De GroenLinks-fracties in Kampen, Zwolle en Provinciale Staten van Overijssel zijn verbaasd en bezorgd over de voorlopige resultaten van het onderzoek naar het Kamperlijntje.

GroenLinks, een partij met veel fervente openbaar vervoer gebruikers in haar aanhang, denkt graag mee over mogelijkheden om station Stadshagen in gebruik te nemen zonder de overstap in Zwolle moeilijker te maken. In een brief (zie bijlage) aan ProRail doet de partij daarvoor een aantal suggesties.

Het verbaast ons dat, nadat in 2017 29 miljoen euro is besteed aan het opknappen en elektrificeren van de spoorlijn, nu zulke grote tekortkomingen aan het licht komen.

Bezorgd zijn wij, fervente gebruikers van het openbaar vervoer, dat station Stadshagen niet open kan of dat overstappen in station Zwolle straks moeilijker wordt dan nu.

Oplossingen Daarom denken we graag mee over mogelijke oplossingen. De GroenLinks-fracties in Zwolle, Kampen en Overijssel staken de koppen bij elkaar en kwamen tot een aantal mogelijkheden om alsnog te komen tot goed én snel vervoer op het ‘Kamperlijntje’. GroenLinks stuurt die suggesties in een open brief aan Prorail.

Daarin staat onder meer: De dienstregeling op de Kamperlijn is een ‘spel van minuten’. Binnen een uur rijdt de trein immers twee maal heen én terug. Met een reistijd van 10 minuten enkele reis en 5 minuten voor het oponthoud op de stations is de speling dus heel beperkt. Als de maximumsnelheid niet omhoog kan moeten er dus creatieve oplossingen worden gevonden. De dienstregeling op de Kamperlijn is een ‘spel van minuten’. Binnen een uur rijdt de trein immers twee maal heen én terug. Met een reistijd van 10 minuten enkele reis en 5 minuten voor het oponthoud op de stations is de speling dus heel beperkt. Als de maximumsnelheid niet omhoog kan moeten er dus creatieve oplossingen worden gevonden.

De GroenLinks-fracties in Zwolle, Kampen en Overijssel komen tot de volgende mogelijkheden:

Laat de trein niet meer op spoor 12 stoppen maar dichter bij de stationstunnel. Wie moet overstappen op station Zwolle weet dat het van perron 12 naar de tunnel ongeveer twee minuten stevig doorlopen is. Als de trein dichter bij de tunnel stopt gaat het overstappen sneller. Spoor 12 kan bij deze maatregel gebruikt worden voor stoptreinen (bijv. uit Utrecht) met Zwolle als eindstation. Geschatte reistijdwinst minimaal 1 minuut Niet op alle delen van het traject is de veenbodem onder het spoor zo dik en slap. De veiligheid staat uiteraard voorop maar wellicht kan lokaal de snelheid wel worden verhoogd. Geschatte reistijdwinst maximaal  1 minuut Korter halteren op de stations Kampen, Zwolle Stadshagen en Zwolle, eventueel door inzet van extra personeel. De mogelijkheden daarvoor zijn beperkt, ook vanwege veiligheidsvoorschriften. Geschatte reistijdwinst maximaal 1 minuut

En dan zijn er nog enkele verder gaande oplossingen denkbaar:

Een extra pendeldienst tussen Zwolle en Zwolle Stadshagen. Geen ideale oplossing, want daarmee is er nog steeds geen verbinding tussen Zwolle Stadshagen en Kampen, maar voor bewoners van Stadshagen een uitkomst De passerelle (voetgangersbrug), die in het kader van de Spoorzone Zwolle straks de zuidzijde van het station verbindt, dichterbij dan wel op een hoofdspoor laten aansluiten in plaats van ter hoogte van de Buitensociëteit. Hierdoor hoeven reizigers die overstappen niet meer van de stationstunnel gebruik te maken. Geschatte reistijdwinst maximaal 1 minuut Extra verstevigingsmaatregelen aan het ballastbed. Dit is uiteraard de grondigste, maar zo denken we ook de duurste oplossing