Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

2 documenten

De aanhouder wint (?)

PvdA PvdA Stichtse Vecht 08-03-2020 13:15

De PvdA SV stelt opnieuw vragen fietsenoverlast NS-station Maarssen In het verleden hebben we (vooral Maarten van Dijk) een aantal keren vragen gesteld over de overlast van fietsen bij het NS-station Maarssen. En meestal verbeterde daarna de situatie. Op dit moment vinden wij de situatie wederom zeer ongewenst. Wij zijn van plan hierover art.41- (beleids-)vragen te stellen (om het college aan het werk te zetten), maar hebben ‘nu’ (6 maart) eerst behoefte aan verdere informatie:

1. Klopt het dat hetgeen vermeld staat op het bord (zie foto) bij het terrein voor het NS-station juridisch niet te handhaven is? Hoe zit dat?
2. Is het mogelijk eventueel verwijderde ‘weesfietsen’ (verwijderde fietsen) ter beschikking te stellen aan de stichting Leergeld?
3.Is het college op de hoogte van de wijze waarop in de gemeente de Ronde Venen beleid wordt uitgevoerd betreffende de overlast van fietsen bij stallingen? (RTV Ronde Venen vrijdag 21 februari 2020 18.18 uur). In de vervolgvragen aan het college willen we dat beleid in Ronde Venen als voorbeeld stellen.

Joseph Toonen

https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/de-aanhouder-wint/

Het bericht De aanhouder wint (?) verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Aanvullende raadsvragen PvdA over de fietsenstalling NS station Maarssen

PvdA PvdA Stichtse Vecht 18-02-2018 11:29

https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/aanvullende-raadsvragen-pvda-fietsenstalling-ns-station-maarssen/https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/aanvullende-raadsvragen-pvda-fietsenstalling-ns-station-maarssen/

Op 9 december 2017 heeft de fractie van de PvdA Stichtse Vecht schriftelijke vragen gesteld over de modernisering van de fietsenstalling bij NS station Maarssen. Op 6 februari 2018 heeft het College van B&W antwoord gegeven op de gestelde schriftelijke vragen. De antwoorden op de schriftelijke vragen zijn voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht aanleiding tot het stellen van de volgende aanvullende schriftelijke vragen.

PvdA-fractievoorzitter Maarten van Dijk: “In 2011 is er een overeenkomst gesloten tussen de gemeente, ProRail en NS. Deze overeenkomst heeft een looptijd van 10 jaar. Op grond van deze overeenkomst uit 2011 zouden er in 2016 eventuele nieuwe afspraken ten aanzien van de exploitatie van de fietsenstalling bij NS station Maarssen gemaakt kunnen worden. Wij zijn heel benieuwd of dat in 2016 ook daadwerkelijk is gebeurd. Verder wil de fractie van de PvdA Stichtse Vecht graag weten waarom er nu sprake is van gesprekken die mogelijk leiden tot het beëindigen dan wel aanpassen van het contract en het aanpassen van de bijdrage voor de fietsenstalling door de gemeente. Immers het contract uit 2011 had een looptijd van 10 jaar, tot 2021. Wat is hier aan de hand?”

Ook constateert de PvdA Stichtse Vecht dat er nog veel fietsen foutief gestald worden rondom NS station Maarssen. Dit geeft een rommelig beeld. Bovendien is het plaatsen van fietsen op het stationsplein op grond van de APV niet toegestaan. Wat gaat het College van B&W hieraan doen? Is het College van B&W bereid om de BOA’s in te zetten om treinreizigers actief te verwijzen naar de overdekte fietsenstalling en zo nodig handhavend op te treden t.a.v. foutief gestalde fietsen op het stationsplein?

De antwoorden op de eerder door de PvdA Stichtse Vecht gestelde raadsvragen treft u hier aan.

Aanvullende raadsvragen d.d. 16 februari 2018:

1. In de beantwoording van onze eerdere schriftelijke vragen geeft u aan dat “In 2011 is een overeenkomst gesloten tussen de gemeente, ProRail en NS. Deze overeenkomst heeft een looptijd van 10 jaar. De overeenkomst is in principe niet opzegbaar behoudens op basis van artikel 3. Hierin staat dat in 2016 partijen met elkaar in overleg zullen treden om te bezien of nieuwe afspraken ten aanzien van de exploitatie van de fietsenstalling gemaakt moeten worden. Daarbij zal worden bezien of al dan niet door middel van de OV-chipkaart het (deels) betaald stallen van fietsen zal worden ingevoerd.”

a.Kunt u ons een afschrift van de overeenkomst uit 2011 tussen de gemeente, ProRail en NS verstrekken?

b.Zijn de gemeente, ProRail en NS in 2016 met elkaar in overleg getreden om te bezien of nieuwe afspraken ten aanzien van de exploitatie van de fietsenstalling gemaakt moeten worden?

c. Zo ja, welke nieuwe afspraken zijn er in 2016 gemaakt?

2. Het College van B&W geeft aan dat partijen op dit moment met elkaar in gesprek over het beëindigen dan wel aanpassen van het contract en het aanpassen van de bijdrage voor de fietsenstalling door de gemeente. Wat is voor de gemeente aanleiding om het contract te beëindigen cq. aan te passen? Kunt u dit nader toelichten?

3. Het College van B&W stelt dat de verwachting is dat de fietsenstalling beter gebruikt wordt met een hogere bezetting tot gevolg en minder foutief gestalde fietsen in de openbare ruimte. Wij constateren dat er nog veel fietsen foutief gestald worden rondom NS station Maarssen (zie bijgevoegde foto’s).

a. Wat gaat het College van B&W hieraan doen?

b. Bent u bereid om de BOA’s in te zetten om treinreizigers actief te verwijzen naar de overdekte fietsenstalling en zo nodig handhavend op te treden t.a.v. foutief gestalde fietsen op het stationsplein?

Maarten van Dijk,

fractievoorzitter PvdA Stichtse Vecht

Het bericht Aanvullende raadsvragen PvdA over de fietsenstalling NS station Maarssen verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.