de financiƫle portemonnee te trekken om de ontwikkeling van de spoorzone te verwezenlijken waarbij we als gemeente een kwart van de kosten betalen. Kortom, een unieke mogelijkheid om de stationsomgeving duurzaam en toekomstgericht in te richten. Jac Wouters,fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.