Vragen aan College van B&W gemeente Helmond

Datum: 19-03-2019

Betreft: Toename giftreinen door Helmond

Geacht college,

Al jaren is er sprake van hinder van met name zware goederentreinen die op een steenworp afstand voorbij razen. Ook in het kader van veiligheid blijven er zorgen over de hoeveelheid zware goederentreinen en de snelheid van deze treinen door de bebouwde kom. In het Eindhovens Dagblad lezen we dat de afgelopen jaren steeds meer treinen met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute reden dan wat toegestaan is. Daarnaast worden de snelheidslimieten overschreden. Vanuit het Rijk wordt overwogen om regels te versoepelen door de zogeheten ‘risicoplafonds’ in het Basisnet aan te passen, waardoor er nog meer giftreinen door Helmond gaan rijden. Deze combinatie is voor onze fractie zorgwekkend.

De fractie van D66 heeft daarom de volgende vragen:

1) In 2016 en in 2017 werd gerapporteerd dat de afgesproken risicoplafonds zijn overschreden.

De rapportage over 2018 is nog niet gereed. Verwacht wordt dat ook in dat jaar en de komende jaren de normen worden overschreden. Heeft het college zicht op waarom de risicoplafonds niet worden nagekomen? Wat vindt het college van deze constatering?

 

2) Wat is de reactie van het college naar aanleiding van het nieuws dat de risicoplafonds mogelijk

worden aangepast? Bent u het met ons eens dat een aanpassing de veiligheid van bewoners

rondom het spoor onder druk zet? Zo nee, waarom niet?

 

3) Strengere veiligheidseisen kunnen leiden tot kostbare aanpassingen van bouwplannen in Helmond. Hoe kan de woningdeal (27.000 extra in het stedelijk gebied Eindhoven-Helmond) gerealiseerd worden indien het Rijk kiest om meer trein met gevaarlijke lading toe te staan? Wat zijn de effecten op de geplande woningbouwprojecten dicht bij het spoor in Helmond (o.a. realisatie Slimste Wijk)?

 

4) Bent u het met ons eens dat de veiligheid van onze bewoners wonende langs het spoor voorop staat? Zo nee, waarom niet? Wat kunnen we als gemeente doen om veiligheid op het spoor te garanderen in onze stad? Hebt u inzicht in de veiligheidsrisico’s van deze toename in giftreinen voor de omwonenden in Helmond?

 

5) Onze fractie wil dat er zo min mogelijk treinen met gevaarlijke stoffen door woonwijken rijden. Op welke manier kan het college hier iets aan doen en welke acties heeft u tot nu toe ondernomen om dit duidelijk te maken bij het Rijk en de verantwoordelijke organisaties?

 

6) Heeft het college inzicht in hoe vaak snelheidsovertredingen door treinen met gevaarlijke

stoffen in onze regio worden begaan?

 

7) De toename van het aantal giftreinen en de extra drukte op het spoor is het gevolg van werkzaamheden aan de Betuwelijn. Is er zicht op verbetering van de situatie?

 

8) Onze fractie vraagt zich af of een toename van het aantal goederentreinen wel samengaat met de eveneens te verwachten groei van het personenvervoer. In hoeverre zorgt een toename van het aantal goederentreinen voor problemen voor het personenvervoer?

 

Alvast hartelijk dank voor de beantwoording.

Namens de fractie van D66 Helmond,

Jochem van den Bogaard