Nieuws van politieke partijen in Overijssel over D66 inzichtelijk

7 documenten

Goederen over het spoor

D66 D66 Overijssel 19-09-2022 08:54

De nieuwe goederenspoorlijn van de Rotterdamse haven naar (Zuid)Duitsland, de Betuwelijn, is niet zo nieuw meer maar er moet nog steeds gekozen worden hoe je de aansluiting naar Noord- en Oost-Europa vorm geeft. Die aansluiting is nodig om meer goederen over het spoor te vervoeren maar ook om in de Randstad ruimte op het spoor voor meer reizigersvervoer vrij te spelen. Er zijn vier varianten mogelijk waarvan er drie Overijssel raken en waar de Overijsselse (en Gelderse) politiek iets mee moet:

 

Vanaf de bestaande Betuwelijn via Arnhem naar Zutphen en dan via het -uit te bouwen- lijntje langs het Twentekanaal naar Hengelo en verder Idem maar dan na Zutphen naar Deventer, vlak voor station keren (“kopmaken”) en dan via de bestaande lijn via Almelo naar Hengelo en verder De Betuwelijn doortrekken langs de N18 naar Twente, een nieuwe lijn dus Onder Arnhem naar het zuiden en onder de Achterhoek door naar Duitsland.

 

Even afpellen: die laatste is een beetje flauw, een lijn op een kaart is snel gezet maar geen Duitser peinst erover. De één na laatste lijkt me ongelooflijk duur en zal een muur van weerstand oproepen. De eerste twee lijken beide mogelijk, met hun eigen voor- en nadelen. Er start een uitgebreid onderzoek waar dure adviesbureaus op binnenlopen, maar dat het tussen deze twee zal gaan is nu al wel te voorspellen. Hoe ga je hier politiek mee om?

 

“Hoog-over”, namelijk “meer goederen over het spoor” zal men het snel eens zijn. Die eensgezindheid sneuvelt natuurlijk zodra het over een tracé gaat. Ik zie drie politieke lijnen:

 

Afspreken dat we het “hoog-over” principe steunen maar van mening mogen verschillen over het tracé Goed afstemmen met onze Gelderse partijgenoten Eisen dat welke variant het ook wordt deze ook buiten de Randstad het reizigersvervoer moet verbeteren en/of het net robuuster maken Eisen dat waar bestaande tracés worden gebruikt alles uit de kast wordt gehaald om overlast (trillingen, geluid) te beperken

 

Wat de beslissing ook wordt, rechte ruggen en het verdedigen van impopulaire beslissingen zal nodig zijn.

 

 

De internationale intercity tussen ...

D66 D66 Overijssel 22-07-2019 05:31

De internationale intercity tussen Amsterdam en Berlijn blijft via Twente rijden! In april diende D66 in Almelo een motie in die unaniem is aangenomen. Ook in andere raden in Twente zijn vergelijkbare moties aangenomen. En nu dus resultaat!

D66 Bus in AlmeloD66-senatoren ...

D66 D66 Overijssel 08-03-2018 08:40

D66 Overijssel voert druk op richting Prorail.

D66 D66 Overijssel 21-02-2018 12:34

Statenlid Gerrit van Hofwegen (D66) krijgt toezegging van de gedeputeerde dat de provincie Overijssel in overleg gaat met ProRail om een oplossing te vinden voor de intercity Zwolle – Enschede.

Gerrit van Hofwegen (D66): “We zijn blij met de toezegging van gedeputeerde Boerman dat de provincie nu een proactieve rol gaat vervullen. De gedwongen overstap in Raalte leidt, zoals bekend, tot veel problemen. Vele reizigers maakten hiervan melding bij het meldpunt van D66 Raalte.

De inzet van D66 Overijssel blijft een volwaardige oplossing voor het intercitytraject Zwolle-Enschede. Geen gedwongen overstap in Raalte en niet wachten tot de zomer met het inzetten van intercity’s op dit traject. Van Hofwegen: “Dit kan op een creatieve manier opgelost worden en met de toezegging van de gedeputeerde van vandaag heeft D66 daar ook alle vertrouwen in. De lijn Zwolle-Enschede is nu slachtoffer van zijn eigen succes. Creatief denken is daarom noodzakelijk en de provincie kan hier een aanjagende rol spelen.”” Tot die tijd roept D66 iedereen op om zijn of haar klachten kenbaar te maken bij het meldpunt van D66 Raalte.

D66 OverijsselKlachtenmeldpunt D66 ...

D66 D66 Overijssel 19-02-2018 22:07

Klachtenmeldpunt D66: volwaardige intercity Zwolle-Enschede

D66 D66 Overijssel 18-02-2018 15:46

Gedwongen overstap Raalte leidt tot veel problemen.

Op het traject Zwolle-Enschede is er in de spits vaak geen ruimte voor reizigers. De spooroptimalisatie bij Zwolle is nog niet rond. Reizigers moeten daardoor in Raalte noodgedwongen overstappen op de stoptrein en daarin is vaak geen plek meer. Dat betekent dat mensen uit Raalte en Heino niet meekunnen. Met alle gevolgen van dien. D66 Overijssel en D66 Raalte willen dat er een volwaardige intercity komt op het spoortraject Zwolle-Enschede.

 

Gerrit van Hofwegen (Statenlid D66 Overijssel): ‘Door het vastlopen van de optimalisatie van het spoor tussen Zwolle en Enschede komt de verbetering van de hele lijn niet van de grond. Inzet van D66 is altijd geweest om het spoor een aantrekkelijk alternatief voor de weg te laten zijn. Door het uitblijven van een spitstrein tussen Zwolle en Enschede wordt daar niet aan voldaan.’

 

D66 Raalte heeft een meldpunt geopend waar reizigers klachten kunnen doorgeven. Peter Moorman (raadslid): ‘We hebben in korte tijd een twintigtal meldingen ontvangen, vooral uit Heino. We hopen dat de reizigers blijven melden zodat we de omvang van de problemen tussen Raalte en Zwolle goed in beeld krijgen. D66 zet zich in voor volwaardige intercity tussen Zwolle en Enschede zodat ook mensen uit Raalte en Heino op een prettige manier met de trein kunnen reizen.

 

De Democraten roepen dan ook Keolis en Gedeputeerde Staten op om niet tot de zomer te wachten met het inzetten van een volwaardige intercitydienst tussen Zwolle en Enschede, maar nu al te starten met optimalisatie van de hele lijn.

Uitreiking Antoinette Stegeman – Drijber Duurzaamheidsprijs

D66 D66 Overijssel 10-02-2017 07:18

Op woensdag 1 maart 2017 is er weer de uitreiking van de Antoinette Stegeman – Drijber Duurzaamheidsprijs op 1 maart 2017 om 19:30 in het voormalige stationsgebouw (café “Het Oude Station”), Stationsweg 4 te Dalfsen. ...

The post Uitreiking Antoinette Stegeman – Drijber Duurzaamheidsprijs appeared first on Vechtdal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.