Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Neem de luchtvaart, die wordt nu met miljoenen in de lucht gehouden, heel goed, want er zijn vele banen van afhankelijk, op dit moment. Maar de toekomst moet anders, die eisen worden er nu (nog) niet aan gesteld, waar Frankrijk dit wel doet. Schiphol zou als hub functie bijv een grote banen motor zijn, al wordt ook dat al tegensproken. Maar wat als schiphol nu de grootste trein hub van europa wordt? (wil ook de schiphol directeur). Veel banen blijven nodig, bagage afhandeling, goederen overslag, overnachtingen, alles kan blijven, maar dan voor de trein i.p.v. het vliegtuig. De gekoelde treinen rijden nu al om zuidvruchten uit spanje hier heen te rijden zonder vrachtwagens en vliegtuigen. Het kan dus.

Daarvoor is wel lef nodig. Lef voor een toekomst ambitie die je nu al met elkaar in gang zet. Lef van europa die zijn treinen netwerk upgrade en vervoerders die rechtstreekse treinen laten rijden. Lef om de olie industrie niet meer te sponsoren met belasting voordelen maar juist de treinen vrij te stellen. Lef om minder vluchten toe te staan voor de omgeving, laat de maatschappijen maar opbieden. Het kan, maar wie doet er mee?

 

Bart Huisman

Commissielid GroenLinks Medemblik

Bart.Huisman@raadmedemblik.nl