Nieuws van PvdA in Limburg inzichtelijk

2 documenten

Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

PvdA PvdA Limburg 06-04-2020 09:20

Ondanks de Coronacrisis gaat de politiek in de provincie door. Gewoon is deze politiek op dit moment zeker niet. Er worden alleen stukken behandeld die op een ruime meerderheid kunnen rekenen. Hierdoor is het mogelijk dat eenmalig één Statenlid namens de hele Provinciale Staten stemt. Wel hebben alle partijen de mogelijkheid gekregen om een stemverklaring in te dienen. Zo kunnen alle partijen toch hun mening over het te behandelen stuk delen. De Statenfractie van de PvdA Limburg heeft over  de Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf  de volgende stemverklaring geformuleerd.

In Nederland wonen en in Duitsland werken. In België wonen en in Nederland winkelen. Inwoners van de Euregio laten zich niet beperken door de landsgrenzen.

Grenscontroles kennen we gelukkig al 27 jaar niet meer. De Euregio, en haar inwoners, profiteert volop van de vier Europese vrijheden: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. De Partij van de Arbeid is van mening dat goede grensoverschrijdende verbindingen van essentieel belang zijn voor onze euregionale economie. En met name op het gebied van grensoverschrijdende OV verbindingen valt dan nog wel nodige te verbeteren.

Grote Europese steden zoals Brussel, Antwerpen, Luik, Düsseldorf, Aachen en Keulen, liggen op een steenworp afstand van Limburg. En toch zijn deze steden vanuit Limburg met de trein nog steeds zeer beperkt bereikbaar. Verandering is nodig, zeker ook als we de Klimaatdoelen van Parijs willen halen. Immers, reizen met de trein is beter voor het milieu dan reizen met de auto of het vliegtuig.

Met het PIP Spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf zetten we een stap vooruit richting het verbeteren van de spoorverbinding Maastricht – Heerlen – Aachen. De spoorverdubbeling maakt het mogelijk om twee keer per uur een trein naar Aachen te laten rijden, in plaats van één keer per uur. Op de lange termijn maakt de spoorverdubbeling ook een intercity mogelijk van Amsterdam via Heerlen en Aachen naar Keulen.

En daarmee zou een langgekoesterde wens de van Partij van de Arbeid in vervulling gaan en daarom zullen wij het voorstel steunen.

Wel maakt de Partij van de Arbeid zich zorgen over de risico’s die nog in dit dossier zitten en de financiële gevolgen voor de Provincie Limburg. Die zorgen hebben we tijdens de commissievergadering van Mobiliteit en Duurzaamheid van 13 maart 2020 gedeeld.

De Europese subsidie is nog onzeker en marktwerking is niet meegenomen in de kostenraming. Ook blijkt uit dit statenvoorstel dat het laten rijden van een extra drie landen trein mogelijk extra kosten met zich meebrengt, omdat Arriva deze treinkilometers op dit moment al elders in Limburg inzet. Wij verwachten daarom van Gedeputeerde Staten dat zij ons tijdig en proactief zullen informeren over dit dossier.

Het bericht Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf verscheen eerst op PvdA Limburg.

PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn.

PvdA PvdA Limburg 22-02-2018 18:30

Op 21 februari 2018 ontving Provinciale Staten een mededeling van Gedeputeerde Mackus (portefeuillehouder OV) waaruit onder anderen blijkt dat er op de Maaslijn een extra tekort van 13,2 miljoen te verwachten is.

De PvdA is onaangenaam verrast door dit nieuwe tekort, dat behoorlijke gevolgen kan hebben voor de realisatie van de Maaslijn. Daarom wil de PvdA in het Limburgs Parlement zo snel mogelijk met Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten in debat over de gang van zaken en het ontstane tekort.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het bestuurlijk overleg MIRT en de teleurstellende resultaten van de lobby in Den Haag had de PvdA een motie in voorbereiding om Station Grubbenvorst Greenport Venlo in de scope van het project te houden en de kans op financiering van opstelsporen door het Rijk te vergroten.

Nu we geconfronteerd worden met een extra tekort op de Maaslijn van 13,2 miljoen en mogelijk extra kosten door het omvormen van Prorail naar een Zelfstandig Bestuursorgaan met rechtspersoonlijkheid kunnen wij de motie niet indienen. Het project, maar ook de Railagenda in algemene zin, bevat daar op dit moment teveel onzekerheden voor.

Aleida Berghorst, Statenlid Mobiliteit: “We hebben het vorige tekort nauwelijks opgelost of een volgend miljoenentekort op de Maaslijn dient zich alweer aan. De PvdA is echt onaangenaam verrast door deze situatie, die mogelijk grote gevolgen heeft voor de verdere realisatie van de elektrificatie en verdubbeling Maaslijn. Hier moeten we echt eens goed over met elkaar over praten.”

Het bericht PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn. verscheen eerst op PvdA Limburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.